3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#31 Bericht door EA5JEX »

Ze hadden door de storm nog niet alle brandstof en apparatuur naar het eiland kunnen brengen, te gevaarlijk!

Dus nu qrt!

Kees

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#32 Bericht door pc9t »

Ik zag vanavond verschillende PA stations 3Y0J werken in FT8 op 17 meter.

Ik heb het ook geprobeerd in de Hound mode, maar lees dat dat in WSJT niet ging.

Dat je daarvoor JT-DX voor moet gebruiken.

Maar blijkbaar was de brandstof ineens op.

Was dit de laatste kans?
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#33 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 12 feb 2023, 11:16 Al dat gedoe er omheen en vooral het gedrag van onze 'mede-amateurs' op de betreffende banden en het dx-cluster weerhoud me er van om er actief jacht op te maken..
Twee zielen, een gedachte, Rene. Tot voor kort beschouwde ik lokale storing als de grootste bedreiging voor amateurradio. Dat beeld is nu wel veranderd. Net als in de maatschappij, het gaat van binnenuit kapot.

Misschien wel een 3 cm station optuigen of zo en me daarop focussen. Er ligt nog wat oude meuk op zolder en het moet te doen zijn om het (weer) levend te krijgen. Want ook op 60 en 6 meter is het een puinhoop als er wat bijzonders is. Ellebogenwerk, zoals (meen ik) Gert het beschreef.

Enfin, genoeg om over na te denken.

Groet aan allen,

Henk

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#34 Bericht door PG7M »

PA9X schreef: 13 feb 2023, 12:15 Ik ga bijna denken dat deze DXpeditie het slechtste in de amateur naar boven brengt...
Daar zeg je wat, Jean-Paul. De echt hamspirit was ver te zoeken, bij de gallers, maar ook degene die het nodig vinden om meerdere modes te benutten om te laten zien, dat ze de beste leerling van de klas zijn, terwijl er nadrukkelijk gevraagd wordt om iedereen de kans te geven. Erg jammer. Ik zal de calls maar niet noemen, maar wie de schoen past, trekke hem aan.

Gisteren gaven ze al door, dat er van de 11.000 QSO, 6.600 uniek waren, dan zegt dat al genoeg hoe dat wereldwijd dus zo gaat, niet alleen hier. Daar zijn er dan vandaag zeker een zwik bijgekomen.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#35 Bericht door PE1PQX »

Dat laatste.... is me al meer opgevallen. Even een snelle beoordeling: bijna iedere OM/YL heeft dus dit station 2x in het log gezet. 1x zou toch genoeg moeten zijn??

Er zijn dus lieden die een bijzonder station (DXCC, special event whatever) in iedere beschikbare mode op iedere beschikbare band moet hebben in zijn/haar log en daar ook nog net zo trots op zijn als een hond met 7 staarten. "Zie mij wat ik bereikt heb, ik ben de beste!" al kloppend op de borst.
(Ik haal net zo veel, zo niet meer kick uit het bekijken van het Orionnevel/M42/NGC1976 met mijn 750mm newton-telescoop in een redelijk licht vervuilde omgeving)

Ik heb geen mogelijkheid gehad om uit te luisteren naar 3Y0J i.v.m. antenne/mast onderhoud maar gezien de verhalen hier hoef ik daar ook niet bepaald rouwig om te zijn dacht ik zo.

PI9ISS (André Kuipers in het ISS in 2011-2012) staat ook 2x in mijn log, vind ik genoeg. Heb destijds geprobeerd anderen te assisteren ook een QSO te maken, maar daar is weinig van gekomen helaas.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#36 Bericht door pe1hzg »

Er is een hoop gedoe geweest over fundraising; ik denk dat de technische uitdaging minder groot is als logistiek/travel/veiligheid en dat in dit laatste de kosten zijn gaan zitten.
Maar ik denk ook dat de teleurstelling, welke oorzaak dan ook, wellicht z'n impact gaat hebben op toekomstige fundraisings.

Persoonlijk geef ik niet zoveel om "DX expedities" (wat is het verschil, technisch gezien, met bijvoorbeeld een verbinding naar Falklands?), maar ik wens ieder zijn meug en ik denk dat dit de zaak geen goed heeft gedaan. Jammer voor de moeite en de centen!

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#37 Bericht door PA3CWN »

De puinhoop op de banden tijdens een Dxpeditie is al jaren een tendens en komt naar mijn mening voort uit frustratie en jaloezie.
Dat er stations zijn, welke meerdere malen in het log staan heeft simpelweg te maken met de competitie welke de ARRL zelf in
het leven heeft geroepen; in het LotW is er een Challenge en om een zo hoog mogelijke score te behalen telt elke band/mode mee.
Dat er Dxpedities worden opgetuigd, heeft dan ook alles te maken met het uitgeven van het DXCC, welke ook door het ARRL
is ingevoerd.

Dat competitie aspect geeft juist iets extra's voor diegenen die ervan houden en dat zie je ook overal in de sport.
Het is dan ook logisch dat er stations zijn die meerdere qso's maken op verschillende banden ! Niets mis mee.

Dat 3Y voor velen een teleurstelling is, geeft alleen maar aan hoe ontzettend moeilijk de (weers) omstandigheden daar zijn !
Als je bedenkt dat Bouvet op ongeveer dezelfde breedtegraad ligt op het zuidelijk halfrond, dan Nederland op het noordelijk
halfrond en het daar nu feitelijk zomer is, het genoeg zegt over de enorme uitdagingen ! De voorgaande 2 expedities hebben
niet eens voet aan wal kunnen zetten.

Wat mij tevens opvalt, is dat er vele klagers zijn, die het normaal vinden dat er Dxpedities worden uitgevoerd, maar geen enkele
Eu uitgeven aan sponsoring. Juist de hams, die fanatiek aan deze Challenge meedoen, zijn vaak ook sponsors en/of zijn lid van een
Foundation welke DXpedities sponsort. Dat waar je energie in steekt komt op je toe !

Er zijn verschillende onderzoeken geweest naar deze DQRM'ers en de psycholoog WB2REM heeft daar ooit ook eens wat over
geschreven in CQ Magazine.
Zo heeft ook Roger G3SXW , ooit een ervaren en zeer goede DXp operator en vorig jaar helaas SK, onderzoek gedaan naar de
QRM, welke een bepaald station telkens weer pleegde tijdens Dxpedities.

Deze DQRM'er seinde met een beroerd seinschrift steeds EA S YL ,wat iets moest voorstellen dat hij EA5YL zou zijn.
Uiteindelijk heeft men met behulp van een groep zendamateurs, deze DQRM'er getraceerd. Het bleek een gerespecteerde DX'er
uit Rome te zijn. Uit 'bandopnames' bleek dat deze amateur eerst de Dxpeditie zelf werkte en op het moment dat hij in het log
stond begon hij met zijn zieke praktijken !

Ik heb zelf een paar keer meegeroepen op 17m naar 3Y0J omdat ze rond een uur of 7 s'avonds prachtig S7 piekten.
Omdat ik op alle banden 100W gebruik (behalve op 40 ) , was de kans niet erg groot om ze te pakken te krijgen in de 20 kHz
brede pile up.
Het meest ergerlijke was die DQRM , waardoor 3Y slechts af en toe goed neembaar was en heb dan ook besloten om de Power OFF
knop in te drukken.

Wat mij is opgevallen, is dat er soms een korte tijd geen QRM is.. Dan ineens roept iemand naar 3Y, maar heeft vergeten om zijn
split in te schakelen. Dat gebeurt iedereen vroeg of later wel eens; Ik heb de meest ervaren calls wel langs horen komen.
Maar dan begint het geouwehoer. UP UP UP is nog tot daar aan toe, maar er komt steeds meer kritiek met de meest onwaardige taal....

Heel af en toe ben ik ook wel eens cop. Als een station minutenlang met een S9 plus signaal over de expeditie heen zit, is dat
uiteraard een frustratiefactor. Maar alleen UP UP UP werkt niet. In zo'n enkel geval sein ik kort de suffix met UP. Dat werkt.

Maar voor mij is de sjeu er wel meer af gegaan en stop ermee zodra de puinhoop te groot wordt.
Want of ik nu 320 , 330 of 340 landen behaal is toch iets persoonlijks en doe je puur voor jezelf.
Ik denk niet dat er ook maar voor iemand een standbeeld wordt opgericht als hij/zij alle DXCC op alle banden heeft behaald.

Het is een hobby en voor de een belangrijker dan voor de ander, maar het is te hopen dat we het met elkaar leuk blijven hebben
en vooral blijven genieten. Ik kan dan ook alleen maar dankbaar zijn voor alle moeite die Dxpedities opbrengen, of ze nu 1000
of 100.000 qso's maken. Als ze de moeite hadden bespaard waren er 0 qso's gemaakt....

73 Oene PA3CWN

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#38 Bericht door pa3a »

Ik heb er geen tijd ingestoken, maar inderdaad, lastig om ze te horen.
Wat is het aantal gemaakte qso's?
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#39 Bericht door PE2AAB »

Zo'n 11.600 QSO's. Dat zijn geen hele grote getallen voor een DX Peditie natuurlijk maar daar zal de omgeving zeker een belangrijke rol in hebben gespeeld.

De statistieken:
3Y0J.png
Bron: https://www.m0oxo.com/oqrs/logsearch.ph ... lsign=3y0j
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#40 Bericht door pc9t »

Laurens PD9X schreef: 30 jan 2023, 15:36 Helaas heeft hier de rotor weer de geest gegeven, daarom de beam maar vast naar 3Y0J gezet 💪

D5F281D6-D28A-4B3D-AC36-905ABD1D7113.jpegD03F8890-46F1-4361-AC16-E30942299E41.jpeg
Wat voor probleem had je toen eigenlijk, en gebruik je de Alfaspid rotor nog of vervangen door iets anders?
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: 3Y0J Bouvet, wie zit er klaar voor?

#41 Bericht door Laurens PD9X »

Hij is weer stuk, zit nu 3e motor in :?

Nog geen tijd gehad om de mast te laten zakken

Plaats reactie