Voor wie de schoen past.....

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Voor wie de schoen past.....

#31 Bericht door Frankyboy »

In dit topic, wat geopend werd als irritatie topic zie ik wat goede "operator practice" tips staan.

Is het geen idee @ mods / beheer om bv in het board: Verbindingen een extra subboard te maken met: Operator practice?

Dan kan het door onder gevuld worden met tips truuks en hoe je te gedragen bij de diverse disciplines.
Er zit hier een hoop ervaring en kennis.

Handig voor nieuwe amateurs die er bij komen dan staat alles op één plek.
Ook handig voor de amateur die na een aantal jaren weer eens wat wil doen bv op een ander vlak, kan je gelijk goed aan de gang.

Het is maar een idee en scheelt een hoop zoek werk op het forum. Het wordt volgens mij vanzelf gevuld.

Normaal is de Operator practices iets wat je gaande weg leert, maar wanneer je een mede amateur zijn kans op een zeer mooi/zeldzame verbinding verprutst is dat zonde naast het feit dat dit weer ellende en ruzie kan opleveren.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Voor wie de schoen past.....

#32 Bericht door ex-F0NVA »

In sommige landen is 'Operating Practice" nog steeds onderdeel van de examens. Bijvoorbeeld in Duitsland.
Um das Amateurfunkzeugnis zu erhalten, müssen Sie bei der Bundesnetzagentur eine Prüfung ablegen.
In Deutschland gibt es zwei Amateurfunkzeugnis-Klassen: Die Einsteiger-Lizenz (Novice Licence) Klasse E erlaubt eine geringere Sendeleistung auf eingeschränkten Amateurfunkbändern. Die "große" Lizenz (Advanced Licence) Klasse A hat diese Einschränkungen nicht.

Die Prüfung zum Amateurfunkzeugnis besteht in beiden Klassen aus den drei Teilen Technik, Betriebstechnik und Vorschriften.
Betriebstechnik und Vorschriften sind für beide Klassen identisch.
Ook 'Einsteiger' (Novices) moeten dat examen afleggen.

https://www.darc.de/der-club/referate/a ... e-lehrgang
À bois noueux, hache affilée.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#33 Bericht door Yannick PE2YSB »

Operating practice is een breed begrip, maar zit in Nederland ook gewoon in het examen.

Je moet wel onderscheid maken tussen wat formeel vastgelegd is en wat niet.
Dingen die formeel vast liggen kun je in het examen opnemen, gentlemen's agreements die niet formeel vastliggen en ook wel eens willen verschillen niet. Dat is bijvoorbeeld de definitie van DX? Daar ga je veel antwoorden op krijgen.

Q codes zijn wel formeel vastgesteld door de ITU-R, NATO spelling is ook vastgelegd en het feit dat je callsign regelmatig moet noemen/seinen/sturen en berichten niet mag versluitelen is ook wettelijk vastgelegd. Dat soort dingen komen allemaal gewoon in examens in Nederland.

Zaken als:
- niet antwoorden als een lokaal station CQ DX roept of CQ Es
- niet snel seinen op een QRS frequentie
- Je seinsnelheid aanpassen aan het tegenstation
- Niet met QRO op een QRP frequentie CQ gaan roepen
etc etc.
Zijn echter gentlemen's agreements zonder enige wettelijke basis. Op dat soort zaken kun je dus niemand laten zakken op een examen. (en dat vind ik heel normaal)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Voor wie de schoen past.....

#34 Bericht door Frankyboy »

Ja, sorry dat bedoelde ik ook.

Meer al die ongeschreven regels.

Zoals Yannick PE2YSB die al noemde en er zijn er vast nog wel een hele berg.
Mooi om die ergens hier vast te leggen.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#35 Bericht door Yannick PE2YSB »

Frankyboy schreef:Ja, sorry dat bedoelde ik ook.

Meer al die ongeschreven regels.

Zoals Yannick PE2YSB die al noemde en er zijn er vast nog wel een hele berg.
Mooi om die ergens hier vast te leggen.
Een wiki achtige site zou daar erg geschikt voor zijn natuurlijk.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Voor wie de schoen past.....

#36 Bericht door ex-F0NVA »

Yannick PE2YSB schreef: Een wiki achtige site zou daar erg geschikt voor zijn natuurlijk.
Zo iets als deze?

https://de.wikipedia.org/wiki/Betriebst ... ateurfunk)
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#37 Bericht door PD2R »

Frankyboy schreef:Ja, sorry dat bedoelde ik ook.

Meer al die ongeschreven regels.

Zoals Yannick PE2YSB die al noemde en er zijn er vast nog wel een hele berg.
Mooi om die ergens hier vast te leggen.
Zoiets als dit? Dit zijn de algemene gedragsregels, die zouden dan uitgebreid moeten worden met specifieke regels/afspraken zoals bijvoorbeeld in dit draadje al zijn genoemd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#38 Bericht door Yannick PE2YSB »

In het veron vademecum en in de ARRL handbooks staat trouwens ook erg veel over deze onderwerpen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

-Verwijderd account

Re: Voor wie de schoen past.....

#39 Bericht door -Verwijderd account »

Punt is dat dit alles puur theorie is. Tijdens de cursus is alles theorie en het examen is ook enkel theorie.
Dus je kan met een prima resultaat slagen zonder ooit een microfoon aangeraakt te hebben. In theorie zou je moeten weten hoe het moet, maar in de praktijk blijkt het toch ietsje anders te gaan.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voor wie de schoen past.....

#40 Bericht door pc1mb »

Nog es over CQ DX hè...
Wat is nou DX en wat is nou lokaal?

Werk ik QRP met een achter-het-raamantenne dan is alles buiten Nederland voor mij DX op HF, en alles voorbij zichtlijnen op VHF+.

Voor een groot station is heel Europa waarschijnlijk lokaal op HF, condities of geen condities. En het zoveelste Amerikaanse station is ook amper DX meer te noemen. Om te weten wat een station bedoelt moet je dus een idee hebben hoe groot het station is?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#41 Bericht door PE1PQX »

Ik heb met gekromde tenen deze discussie eens doorgekeken.

Opmerkingen als 'Met 25Watt kun je geen dubbele hop Es QSO's maken', Latijnse sneren uitdelen... Erg jammer.

Over propagatie kan ik erg kort zijn: het werkt wel of het werkt niet. Ook een dubbele Es hop. Kan best met minimaal vermogen (25Watt of nog minder). Het slagen van een QSO is zaak van 2 stations die de boel goed genoeg voor dat moment voor elkaar hebben.

Je moet alleen verschrikkelijk veel geluk hebben dat die dubbele hop op één lijn zitten vanaf de TX gezien. En dat gebeurt vaker niet dan wel. Een zeldzaamheid dus.
Verder wel of geen skeds/afspraken maken via het web. Wat is daar op tegen? Je spreekt wat af, probeert een QSO te maken en achteraf wissel je desnoods een rapport uit.
Nog voordat het wereld wijde web gemeengoed was (met sites zoals die van ON4KST) deed men dit ook al via pakjes radio in z.g.n. conference channels. En nog voor pakjes radio; briefpost of zelfs nog eerder de telegraaf. Big deal!
Mede hierdoor zijn we wel aan onze mooie hobby gekomen met alle facetten die we nu kennen.

Ook de definitie van 'DX', voor de één is dit de overkant van de straat, voor de andere is Moskou nog niet ver genoeg. Laat elkaar in de waarde en als er eens 'CQ DX NA' geroepen wordt, houd je als Europeaan gewoon ff stil, jouw kans komt nog wel. Operating Etiquette dus.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Voor wie de schoen past.....

#42 Bericht door nanko »

pc1mb schreef:Nog es over CQ DX hè...
Wat is nou DX en wat is nou lokaal?

Werk ik QRP met een achter-het-raamantenne dan is alles buiten Nederland voor mij DX op HF, en alles voorbij zichtlijnen op VHF+.

Voor een groot station is heel Europa waarschijnlijk lokaal op HF, condities of geen condities. En het zoveelste Amerikaanse station is ook amper DX meer te noemen. Om te weten wat een station bedoelt moet je dus een idee hebben hoe groot het station is?
Als je met je binnenshuisantenne een engelsman hoort mag je er van uitgaan dat dat een DX kanon is die al
honderden Nederlanders gewerkt heeft.
Geeft de beste man dan CQ met DX of ES er achteraan dan lijkt het me logisch dat je hem niet antwoordt.

PE1LWT
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 feb 2020, 10:15
Roepletters: PE1LWT

Re: Voor wie de schoen past.....

#43 Bericht door PE1LWT »

pc1mb schreef:Nog es over CQ DX hè...
Wat is nou DX en wat is nou lokaal?

Werk ik QRP met een achter-het-raamantenne dan is alles buiten Nederland voor mij DX op HF, en alles voorbij zichtlijnen op VHF+.

Voor een groot station is heel Europa waarschijnlijk lokaal op HF, condities of geen condities. En het zoveelste Amerikaanse station is ook amper DX meer te noemen. Om te weten wat een station bedoelt moet je dus een idee hebben hoe groot het station is?
Op 144MHz vind ik > 750 KM wel DX :)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voor wie de schoen past.....

#44 Bericht door pc1mb »

Op een gegeven moment ontwikkel je daar wel gevoel voor natuurlijk, hoe groot een station is, maar propagatie maakt daar ook een verschil. Een Brit die heel zwak binnenkomt op je buitenantenne kan ook een grote jongen zijn, maar dan op de rand van je skip zone bvb. Terwijl een QRP veldstation een paar honderd mijl west van hem hard binnenkomt. Afijn, ook een kwestie van duidelijk zijn tegen elkaar denk ik. En niet te veel kennis en ervaring bekend veronderstellen voordat je boos wordt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voor wie de schoen past.....

#45 Bericht door pc1mb »

PE1LWT schreef: Op 144MHz vind ik > 750 KM wel DX :)
Voor mij is alles >50km op 144MHz al een first... Maargoed ik heb me dan ook nog niet in contests of op sked sites gewaagd en dan is die band érg stil hoor.

Plaats reactie