3d2ag op 80 meter

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

3d2ag op 80 meter

#1 Bericht door pe5t »

Antoine, 3D2AG, op de Fiji eilanden, is ook actief op 80 meter. Vanmorgen schreef hij op de ON4KST chatbox dat hij mij met FT8 op 3573 kHz hoorde. Maar ik kon hem onmogelijk detecteren op die met Europeanen bomvolle band. Ik vroeg om naar 3567 kHz te gaan. En toen lukte het in een keer. TX hier met twee elements vertical, RX met een beverage richting noord-west. Dat laatste is apart, want 3D2 is over het lange pad bijna zuid. Maar op mijn zuid-west beverage was hij niet te nemen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-01-11 082524.jpg
Schermafbeelding 2022-01-11 082524.jpg (14.18 KiB) 6029 keer bekeken

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: 3d2ag op 80 meter

#2 Bericht door pa4o »

Prachtig Kees, gefeliciteerd.

Peter

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 3d2ag op 80 meter

#3 Bericht door PG0DX »

Super ! ... dat blijft nog wel even in het geheugen zitten hihi.

Nu je het zo zegt...
Ik merkte op 60m dat de paden ook wat variieren afgelopen dagen.
De vertical komt af en toe met verassingen...en dan moet ik zoeken waar het vandaan komt hihi.
De ZL-jongens kwamen al een paar keer bijna pal noord door, en dan niets op LP direct.

In de middag af en toe USA westkust... al vraag ik me af of dat LP of SP is...
Heb maar snel een beverage zonder afsluitweerstand in gebruik genomen, die gok durfde ik niet aan hihi.
Super draad trouwens Kees, nog bedankt !!!

Je TX verticaal...is dat met een christman voedingsysteem oid ?

Bijna vergeten....grey-line op 60m.....in de ochtend...
Bizar ...ik kijk natuurlijk altijd op PSK reporter...zo mooi heb ik hem voor "mij" nog niet gezien.
greyline 60m.png

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 3d2ag op 80 meter

#4 Bericht door pe5t »

Henry,
Nee, geen ingewikkeld netwerk. Beide verticals staan 42 meter uit elkaar op een oost-west lijn. De ene stuur ik met een faseverschil van 180 graden aan. Er ontstaat dan een 8-vormig oost-west stralingspatroon. Met een schakelaar haal ik de fasedraaier eruit en dan staan beide antennes parallel en dat geeft een noord-zuid 8-vormig patroon. Het verschil tussen de ene en de andere richting is soms behoorlijk groot.
Ik kan er ook nog een derde vertical tussen zetten, maar dat heb ik dit jaar niet gedaan. Die laatste paar landen die ik op 80 meter nog mis zijn voorlopig toch niet actief.
Wat betreft LP propagatie uit het midden en westen van de pacific: de signalen komen bij mij meestal uit het noordwesten tot westen (ZL meest zuidwest) en niet direct over de noordpool (wat wel de kortste route is). Ze houden eenvoudig niet van aurora.

Plaats reactie