De band is dood.... of toch niet?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

De band is dood.... of toch niet?

#1 Bericht door PD0Y »

De banden zijn vaak erg stil. Dus ga ik soms even langs bij FT8 en zijn broertje FT4.
Met name deze laatste heeft mijn voorkeur omdat de doorgangen lekker kort zijn.

Maar goed, dan toch weer even de scope in de gaten houden of er verderop wat beleven is.
En dan is het weer rustig.

Totdat ... er een contest aan de gang is. Dan is het op 40/20/10 beredruk.
Dus ze zijn er wel, de amateurs :-) Ze zijn alleen het QSO'en waarschijnlijk zat.

Zo maar een gedachte.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: De band is dood.... of toch niet?

#2 Bericht door ex-F0NVA »

Er zijn zo goed als elke dag High MUF condities en Es op 50/70 MHz. Sporadisch ook korte Es openingen op 144 MHz.
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: De band is dood.... of toch niet?

#3 Bericht door ON7RA »

PD0Y schrijft,
De banden zijn vaak erg stil. Dus ga ik soms even langs bij FT8 en zijn broertje FT4.
Met name deze laatste heeft mijn voorkeur omdat de doorgangen lekker kort zijn.

Maar goed, dan toch weer even de scope in de gaten houden of er verderop wat beleven is.
En dan is het weer rustig.

Ja als iedereen naar dat schermpje zit te staren, om te kijken of er niets te zien is? Misschien helpt het als je zelf eens cq roept. Dan ben je bijna zeker dat er een hele hoop andere amateurs zijn die ook naar dat schermpje zitten te staren op hun transceiver, maar zelf ook niet aanroepen, in de hoop dat er iemand anders cq roept!
Als ze allemaal alleen maar staren, zullen er weinig qso’s gemaakt worden!
73 Renaat :D ON7RA :D

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: De band is dood.... of toch niet?

#4 Bericht door PD0Y »

ON7RA schreef: Ja als iedereen naar dat schermpje zit te staren, om te kijken of er niets te zien is? Misschien helpt het als je zelf eens cq roept. Dan ben je bijna zeker dat er een hele hoop andere amateurs zijn die ook naar dat schermpje zitten te staren op hun transceiver, maar zelf ook niet aanroepen, in de hoop dat er iemand anders cq roept!
Als ze allemaal alleen maar staren, zullen er weinig qso’s gemaakt worden!
Maar dat doe ik hoor ;-) Maar vaak zonder resultaat.
Luister ik dan bijvoorbeeld via een webdsr in Engeland dan kan ik mijzelf horen.
Dus geloof me, ik roep en roep... Ze willen waarschijnlijk niet met MIJ praten. :lol:

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: De band is dood.... of toch niet?

#5 Bericht door ON7RA »

Dennis,
Dat geloof ik zeer zeker dat je cq roept, ik wou alleen maar zeggen dat veel amateurs beweren dat de banden zo goed als dood zijn. Wat natuurlijk niet zo is, oké als je na 5 aanroepen al op heeft, dan zijn voor diegenen inderdaad de banden dood. Maar met een beetje geduld valt er toch nog een en ander te werken.
Op Youtube staan ook filmpjes, die bewijzen dat de HF banden zeker niet dood zijn.
73 Renaat :D ON7RA :D

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: De band is dood.... of toch niet?

#6 Bericht door PD0Y »

ON7RA schreef: Op Youtube staan ook filmpjes, die bewijzen dat de HF banden zeker niet dood zijn.
Nee ik weet ook wel dat d ebanden niet dood zijn.
Want zodra er een contest is kan ik bijna geen vrij plekje meer vinden.
Het viel me gewoon op.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: De band is dood.... of toch niet?

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

PD0Y schreef:
ON7RA schreef: Ja als iedereen naar dat schermpje zit te staren, om te kijken of er niets te zien is? Misschien helpt het als je zelf eens cq roept. Dan ben je bijna zeker dat er een hele hoop andere amateurs zijn die ook naar dat schermpje zitten te staren op hun transceiver, maar zelf ook niet aanroepen, in de hoop dat er iemand anders cq roept!
Als ze allemaal alleen maar staren, zullen er weinig qso’s gemaakt worden!
Maar dat doe ik hoor ;-) Maar vaak zonder resultaat.
Luister ik dan bijvoorbeeld via een webdsr in Engeland dan kan ik mijzelf horen.
Dus geloof me, ik roep en roep... Ze willen waarschijnlijk niet met MIJ praten. :lol:
Dat herken ik ook.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: De band is dood.... of toch niet?

#8 Bericht door DC4CP »

Yannick PE2YSB schreef:
PD0Y schreef:
ON7RA schreef: Ja als iedereen naar dat schermpje zit te staren, om te kijken of er niets te zien is? Misschien helpt het als je zelf eens cq roept. Dan ben je bijna zeker dat er een hele hoop andere amateurs zijn die ook naar dat schermpje zitten te staren op hun transceiver, maar zelf ook niet aanroepen, in de hoop dat er iemand anders cq roept!
Als ze allemaal alleen maar staren, zullen er weinig qso’s gemaakt worden!
Maar dat doe ik hoor ;-) Maar vaak zonder resultaat.
Luister ik dan bijvoorbeeld via een webdsr in Engeland dan kan ik mijzelf horen.
Dus geloof me, ik roep en roep... Ze willen waarschijnlijk niet met MIJ praten. :lol:
Dat herken ik ook.
Idem hier.

-Verwijderd account

Re: De band is dood.... of toch niet?

#9 Bericht door -Verwijderd account »

De banden zijn niet dood, maar de amateurs zijn dood(stil)
Amateurs van nu koppelen de trx met de pc en schakelen dat geheel in actief en zwijgen verder.
Lekker makkelijk dat alles volautomatisch gaat :) En dan nog punten scoren ook :lol:

Totdat..... ze wel moeten omdat de contest uitsuitend voice-to-voice verbindingen als voorwaarde eist voor geldigheid.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: De band is dood.... of toch niet?

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

net 15 minuten lang CQ geroepen op 14.285 (met 5 watt) geen enkele reactie.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: De band is dood.... of toch niet?

#11 Bericht door PA5COR »

Heb je dan net gemist, zaten een paar stevige signalen op, SV o.a.
Vandaag al weer genoeg gewerkt en aangeroepen en ook daar succes mee gehad, :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: De band is dood.... of toch niet?

#12 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA5COR schreef:Heb je dan net gemist, zaten een paar stevige signalen op, SV o.a.
Vandaag al weer genoeg gewerkt en aangeroepen en ook daar succes mee gehad, :mrgreen:
Daarna ben ik gewoon naar mijn scoop gaan staren en zoeken naar andere die roepen ;-)
Paar QSO's gemaakt, waaronder OE met slechts 3 watt, in SSB :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: De band is dood.... of toch niet?

#13 Bericht door PA5COR »

Mijn FT 991a maakt minimaal 5 watt, ok is ook QRP... :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: De band is dood.... of toch niet?

#14 Bericht door DutchDuke »

Voor mij geldt helaas dat ik geen zin meer heb in QSOs. Heeft niets met de watvoorwelke "mode" te maken, maar het het feit dat er geen conversatie meer is. Zelfs het uitwisselen van het weer en de setup is tegenwoordig uit de mode (pun intended). Als de zonnenvlekken weer terugkomen is er misschien wat meer te beleven in SSB of Olivia.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: De band is dood.... of toch niet?

#15 Bericht door Yannick PE2YSB »

DutchDuke schreef:Voor mij geldt helaas dat ik geen zin meer heb in QSOs. Heeft niets met de watvoorwelke "mode" te maken, maar het het feit dat er geen conversatie meer is. Zelfs het uitwisselen van het weer en de setup is tegenwoordig uit de mode (pun intended). Als de zonnenvlekken weer terugkomen is er misschien wat meer te beleven in SSB of Olivia.

Klopt, vooral op 20m is dat erg het geval.
Op 10m hoor ik nog wel wat langere QSO's soms, maar ja dan moet die band wel open zijn.
Daarnaast is het ook iets geografisch. Die Russische stations hoor je immers constant hele verhalen vertellen. Geen idee waar ze het over hebben, maar dat zijn wel veel langere QSO's.
Zelfde voor Amerikanen, die hoor je ook nog veel meer ragchewen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie