De band is dood.... of toch niet?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: De band is dood.... of toch niet?

#31 Bericht door -Verwijderd account »

F0NVA schreef:Nogmaals, er zijn zo goed als elke dag high MUF openingen (17, 15, 12 en 10 m). Om van de dagelijkse Es op 6 m maar te zwijgen. Maar daar zullen de forumtijgers wel niet veel van gemerkt hebben.
In Zoetermeer bevind zich een volautomatisch werkend zendstation op 144.7625 en de ganse dag worden er doorlopend sporadic e-openingen gemeld. En op elk heel uur de tijdmelding :D En middels een connectie met Echolink is het wereldwijd bereikbaar.
Ow, je kan er ook gewoon QSO's voeren op die frequentie, dan worden die meldingen tijdens het QSO onderdrukt :)

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: De band is dood.... of toch niet?

#32 Bericht door PE0DNY »

PE2CH schreef:
F0NVA schreef:Nogmaals, er zijn zo goed als elke dag high MUF openingen (17, 15, 12 en 10 m). Om van de dagelijkse Es op 6 m maar te zwijgen. Maar daar zullen de forumtijgers wel niet veel van gemerkt hebben.
In Zoetermeer bevind zich een volautomatisch werkend zendstation op 144.7625 en de ganse dag worden er doorlopend sporadic e-openingen gemeld. En op elk heel uur de tijdmelding :D En middels een connectie met Echolink is het wereldwijd bereikbaar.
Ow, je kan er ook gewoon QSO's voeren op die frequentie, dan worden die meldingen tijdens het QSO onderdrukt :)

De ganse dag sporadische E openingen, dan moet mogelijk de betekenis van "sporadisch" worden herzien :mrgreen: :mrgreen:

Maar alle gekheid op een stokje, je moet die openingen wel net even treffen.
Onlangs even over de banden struinen, 6m niks,10m niks, 12m niks, 15m niks, of toch wel, een Argentijns station nabij Bariloche op 13.000 km afstand komt stevig binnen.
QSO gemaakt, maar verder helemaal niemand op de band.
Ik heb hem nog een tijdje horen roepen, maar toen hij er me ophield was het echt stil.
Kennelijk wel condities, maar geen zendamateurs, dat er alleen tussen mij en dat station een opening was vind ik een beetje te ver gezocht.
73 Ynte

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: De band is dood.... of toch niet?

#33 Bericht door PA5COR »

Niet iedereen kan 24/7 QRV zijn op elke band tegelijk.
OK je kan clusters in de gaten houden, ionogram gluren etc maar je zal als je al QRV bent toch wel wat misssen, zo heb ik ook wel als enigste wat leuks gewerkt en bleef de band verder rustig.
Ik werk de banden van 70 cm naar 160 meter regelmatig af, en werk best leuk stations, phone, digitaal.
Het iss een hobby, geen werk ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie