Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#1 Bericht door pc9t »

Onlangs een Anytone AT-878UV plus II aangeschaft met DMR erop, nu het een beetje werkt en je de mogelijkheden ontdekt valt me op dat er op veel repeaters bijna geen activiteiten te bespeuren valt, alleen op de repeater van Ijselstein hoor ik hier nog wat, heb nog geen basisantenne maar een mobiele antenne aangesloten op de porto. Puur omdat het een Hexbeam in de mast het minder makkelijk is om een basisantenne voor 2 en 70 erbij te zetten.
En het me dit jaar sowieso niet meer gaat lukken om de mast te kantelen, ivm met een geplande zware operatie. En tegen de gevel van het huis komt deze dus in de hexbeam terecht als deze boven de nok van het dak uit moet steken.

Niet op Breda / Bergen op Zoom / Rotterdam / Nijmegen waar je jaren terug volop activiteiten had.

Nu weet ik dat DMR eigenlijk nog weinig met verbinding te maken heeft, is het weer leuk om hier wat in te experimenteren.
Zoals het werken in DMR via een hotspot, dit heeft best wel wat geduld en een steile leercurve om dit op te zetten.
Maar gelukkig met behulpzame amateurs via een forum is het dan toch gelukt.

En als je dan wat rond aan het draaien bent over de talkgroepen en je komt bij wereldwijd uit is het bizar dat je daar amateurs uit USA qso hoort maken met Qatar net zo helder (op dat bij sommige digitale geluid na dan). Ik weet dit is niet echt verbinding maken, lijkt een beetje op met een GSM bellen alleen zijn de gesprekskosten lager :mrgreen: .

Maar het is weer even wat anders en leuk om er mee te spelen, of het toekomst heeft, weet ik niet. Maar dat is mijn vraag dan ook niet, buiten het feit dat het er ook niet echt heel enorm druk op is terwijl als je de digitale contactlijst bekijkt staan er nogal wat Nederlandse amateurs vermeld, maar ook bij veel amateurs dat er al tijden geen activiteiten zijn, vermoedelijk was de lol er weer af.

Maar zo is er dus DMR / C4FM en D-star, en is er volgens mij geen 1 apparaat die alle 3 deze modes aan kan en zou je dus 3 apparaten neer moeten zetten.

Eigenlijk is mijn vraag waar zijn nu de meeste activiteiten op van de 3.

Zomaar uit nieuwsgierigheid.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pc9t schreef: 01 aug 2023, 17:57
Niet op Breda / Bergen op Zoom / Rotterdam / Nijmegen waar je jaren terug volop activiteiten had.
Maurice, even voor de duidelijkheid. Heb je het nu over activiteiten op analoge of DMR repeaters?

Bijna alle DMR repeaters zijn via TG204 aan elkaar gekoppeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#3 Bericht door pc9t »

Tjeerd, bij de genoemde repeaters had ik het over de analoge repeaters.

Daar hoor ik dus niet veel meer op, nogmaals kan aan de mobiele antennen liggen die binnenshuis voor het raam staat.

En de vraag is eigenlijk wordt er meer gebruik gemaakt van DMR of C4FM of D-star?

Dit is ook weer merk onafhankelijk meen ik te zien zo is Icom D-star / Yaesu C4FM en dan wat Chinese producten DMR.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Op analoge repeaters is het inderdaad erg stil. PI2NOS, daar hoor je van alles maar niet "te place to be", helaas.
Verder hoor ik op 70cm zo nu en dan activiteit via PI2SWK en na de verhuizing ook PI2NWK.

Op 2M hoor ik aardig wat activiteit via PI3 UTR. Toch is het over het algemeen via repeaters vrij stil.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#5 Bericht door Charles_ »

pc9t schreef: 01 aug 2023, 17:57Maar zo is er dus DMR / C4FM en D-star, en is er volgens mij geen 1 apparaat die alle 3 deze modes aan kan en zou je dus 3 apparaten neer moeten zetten.
Jawel hoor, zo'n apparaat is al enige tijd leverbaar DVMEGA-Cast
PA3GNZ, Tjeerd schreef: 01 aug 2023, 19:32 Op analoge repeaters is het inderdaad erg stil. PI2NOS, daar hoor je van alles maar niet "te place to be", helaas.
Op 2M hoor ik aardig wat activiteit via PI3 UTR. Toch is het over het algemeen via repeaters vrij stil.
Zeg maar gerust doodstil op alle banden vanaf 28MHz. In elk geval als we spreken over analoge spraak.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles_ schreef: 01 aug 2023, 19:54
pc9t schreef: 01 aug 2023, 17:57Maar zo is er dus DMR / C4FM en D-star, en is er volgens mij geen 1 apparaat die alle 3 deze modes aan kan en zou je dus 3 apparaten neer moeten zetten.
Jawel hoor, zo'n apparaat is al enige tijd leverbaar DVMEGA-Cast
In dit geval zit je tegen een kastje te praten die aan je pc gekoppeld is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#7 Bericht door pc9t »

Dat wilde ik eigenlijk ook zo melden er zit geen antenne aansluiting op, nu zullen er denken ja maar het principe blijft hetzelfde.

Het is eigenlijk een hotspot met alleen daarin de digitale mogelijkheden van DMR / D-star / C4FM.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pc9t schreef: 01 aug 2023, 21:10 Het is eigenlijk een hotspot met alleen daarin de digitale mogelijkheden van DMR / D-star / C4FM.
Een hotspot met luidspreker en microfoon, volgens mij zit er geen antenne aan. In dit kader heb je ook allerlei app's waar je tegen kan praten.

De radio-hobby is dan wel heel ver weg, :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#9 Bericht door Charles_ »

Tsja, dat is met alle digi modes het geval. Alles loop grotendeels over internet.
Maakt niet uit hoe je het doet, met een porto naar jouw hotspot (afstand 10-15 meter) en vandaar verder over internet of rechtstreeks op het internet. Resultaat is hetzelfde, je verbinding loopt over internet naar jouw tegenstation. Alle digipeaters zitten ook op internet aangesloten, anders heb je geen netwerk.
Hetzelfde met websdr, je luistert middels een internetverbinding. Echolink hetzelfde verhaal.

Vind je dat dit niks meer met radio te maken heeft? Daar vindt iedereen wat van en heeft een eigen mening daarover.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#10 Bericht door TheoP »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 01 aug 2023, 21:02 In dit geval zit je tegen een kastje te praten die aan je pc gekoppeld is.
In dit geval praat je nog ergens tegen, vaak mensen.
Bij FT8 doet de pc al het werk voor je, en zeg je trots ik heb verbindingen gemaakt :mrgreen:
Jij hebt niets gedaan denk ik, de software heeft het gedaan volledig autonoom.
Verschil is dat de een een deel internet gebruikt, en de ander via de ether?
De een moet zelf de spreeksleutel indrukkende en bij de ander doet de software dat voor je?
Mens versus machine.

Theo

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Theo,

Over FT8 heb ik ook zienswijze, we raken dan wel te ver van het onderwerp af.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#12 Bericht door TheoP »

Tja je uitspraak ontlokte mij deze vergelijking :D

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#13 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 02 aug 2023, 06:33
pc9t schreef: 01 aug 2023, 21:10 Het is eigenlijk een hotspot met alleen daarin de digitale mogelijkheden van DMR / D-star / C4FM.
Een hotspot met luidspreker en microfoon, volgens mij zit er geen antenne aan. In dit kader heb je ook allerlei app's waar je tegen kan praten.

De radio-hobby is dan wel heel ver weg, :wink:
Je kunt de CAST ook gebruiken om met bijv. een FT-7900R Fusion, D-STAR en (met beperkingen) DMR te zenden en ontvangen! Dat is niet zo'n bekende mogelijkheid van het apparaat, maar dat kan. Je hebt er een transceiver voor nodig met een 9600 bps packet-radio-aansluiting.

De beperking bij DMR zit hem in de tijdslots. De meeste zendontvangers schakelen daar niet snel genoeg voor van zenden op ontvangen, maar meerdere Motorola-FM-mobilofoons uit de surplus kunnen dat wel, en dan kan DMR dus ook.

Je hebt dan de enige mogelijkheid die er is om die drie mode's met één setup te doen. FM kan met dezelfde transceiver al, dus dat heb je er ook bij :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#14 Bericht door PA0ETE »

D-STAR zonder repeaters of netwerk (niet zoveel mensen doen dat nog, ik bedoel zonder repeaters :) ), maar dat werkt ook verbluffend goed. Met name D-STAR bedoel ik met dat laatste. Als de frequentie leeg is kom je verder dan SSB. Op het moment dat je het SSB-signaal al bijna niet meer waar kan nemen heb je bij D-STAR nog een nagenoeg perfect signaal.

Ik bedoel het niet als kritiek hoor, maar ik hoor dat DMR toch eigenlijk geen echt zenden is, maar zoals ik hierboven met dat rechtstreeks werken al aankaartte: als je de hobby puristisch wilt bedrijven, dan moet je toch eigenlijk sowieso ook niet op repeaters zijn, of heb ik het nou mis?

Ik gebruik D-STAR zelf voor bij voorkeur technische gesprekken. De meeste mensen die ik zo spreek kan ik met mijn huidige antennes niet direct werken, of in elk geval niet met een kwaliteit van de verbinding die comfortabel genoeg is voor een wat langer gesprek over zo'n onderwerp. Dat kan gaan om iemand verder dan 60 of 70 km in Nederland of iemand als bijv. ZL1RDK in Auckland, die ik vanochtend nog uitgebreid gesproken heb. Kijk, je kunt de telefoon pakken of een rechtstreeks QSO maken, maar als dat laatste niet (goed) gaat is iets als D-STAR toch waarschijnlijk de minst slechte optie. Althans voor mij is het dat. In elk geval vergeleken met telefoon, Facetime, Skype, Zello, Zoom etc.

Voor het overige ben ik meestal op HF. Dat is deels voorkeur, deels uit noodzaak. Ik heb zowel een repeater voor 2m als 70 cm hier bij mij thuis staan als een baken op 10 meter. Die banden kan ik dus niet gemakkelijk voor iets anders gebruiken dan de eigen repeater. Op 29 MHz kan ik overigens wel werken en dat doe ik ook af en toe in FM.

De mensen die jij zoekt zitten momenteel wellicht in de verschillende vakantienetten die er op vooral 40 en 20 meter zijn. De drukste is op 7073 kHz, maar misschien is dat wel iets teveel bovenregionale repeaterachtig (ik hoop dat ik hiermee niemand tegen de schenen schop, niet op 40 meter en niet op een repeater :lol: )

Overigens hoor je op 2m en 70cm ook nog de nodige QSO's buiten repeaters om. Dikwijls zijn dat mensen die elkaar goed kennen die soms ook niet echt zitten te wachten op buitenstaanders.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de meeste activiteiten en mogelijkheden op.

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik zit nu even te twijfelen of ik niet teveel gezegd heb. Het interview waar ik dacht dat de bovenstaande mogelijkheid in genoemd werd (Cast + transceiver) daar zit wel de mogelijkheid in om er een zendontvanger aan te koppelen en de Cast als een hotspot te gebruiken op die manier, maar niet om er ook mee te zenden en ontvangen als transceiver met de digimodes.

DVMEGA had eerder een printje, de voorloper van de AMBE3000-USB-stick, en daarbij was dat één van de twee gebruiksmogelijkheden. Ik heb er zo eentje. Dat printje kun je gebruiken om met een microfoon en bijv. een computerluidspreker QSO's te maken. Je kunt hem ook gebruiken om een niet-D-STAR-apparaat voor D-STAR te gebruiken. (Ik weet niet of de software ook andere modes ondersteunt, het printje stamt uit de tijd dat DMR pas net opkwam in de amateurwereld.)

Ik heb dat printje zelf gekocht omdat ik met een repeater wilde experimenteren, waarbij je met een FM-porto aan de D-STAR-gesprekken mee kon doen, dus een FM-repeater, gekoppeld aan het D-STAR-netwerk (en dat werkt inderdaad :) )

Ik zou Guus PE1PLM even kunnen mailen of de mogelijkheid er voor de Cast ook is.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie