Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#1 Bericht door PE1PQX »

Titel klinkt alsof de reis nog gemaakt moet worden maar in tegendeel, ik ben alweer thuis.

Maar goed, een maand of 3 terug een huisje besproken om samen met mijn vrouw een paar dagen in Sauerland te verblijven, nabij Bad Laasphen (zo'n 40km ten zuiden van Winterberg) in het locatorvakje JO40dv.
Omdat ik enige tijd al in bezit ben van een Yaesu FT-818 had ik begin jaar al het plan opgevat om een soort 'go-kit' te maken rondom deze tranceiver.
Uiteindelijk heb ik 2 zonnepaneeltjes, 2 12V/7Ah accu's en een koffertje samen gefabriceerd tot een 'go-kit', om zo in het veld op HF QRV te kunnen zijn.
Eerste proeven waren hoopgevend, ik had een end-fed ergens tussen 2 bomen gespannen bij een recreatie plas en kwa ontvangst mocht ik niet ontevreden zijn van mezelf; een Japanner knalde hard uit de speaker alsof hij naast me zat te roepen.

Vervolgens viel mijn oog op een MFJ 1899T vertical (AUB geen commentaar 'MFJ is rommel' of iets van dien aard) en deze bij Classic International besteld. Ook een LDG Z817 tunertje moest er komen.
Nu iets fabriceren om deze vertical ook ergens op te kunnen zetten met counterpoise er op aangesloten. Gekozen heb ik voor een fotostatief die ik al jaren heb van het merk Manfrotto (deze kan makkelijk mijn EOS7d met EF 100-300 Mk II L objectief à 2.5kg dragen).

Uiteindelijk deze setup op het balkonnetje van het vakantiehuisje neergezet en kijken wat het bracht. Eerste proeven op 20mtr waren niet slecht te noemen, ik had ook een Raspberry Pi B4 klaar gemaakt om vanaf een tablet bedient te worden (Google 'HamPi') maar kreeg TX totaal niet aan de praat, ondanks het thuis voor vertrek wel werkte. RX werkte als een malle en ik zag van alles voorbij komen in FT4.
Aangezien internet nogal een dingetje was daar (geen WiFi en 4G werkte ook meet niet dan wel) was het maken van een sked erg lastig.
Toch op de eerste dag een QSO kunnen maken met René, PA2RU maar echt optimaal was het zeker niet. Ik weet dat de vertical van MFJ een comrpomis antenne is en het vermogen van maximaal 6Watt uit de 818, dus een uitdaging mag het zeker genoemd worden.
Op donderdag de 22e had mijn vrouw het plan opgevat een wandeling bij de Bruchhauser Steine (JO41gh) te maken en ik wilde daar op de top ook wat op HF proberen. (je gaat in iets van 3.6km dik 100mtr omhoog en ook weer naar beneden, dus was een stevige wandeling)
Ik heb de 818, de tuner, de 1899T met 2 counterpoise draden in mijn fototas gestoken en boven in stelling gebracht. Ook hier was genoeg te horen maar gezien et geringe vermogen en de antenne helaas geen QSO kunnen maken. Het thuisfront (René, PA2RU) hoorde op 20mtr wel wat maar kon er niets van maken.

Gister avond heb ik de (ook!) mee gebrachte 5-band end-fed eens opgehangen tussen balkonhekje en een houten hek verderop (voor de zekerheid ook wat touw mee genomen, kwam mooi van pas). Was wel wat meer werk dan het opstellen van de vertical maar gaf wel een beter resultaat. Signal was duidelijker te horen thuis in Emmen, en ik heb verder nog kort een QSO gemaakt met Gerard, PA1AT in het Drentse Ide en met TM10KIY (in Parijs volgens QRZ.com) op 40mtr.

Samengevat mag ik deze paar dagen weg radio technisch niet klagen, heb het één en ander kunnen doen en experimenteren.
De MFJ vertical doet het wel, mits je je maar aan de manual houd en de lentes van de verticale straler en counterpoise aanhoud. Aan de top van de Bruchhauser Steine heb ik de 20mtr counterpoise gebruikt (had die voor 40mtr ook mee), maar de LDG Z817 kon de boel ook op 40mtr adequaat afstemmen (vertical direct achter op de tuner, dus zonder coax er tussen).
Is deze antenne perfect?? Nee, dat zeker niet juist omdat deze voor de gebruikte frequenties juist wel erg kort is (totale lengte, straler + spoelen, minder dan 2mtr!!) en met een draadje delen van verleng-spoelen moet kortsluiten om e.e.a. in resonantie te krijgen.
Bij goede condities is deze vertical voor portabel/vakantie werk prima bruikbaar om toch iets te kunnen ondernemen.
De EndFed deed het op (voor HF dan) relatief korte afstand beter dan de vertical, gezien de signaal rapport die ik van René PA2RU kreeg. Ons huisje stond in een bescheiden dalletje en hing gemiddeld 1.5 à 2 meter boven de grond.

Nog te doen na deze paar dagen: de PL chassis delen van de tuner raken snel los, dus daar moeten andere chassis delen in (met flens dus, zijn nu nog met grote moer) en de gebruikte coax-kabel (H2007) zal nagezien moeten worden. Bleek ook niet helemaal fris te zijn; in ieder geval één twijfelachtige connector die opnieuw gesoldeerd moet worden.

Als bijgevoegde foto de vertical op de fotostatief in 'actie' op het balkonnetje:
MFJ 1899T vertical
MFJ 1899T vertical
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#2 Bericht door DC4CP »

Mooie samenvatting !!
Uiteindelijk gaat het om te experimenteren, ik maak zelden veel qso´s portabel, mij gaat het eerder om, zie je wel dat het lukt en dat bijhorende gevoel.

Kijk eens voor een fiberglas mast zoals die van spiderbeam, 10 M, ingeschoven 72cm, eigenlijk ideaal om een endfed vertikaal op te zetten, ze hebben ook van die snelstrap riemen waarmee je die ergens vast kunt zetten, zal altijd stukken beter werken dan een 1/4 golf antenne en nog steeds licht onderweg eigenlijk.

Als ik met de auto ergens ga staan gebruik ik deze 10 meter + wielstandaard.
20220809_204212.jpg

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#3 Bericht door PE1PQX »

Zo'n wiel-standaard met glasfiber mastje is ook een mogelijkheid. Echter heb ik geen grote auto (Mini Cooper R56 uit 2007) om veel mee te kunnen nemen bij een vakantie trip.
Voor een experimenteer dag of veld-dagje is zoiets zeker handig.
De endfed die ik hier heb voor portable werk is zo'n 5-banden geval, heb ook nog een kortere variant liggen. Kan vele kanten op dus.
Zal er eens over nadenken; mastjes zijn ook niet te duur zie ik. (waar heb je de wiel-standaard vandaan??)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#4 Bericht door DC4CP »

De wielstandaard heb ik op een radio vlooienmarkt gevonden in Bergheim, het is die Belg die op vele beurzen staat, met allerlei pluggen, masten,kabels, misschien kent iemand wel zijn call. Hij had ze in verschillende diameters, dacht dat het 45 of 55€ was, alles in roestvrij materiaal.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#5 Bericht door on4avt »

Mooi verhaal en leuke experimenten. Hier hetzelfde met wwff . Alles werkt maar niet echt veel qso gemaakt in 2x activiteit. Men leert altijd bij.
Er bestaat een fiberglasmast van 10 m die maar een 60cm lang is ingeschoven. Bij dx wire dacht ik. Ik gebruik er zo ene. Bij Sota een van 6 m die ook kort te vervoeren is. Ik gebruik de kx3 of ook de ft 818.
Suc6.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#6 Bericht door PA3BAS »

.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#7 Bericht door PA9CW »

on4avt schreef: 25 sep 2022, 06:26 Er bestaat een fiberglasmast van 10 m die maar een 60cm lang is ingeschoven. Bij dx wire dacht ik. Ik gebruik er zo ene. Bij Sota een van 6 m die ook kort te vervoeren is.
Suc6.
Je bedoelt deze : https://www.dx-wire.de/gfk-masten/gfk-m ... -mini.html

Die gebruik al bijna 10 jaar voor SOTA en WWFF. En past mooi in of achterop je rugzak.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#8 Bericht door PE1PQX »

Kijk, dat zijn de oplossingen.... Nu kijken naar zo'n mastvoet/klem. Bij Jacobs €120,- (en ook uitverkocht) Hmz....

@PA9CW, heb je ook voorbeelden/foto's hoe je de draad aan de top van die mast klemt?? Aan mijn endfed zit nogal een flinke isolator (kan ook wel kleiner, maar da's voor later, of de 3d-printer)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#9 Bericht door PA9CW »

Van een oude RVS spaak heb ik een haak gemaakt, die aan het eind vd antenne draad zit. Die doe ik eerst in het einde van de mast en schuif de mast uit. Terwijl ik de antenne uitschuif, draai ik de draad om de mast. Zodat de antenne draad er mooi omheen zit gedraaid. Als ik de 30 meter ( ca. 14 meter lange draad) HyEndFed gebruik, doe ik de laatste paar meter schuin afspannen.

Hier staat een filmpje hoe ik dat altijd doe. Het is met één hand gefilmd, dus het ziet er wat "stuntelig" uit.

https://youtu.be/ijc1Cw6UbQ8?t=91

Er zijn ook mensen die de mast uitgeschoven plat op de grond leggen en deze dan optillen. Maar dan komt er een enorme kracht op de mastdelen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#10 Bericht door PE1PQX »

Ah, heb nu een idee... Dank!! Dan is de eindisolator in wezen niet nodig lijkt me.

De draad om de mast heen wikkelen is een idee, alleen heb ik de 5-band end-fed gebruikt en die is zo'n 23mtr lang.
Een sloper zou wel een optie kunnen zijn, maar dan kan ik net zo goed een stuk touw in een boom slingeren en daar de antenne aan vast knopen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#11 Bericht door on4avt »

PA9CW schreef: 25 sep 2022, 08:29
on4avt schreef: 25 sep 2022, 06:26 Er bestaat een fiberglasmast van 10 m die maar een 60cm lang is ingeschoven. Bij dx wire dacht ik. Ik gebruik er zo ene. Bij Sota een van 6 m die ook kort te vervoeren is.
Suc6.
Je bedoelt deze : https://www.dx-wire.de/gfk-masten/gfk-m ... -mini.html

Die gebruik al bijna 10 jaar voor SOTA en WWFF. En past mooi in of achterop je rugzak.
Ja inderdaad. Die sleur ik ook al heel lang mee. .hi.
Op de top van de andere mast van 10 m heb ik een kleine parachutehaak bevestigd met een touw. Daar haak ik de kleine isolator in. Met een strak. Die blijft op de isolator.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#12 Bericht door PA9CW »

PE1PQX schreef: 25 sep 2022, 10:20 Ah, heb nu een idee... Dank!! Dan is de eindisolator in wezen niet nodig lijkt me.

De draad om de mast heen wikkelen is een idee, alleen heb ik de 5-band end-fed gebruikt en die is zo'n 23mtr lang.
Een sloper zou wel een optie kunnen zijn, maar dan kan ik net zo goed een stuk touw in een boom slingeren en daar de antenne aan vast knopen.
Je kan ook halverwege de antenne draad een haakje maken en die in de top vd mast doen. Dan heb je een inverted V.

PS Antenne in een boom gooien heb ik geen ervaring mee. Maar lijkt me soms lastig om hem er weer uit te krijgen. Kans op vastzitten in de takken?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#13 Bericht door PE1PQX »

In een boom slingeren is i.d.d. niet zonder risico's, maar als je een stevige vrije tak kiest maak je de kans van vast zitten al een heel stuk kleiner.
Ook het knoopwerk ('schiemannen') moet je niet al te ingewikkeld maken. Een eenvoudige paal-steek is voldoende om een draad omhoog te houden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#14 Bericht door on4avt »

Afbeelding
Bijlagen
20220924_091159.jpg
20220924_091140.jpg
Inverted v met 20 m endfed.  10,20,40 en ook 15 m.
Inverted v met 20 m endfed. 10,20,40 en ook 15 m.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Paar dagen Sauerland, en radio spullen mee...

#15 Bericht door PE1PQX »

@ON4AVT: ziet er ook netjes uit...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie