Eerste stappen - update

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Eerste stappen - update

#1 Bericht door PH7R »

Na in Maart Novice licentie gehaald te hebben heb ik expres gewacht tot na F-examen (Mei behaald) om apparatuur aan te schaffen. OP 20 juni eerste FT8 verbinding gemaakt met DL8RP met een Hermes-Lite 2.0 (5W) en een binnenshuis opgestelde Magnetic Loop (MC-20) van OM0ET. Daarnaast sinds 1 week EndFed longwire hangen van ITA LWA 3-20Mhz. Muv 6 FT4 rest allemaal FT8 en allemaal max ca 5 W. Inmiddels ook een IC-7300 aangeschaft maar nog geen tijd gehad om echt aan te sluiten en te verdiepen. Het wachten is nog een beetje op een verbinding met US etc.

Verbindingen tot nu toe totaal 1.090.
Bijlagen
Knipsel.PNG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste stappen - update

#2 Bericht door PA3DAT »

Grappig! Je bent ook écht actief geweest op (bijna) alle HF-banden zie ik. Ook veel op 17m, een leuke band he?
Dat "bevestigd" is naar ik aanneem via LOTW? Doe ik zelf ook.

Ik heb nu meer dan 100 landen bevestigd via LOTW op 17m zodat ik nu zelfs overweeg daar een aparte, draaibare dipool voor te maken. Misschien met aan beide kanten een coaxtrapje op 12m, dan wordt ie in totaal korter. Dan heb ik een draaibare dipool die is aangepast voor 12m én 17m.

De VS moet ook vast gaan lukken. Ik heb afgelopen weekend eventjes meegedaan met de WAE (Worked All Europe) contest in CW en werkte circa 40 Amerikanen en Canadezen, naast Afrika, Zd-Amerika en Azië (Japan). De antenne is een draaibare dipool voor 10/15/20m.

Komend weekend is er een FT8/FT4-contest, de World Wide Digi DX Contest: daarvoor moet je je FT8-programma koppelen aan N1MM, het beroemde contestlog-programma. Meer informatie over het koppelen van de software vind je wel met Google of Youtube-video's. Moet ik zelf ook even weer uitzoeken.

Informatie over de contesten: www.contestkalender.nl
In ssb is er de YO-DX contest. Je mag met iedereen werken die "cq contest" roept, je geeft ze 59 en een volgnummer vanaf 001. De link naar de website op Contestkalender is niet volledig, de juiste is: https://www.yodx.ro/en/

Over je IC-7300, die heb ik zelf ook: https://www.aloys.nl/radio/radio-software
Veel info en wat links, misschien wel handig. (ik heb zelfs 2 stuks IC-7300: eentje voor HF en eentje puur voor 6m en 4m. Die is ook permanent verbonden met mijn 2x5 elements homemade dualbandbeam, gevoed door één coaxkabel.

In elk geval: veel plezier met de hobby! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Eerste stappen - update

#3 Bericht door PH7R »

Dank Aloys, mis alleen nog 160mtr (tm 30Mhz), komende week eens kijken of dit lukt. De print screen is van QRZ, dus ook de bevestigingen. 17m Is inderdaad leuk maar 60m ook. Ook leuk om middels PSKreporter de propagatie op de banden te zien ontwikkelen gedurende de dag.
Via Gridtracker en Log4OM gaat alles direct naar QRZ, LOTW, eQSL, HAMQTH, HRDLOG, Clublog en Ham365.

HL2 is verbonden met SparkSDR mooi simpel qua gebruik. Komende weken ga ik experimenteren met verschillende homemade (voornamelijk) (loop) dipoles, etc.. Eens kijken of de draad antennes de Magnetic loop kunnen verslaan (binnen in de hoek op zolder).

Ik zal ook eens naar contesten kijken en N1MM. Ben nu youtube aan het kijken voor set up en gebruik 7300 (dank voor je site).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Eerste stappen - update

#4 Bericht door PH7R »

Update 2
Gisteravond voor het eerst intercontinentaal FT8 gewerkt op 60 mtr met VE1YX en vanmiddag op 20 mtr met VE1CNS.
Laatste 3 weken Magnetic loop vervangen door ITA LWA 20 mtr draad.
Summary tot nu toe:
PNG[/attachment]
Bijlagen
Knipsel.PNG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Eerste stappen - update

#5 Bericht door PD2R »

Je bent lekker actief, goed bezig hoor. Is het uitsluitend FT8 wat je doet of gebruik je ook andere modes?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Eerste stappen - update

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD2R schreef: 26 sep 2021, 10:46 .....Is het uitsluitend FT8 wat je doet of gebruik je ook andere modes?
Als ik het overzicht bekijk alleen FT4 en FT8. Anders zouden mijns inziens de andere modes ook in dit overzicht staan.
Zie ook de eerste post.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Eerste stappen - update

#7 Bericht door PH7R »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 26 sep 2021, 12:00
PD2R schreef: 26 sep 2021, 10:46 .....Is het uitsluitend FT8 wat je doet of gebruik je ook andere modes?
Als ik het overzicht bekijk alleen FT4 en FT8. Anders zouden mijns inziens de andere modes ook in dit overzicht staan.
Zie ook de eerste post.
Alleen FT8 voorlopig. FT4 was per ongeluk. Vooral aan het experimenteren met propagatie en antenne. Voordeel als je nog grotendeels thuis werkt je je set aan kunt zetten en digi modes kunt doen. Qua propagatie blijft het een mooi en interessant fenomeen om te zien dat een band binnen 30min helemaal weg kan zijn gedurende de dag.
Daarnaast heb ik 24x7 WSPR aan staan op 80 tot 10 mtr.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie