Voor wie de schoen past.....

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA0JDF
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 nov 2009, 20:19

Re: Voor wie de schoen past.....

#16 Bericht door PA0JDF »

I nostri vicini del sud hanno le dita lunghe?

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#17 Bericht door Laurens PD9X »

He Maarten

Daar wordt waarschijnijk de ON4KST chat page mee bedoeld:
http://www.on4kst.com/chat/start.php

Maar pas op, ik werd laatst ook al op mijn vingers getikt door een amateur hoe ik het in mijn hoofd haalde via "internet" een afspraak te maken om op 144MHz een verbinding te maken elders in het land, dat was vals spelen :lol:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voor wie de schoen past.....

#18 Bericht door pc1mb »

PD2R schreef:De berichten van F0NVA worden bij mij niet meer getoond, een handige functie van dit forum :wink:
Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig waar KST nu voor staat. Het zal vast heel simpel zijn maar ik kom er niet op.
Dat is dan weer het nadeel van filteren, dan had je het eerder gezien ;)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#19 Bericht door PD2R »

Laurens PD9X schreef:He Maarten

Daar wordt waarschijnijk de ON4KST chat page mee bedoeld:
http://www.on4kst.com/chat/start.php

Maar pas op, ik werd laatst ook al op mijn vingers getikt door een amateur hoe ik het in mijn hoofd haalde via "internet" een afspraak te maken om op 144MHz een verbinding te maken elders in het land, dat was vals spelen :lol:
Hoi Laurens, dank voor het antwoord. Ik ben trouwens weer in OZ dus als je tijd hebt voor een QSO, laat het dan maar weten. Van mij mag dat gewoon via Whatsapp :wink:
Ik dacht trouwens dat het op VHF/UHF gebruikelijk was om iets af te spreken op het internet. Ik ben niet zo van de VHF/UHF en behoor dus duidelijk niet tot de ingewijden.

pc1mb schreef:Dat is dan weer het nadeel van filteren, dan had je het eerder gezien ;)
Dat is waar maar in dit geval weegt het nadeel niet op tegen het voordeel :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#20 Bericht door pa1bvm »

op je vingers getikt omdat je een sked afspreekt ???

nou dan zou ik geen vingers meer hebben .. ik zoveel skeds afgesproken ..
Vroeger al via de 20 meter band via het VHFnet ..
en nu gewoon via on4kst er zijn nog wel een paar van die plekken N0UK en HB9Q

ik zou me vooral niet storen aan lieden die op vingers tikken ..

je kan ook alleen kijken op on4kst je hoeft niet te tikken ...
je kan ook kijken op de pskreporter
of je kan kijken op https://www.livecq.eu/default.asp voor EME
Laatst gewijzigd door pa1bvm op 27 jul 2020, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Voor wie de schoen past.....

#21 Bericht door pa4o »

Een sked afspreken is prima zolang er maar geen rapporten worden doorgegeven tijdens het qso..

Peter

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#22 Bericht door pa1bvm »

hi Peter...

nou .. als je voor de zoveelste keer met hetzelfde station in qso bent via meteor scatter dan wil ik ook nog wel eens iets van .. Nice Burst of .. wauw 6 seconds reflection tikken ..
maar als het gaat om een nieuw vakje of een nieuw station ..dan doen we het " eerlijk "

ben jij weer actief op 2 en 70 ???
greetz Rick , PA1BVM

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Voor wie de schoen past.....

#23 Bericht door pa4o »

Moi Rick,

Heb nog altijd veel plezier op hf in cw contesten. Daarbij komt ook dat ik op 2m een ruis heb van een s 9 als de zon volop schijnt.
Zoals nu is het bewolkt en heb ik een ruis van een s 4 :-( Lang leve de optimizers
Peter

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#24 Bericht door elsinga »

Mijn mening: laat iedereen de hobby op zijn eigen manier beoefenen en maak je niet druk. Scheelt heel veel ergernissen en stress. ;)

Zo heb ik al eens bedacht dat je met PSKreporter als middel heel veel QSO's tegelijk kunt registreren. Enige wat nodig is, is dat beide OM's binnen dezelfde minuut elkaar gehoord hebben op dezelfde band in dezelfde mode. PSKreporter verzamelt tenslotte ook al band/mode/signal. Maar goed, dit is het begrip QSO wel heel erg oprekken. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Voor wie de schoen past.....

#25 Bericht door PA1FOX »

PD2R schreef:De berichten van F0NVA worden bij mij niet meer getoond, een handige functie van dit forum :wink:
Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig waar KST nu voor staat. Het zal vast heel simpel zijn maar ik kom er niet op.
Maarten, zie www.on4kst.com
Is een handige site voor VHF/UHF dx'ers .

Overigens heb ik ooit met 3 watt portabel met HB9CV abtenne 9H1IP (Malta) gewerkt.
Vanaf Enschede dus.

Es bepaalt meer de verbinding dan je met dikke eindtrappen kunt compenseren.

Oja, was toen C amateur. Mocht 30 watt maken op 2 maar dat kwam niet uit mijn IC02e porto. Oja en was ook voordat internet bestond, dus geen spotters en clusters. Gewoon de juiste FM frequentie op het juiste moment.

N of F maakt dan echt niet meer uit.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Voor wie de schoen past.....

#26 Bericht door PA1FOX »

Hmm. Mijn antwoord is al lang ingehaald zie ik..

:lol:

Had blijkbaar een pagina gemist met lezen op de telefoon.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#27 Bericht door PD2R »

Evengoed bedankt voor de info Alex!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Voor wie de schoen past.....

#28 Bericht door PA3CWN »

Ik sluit me helemaal aan bij het advies van Nanko omdat de Es verbindingen juist zo zeldzaam zijn (het woord sporadic zegt het al) en voor je het weet het DX station weer verdwenen is.
Terecht dat John G4SWX ook regelmatig op MMMonVHF de opmerking maakt dat hij niet zit te wachten op vele aanroepen van PA/ON stations.
Het is inderdaad voor stations met een klein station aanlokkelijk om John aan te roepen omdat hij een dijk van een signaal neerzet, maar hij uitdrukkelijk vraagt middels zijn CQ om sporadic E stations.

F0NVA schreef:
PD2R schreef:KST?
Met 25 W kan een novice wel een double hop Es station horen maar nooit werken!
Pertinent onwaar deze bewering !
Sporadic E signalen kenmerken zich door signaalsterktes die ongelooflijk sterk kunnen zijn. Een Italiaan via Es ontvangen kan een lokaal station op 25 km afstand overstijgen qua signaalsterkte.
Ik heb het dan welliswaar over een enkele hop, maar double hop kan ook met vrij sterke signalen plaatsvinden omdat er het fenomeen chordal hop bestaat.
We spreken van Chordal hop als het signaal niet van de Es wolk naar Aarde terugkeert, maar van de ene wolk naar de andere wordt gereflecteerd. De 2e wolk reflecteert dan het signaal wel richting Aarde.

De Es wolk is namelijk een grillig 'iets' i.p.v. een mooie homogene spiegel. Het feit dat er veel spreiding kan voorkomen in signaalsterktes bij 2 stations die dichtbij elkaar zitten bewijst deze grilligheid. Het is me meermaals overkomen dat PA stations op geringe afstand via Es een qso maken met loeiharde signalen,, terwijl ik er niets maar dan ook niets van ontvang. Omgekeerd heb ik ook wel het CQ beantwoord van een station,welke loeihard doorkomt, maar die na het qso minutenlang qso-loos zijn CQ herhaalde.

De grilligheid zorgt dus voor een grillige reflectie van het signaal en als een gedeelte gereflecteerd wordt naar de 2e wolk, deze het op zijn beurt nogmaals reflecteert zodat het nog eens 1500 km verderop verschijnt,zodat je 3000km kunt overbruggen met 25W.

Zelf heb ik 5B4 kunnen werken met harde signalen en gebruikte toen 50Watt, waarbij ik er zeker van ben dat het met 25W ook gelukt zou zijn.
Zeker weten doe ik het niet, maar meende dat Eltje PA3CEE en ook Johan PE9DX (toen PE1LAU) destijds met Azerbeidzjan (tegenwoordig 4K, destijds UD6?) gewerkt hebben en dat Eltje slechts een FT225RD gebruikte.
Dat is op zijn minst double hop geweest getuige de geweldige afstand.

73CWN

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#29 Bericht door pa1bvm »

tja vroeger ...
nu andere tijden ..
waarschuwings e-mails en live MUF trackers ..
een klein sprankje e-skip en gelijk is iedereen wakker en actief .
natuurlijk blijft het mogelijk om met beperkte middelen die mooie e-skip te maken ..
maar de activiteit op 144 mhz neemt heel erg toe als er wat e-skip is .
Krijgen we zo ook weer bij de meteoren .. zitten er ook weer lieden in de verkeerde periode te roepen ( of de verkeerde timing )
Reken maar dat ik straks weer door iemand uit jo30 of jo10 wordt aangeroepen terwijl ik CQ MS (meteor scatter ) geef..


dus ....
meteor scatter gebruikt periodes van 30 seconden .. en wij in jo20,21,31... zenden in de ONEVEN periode dat is de tweede periode ( second )
en een meteor scatter QSO gaat meestal over een afstand tussen de 800 en de 1800 km .( ja natuurlijk verder kan ook )
Als je een station dus constant 30 seconden lang CQ MS hoort geven .. roep hem dan niet aan .. want dat is geen meteorscatter..

alvast veel plezier ..

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#30 Bericht door PA2REH »

PA3CWN schreef:
F0NVA schreef:
PD2R schreef:KST?
Met 25 W kan een novice wel een double hop Es station horen maar nooit werken!
Pertinent onwaar deze bewering !
Sporadic E signalen kenmerken zich door signaalsterktes die ongelooflijk sterk kunnen zijn. (....)
Geheel met Oene eens. Heb deze zomer met (grote) regelmaat 100mW in een V2000 wspr aanstaan. (kitje van QRP labs met 1 BS170 als eindtrapje, afgeregeld op 100mW output). Ik ben verbaasd over de goede resultaten. Toen ik dit voorjaar begon dacht ik, zal wel niets uithalen. Heb daarom ook meteen een 5W eindtrap kitje besteld bij Box73. Was begin mei en is nog steeds niet !! geleverd (maar dat is een andere discussie). Echter die 100mW doet meer dan ik ooit had durven dromen. Ten eerste blijken er op 6m veel meer Es openingen te zijn dan we denken (dus zo zeldzaam is het nu ook weer niet) en gisteren is de 100mW nog gespot in EA8 (3028 km). Afstanden van 600-1000km komen heel vaak voor en ook met regelmaat verdere dx (3000km is toch wel dubbele hop en misschien zelfs triple).
Daarnaast heb ik met 70W in een V2000 vorig jaar met FT8 zowel een aantal Japanners, USA en Puorto Rico gewerkt. Je moet er maar toevallig op het juiste tijdstip zijn. Dat is misschien nog veel belangrijker dan het vermogen (en mijn wspr bakentje bewijst deze stelling).

http://home.iprimus.com.au/toddemslie/Es_distances.html
Laatst gewijzigd door PA2REH op 30 jul 2020, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie