10M of 2M of 70cm DX

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#31 Bericht door PA0ETE »

Op de onderstaande URL van de Australische SWS is een boekje te downloaden dat heel to-the-point de propagatie op de kortegolf beschrijft:

http://www.sws.bom.gov.au/Category/Educ ... _Radio.pdf

SWS is trouwens Radio and Space Weather Services van het Australische Bureau of Meteorology. Dat laatste is, zeg maar, het KNMI van Australië.

http://www.sws.bom.gov.au/

Het is één van de weinige organisaties wereldwijd die nog goede kortegolf-propagatieverwachtingen publiceert. In de dun bevolkte gebieden van Australië is er vaak geen telefoondekking, alleen met dure satelliettelefoons. Daar wordt kortegolf nog flink gebruikt. Zuid-Afrika heeft ook nog een dergelijk bureau, maar dat is minder actief dan dat in Australië. Verder heb je NOAA nog in de VS, en er zijn er nog wel een paar. SWS vind ik qua informatievoorziening beter dan NOAA. Ze weten het ook erg goed uit te leggen. Enig nadeel is dat ze op het zuidelijk halfrond zitten, dus voor een deel van de zaken 180 graden uit fase met ons, tenminste als je het jaar als een sinus beschouwt ;-)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#32 Bericht door PH7R »

PA0ETE schreef:Op de onderstaande URL van de Australische SWS is een boekje te downloaden dat heel to-the-point de propagatie op de kortegolf beschrijft:

http://www.sws.bom.gov.au/Category/Educ ... _Radio.pdf
Thks voor link, altijd handig voor iemand die bezig is met F.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#33 Bericht door PA0ETE »

Et discite schreef:Thks voor link, altijd handig voor iemand die bezig is met F.
Graag gedaan. Het boekje is echt goed. Het behandelt alles wat je voor de dagelijkse praktijk qua begrip nodig hebt van de mechanismen die er bij kortegolfcommunicatie spelen, en gaat zelfs in op de invloed van sporadische E op die banden. De meeste oudere boeken behandelen dat onderwerp niet, omdat tot 15 of 20 jaar geleden door veel mensen gedacht werd dat dat geen enkele rol speelde. Juist op 10, 12 en 15 meter kun je daar veel aan hebben, en dat ook in het zonnevlekkenminimum, waarvan vaak gedacht wordt dat die hogere banden onbruikbaar zijn. Wel zijn de afstanden minder groot dan in het zonnevlekkenmaximum.

Het is heel knap dat ze dat in maar 24 pagina's voor mekaar gekregen hebben.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#34 Bericht door PA0ETE »

Nota bene, ik weet zo snel niet of ik dat geschreven heb. Bij het boekwerkje en bij de sites van de Australische en Zuid-Afrikaanse space weather bureaus is het goed om je te bedenken dat waar staat "zomer" of "winter" of één van de andere seizoenen, dat dan alles net is zoals bij ons.

Wanneer er echter 'januari' staat, dan bedoelen ze dus een maand in de zomer...

Het zijn de landen, waar ze ook in de koudere gebiedsdelen doorgaans bij kerst en oud en nieuw in de tuin gaan barbecueën (Dat lijkt me zoiets raars ;-) )

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#35 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:Dat is een interessant idee. Ik heb daar nog nooit van gehoord op die manier. Ik ga met mijn informatie af op wat onder andere de afdeling propagatie-onderzoek (SWS) van de Australische weerdienst hierover beschrijft. Met name voor de periode rond kerst is het sporadische E, net als in het "hoogseizoen" voor die propagatievorm. De reden dat het dan gebeurt hangt vermoedelijk samen met de piek op het zuidelijk halfrond van sporadische E. Een soortgelijke piek is er op het zuidelijk haflrond ook als wij hier in het noorden het maximum voor sporadische E hebben.h.
Nee, het is geen interessant idee, maar gewoon een feit. Het is over een periode van tientallen jaren vastgesteld met goede correlatie tussen foF2 en het Zurich sun spot number gemiddeld over 12 maanden (R12). Zie bijvoorbeeld:
https://core.ac.uk/download/pdf/291569605.pdf

Dan zie je in de plaatjes dat als je een redelijk SSN hebt, foF2 in de winter hoger ligt dan in de zomer. Hoe hoger het SSN, hoe groter de verschillen tussen zomer en winter.

voor grofweg 52 graden Noord, zit je bij R12 = 100 op foF2 = 7 MHz (zomer), 9 MHz (winter).
Die 7 MHz is niet genoeg voor 10m, maar 9 MHz is wel genoeg (voor een hop van bijv 3000 km)!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#36 Bericht door PA0ETE »

Allemaal goed en wel, maar ik heb onder die omstandigheden nooit verbindingen van 3000 km gehoord. Zelfs 3500 km in mei/juni is redelijk zeldzaam (Israël of de Canarische eilanden), en waarschijnlijk is dat gewoon twee hops sporadische E. Het QSO naar aanleiding waarvan je dit in de strijd wierp was op eerste kerstdag met Bulgarije. Dat was 1700 of 1800 km, een typische afstand voor sporadische E, met ook de karakteristieke QSB zoals je bij sporadische E hebt.

Inmiddels is deze zender uit de lucht, maar in Westelijke Sahara in het Polisario-gebied had je een aantal jaren een TV-zender met 10 kW op kanaal 4 NTSC, afstand ruim 3300 km. Die zender had zijn kleurendraaggolf net boven de 4 meterband (op 70,829 MHz) en iets voordat sporadische E begon kon ik die zender hier heel vaak heel sterk horen. Dat zou qua afstand beter kunnen. Op deze zender zat echter ook die karakteristieke fading die je bij sporadische E hebt. Ik dacht aanvankelijk dat het signaal uit het kabelnet kwam, totdat ik die fading hoorde, toen ben ik gaan zoeken. Bij het F-laagverschijnsel dat je beschrijft heb je een dergelijke fading vrij waarschijnlijk niet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#37 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
Lees even mijn bijdrage van 02 dec 2020, 23:57 even. Het ging om de ontvangst van jouw baken in PJ-land (jouw filmpje van winter 2012).

Eens dat dat 1800 km via F2 op 10m niet lukt. Het feit blijft dat foF2 in de winter vaak hoger is dan in de zomer.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10M of 2M of 70cm DX

#38 Bericht door PA0ETE »

dan hadden we het over verschillende dingen inderdaad. Dat is inderdaad geen sporadische E.

Ik dacht dat je post met de grafiekjes over de verbinding tussen Zuid-Europa ging. Dat is waarschijnlijk omdat ik eerst een ander voorbeeld dan dit filmpje wilde sturen (een opname van het baken veel dichterbij). Toen ik dat niet kon vinden heb ik snel dit filmpje geplaatst, maar vervolgens niet meer aan gedacht (en nog slecht gelezen ook...) Sorry!

Plaats reactie