pile up etikette

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

pile up etikette

#1 Bericht door PA1RA »

Lieden,
Hoe werkt het (met enig fatsoen)?
Als ik een interessant station hoor, dan zijn er meestal meer die dat ook horen en ermee willen werken.
Nu denk ik: ik ga roepen als dat station QRZ roept, of weer een CQ geeft. Ik wil dat hij zijn vorige qso afgesloten heeft en zijn tegenstation dat ook gedaan heeft voordat ik ga roepen.
Maar helaas... zodra het station een 73 of 'thanks for the qso' of iets dergelijks gegeven heeft begint de hele meute al door elkaar te roepen. Soms zelfs dwars door de afsluitende woorden van het tegenstation heen.
Is dat gebruikelijk? Of zou je even moeten wachten op een qrz/cq? Om door zo'n chaotische pile-up te komen lijkt het haast wel noodzakelijk te zijn om (met veel power) vroeg te beginnen en laat te eindigen met je aanroep.... ?

Rene.
PA1RA

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: pile up etikette

#2 Bericht door elsinga »

Ik schreeuw niet door anderen heen, maar wacht op de QRZ. En liefst tot iedereen uitgeschreeuwd is, zodat ik niet in de stapel zit maar net er na. Werkt meestal vrij goed.

QRO is handig, maar heb ik niet...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: pile up etikette

#3 Bericht door PA5COR »

Tacties roepen zoals Elsinga aangaf werkt meestal het beste, ja ik heb Qro maar gebruik dat meestal niet.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: pile up etikette

#4 Bericht door PG7M »

PA1RA schreef:Lieden,
Hoe werkt het (met enig fatsoen)?
Als ik een interessant station hoor, dan zijn er meestal meer die dat ook horen en ermee willen werken.
Nu denk ik: ik ga roepen als dat station QRZ roept, of weer een CQ geeft. Ik wil dat hij zijn vorige qso afgesloten heeft en zijn tegenstation dat ook gedaan heeft voordat ik ga roepen.
Maar helaas... zodra het station een 73 of 'thanks for the qso' of iets dergelijks gegeven heeft begint de hele meute al door elkaar te roepen. Soms zelfs dwars door de afsluitende woorden van het tegenstation heen.
Is dat gebruikelijk? Of zou je even moeten wachten op een qrz/cq? Om door zo'n chaotische pile-up te komen lijkt het haast wel noodzakelijk te zijn om (met veel power) vroeg te beginnen en laat te eindigen met je aanroep.... ?

Rene.
PA1RA
http://www.dx-code.com/
PG7M Robert

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: pile up etikette

#5 Bericht door ON7RA »

@PA1RA,
Wat ik meestal doe is rustig afwachten, het is inderdaad zo, als er een pile up is dat iedereen door elkaar roept. Geduld is een schone deugd, als je een tijdje luistert zal je merken dat velen het al na een paar minuten proberen, opgeven. Dat is al een goed teken, maar als de OM CQ roept en iedereen roept door elkaar, dan kan je na een tijd geluisterd te hebben goed inschatten wanneer het terug stil is! En dan is het de kunst om op het juiste moment, en op de juiste manier met volledige call aan te roepen. Dan heb je de meeste kans dat hij jou wel duidelijk heeft gehoord!
Alles wat ik heb gewerkt, is met 100 Watt en een simpele draad antenne.
73 Renaat :D ON7RA :D

-Verwijderd account

Re: pile up etikette

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Kijk, dit is nou een goed voorbeeld waar je operating practice voor nodig hebt.
En toevallig of niet, daarover is reeds een topic gaande, op dit forum.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: pile up etikette

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

De definitie van een pile-up is toch dat er meerdere stations door elkaar heen aan het zenden zijn en er per definitie dus al iets mis gaat met de etiquette?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: pile up etikette

#8 Bericht door PA2RU »

Yannick PE2YSB schreef:De definitie van een pile-up is toch dat er meerdere stations door elkaar heen aan het zenden zijn en er per definitie dus al iets mis gaat met de etiquette?
Het middelpunt van de pile-up verdient ook wat aandacht..
Hoe vaak komt het voor dat (vooral in ssb ) deze slechts op 1 frequentie luistert als deze split werkt.
Juist dan geeft dat een gigantische puinzooi..
73 René PA2RU

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: pile up etikette

#9 Bericht door PA1RA »

ok, Ik zal eens zien hoe het allemaal gaat uitpakken. Tot nu toe lukt het me maar een enkele keer om 'erdoorheen te komen'. En gaat het me erg irriteren als ik erg lang aan het wachten ben op een gaatje en ik constant dezelfde grote jongens er overheen en er doorheen hoor bleren en zelfs de qso voerende stations aan het hinderen zijn. Maar goed, zal het eens met nog wat meer geduld proberen (ik heb het met name over de 20m).

73,
Rene.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: pile up etikette

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

Als iedereen netjes wacht tot na de QRZ? Dan is dat natuurlijk nog steeds geen garantie dat ze je zullen horen of er niemand over je heen schreeuwt.

Pile-ups is gewoon geduld hebben. Ongeacht of het netjes gaat of niet. Als een QSO 30 seconden duurt en er roept 20 man, dan gaat het je gewoon 10 minuten duren minimaal voordat iedereen aan de beurt is. Bij een beetje een leuke DX zijn er natuurlijk veel meer dan 20 die roepen.

Je hoeft je ook niks aan te trekken van het feit dat andere stations al voor de CQ of QRZ roepen. Het feit dat het DX station toch nog CQ of QRZ roept zegt immers dat hij/zij de vroege roepers niet hoort of bewust negeert.

In mijn ervaring met QRP werken, kom ik er altijd doorheen, mits mijn signaal sterk genoeg is om gehoord te worden wanneer er ook niemand over mee heen roept. Gewoon een kwestie van geduld hebben, en goed timen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: pile up etikette

#11 Bericht door PE0DNY »

Ik ken de frustratie van Rene maar al te goed, heel herkenbaar in ieder geval.
In mijn ogen zijn er 2 soorten pile-up, ten eerste bij een special event call en ten tweede bij een DX station.
Bij de eerste is het een kwestie van timing en lukt meestal wel, bij de tweede geef ik het vaak na een halfuur op.
Er zijn dan zoveel stations die 30 dB of meer sterker zijn, dan wordt je niet meer gehoord met je compromis antenne op de postzegeltuin.

Ik ben voor DX dan ook helemaal overgestapt op FT8, dan zitten er geen 10 stations boven op elkaar, maar naast elkaar.
Het maakt dan niet meer uit of je met -20 of +20 binnen komt, het is aan het DX station met wie hij de verbinding maakt en die kiest ook liever een zwak en ver station.

Bij FT8 geldt overigens net zo goed een etiquette, je kunt bv. WSJT-X doorlopend een station laten aanroepen, maar veel dx'ers hebben daar een pest hekel aan.
Dat zet ik dan ook uit na 1 of 2 aanroepen en wacht dan tot een volgende CQ.

Ook met FT8 kan er een soort pile-up ontstaan als er een zeldzaam station te horen is, gisteravond nog een piep klein eilandje in de Oostzee waar zeker 20 stations tegelijk op riepen.
Dat is een van de weinige keren dat ik geen verbinding heb gemaakt.
Maar over het algemeen lukt een verbinding vrijwel altijd met FT8, zelfs als ik de antenne laat zakken tot een meter of acht bij slecht weer of harde wind.
73 Ynte

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: pile up etikette

#12 Bericht door PE4BAS »

Het werken van een DX station in een pile-up vergt heel veel operating practice, oefening dus. En dan is het nog niet altijd een garantie voor succes. Geduld is het belangrijkste, laat je niet gek maken. Ik heb wel eens een week gejaagd op een DX station om hem uiteindelijk toch nog te werken. Wat belangrijk is kan ik je niet precies vertellen maar anderen wel, OH2BH bijvoorbeeld. Lees zijn artikelen eens door en verdiep je ook in hoe men het aan de DX kant doet. Er zijn zelfs complete boeken over DX jagen geschreven inclusief leuke verhalen waar je echt wat van leert. The Complete DXer van Bob Locher, W9KNI is zo een boek dat een aanrader is. Succes met het DX jagen...

Plaats reactie