4U1ITU

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PB2T
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

4U1ITU

#1 Bericht door PB2T »

Afbeelding
foto PY2ZX
Het gebouw van de International Telecommunication Union in Genève is vanwege Cornona ruim twee jaar gesloten geweest. Als gevolg daarvan is 4U1ITU, het clubstation van de International Amateur Radio Club niet te horen geweest en flink gestegen op de Most Wanted List. Voorzichtig begint het vergadercircus weer op gang te komen en ook het amateur station is weer open. Twee jaar stilte heeft de apparatuur en de antennes geen goed gedaan en het is wat behelpen. Toch zijn er inmiddels twee posities in bedrijf. Er kan op nagenoeg alle HF banden worden uitgekomen, waarbij de antenne voor de WARC banden niet kan worden gedraaid en er is een station voor 6 meter, dat ook kan worden gebruikt voor FT8 op andere banden.
De afgelopen twee weken heb ik tussen de vergaderingen door behoorlijk wat verbindingen gemaakt op 6 meter met als uitschieters enkele stations uit Koeweit en één op de Canarische eilanden. Dit weekend ben ik thuis om de was te (laten) doen en het gras te maaien. Morgen ga ik weer terug naar Genève voor de volgende vergadering.
Eind van dit jaar gaat het ITU gebouw tegen de vlakte en antennes en apparatuur zullen moeten worden afgebroken en ingepakt. Het nieuwe ITU gebouw zal zoals de plannen nu zijn pas in 2027/28 in gebruik worden genomen.
73, Hans PB2T

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 4U1ITU

#2 Bericht door PA2S »

PB2T schreef: 22 mei 2022, 20:38 Eind van dit jaar gaat het ITU gebouw tegen de vlakte en antennes en apparatuur zullen moeten worden afgebroken en ingepakt. Het nieuwe ITU gebouw zal zoals de plannen nu zijn pas in 2027/28 in gebruik worden genomen.
20220524_4U1ITU_6m.png
20220524_4U1ITU_6m.png (6.04 KiB) 4755 keer bekeken
Mooie verrassing, Hans! Niet ver (ca. 190 km), maar wel afhankelijk van vliegverkeer om over de Zwitserse bulten heen te komen! Weliswaar het westelijk deel van de Alpen, maar toch een flinke hoogte:
20220524_Hoogteprofiel_Soyers_Geneve.png
20220524_Hoogteprofiel_Soyers_Geneve.png (13.56 KiB) 4755 keer bekeken
Gelukkig een vliegtuig op de juiste locatie...

Nu nog van thuis uit... Zal een uitdaging worden, vrees ik...

Dank voor het QSO!

73, Henk

PB2T
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: 4U1ITU

#3 Bericht door PB2T »

Ha Henk, Ik had al eerder gezien dat je niet al te ver weg zit.
Ik had de roepende stations maar even geparkeerd toen ik deels Nederlandse roepnaam op het scherm zag.
Het is zowaar gelukt een aantal QSO's in CW te maken.
Ik heb vorige week precies een Nederlander gewerkt, helemaal in het Noorden.
73, Hans PB2T

Plaats reactie