PI2NOS activiteiten

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Luisteramateur_
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2022, 12:07

PI2NOS activiteiten

#1 Bericht door Luisteramateur_ »

Hallo allemaal,

Het wordt de laatste tijd lekker druk op de PI2NOS, naast de "vroege vogelronde" zijn er soms interessante QSO's te volgen. Het lijkt alleen maar drukker en drukker te worden en dat zorgt toch wel vaak voor een puinhoop met allerlei stations die door elkaar roepen. We zouden met z'n allen eigenlijk meer orde moeten houden eigenlijk :roll: Maar dat is niet zo simpel.
Ik ben trouwens wel blij dat de repeater beter binnenkomt dan eerst sinds dat de antenne op IJsselstein verhoogd is, ik had daarvoor last van CO-channeling tussen de zenders van IJsselstein en Goes. Nu kan ik de repeater gewoon op de porto ontvangen in de huiskamer, echt een hele verbetering. Maar dat is tegelijk ook een gevaar voor bijvoorbeeld piraten, die kunnen nu veel makkelijker de repeaters openen. Ik vrees dat dat met CTCSS niet veel oplost tenzij je de CTCSS code geheim houd maar dat is niet te doen...

Groeten,
Erwin
73 en tot later!

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: PI2NOS activiteiten

#2 Bericht door PD0JDG »

Je zou een vingerafdruk kunnen nemen. Maar wie gaat dat beheren en betalen?

Bij een oplossing voor zo’n probleem hoort ook een begroting.

https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_fingerprinting

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: PI2NOS activiteiten

#3 Bericht door Paula Bean »

Het wordt de laatste tijd lekker druk op de PI2NOS. [...] Nu kan ik de repeater gewoon op de porto ontvangen in de huiskamer [...]
De repeater is ook te beluisteren met een browser, er is een WebSDR.

Luisteramateur_
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2022, 12:07

Re: PI2NOS activiteiten

#4 Bericht door Luisteramateur_ »

Paula Bean schreef: 28 mei 2022, 14:06
Het wordt de laatste tijd lekker druk op de PI2NOS. [...] Nu kan ik de repeater gewoon op de porto ontvangen in de huiskamer [...]
De repeater is ook te beluisteren met een browser, er is een WebSDR.
Jazeker dat is mij bekend. Ik kijk meestal mee via de pagina van PC7X.
73 en tot later!

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: PI2NOS activiteiten

#5 Bericht door Paula Bean »

Dat zal https://pc7x.net/repeaters/#/map/google/pi3utr zijn. Dankjewel voor de tip!

Luisteramateur_
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2022, 12:07

Re: PI2NOS activiteiten

#6 Bericht door Luisteramateur_ »

Paula Bean schreef: 28 mei 2022, 17:31 Dat zal https://pc7x.net/repeaters/#/map/google/pi3utr zijn. Dankjewel voor de tip!
Ja dat klopt dit is naar mijn weten de meest gangbare pagina voor de repeaters. Je kan hier ook de Parrot (pappagaai) activeren om zo live mee te kijken en te luisteren.
73 en tot later!

Luisteramateur_
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2022, 12:07

Re: PI2NOS activiteiten

#7 Bericht door Luisteramateur_ »

PD0JDG schreef: 28 mei 2022, 11:13 Je zou een vingerafdruk kunnen nemen. Maar wie gaat dat beheren en betalen?

Bij een oplossing voor zo’n probleem hoort ook een begroting.

https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_fingerprinting
Ja je kan van alles verzinnen maar dat gaat meestal altijd gepaard met een nieuwe tranceiver die dan die functies ondersteund, je zou bijvoorbeeld ook net zoals bij ECHOLINK een call mee kunnen sturen naar de repeater die dat dan weer controleert bij de site van het A.T., maar het blijft altijd een dingetje.
73 en tot later!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PI2NOS activiteiten

#8 Bericht door PE1PQX »

Luisteramateur_ schreef: 29 mei 2022, 11:15

Ja je kan van alles verzinnen maar dat gaat meestal altijd gepaard met een nieuwe tranceiver die dan die functies ondersteund, je zou bijvoorbeeld ook net zoals bij ECHOLINK een call mee kunnen sturen naar de repeater die dat dan weer controleert bij de site van het A.T., maar het blijft altijd een dingetje.
En dat mag dus in NLD (euh, de EU) niet i.v.m. de AVG wetgeving omdat een callsign terug te herleiden is naar een bepaald individu.
Maar dat is een andere discussie.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: PI2NOS activiteiten

#9 Bericht door pe1br »

Luisteramateur_ schreef: 28 mei 2022, 09:46 Ik vrees dat dat met CTCSS niet veel oplost tenzij je de CTCSS code geheim houd maar dat is niet te doen...
Dat heeft geen zin, mijn Yaesu portofoon kan gewoon CTCSS scannen en stopt dan bij de goede code.
Als je 1 station op de ingang kunt ontvangen kun je de code dus gewoon scannen.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: PI2NOS activiteiten

#10 Bericht door PA0AA »

PE1PQX schreef: 29 mei 2022, 15:41 ...... En dat mag dus in NLD (euh, de EU) niet i.v.m. de AVG wetgeving omdat een callsign terug te herleiden is naar een bepaald individu.......
Ik denk, dat ik even iets niet goed begrijp.
Dat zou dus inhouden, dat ik ook in een phone QSO mijn call niet zou hoeven ( mogen ? ) noemen,
omdat dat terug te herleiden is naar mij, als individu ? :?
En dan zou de verplichting die de RDI ons oplegt om dat wel elke 5 minuten te doen, dus in strijd zijn met de AVG ?
Immers, mijn tegenstation kan ook mijn call controleren, via Google, of bij qrz.com of soortgelijke sites.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PI2NOS activiteiten

#11 Bericht door PE1PQX »

@Ruben: nee, dat bedoel ik niet.
De AVG bepaalt dat persoonsgegevens niet mogen worden verstrekt. Dus als ik zou vragen aan het RDI "wie is PA0AA en waar woont hij?" krijg ik geen informatie omdat de AVG dit verbied.

Tijdens mijn bestuurslidmaatschap van de reddingsbrigade in Emmen heb ik die vraag ook wel gehad, "waar woont lid X en mag ik zijn telefoonnummer?" Helaas voor de vragensteller mag die info niet verstrekt worden.
De brigade is zelfs een stap verder gegaan: heeft aan alle leden schriftelijk toestemming gevraagd om zijn/haar beeltenis te mogen publiceren op social media en website. Leden die dit niet wilden konden dit dan ook aangeven en deze wens word gerespecteerd.

Ik weet dat er instanties zijn (het openbaar ministerie is daar dacht ik één van) die deze info dan wel krijgen, dus die staan boven de AVG wetgeving.

Het noemen van je call is een verplicht onderdeel dat in de voorwaarden staat, de identificatie als zendamateur. Dit staat los van de AVG wetgeving.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: PI2NOS activiteiten

#12 Bericht door PA9X »

PE1PQX schreef: 09 jul 2023, 09:58 @Ruben: nee, dat bedoel ik niet.
De AVG bepaalt dat persoonsgegevens niet mogen worden verstrekt. Dus als ik zou vragen aan het RDI "wie is PA0AA en waar woont hij?" krijg ik geen informatie omdat de AVG dit verbied.
AVG regelt dat persoonsgegevens beschermd dienen te worden. Of jouw persoonlijke gegevens en welke gegevens verstrekt mogen worden bepaal jij. Ik verwacht alleen dat RDI daar geen aparte administratie van gaat bijhouden als jij zou willen dat ze dat wél verstrekken. Hun administratie heeft als doel te kunnen handhaven.

Met als doel om toegang tot een repeater te beperken, kun je natuurlijk wel buiten RDI een administratie van geregistreerde zendamateurs bijhouden. Maar die data moet je dan, met toestemming van de betreffende amateur, zelf bijhouden (en retegoed beveiligen...).

TheoP
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: PI2NOS activiteiten

#13 Bericht door TheoP »

ik heb een poosje naar de frequentie 430.125 Mhz geluisterd en dacht echt dat het een 27 MHz praatpaal is. :shock:
Heel veel politie agenten, zonder call, en alarm geluiden en een stem nadoen machine.
En veel gesprekken over dat je niet moet reageren hier op.
Wat ik begrijp is dat er een van de omzetter gebruik wordt gemaakt door mensen, op een wijze wat niet gebruikelijk is voor een omzetter.
Of dit gebruik niet mag of kan, dat weet ik niet, ik hoor veel mensen praten zonder dat er roepletters vermeld worden.
Jammer lijkt me dit wel, want het project is van letterlijk eenzame hoogte.
Opvallend is dat bij het andere project wat er bij in de buurt komt, PI2NON dit apart gebruik niet voorkomt.
Mijn vermoeden is dat diegene die deze aparte geluiden maakt, niet dicht bij een ontvangst antenne van NON zit.

Theo

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: PI2NOS activiteiten

#14 Bericht door PD5DJ »

TheoP schreef: 09 jul 2023, 13:13 ik heb een poosje naar de frequentie 430.125 Mhz geluisterd en dacht echt dat het een 27 MHz praatpaal is. :shock:
Heel veel politie agenten, zonder call, en alarm geluiden en een stem nadoen machine.
En veel gesprekken over dat je niet moet reageren hier op.
Wat ik begrijp is dat er een van de omzetter gebruik wordt gemaakt door mensen, op een wijze wat niet gebruikelijk is voor een omzetter.
Of dit gebruik niet mag of kan, dat weet ik niet, ik hoor veel mensen praten zonder dat er roepletters vermeld worden.
Jammer lijkt me dit wel, want het project is van letterlijk eenzame hoogte.
Opvallend is dat bij het andere project wat er bij in de buurt komt, PI2NON dit apart gebruik niet voorkomt.
Mijn vermoeden is dat diegene die deze aparte geluiden maakt, niet dicht bij een ontvangst antenne van NON zit.

Theo
Van mij mag die paal echt weer offline, die landelijke dekking is echt killing voor de spirit.
Het trekt echt alleen maar ongedierte aan. en totaal geen reclame voor het zendamateurisme.
Iedere keer als ik over die frequentie draai, staan mijn nekharen binnen een minuut alweer overeind.

Het idee is leuk, maar valt niet te handhaven.

Het zou mijn niets verbazen als eerdaags de stekker er weer uit moet van het AT.
Het werkt enorm veel gepiraat in de hand.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

TheoP
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: PI2NOS activiteiten

#15 Bericht door TheoP »

Dat denk ik van niet.
Er zijn heel veel mensen, die zendamateurs na doen op 70cm, met de mooiste namen als groene lijster of de boswachter.
En er zijn meer van deze gebruikers actief, dan zendamateurs op 70cm.
Dat op zich moet je al te denken geven.

Theo

Plaats reactie