Storing op HF

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Storing op HF

#1 Bericht door PD1A »

Hallo, helaas merk ik steeds vaker dat ik op 10M een enorme ruis krijg op heel de 10M band. Soms heb ik totaal geen last en na 2 of 3 uur vliegt de S-meter helemaal in de hoek en zit er een ruis overheen. Dan is heel de 10M niet bruikbaar ook 20M is dit waarneembaar maar minder erg.
Het lijkt of dat er in de omgeving een enorm sterk signaal de lucht in gaat wat de ontvanger op 10M compleet overstuurt.
Helaas staan er op mijn appartementen complex 2 GSM antennes(van die rechthoekige grijze bakken) zou dit het kunnen zijn maar waarom is het dan niet altijd en soms 2 uur niets?
Ik heb van 0 Mhz tot 990Mhz zitten zoeken en luistern maar kan nergens een sterk signaal vinden.
Wie weet er een oplossing of heeft dit ook meegemaakt?
Ik woon in Spanje aan de Costa Blanca waar nauwelijks industrie of iets anders is en het op alle andere banden enorm stil is.
'73 (EA5) PD1A

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing op HF

#2 Bericht door PA0ETE »

Een x-phase QRM-eliminator werkt, en behoorlijk goed ook. Het nadeel is alleen dat je moeite moet doen om het ding af te stemmen als je naar een andere frequentie gaat. Ook is er voor de meeste mensen een leercurve om het ding in de praktijk te gebruiken en ik ken mensen in mijn omgeving die daar het geduld niet voor hebben. :lol:

Het het is niet het probleem bij de bron aanpakken, maar het werkt wel erg goed... Te koop bij Wimo voor ongeveer 150 euro. Er zijn ook goedkopere, bijv. op eBay.

https://www.youtube.com/watch?v=yryjUpXK5fA

De firma Hajé in Berg en Terblijt verkoopt bouwpakketten:
https://www.haje.nl/advanced_search_res ... or&x=0&y=0

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing op HF

#3 Bericht door PA3DJS »

PD1A schreef:Hallo, helaas merk ik steeds vaker dat ik op 10M een enorme ruis krijg op heel de 10M band. Soms heb ik totaal geen last en na 2 of 3 uur vliegt de S-meter helemaal in de hoek en zit er een ruis overheen. Dan is heel de 10M niet bruikbaar ook 20M is dit waarneembaar maar minder erg.
Het lijkt of dat er in de omgeving een enorm sterk signaal de lucht in gaat wat de ontvanger op 10M compleet overstuurt.
Helaas staan er op mijn appartementen complex 2 GSM antennes(van die rechthoekige grijze bakken) zou dit het kunnen zijn maar waarom is het dan niet altijd en soms 2 uur niets?
Ik heb van 0 Mhz tot 990Mhz zitten zoeken en luistern maar kan nergens een sterk signaal vinden.
Wie weet er een oplossing of heeft dit ook meegemaakt?
Ik woon in Spanje aan de Costa Blanca waar nauwelijks industrie of iets anders is en het op alle andere banden enorm stil is.
'73 (EA5) PD1A
Beschik je over iets portable, dan kun je in de buurt gaan zoeken met een loopje. Het hoeft niet groot te zijn vanwege dat je S-meter in de hoek vliegt. Hoor je met het kleine loopje de storing niet, maar wel wat stations, dan is de kans groot dat er sprake is van oversturing.

Heb je al eens een verzwakker geprobeert (of de Attenuator op je set indien aanwezig)? Hiermee kun je ook vaststellen of er sprake is van in-band storing, of oversturing. Als met de verzwakker de S/N ruisverhouding van stations verbetert, heb je oversturing.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing op HF

#4 Bericht door PA1AIS »

Ik heb dat b.v. ook op 80 meter, elk uur 2x; als de dieselelektrische trein met zijn frequentie omvormer heen en weer terug komt van Leeuwarden naar Stavoren.
Ik kan horen wanneer de trein <1000 meter verwijderd is.

Goed te overzien dus en oorzaak duidelijk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Storing op HF

#5 Bericht door PD1A »

Bedankt voor jullie oplossingen en meedenken. Die X phase QRM Eliminator is zeker een snelle oplossing voor nu, maar ik wil toch ook verder zoeken waar die enorme storing vandaan komt. We gaan het zien.
'73 Hans

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Storing op HF

#6 Bericht door pe1mix »

Denk ook eerst eens aan je eigen spullen.
Heb dat al van meer amateurs gehoord en zelf ook mogen ervaren.
S7 continu op 2m, remedie was het uitzetten van 2 Neovo videomonitoren die ik voor ATV gebruik.
Denk aan laders, (goedkope adapters), je eigen netwerk componenten, toestellen met geschakelde voedingen etc.

Het GSM spul heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad, nou ja......
Zo'n 30 jaar terug toen we een 23cm pre-amp op de analyser hadden waar een oscillatie in leek te zitten.
Was de GSM mast, dat was toen nog relatief nieuw en daar dacht je dus niet meteen aan.

Succes Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing op HF

#7 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef:Ik heb dat b.v. ook op 80 meter, elk uur 2x; als de dieselelektrische trein met zijn frequentie omvormer heen en weer terug komt van Leeuwarden naar Stavoren.
Ik kan horen wanneer de trein <1000 meter verwijderd is.

Goed te overzien dus en oorzaak duidelijk.
Ooit een huis willen kopen langs het spoor Utrecht-Hilversum. Eerst toch maar even gaan meten met een kleine afgestemde loop. Dat huis is het niet geworden. Idem Amsterdam-Maarssen. Ik kon de treinen vanaf station Maarssen horen vertrekken (op mijn AR 8200).

Het is niet de vonkstoring van de stroomafnemer, maar het zijn inderdaad de elektronische converters.

@PD1A:
Ik hoop dat je iets portable hebt zodat je gericht kunt zoeken. Wellicht zit de storing ook tegelijkertijd in bijv de MG band, en dan kun je met een omroepontvangertje rond gaan lopen.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Storing op HF

#8 Bericht door DC4CP »

pe1mix schreef:Denk ook eerst eens aan je eigen spullen.
Heb dat al van meer amateurs gehoord en zelf ook mogen ervaren.
S7 continu op 2m, remedie was het uitzetten van 2 Neovo videomonitoren die ik voor ATV gebruik.
Denk aan laders, (goedkope adapters), je eigen netwerk componenten, toestellen met geschakelde voedingen etc.

Het GSM spul heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad, nou ja......
Zo'n 30 jaar terug toen we een 23cm pre-amp op de analyser hadden waar een oscillatie in leek te zitten.
Was de GSM mast, dat was toen nog relatief nieuw en daar dacht je dus niet meteen aan.

Succes Eric PE1MIX.
Led verlichting in de kleerkast hier.
Als je deur open deed en het licht ging branden dan verdween de storing voor een paar uur en dan kwam het terug.
Vooral op 20 meter was het niet meer te doen.
Per toeval gevonden omdat op de wekkerradio op de middengolf naast de kleerkast de pulserende storing ook luid te horen was, toen ik de stekkers uittrok was alle storing weg en de veroorzaker ook gevonden.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing op HF

#9 Bericht door andre »

Maat van mij had er ook last van enorme ruis. Overal gezocht en gemeten, niks te vinden. Bleek achteraf een verdeeldoos met led signalering en overspanning beveiling te zijn. Stekkerdoos losgekoppeld, probleem geheel verholpen.....Het kan verkeren.. :idea:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Storing op HF

#10 Bericht door PD1A »

Ik zal proberen mijn set eens op een accu te zetten en dan hier alle stroom eraf te halen, kijken of dit verschil gaat maken maar Led's blijken dus vaak voor problemen te zorgen?

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Storing op HF

#11 Bericht door PE1RTC »

Het bijzondere aan jouw verhaal vind ik dat de storing op 10m zeer sterk is en op 20m veel minder en op lagere banden kennelijk helemaal niet.
Dit terwijl de meeste storing van ledlampen, dimmers, optimizers van zonnepanelen etcetera juist enorme ruisbulten produceren in het LF/MF en lagere KG gebied.
Vaak zie je dan de harmonischen van die storingsbron nog terug tot ver in het kortegolf gebied.

Ik zit dan toch aan oversturing van je ontvanger te denken dus ik zou zeker eens een demping tussen schakelen en kijken wat er gebeurd.

Je schrijft niet welke antenne je gebruikt. Voor het oppikken van lokale storing maakt dat nogal wat uit.
Een loopantenne of symmetrische dipool zal het in dat geval vaak beter doen dan een vertical of een end-fed.

Als je de storing niet kunt lokaliseren zou je kunnen overwegen om voor RX een breedbandige loopantenne met ontvangstversterker te nemen.
Voordeel van een loop is dat je een stoorbron mooi uit kunt nullen, maar dan moeten er natuurlijk niet meerdere stoorbronnen uit meerdere richtingen zijn.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing op HF

#12 Bericht door PA1AIS »

Ik heb de luxe om te beschikken over een Kenwood portofoon TH-D74. Daar zit een all-mode general-coverage ontvanger in en ook nog de keuze voor een interne ferrietstaaf als antenne en op de koop toe nog een verzwakker.
Zeer handig gebleken bij het traceren van ongewenste signalen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Storing op HF

#13 Bericht door PA9X »

Kun je misschien met je telefoon een opname maken van de ruis? Verder goed om de storing een paar dagen achter elkaar te loggen met tijdstip en intensiteit. Dan kan er nog wel eens een patroon uitkomen wat te herleiden is naar een apparaat in de omgeving.

In ieder geval ken ik een amateur die zijn antenne op 10 meter afstand van een GSM mast heeft staan en daar totaal geen last van ondervindt.

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Storing op HF

#14 Bericht door PD1A »

@ PE1RTC, ik gebruik een MFJ 1610T gewoon met een beugeltje aan het balkon, maar ik heb net zoveel last als ik hem als horizontale dipool opstel met een 2e MFJ T1610T.

Het ruisen is soms nauwelijks waarneembaar maar de S meter staat helemaal op 9+
Ik heb stations opgezocht die ik nog wel kan horen maar de S meter staat dan ook op 9+

Op mijn portofoon ICOM E 90 waar ik ook 10M op kan ontvangen hoor ik helemaal geen ruis en S meter blijft normaal.
Deze is dan wel op een accu dus ik heb het vermoeden dat er iets door het lichtnet gaat hier.

'73 PD1A Hans

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing op HF

#15 Bericht door PA1AIS »

PD1A schreef:
Het ruisen is soms nauwelijks waarneembaar maar de S meter staat helemaal op 9+
Ik heb stations opgezocht die ik nog wel kan horen maar de S meter staat dan ook op 9+

Op mijn portofoon ICOM E 90 waar ik ook 10M op kan ontvangen hoor ik helemaal geen ruis en S meter blijft normaal.
Deze is dan wel op een accu dus ik heb het vermoeden dat er iets door het lichtnet gaat hier.

'73 PD1A Hans
Ga maar eens in AM luisteren.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie