Handleiding (beginnen met) Flora en Fauna activaties.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Handleiding (beginnen met) Flora en Fauna activaties.

#1 Bericht door PA9CW »

Flora en fauna activaties.

Met dit artikel wil ik in het kort uitleggen wat WWFF is, wat de regels zijn en wat er zoal bij komt kijken om eraan te kunnen deelnemen.

In 2014 kwam ik in aanraking met het WWFF programma. Dat gaf me de kans om toch lekker in de natuur en /P bezig te zijn. Dus sinds dat jaar doe ik, naast SOTA, ook veel Flora en Fauna activaties. Voordeel van dit soort activaties is, dat je totaal geen QRM hebt en je lekker buiten in de natuur bezig bent. Je kan bovendien ook lekker experimenteren met allerlei draadantennes. Er is genoeg ruimte.

WWFF is een wereldwijd award programma. Het is bedoeld voor de radiozendamateur om vanuit een Flora en Fauna park actief te zijn. De parken zijn terug te vinden op de site van elk deelnemend land. Na de activatie moet je als activator je log en een foto van je coordinaten of een printscreen van de locatie op je smartphone opsturen naar de betreffende WWFF vertegenwoordiger. Deze zal je log en foto’s beoordelen en het log uploaden naar de WWFF database. Je kan dan later je score bekijken.

WWFF-account maken.

Als je wilt deelnemen aan het Flora en Fauna programma, is het nodig om een account aan te maken. Je gaat naar https://wwff.co en daar kan je je registreren, of als je al een account hebt, kan je daar inloggen. Als je ingelogd bent, kan je zien wat je aan score hebt als activator en/of chaser. Aan de hand van je score kan je dan online, via een druk op de knop, een award aanvragen. Als je daar tenminste voldoende punten voor hebt. Het award word als een pdf naar je gemaild. Dat kan soms enkele dagen of weken duren.

Hoe te beginnen als chaser?

Als chaser is het allemaal erg makkelijk. Als je op de band iemand werkt die vanaf een park actief is hoef je als chaser verder niets meer te doen. Alleen een geldige verbinding maken met hem/haar is voldoende. De activator zal na de activatie, zijn log via de procedure aanbieden. Na verloop van tijd, zie je in je account het aantal Flora en Fauna parken die je gewerkt hebt. Je hoeft niet persé een account te hebben, maar zonder account kan je uiteraard niet zien wat je score is. Bovendien kun je dan geen awards aanvragen.

Afbeelding

Hoe te beginnen als activator?

Als activator heb je wel een account nodig. Nadat je je account hebt aangemaakt, kan je op zoek gaan naar je eerste Flora en Fauna park. Ik ben in 2014 begonnen met mijn eerste park in Dorst. Lekker dicht in de buurt. Met het activeren van ruim 200 SOTA’s en ruim 70 Flora en Fauna parken, heb ik inmiddels ruime ervaring met /P werken.
Elk land heeft zijn eigen site waar de parken op staan. Maar voor het gemak gebruik ik de PAFF site. Het adres is www.pa-ff.nl Daar is een kaart te vinden met alle parken. Dat zijn er op dit moment 184. Mocht je een park uitgekozen hebben, dan is het slim om de betreffende .KMZ file te downloaden. Deze file zet je vervolgens op je smartphone in de app Google Earth. Je ziet nu in de app het park in het geel. Dat is het gebied van waar je actief moet zijn voor een geldige activatie. Op het moment dat je ter plaatse in het park bent, maak je een prinsscreen van de app. Hierop staat dan waar je in het park was. Bovendien staat onderin de app ook nog de exacte locatie in graden. Samen met foto’s van je opstelling en het log is dit voldoende om aan te leveren aan de WWFF vertegenwoordiger. En is dat voldoende om als geldige activatie door te gaan.

Nadat je ter plaatse ben en alles hebt opgesteld kan je CQ gaan roepen. Handig is om ruim voor je activatie via de WWFF site in de agenda een alert te maken. Zelf doe ik dat ruim een dag van te voren. Zeker als het om een nieuw of weinig geactiveerd park gaat.
In de alert kan je aangeven wanneer je verwacht actief te zijn in het park. Ook kan je aangeven of er spots geplaatst mogen worden via het Reverse Beacon Network. En ook vanaf, en tot wanneer dat mag. Belangrijk als je meerder activaties op één dag doet. Nadat je in het park CQ roept zal het RBN je spotten en dan wordt de spot op het WWFF-Cluster gezet met je call en het WWFF-referentie. Ook als je naar een andere band gaat zal je weer gespot worden met een melding op het WWFF-Cluster. Uiteraard alleen in het tijdvenster wat je in de alert hebt aangegeven. Je kan natuurlijk ook zelf een spot op het WWFF-Cluster plaatsen.
Deze functie is vooral erg handig als je, zoals ik, met QRP werkt. Dan is de kans op slagen wat groter. Hou ook rekening met een grote contest. Dan kan het soms ook een lange zit worden. Of je moet uitsluitend de WARC banden doen. Dan heb je geen last van de contest.
Zelf begin ik meestal op 30 meter, mijn favoriete band. Wanneer er op een gegeven moment geen aanbod meer is ga ik naar 40 meter. Daar is bijna altijd aanbod. Wanneer ook hier geen aanbod is ga ik naar 20 meter. Daar werk ik meestal, de oh zo vertrouwde chaser, KD1CT. Ooit heb ik PAFF-0019 geactiveerd met ruim 40 QSO’s op 30 meter. En nog een handjevol op 20 en 40 meter. Soms probeer ik ook wel eens 60 meter. Mooi voor QSO’s uit PA, ON en DL.
7024, 10124 en 14044 zijn de gangbare CW frequenties voor Flora en Fauna activaties.
Voor een geldige activatie moet je wel minimaal 44 QSO’s maken. Anders is deze helaas niet geldig. Mocht je QSO’s tekort komen, kan je altijd op een later tijdstip weer terugkomen om toch aan de benodigde 44 QSO’s te komen.

Na de activatie stuur je je log in ADIF formaat, printscreen van de exacte locatie en eventueel foto’s van je setup naar de WWFF-vertegenwoordiger. Het formaat is, call@ WWFF-referentie JAAR MAAND DAG.adi. Bijvoorbeeld PA9CW @PAFF-001920200328.adi. Deze zal je activatie controleren en indien goedgekeurd het log uploaden naar de WWFF-database. Je kan later in je account zie wat je score is.

Afbeelding

Apparatuur.

- De set die ik gebruik is meestal de KX3, de QCX-30 of de QCX-40 meter.
- Als antenne gebruik ik een HyEndFed voor 40/20/10 of de HyEndFed voor 30 meter. Of soms mijn zelfbouw EFHW 40/30/20 of de Bandspringer Maxi II van SOTABeams voor 80/40/30/20. 
- Als mast gebruik de Fibre mast van 10 meter van DxWire. Deze is lekker compact en slechts 67 cm ingeschoven. En kan daardoor makkelijk achterop mijn rugzak. Maar als ik met de auto ga dan neem ik de 15 meter mast mee. Daar past de antennedraad van de 30 meter HyEndFed mooi in.
- Als coax gebruik 15 meter RG-58 met aan beide zijde een BNC. 
- De voeding die ik gebruik is een NiMh pack van 10 cellen met een capaciteit van 4200 mAh. Lekker licht en goed voor ruim twee activaties. 
- Verder heb ik nog wat spanbandjes, touw en klittenband bij me. Hiermee kan ik altijd de mast of vastbinden aan een paal, of met touw tuien.
- Voor het loggen van de verbindingen gebruikte ik voorheen pen en papier. Maar sinds de aanschaf van een 7 inch GPD touchscreen laptopje niet meer. Alleen nog als ik de QCX-30 meter gebruik. Het laptopje werkt onder Win10. Dus N1MM erop gezet en via een kabel met de KX3 verbonden. Dat werkt prima. Het laptopje houd het ook ruim twee activaties uit met zijn accu. Een lekker handig klein laptopje wat prima in de rugzak past. En het scheelt een heleboel tijd om na de activatie alle QSO’s in te voeren.
De laatste tijd neem ik ook een spuitbusje mee tegen tekenbeten.

Afbeelding

Tips

Probeer een picknicktafel te vinden of neem eventueel een klein stoeltje mee. Met behulp van Google Earth kan je vaak wel een picknicktafel ontdekken. Als je maar voldoende inzoomt.
Tijdens je activatie komen er wel eens geïnteresseerde en soms verbaasde voorbijgangers naar je toe. Ze zullen graag willen weten wat je aan het doen bent. Daarvoor heb ik speciaal een geplastificeerd A5 folder gemaakt, met alle informatie. Dat kunnen ze dan op hun gemak lezen, terwijl ik de pile-up verder afwerk. En af toe laat ik ze wat CW horen, en verteld uit welk land de call komt die ze dan horen.
Je kan ook parken combineren. Zo zijn er twee SOTA’s in Nederland die ook beide in een Flora en Fauna park liggen. Ook een eventuele contest kan je doen vanuit een Flora en Fauna park. De velddag van 2021 heb ik vanaf Tiengemeten gedaan. Genoeg QSO’s voor een geldige activatie.
Soms werk je een station vanuit een ander Flora en Fauna park. Dit QSO is dan geldig voor het P2P award, het zogenaamde Park to Park award. In je adif file moet je wel aangeven, dat dit station vanuit een Flora en Fauna park werkte. In de adif file staat dan : <SIG:4>WWFF en <SIG_INFO:9>Referentie van de andere activator (bv. GFF-0180) 
Zelf doe ik mijn activaties nooit vanuit een auto. Maar dat mag natuurlijk wel. Op de PAFF kaarten zie je af en toe een P staan, waar je dan de auto kunt parkeren.

Dit is slechts een beknopte uitleg. Maar voldoende om te kunnen starten met deze tak van de hobby. Mocht je het naadje van de kous willen weten, dan kan je altijd de regels downloaden op de WWFF site.

https://www.instagram.com/tv/CW4Aulyj64 ... =copy_link

Op mijn Youtube kanaal staan vele filmpjes. Van zowel Flora en Fauna, als SOTA activaties.
Laatst gewijzigd door PA9CW op 02 dec 2021, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Handleiding (beginnen met) Flora en Fauna activaties.

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooi duidelijk verhaal Tonnie.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Handleiding (beginnen met) Flora en Fauna activaties.

#3 Bericht door PA9CW »

Dank je Tjeerd.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Handleiding (beginnen met) Flora en Fauna activaties.

#4 Bericht door PA0CMU »

Leuk gedaan Tonnie. Ik luister vaak op die FF frequenties en bekijk ook de alerts. Het is wel stil de laatste tijd of mijn K2 is doof!
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Handleiding (beginnen met) Flora en Fauna activaties.

#5 Bericht door PA9CW »

Carel, de meeste stations komen in phone uit. Als ik nu op het WWFwatch DX-Cluster kijk zie ik alleen HB9BIN/p in cw. Met een flinke pile-up. De rest is phone.
Maar het is nu sowieso wat rustiger met activaties, in de winter.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Handleiding (beginnen met) Flora en Fauna activaties.

#6 Bericht door PA0CMU »

Flinke pile-up daar Tonnie. Hij staat in mijn log nu!
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Handleiding (beginnen met) Flora en Fauna activaties.

#7 Bericht door PA9CW »

Ja, ik hoorde je.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie