10M of 2M of 70cm DX

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

10M of 2M of 70cm DX

#1 Bericht door PD1A »

Hallo, hier in Spanje(Costa Blanca) is het erg rustig op deze banden. Natuurlijk is er wel wat te beleven op de repeaters en lokaal maar het is niet veel.
Op welke van deze banden zouden goede DX mogelijkheden zijn met relatief kleine antennes en horizontaal of vertikaal?
Ik wil me gaan concentreren op 1 band die niet erg afhankelijk is van openingen en die toch vaak te gebruiken is voor langere afstanden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
'73 Hans

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#2 Bericht door pc1mb »

Onafhankelijk van openingen zijn de banden die jij noemt helaas geen van de drie. Maar er bestaan ook compacte antennes voor banden die wél heel vaak open zijn...

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#3 Bericht door dr Mac »

Alle drie banden zijn afhankelijk van openingen. De laatste tijd is de 10 m band wel vaker open naar Zuid Europa en verder. Af en toe zijn er ook tropo openingen op 2 m en 70 cm. Daar zijn wel grotere antennes voor nodig. In de zomer, en af en toe ook in de winter, zijn er Es openingen naar Zuid Europa. Es kan je ook werken met kleine antennes.

Je hebt wel een Spaanse licentie nodig om uit te komen op die banden. Een Nederlandse novice licentie is niet geldig in Spanje.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#4 Bericht door PD1A »

Helaas ben ik Novice en wil ik het liefst op deze banden werken, geen 20M veel te druk.
Voor 70cm zijn de antennes redelijk compact maar of daar vaak DX op is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#5 Bericht door Rene - pg3r »

Zoals al vermeld: jouw N-licentie is niet geldig in Spanje.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#6 Bericht door ON7RA »

@PD1A,
Googel eens op hamstick yagi, je kan met deze dingen relatief kleine antennes maken die toch nog effectif zijn!
73 Renaat :D ON7RA :D

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#7 Bericht door pc1mb »

Hamstick dipole is dan misschien het mooist.

Klein en bijna alle kanten op stralen lijkt me de bedoeling in dit geval, ipv een yagi.

Maar zonder licentie wordt het m niet natuurlijk.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#8 Bericht door PD1A »

@ PC1MB maar voor welke banden dan?
ik heb een MFJ 1610T dipole antenne die ik zowel horizontaal als vertikaal kan monteren.
Sommigen zeggen vertikaal heeft een betere openingshoek en anderen zweren bij horizontaal....

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#9 Bericht door pc1mb »

In Spanje, als de N daar inderdaad niet geldig is, helaas dus helemaal niks... Geen idee wat er in Spanje zelf mogelijk is met lokale licenties.

Met N in Nederland... Als je niet op bandopeningen wil wachten zit je toch aan 20 of 40.

Op 10m is het zeker met een kleine antenne echt openingen zoeken, en op 2m en 70cm ook. Ander soort openingen en andere eigenschappen misschien, maar alledrie die banden zijn sterk afhankelijk van condities. Op een willekeurig moment de set aanzetten zal meestal alleen ruis opleveren op die banden.

Ga je door voor F dan zijn 17, 15 en 12 meter interessant. Alledrie veel vaker open dan 10m en kleinere antennes dan voor 20m/40m.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#10 Bericht door PA3DJS »

Wat de beste optie is hangt af van onder andere:

-De ruimte die je hebt en hoe hoog je kunt.
-Directe begouwing om je heen
-De horizonelevatie in de gewenste richting
-ondergrond (zand, klei, rots, zee dichtbij, grote flat, etc)
-Welke richtingen/landen je voorkeur hebben (zeg maar wat noem jij DX).

Als je naar NL wilt, maar er staan grote gebouwen voor en/of een heuvel/berg (grote horizonelevatie, dan kun je het op zowel 10m, 2m, en 70cm vergeten. Tropo richting NL vanuit Spanje is heel zeldzaam. 10 m lukt alleen als de horizonelevatie relatief klein is (voor Es), en je niet te veel gebouwen voor je hebt staan.

Ga je op 10 m zitten, en ben je afhankelijk van een relatief hoge elevatie (dus korte hopafstand), dan heb je heel goede condities nodig (Es of F met hoge zonneflux). Es begint volgend jaar weer. F is nog even wachten voor regelmatige openingen. Hoge elevatie openingen via F op 10 m zijn er momenteel nagenoeg niet, vanwege dat de critical frequency (fc) te laag is. Die gaat de komende jaren wel weer oplopen. Hoeveel, daar lopen de meningen over uiteen.

Wil je over zee naar Afrika, dan is de kans op tropo (2 m en 70 cm) een stuk groter, op voorwaarde dat je dan wel zicht hebt die kant op.

Over polarisatie.
Tropo (2m en 70 cm) schijnt wat beter te gaan bij horizontale polarisatie. Als je met 10 m aan de gang wilt, en je kunt een beetje de hoogte in (zeg boven 7 m boven opstakels uit), dan gaat voor DX horizontaal beter, maar lokaal verkeer met mensen die met een spriet zitten, kun je dan vergeten.

Dit waren zomaar even wat ruiserige gedachten. Wellicht kun je wat meer vertellen over je situatie, dan wordt de ruiscomponent in de gedachten wellicht wat minder.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#11 Bericht door PD1A »

@ON7RA bedankt, ik heb al heel wat leuke interessante verkorte antennes gezien, dat is toch een uitdaging beetje zelfbouwen met bestaande Hamsticks....

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#12 Bericht door PD1A »

Beste PA3DJS, ik woon hier in Spanje 25m van zee op 20 meter hoogte boven zee niveau en kijk uit richting het oosten naar Italie/Griekenland.
Noord (NL) is zitten wat bergen voor maar niet echt veel hoger.
Zuid is voor mij langs de kustlijn ook vrij vlak en open.
Hierbij ook een foto van mijn situatie.
De kruisdipool doet het op 10M nog het beste, geen idee waarom (hi)maar ik ben er nog niet aan uit of vertikaal beter is dan horizontaal....is dat eigenlijk wel merkbaar op HF waar op het signaal nogal veel fading zit?
Bijlagen
IMG_2351.JPG
IMG_2180 (1).JPG
IMG_1833.JPG
foto 1.JPG

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#13 Bericht door PA3DJS »

Het is voor mij nog niet duidelijk wat je wilt, dus mijn reactie blijft erg algemeen.

Voor richtingen met goed zicht op zee, en voor 10 m, kun je het beste zowel horizontaal als vertikaal hebben. Je zal dan zien dat de ene keer hor. beter gaat en de andere keer vert. Dat is vooral t.g.v. de "nullen" in het elevatiediagram. De nullen in het elevatiediagram liggen voor vert. polarisatie op andere waarden dan voor hor. polarisatie.

Hoe groot is de horizonelevatie richting de bergen? "maar niet echt veel hoger" kan ik niet plaatsen. Voor richtingen over land, zou ik voor horizontaal gaan. De grondgeleiding ziet er beroerd uit, bovendien kun je op 10 m band best richting 1 lambda boven de obstakels uitkomen. Of het gaat lukken richting bergen hangt echt af van de horizonelevatie. Enige indruk kun je wellicht al hebben aan de hand van je logboek.

70 cm en 2 m
Tropo over de mediterráneo heb je bij jullie het beste als het hoogzomer is. Ik weet niet welke van de 2 banden het meest populair is rondom de Mediterráneo, maar beiden moeten het goed doen. Op 70 cm kun je met een kleine antenne meer gain maken, en wellicht is het ruisniveau minder op 70 cm, maar daar heb je niets aan als je geen tegenstations hebt.

Als je echt de straat uit wilt komen, kun je ook nog via satellieten overwegen.

Kort samengevat, je zult voorlopig op drie paarden moeten wedden.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#14 Bericht door nanko »

Maar zonder geldige licentie is het illegaal.
En gelukkig zeggen de forumregels dan dat hulp niet toegestaan is.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#15 Bericht door pe1cmo »

Misschien wil ik wel van stek ruilen, jij een huis in dat kikkerlandje waar je wel uit mag komen, en ik lekker warm. ;-)

Maar als je een F machtiging haalt mag je wel doen wat je wilt, en eventueel met een schoteltje op de QO100
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie