10M of 2M of 70cm DX

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#16 Bericht door PA3DJS »

Ik zie nu 6 bijdragen die gaan over dat je met N niet in Spanje uit mag komen. Ik vermoed dat hij de regels nu wel kent (als hij ze al niet wist) en dat hij ook bekend is met bijvoorbeeld CEPT REC (05)06.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#17 Bericht door PD1A »

Dankje PA3DJS voor je info daar kan ik wel wat mee, het blijft voor mij zoeken naar redelijk kleine antenne met zoveel mogelijk gain voor zowel 10M als 2m of 70. Het blijven dus altijd banden die het moeten hebben van openingen, maar goed ik zal wat vaker deze frequencies aflopen.

Overigens voor diegenen die het allemaal beter weten en steeds zeggen dat ik niets mag en dat ik geen licentie heb weten helemaal niets van mijn situatie/status dus oordeel daar niet over, heel vermoeiend.

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#18 Bericht door dr Mac »

PA3DJS schreef:...dat hij ook bekend is met bijvoorbeeld CEPT REC (05)06.
En Spanje heeft CEPT REC (05)06 niet geïmplementeerd. Maar dat zal hij ook wel weten :roll:

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#19 Bericht door PD1PYF »

dr Mac schreef:
PA3DJS schreef: Maar dat zal hij ook wel weten :roll:
Klopt, volgens de burgemeester mag het, dus dan is het goed ;-)

https://zendamateur.com/viewtopic.php?f ... 71#p231071

Helaas is de communicatie niet meerder verder gedeeld in dat draadje want ik ben wel nieuwsgierig hoe dan wel.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#20 Bericht door PA3DJS »

@PD1PYF:
Soms ontmoet je de juiste mensen, en dan zijn er meer dingen mogelijk dan volgens de standaardregels.

Ik zat een keer in Egypte om cursus te geven, en ze wilden dat ik een week langer bleef. Helaas volgens de computer en bellen geen enkele terugvlucht te vinden (Egyptair) voor een week later, dus dat ging een spelbreker worden. Een van die mensen zei daar: "maak je geen zorgen, het komt goed, geef me je ticket maar". Een paar dagen later had ik een retourticket, zonder meerprijs voor een week later.

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#21 Bericht door johnp »

Even als beheerder van dit forum. Meerdere mensen negeren de irritatie hier van de medeforumgebruikers en blijven off-topic reageren.

Een tweede punt is: het gebruiken van je roepletters voor een account is niet verplicht, maar als je dit soort kritiek hebt, is het natuurlijk wel wat zwak als je je zelf hier niet met roepnaam manifesteert, zelfs al is die roepnaam bij meerderen bekend.

Dr Mac krijgt verder hierbij een officiële waarschuwing. Je bent bij het team al meerdere keren opgevallen. Gisteren hebben we nog besproken of we je niet een fikse waarschuwing moeten geven (ik was degene die dat toen nog tegengehouden heeft). Deze waarschuwing is dus niet voor één keer, maar voor een hele serie posts die telkens op het randje zijn of daar (flink) overheen.

Nog één keer dat wij hier iets over je gedrag moeten melden of in het team je gedrag moeten bespreken en je account wordt voor minimaal vier weken op slot gezet.

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#22 Bericht door dr Mac »

johnp schreef: Dr Mac krijgt verder hierbij een officiële waarschuwing. Je bent bij het team al meerdere keren opgevallen. Gisteren hebben we nog besproken of we je niet een fikse waarschuwing moeten geven (ik was degene die dat toen nog tegengehouden heeft). Deze waarschuwing is dus niet voor één keer, maar voor een hele serie posts die telkens op het randje zijn of daar (flink) overheen.

Nog één keer dat wij hier iets over je gedrag moeten melden of in het team je gedrag moeten bespreken en je account wordt voor minimaal vier weken op slot gezet.
Een blaam voor de verzamelde troepen is natuurlijk altijd heel leuk voor de toeschouwers en criticasters. Een waarschuwing per PB was vriendelijker geweest, maar daar hebben de omstaanders dan weer niets aan. Over een blaam uitdelen voor de verzamelde troepen heb je al opmerkingen gekregen en beterschap beloofd. Tevergeefs.

Ik begrijp niet wat ik verkeerd gezegd heb in dit topic. Er zijn nog leden die in dit topic gewezen hebben op de Spaanse licentie voorwaarden.

Terzake: sluit het account maar af.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#23 Bericht door pa1bvm »

10M , 2M of 70Cm en dan nog DX ook

op 70 cm zal het wel net zo rustig zijn als hier ( qua DX ) ..dus daar zal niet veel aan de hand zijn
op 2m qua DX dan denk ik aan sporadische E en veel , veel meer openingen dan wij hier in Nederland
dus wellicht FT-8 en iets van een 10 elements yagi in ssb /digi
misschien wel TEP
Denk ook aan alle meteor regens ( ook de kleintjes ) via MSK144


10 meter DX .. dat weet ik niet ..

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#24 Bericht door PD1A »

Hallo PA1BVM, dat was ook eigenlijk wat ik wil weten omdat hier aan de Costa bijna niets te horen is alleen wat lokaal verkeer op 2m maar dat is ook minmaal.
Dus welke band zou dan nog het meest gunstigste kunnen zijn en met een niet te grote antenne met de meeste gain.
De antennes voor 70cm zijn meestaal niet groot maar als daar nauwelijks DX op zit dan heeft het geen zin om een 15 elements yagi voor 70cm te plaatsen, dan zou 2M of 10M dus betere kansen geven?
'73 EA5/PD1A

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#25 Bericht door PA3DJS »

Nog even over de horizonelevatie.
Ik realiseer mij dat jij daar wellicht geen elevatiemeter heb liggen, dus dan wordt het wat improviseren. Zie onderstaand plaatje.
ElevatieMeten.jpg
Een waterpas (bij jullie "nivel"), of vlakke tafel waar het water op blijft staan kun je als waterpas referentie gebruiken. Een paar blokjes of plakband om "h" te bepalen gaat ook wel lukken.

Je rekenmachine (op je telefoon) moet wel op graden staan. Als h/le = 0.1, dan moet het resultaat 5.7 graden zijn.

Als de te verwachten horizonelevatie (in graden) grofweg beneden 20 graden is, kun je ook een prima benadering gebruiken:

elevatie = 57*h/le

Je zit in N-spanje, zo'n 1200 km naar hier (geen DX maar wellicht soms toch leuk). Voor de F laag is de take-off angle dan zo'n 25 graden. Een horizonelevatie van zo'n 10 graden gaat je wel wat signaal kosten, maar het is zeker bruikbaar. Voor 10m via F laag is 1200 km voorlopig nog te kort (we hebben dan echt meer zonnevlekken nodig).

Voor sporadische E-laag is je take-off angle in orde van 5 graden (voor 1200 km), dan gaat het met een horizonelevatie van 10 graden helemaal mis. De enige optie is dan gokken op een verbinding over twee hops (17 graden), maar dan moet de Es laag wel sterk zijn. Idem voor tropo, dat vereist hele kleine tak-off angle.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#26 Bericht door PD0JSB »

voor 2en 70 , de arrow2 antenne https://difona.de/amateurfunk/antennen/ ... /437-10wbp
doe daar een foto statief bij , en je kan heel wat ,ook horizontaal vertikaal omschakelen dan kan je dan kan je met 5 watt heel wat ,, gebruik je het band pass filter niet, en op foto statief dan kan je meer vermogen maken (150 w ) eigenlijk voor satelliet communicatie maar genoeg mogelijkheden

https://www.youtube.com/watch?v=a4G43wphzBw,

een plaatkompas en een plastic elevatie meter erbij ,, en je kan heel veel , ook satelliet
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#27 Bericht door PA0ETE »

10 meter is in december enkele weken bruikbaar normaal gesproken. Dat zijn afstanden van 1750 tot 2100 km, dus van daaruit naar Nederland moet kunnen. Dat is sporadische E. Die propagatie komt vooral voor tussen eind maart en begin augustus, maar rond de kerstdagen is er ook een opleving die soms een paar dagen duurt en soms een paar weken. Tijdens die dagen zijn er openingen, meest rond 12.00 tot 13.00 lokale tijd hier, en vanaf half vijf een wat langere periode. Het is niet iedere dag en het kunnen heel korte openingen zijn naar een beperkt aantal locaties. Sommige jaren is het vrij goed. Ik heb op 50 MHz wel eens gehad dat de band op eerste kerstdag rond 18.00 knetter open was. Als je verschillende bakens hoorde was dat heel behoorlijk. Maar ja op dat tijdstip waren er maar 3 stations op de band, en ik was daar eentje van. Heb ik drie kwartier met één van die anderen zitten praten, een amateur in Bulgarije.

Sporadische E werkt met bescheiden antennes en lage vermogens al. Het QSO van hierboven was met 10W SSB in een binnenshuis opgestelde dipool-antenne.

Misschien kun je mijn bakentje daar ontvangen, die zit op 28,302 MHz (net iets daaronder eigenlijk. Hij seint om de 10 seconden PI7ETE.

Het signaal zal vermoedelijk ongeveer binnenkomen als in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=PjqDQwjdU9c

Het bakentje is maar 300 mW met een antenne binnen, maar niettemin is het geregeld over heel grote afstand te horen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#28 Bericht door PA0ETE »

Voorbeeld van een sporadische E verbinding op 50 MHz. In principe verschilt dat niet van 10 meter. Poosje geleden, 2008, maar dit is een indicatie van de signalen tussen eind maart en begin augustus, en soms ook in december. Sporadische E komt het hele jaar voor, maar dan heel af en toe. Het heet sporadisch omdat het ook boven 100 MHz voorkomt en dan is het echt sporadisch. :-)
.
QSO op 50,150 MHz, mei 2008, afstand ongv. 1800 km, krap 10W, en een inverted V met wat draadjes binnen. Ik heb met die opstelling eind mei wel eens 200 verbindingen gemaakt in een halve week, en op 10 meter gaat het beter dan op 6 meter :-)

https://pa0ete.com/archive/2008/johnpie ... digest.mp3

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#29 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: Sporadische E werkt met bescheiden antennes en lage vermogens al. Het QSO van hierboven was met 10W SSB in een binnenshuis opgestelde dipool-antenne.

Misschien kun je mijn bakentje daar ontvangen, die zit op 28,302 MHz (net iets daaronder eigenlijk. Hij seint om de 10 seconden PI7ETE.

Het signaal moet ongeveer binnenkomen als in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=PjqDQwjdU9c
Is dit niet F-laag geweest, met wellicht een korte hop via Es?
Ionosphere23112012.png
In de wintermaanden ligt bij gelijke zonneflux, de critital frequency hoger dan in de zomer. Het nadeel zit in de dachtlichtzone, die is veel korter (v.w.b. afstand) in de winter. Als ik even kijk naar een 3000 km hop, dan heb je een MUF factor (F2) van ongeveer 3.4. Voor 28.3 MHz heb je dan een foF2 van > 8.3 MHz nodig op alle locaties waar ionosferische "relfectie" op moet treden. Als ik dan kijk naar het ionogram denk ik dat er twee hops via F2 zijn gegaan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#30 Bericht door PA0ETE »

Dat is een interessant idee. Ik heb daar nog nooit van gehoord op die manier. Ik ga met mijn informatie af op wat onder andere de afdeling propagatie-onderzoek (SWS) van de Australische weerdienst hierover beschrijft. Met name voor de periode rond kerst is het sporadische E, net als in het "hoogseizoen" voor die propagatievorm. De reden dat het dan gebeurt hangt vermoedelijk samen met de piek op het zuidelijk halfrond van sporadische E. Een soortgelijke piek is er op het zuidelijk haflrond ook als wij hier in het noorden het maximum voor sporadische E hebben.

Kenmerkend voor sporadische E is verder dat het zich niets aan lijkt te trekken van de zonnevlekkencyclus. F-laag-reflectie is zeldzaam zo hoog. Het komt wel voor, bijvoorbeeld aan het begin van het sporadische E-seizoen. Het is dan bijvoorbeeld op bepaalde tijdstippen op enkele dagen per jaar mogelijk om op 50 MHz met Japan te werken. Dat is waarschijnlijk wel F-laag-reflectie.

Maar goed, door FT8 wordt er wel steeds meer bekend hierover. Interessant is bijvoorbeeld dat sinds er FT8 is, het goed mogelijk blijkt om in die modus in bijvoorbeeld oktober ook 50 MHz te gebruiken voor lange-afstandsverbindingen.

Nog vorige week hoorde ik iemand in een Amerikaans radioprogramma over propagatie zeggen dat het misschien over twee jaar weer eens tijd wordt om ook de frequenties boven 20 MHz weer in de gaten te gaan houden. Dat is wel een heel erg oud standpunt. Het feit dat er dergelijke onzin in serieuze publicaties over propagatie stond was halverwegen de jaren 80 de reden dat ik mijn 10-meterbaken toen heb opgezet. Ik wist, door de overlast die dat lokaal gaf, uit mijn 27 MHz-tijd dat er ook in het zonnevlekkenminimum wel degelijk propagatie via de ionosfeer was, en als 11 meter niet dicht zit in het zonnevlekkenminimum, dan ziet 10 meter dat ook niet. En dat blijkt, het gaat zeker tot 80 MHz door, en dat is helemaal niet sporadisch.

Plaats reactie