Verstuur je nog QSL kaarten?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Verstuur je nog QSL kaarten?

#1 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik was benieuwd, hoe fanatiek zijn mensen nog met het versturen van QSL kaarten?

Zelf heb ik in mijn studententijd wel wat kaarten verstuurt, maar niet veel, ik maakte ook niet veel QSO's met mijn eigen call en was ook maar kort lid van de veron.
Heb dus ook maar een handje vol kaarten zelf ontvangen.

Bij PI4TUE kwamen er wekelijks stapels binnen, (vooral veel dan de HB0 DXpedities, maar ook gewone). Daar doorheen bladeren vond ik wel altijd heel leuk, en na een QSO stuurde ik er ook bijna altijd eentje.

Vorig jaar thuis de hobby weer opgepakt en nu ook eigen nieuwe kaarten laten drukken en weer lid geworden van een vereniging om van het Bureau gebruik te kunnen maken, dit weekend een stapeltje geschreven voor QSO's van de afgelopen tijd. Ik ben benieuwd of er ook kaarten terug komen!

Zijn jullie nog actief met het versturen van kaarten?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#2 Bericht door PA9CW »

Yannick,

ik was vroeger ook erg fanatiek met QSL kaarten. Ik doe nu alleen nog maar QSL versturen van PAFF en SOTA activaties. En als er om gevraagd wordt als ik een QSL kaart ontvang.
Verder wil ik nieuwe DXCC's graag bevestigt zien met een QSL kaart. Dat gaat redelijk vlot met OQRS. Kost wel een paar dollar, maar dan sponsor je ook meteen de DX Peditions.
De gangbare DXCC's kan je via buro wel sturen.

En het is altijd leuk zo'n QSL kaart.

Ik laat ze altijd bij ON4UR drukken.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#3 Bericht door PD2R »

Ik ben een beetje lui en heb een QSL manager. Klinkt chic maar het is gewoon een vriend die het niet erg vindt om te doen. Bovendien zijn het ook niet zoveel kaarten dus het valt alles mee. De meeste kaarten zijn voor OV2T. Zo nu en dan krijg ik een stapeltje van Wino die ik dan even doorneem, daarna gaan ze bij het oud papier.
Voor mij persoonlijk hoeft het dus niet, vandaar dat ik ook op QRZ.com verzoek om mij alleen een kaart te sturen als je er zelf een wilt. Ik prefereer het gebruik van Logbook of the World (LoTW) van de ARRL. Wanneer mijn manager er mee stopt, dan maak ik de kaarten op en stop ik met de papieren QSL of stuur ik hooguit nog een kaartje naar iemand met wie ik een bijzonder QSO heb gehad.

Bij PI4DX duizenden stikkers zitten plakken op de evenzovele QSL kaarten. Dozen vol kaarten ontvangen, dat hou je niet voor mogelijk. Erik haalde de mooie, bijzondere kaarten er tussenuit en stopte ze in een map. Dat was wel leuk om daar eens doorheen te bladeren.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#4 Bericht door pc1mb »

9 jaar geleden heb ik van een korte periode activiteit, er nog verrassend veel ontvangen. Allemaal via het bureau. Sommige kwamen jaren later nog.

Best wel een hoog percentage van de gemaakte QSO's eigenlijk. Dat waren er niet zo gek veel, want ik ben meer een soldeerboutamateur dan daadwerkelijk in de lucht.

Maar ik vind het wel echt leuk. Ik moet beschaamd opmerken dat ik er nooit toe gekomen ben zelf een kaart te ontwerpen. Logboek van destijds heb ik overigens nog wel. Maar ondanks dat ik altijd het leeftijdgemiddelde van afdelingsbijeenkomsten fors omlaag haal als ik daar eens opduik, is het een traditie die ik graag in ere zou houden. Binnenkort toch maar eens wat in elkaar draaien dus.

Ik vind het ook best om dat te beperken tot stations die er ook lol in hebben, een aardigheidje op basis van gelijkwaardigheid. Ik zal dus niet snel geld sturen voor een QSL van een big gun of DXpeditie, hoe zeldzaam ook (terwijl die meestal gratis via het bureau verzonden kunnen worden). Het moet geen souvenirwinkel worden, daar is niet zoveel lol aan. Het gaat me echt om het persoonlijke tintje. Om het uitwisselen van kaartjes met een willekeurige compleet onbekende ver weg. Niet om de "postzegelverzameling" van landen.

Een klein station wat uit financiele krapte geld of SASE vraagt is natuurlijk wat anders. Dat zou ik kunnen overwegen.

Ik kan me voorstellen dat je geen trek hebt in QSL-verkeer als je een contest-station of DXpeditie bent en er 300 QSO's per uur uit hamert. Maar als je daar zoals ik een hele maand (of zelfs jaar) over kan doen en daarvan misschien 10% kaartjes krijgt... ja, dan vind ik het wel leuk om die te beantwoorden. Heb ik tot nu toe dus niet gedaan. Wel ben ik van plan al m'n oude QSLs desgevraagd alsnog te beantwoorden als ik eenmaal een kaart heb :-) Mits de amateurs in kwestie nog actief zijn uiteraard. Vinden ze vast grappig, een QSL die "tien jaar onderweg" is geweest :wink:

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik was gisteren de zolder aan het opruimen, onder in een doos met kabels vond ik dus een kaart die ik geschreven heb in 2009, maar nooit verstuurd had.
Daar heb ik een briefje bij geschreven en via de gewone post opgestuurd.

Ik maak ook niet heel veel QSO's.
Afgelopen weken wat meer, maar het afgelopen jaar waren het er 50 a 60. Verwacht dat het wat meer wordt nu ik voor het eerst sinds ik in 2006 mijn vergunning haalde iets heb wat ik een shack durf te noemen.
Daarom vind ik het nu ook wel leuk kaarten te sturen en hopelijk ook te ontvangen.

Ik heb op mijn QRZ profiel aangegeven dat ik directe kaarten ook altijd direct beantwoord, ook zonder dat er dollars bij zitten. Ik verwacht niet dat het me meer dan een postzegel per week zal gaan kosten :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#6 Bericht door KHoos »

Ik verstuur ze nog ja. En ik vind het ook leuk om ze te ontvangen.

Na een contact zoek ik even op de qrz pagina van de desbetreffende amateur. Als daar een duidelijke uitspraak staat over het willen ontvangen van kaarten via het bureau dan zet ik het vinkje 'send bureau' aan in mijn logprogramma. Eens in de zoveel tijd ga ik etiketten printen, op kaarten plakken en ze voorzien van een persoonlijk krabbeltje. Kaarten die ik via het bureau binnenkrijg krijgen ook een kaart retour als ik er al niet een gestuurd had. En ik honoreer OQRS verzoeken via clublog.

Kaarten kunnen vrij lang onderweg zijn of amateurs komen er pas na een tijd aan toe om kaarten te schrijven/op te sturen. Ik sorteer de kaarten voor de afdeling centrum en ik zie wel eens een contact van meer dan 20 jaar geleden op een kaartje staan.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#7 Bericht door PA3ECZ »

Yannick schreef:Ik was benieuwd, hoe fanatiek zijn mensen nog met het versturen van QSL kaarten?

Zelf heb ik in mijn studententijd wel wat kaarten verstuurt, maar niet veel, ik maakte ook niet veel QSO's met mijn eigen call en was ook maar kort lid van de veron.
Heb dus ook maar een handje vol kaarten zelf ontvangen.

Bij PI4TUE kwamen er wekelijks stapels binnen, (vooral veel dan de HB0 DXpedities, maar ook gewone). Daar doorheen bladeren vond ik wel altijd heel leuk, en na een QSO stuurde ik er ook bijna altijd eentje.

Vorig jaar thuis de hobby weer opgepakt en nu ook eigen nieuwe kaarten laten drukken en weer lid geworden van een vereniging om van het Bureau gebruik te kunnen maken, dit weekend een stapeltje geschreven voor QSO's van de afgelopen tijd. Ik ben benieuwd of er ook kaarten terug komen!

Zijn jullie nog actief met het versturen van kaarten?
Ik stuur voor 99% de kaarten weg via het QSL bureau.
Moet er van de QSO's van de laatste 3 maand nog ongeveer 280 stuks uitschrijven.
Dit houd je van de straat....hi.
Ontvang wel eens een QSL kaart die +/- 25 jaar onderweg is geweest,maar beter laat laat dan nooit.

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#8 Bericht door PD0Y »

Ik vond en vind QSL kaarten een leuk onderdeel van de hobby.
Zo vind ik die eQSL kaarten ECHT SPUUGLELIJK en daar ga ik binnenkort maar mee stoppen denk ik.
Ik heb in het verleden heel veel kaarten verstuurd en ik denk dat er iets van 50% terug gekomen is.
Dus dat is dan wel jammer.

Ook zie je overal staan dat er geld bij moet.
Bij mij hoeft dat niet, maar dan ga ik ook niet overal geld heen sturen om "misschien" een kaart terug te krijgen.

In 2008-2009 heb ik ook wel kaarten via het bureau terug laten sturen.
Maar ook daar heb ik nooit wat op terug gezien, dus daar zie ik het nut ook niet zo van in.
Ik was lid bij de Veron afd Waterland, maar als ik daar nu kijk staat er jarenlang dat de pagina bijgewerkt is op 2010?
http://www.veronwaterland.nl/qsl%20service.htm
Afijn, ik heb de QSL manager wel eens een mail gestuurd maar ook geen reactie gekregen.
En dan.... dan ben ik wel even klaar mee.
Ik lees dat het soms jaren kan duren alvorens je een kaart krijgt als het via het bureau gaat.
Maar om nou 5 jaar op een kaartje te wachten? Dan is de lol er wel af voor mij.

Ik zou nu weer nieuwe kaarten moeten bestellen omdat ik pas kort weer radioaktief geworden ben.
Maar ik sta in dubio. Want ik vind het wel heel erg leuk.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#9 Bericht door pe5t »

Met de komst van het LoTW van de ARRL zijn veel QSL fanatici (ik was er vroeger zelf ook een) met het zenden van kaarten gestopt. Voor de ARRL awards en de CQ awards zijn ze niet meer nodig als het QSO via het LoTW bevestigd is. Ik heb toen ik 20 jaar geleden een reisje naar New York maakte nog zo'n 2000 QSL kaarten bij de ARRL gedropt. Voor het Challenge award, 5 banden WAS en 160 m WAS. Daarna heb ik nog regelmatig kaarten verstuurd, maar sinds een aantal jaren gaat nagenoeg alles via het LoTW.
Ik krijg ook maar weinig kaarten via het bureau. Na een PACC contest kreeg ik er vroeger honderden kaarten, vooral uit het oostblok. En ze kregen allemaal antwoord. Ik heb ook veel kaarten direct verstuurd omdat ik een kaart van het betreffend land voor een DXCC diploma nodig had.
Een tijdje geleden heb ik 15 schoenendozen kaarten met het oud papier weggedaan. Het ontvangen was leuk, het gebruik van veel van die kaarten voor diploma's ook, maar daarna keek ik er nooit meer na. Ook meer dan de helft van de kaarten die ik 10 jaar geleden heb laten drukken, maar waarvan ik al wist dat ik ze bij lange na niet meer allemaal zou versturen heb ik weggedaan.
Alleen mijn 160 en 80 meter kaarten en alle 340 DXCC landen zitten nog in de la, aangevuld met wat kaarten met een bijzondere herinnering.
De QSL kaart lijkt zijn langste tijd te hebben gehad.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

Zonde dat het minder wordt. Ik vind het ook een erg leuk onderdeel. Hopelijk komen er over een paar maanden ook wat binnen via het bureau. Ik ben speciaal daarvoor ook weer lid van een vereniging geworden. Voor het blaadje hoeft het van mij niet ;-)

Wat me opviel is dat 10 jaar geleden ik veel vaker in een qso "qsl via buro" hoorde. Ik ga daar zelf maar eens wat op letten en het zeggen/vragen tijdens een QSO. Hopelijk werkt het.

In de nieuwe shack heb ik al wel en stuk muur vrij voor speciale QSL kaarten. De eerste hangt er al, dat was mijn eerste qso in CW vorige maand. Kaart direct ontvangen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#11 Bericht door KHoos »

Yannick schreef:Zonde dat het minder wordt. Ik vind het ook een erg leuk onderdeel.
Het advies (ben even de bron kwijt) is om alleen een qsl kaart te sturen aan een amateur die dat wil en dat dus even op te zoeken (meest voor de hand liggende methode: qrz). De vraag is gewoon minder en de verzendkosten voor de diverse QSL bureaus stijgen alleen maar.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#12 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ja dat doe ik inderdaad.
Ik gebruik het logbook op qrz en daar zie je meteen een regel met qsl info.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#13 Bericht door PD2B »

Yannick schreef:Ja dat doe ik inderdaad.
Ik gebruik het logbook op qrz en daar zie je meteen een regel met qsl info.
Nou die regel gaat niet altijd meer op. Ik heb al een aantal malen een kaart ontvangen van iemand die op QRZ aangeeft niet aan QSL kaarten te doen en dan toch via het bureau kaarten verstuurd.

Dus ja ik verstuur ook nog steeds kaarten en vind het ook leuk om wat retour te krijgen.
Mvg,

Bert

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

Nee oke, maar als iemand aangeeft niet aan kaarten te doen, of direct only dan ga ik niet via het bureau een kaart sturen.
Ik kijk ook een beetje naar hoe het QSO was, een Italiaan die alleen maar "59 thanks 73" zegt ben ik wat minder geneigd een kaart te sturen dan iemand waar ik een wat langer QSO heb gehad of in het geval ik CQ riep en hij antwoorde.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Verstuur je nog QSL kaarten?

#15 Bericht door PA0LPS »

Als ik een leuk (CW)-QSO heb gehad, stuur ik een kaart per reguliere post.
Meestal komt er dan ook een op dezelfde wijze terug.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Plaats reactie