Een zendamateur.com-frequentie?
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Re: Een zendamateur.com-frequentie?
Even getest, met 4W is er een plek in mijn keuken waar ik het signaal een heel klein beetje hoor binnenkomen. Antenne is een 40 cm lange combi voor 70 en 144 MHz, dat is een vrij redeljke antenne. Niet supergoed, maar beter dan wat je meestal bij een porto meegeleverd krijgt. 144,875. Ik denk dat dit niet voldoende is voor een net waarschijnlijk, zeker als Theo met dat soort maatregelen nog niet erop binnenkomt.
Misschien kunnen er nog meer mensen wat testjes doen.
Misschien kunnen er nog meer mensen wat testjes doen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Contacteer:
Het is wel een lastig probleem hoor. Een regionale ronde gaat nog wel, maar een landelijke ronde met normale amateurantennes is echt een probleem. 50 MHz is waarschijnlijk de beste band voor zoiets, ik zei dat geloof ik al. Maar dan haal je ook niet meer dan 60 tot 70% van het land. En geen N-amateurs.
Echolink is misschien toch wat. Er zijn tel ik even zo vlug 26 of 28 Echolink-repeaters in Nederland die nu geconnect zijn met echolink. Eentje is momenteel niet op echolink, dat is die van mij met een technisch probleem.
Dat zal geen totale landelijke dekking geven, een deel zit op 70 cm, een ander deel op 2m. Niet allemaal staan ze vriendelijk tegenover koppelingen die ze niet kennen. Maar met wat contact met de beheerders krijg je er wel 20 bij elkaar. En de mensen die geen bereik hebben kunnen met een smartphone meedoen. Dat is anders dan het oorspronkelijke plan, maar er zijn geen alternatieven denk ik.
Echolink is misschien toch wat. Er zijn tel ik even zo vlug 26 of 28 Echolink-repeaters in Nederland die nu geconnect zijn met echolink. Eentje is momenteel niet op echolink, dat is die van mij met een technisch probleem.
Dat zal geen totale landelijke dekking geven, een deel zit op 70 cm, een ander deel op 2m. Niet allemaal staan ze vriendelijk tegenover koppelingen die ze niet kennen. Maar met wat contact met de beheerders krijg je er wel 20 bij elkaar. En de mensen die geen bereik hebben kunnen met een smartphone meedoen. Dat is anders dan het oorspronkelijke plan, maar er zijn geen alternatieven denk ik.
- PA0ETE
- Contacteer:
Het komt waarschijnlijk omdat je het begin van de discussie niet gelezen heb. En ik waardeer je input (en sowieso wat je doet, o.a. volg ik af en toe je ballon-experimenten met Meshtastic), maar...
Er staat bij CQ place "No RF".
De bedoeling van dit initiatief is dat de activiteit op de amateurbanden groter wordt. We worstelen echter met hoe dat te combineren is. De rare combinatie met een ontvanger op de Gerbrandytoren zorgt ervoor dat we wel degelijk in de ether zenden, maar omdat we elkaar niet allemaal kunnen ontvangen gebruiken we dan (in onze ogen) het paardenmiddel van de SDR-ontvanger.
Er staat bij CQ place "No RF".
De bedoeling van dit initiatief is dat de activiteit op de amateurbanden groter wordt. We worstelen echter met hoe dat te combineren is. De rare combinatie met een ontvanger op de Gerbrandytoren zorgt ervoor dat we wel degelijk in de ether zenden, maar omdat we elkaar niet allemaal kunnen ontvangen gebruiken we dan (in onze ogen) het paardenmiddel van de SDR-ontvanger.
- PA0ETE
- Contacteer:
Behalve het koppelen van bestaande repeaters kunnen we ook vragen aan amateurs door het land om hun eigen ontvanger, liefst met antenne op het dak op EchoLink beschikbaar te maken. Of in combinatie met de repeaterkoppelingen. Op die manier komen er extra oren bij. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel mensen hier gehoor aan geven, maar bij genoeg mensen kun je zo ook een groot bereik realiseren.
- PD7BOR
- Roepletters: PD7BOR
Het was als grapje ( ":P") bedoeld.
Je zag het van direct naar repeaters, naar gekoppelde repeaters naar echolink ondersteuning gaan, dacht doe even de volgende stap (die uiteraard niet de bedoeling is ).
Draagt niet veel bij maar wou hem even maken, excuus.
- PA0ETE
- Contacteer:
Waarom ik dit soort dingen ook altijd serieus neem
Sorry for the misunderstanding.
Deze is erger nog dan Zello, omdat er toch nog enkele repeaters geweest zijn met Zello. Volgens mij is dat van dit systeem om te beginnen al nooit het doel geweest
Deze is erger nog dan Zello, omdat er toch nog enkele repeaters geweest zijn met Zello. Volgens mij is dat van dit systeem om te beginnen al nooit het doel geweest
- PD7BOR
- Roepletters: PD7BOR
Mijn persoonlijke mening is overigens dat het niet perse makkelijk toegankelijk moet zijn.
Juist de uitdaging om het doel te halen is wat deze hobby zo leuk maakt.
Ik was maar wat trots dat ik eindelijk mijn machtiging had gehaald en mijzelf kon inmelden bij de lokale ronde.
Aan de andere kant moet het natuurlijk ook niet zo lastig zijn dat het onhaalbaar is en niet kan bestaan dus snap het dilemma ook wel en dat er misschien een compromis gemaakt moet worden door bv toch gebruik te gaan maken van het internet ter ondersteuning.
Juist de uitdaging om het doel te halen is wat deze hobby zo leuk maakt.
Ik was maar wat trots dat ik eindelijk mijn machtiging had gehaald en mijzelf kon inmelden bij de lokale ronde.
Aan de andere kant moet het natuurlijk ook niet zo lastig zijn dat het onhaalbaar is en niet kan bestaan dus snap het dilemma ook wel en dat er misschien een compromis gemaakt moet worden door bv toch gebruik te gaan maken van het internet ter ondersteuning.
- PA0ETE
- Contacteer:
Het is een lastige. We willen (tenminste zoals ik het zie) ook zichtbaar zijn, dwz dat een aantal mensen dit horen. De amateurbanden moeten veel beter gebruikt worden. Misschien moeten we de ronde gewoon op heel veel frequenties houden en het geluid gewoon naar al die frequenties doorkoppelen
Uiteraard alles wel binnen wat toegestaan is.
Dat is in heel kleine vorm wat ik bij de 50 MHz-ronde destijds deed, door dat ook naar een 2m-frequentie door te zetten, en op 2m te luisteren naar eventuele inmelders.
Het idee van een grote doorkoppeling naar EchoLink is zo gek nog niet denk ik.
Dat is in heel kleine vorm wat ik bij de 50 MHz-ronde destijds deed, door dat ook naar een 2m-frequentie door te zetten, en op 2m te luisteren naar eventuele inmelders.
Het idee van een grote doorkoppeling naar EchoLink is zo gek nog niet denk ik.
-
PA0AA
- Roepletters: PA0AA
- Contacteer:
Je bedoelt zo iets als dit ? https://dodropin.info/
Bovenstaande ronde is hier in Zuid Limburg op onregelmatige tijden in FM mee te luisteren via een Duits station op 145.287,5 MHz
En uiteraard via Echolink op node 355800.
Voor meer algemene info aangaande Echolink conference servers klik onderstaande link;
https://echolink.org/conf.htm
73, Ruben, PA0AA.
- PA0ETE
- Contacteer:
Inderdaad. Ik heb mijn repeater drie jaar lang iedere dag een aantal uren aan Dodropin gekoppeld. Vanaf 2 to half 7. Mensen konden dan van hieruit meeluisteren, maar ook meedoen. Ik kreeg er veel reacties over. Er meldden zich weinig mensen in. Ik deed zelf met name de eerste twee jaar geregeld mee aan meerdere rondes die daar liepen. Daarnaast kreeg ik veel reacties van mensen die meeluisterden.
[Nostalgie modus]
Of het ouderwetsche packet radio, waar je als amateur met een klein antennetje berichten kon sturen die via andere amateurs, met een eveneens bescheiden antenne, toch het hele land konden doorreizen.
Heb dat altijd een elegante, pre-internet manier van communicatie gevonden.
Een soort van "APRS Thursday", maar dan echt met HF.
[/Nostalgie]
Of het ouderwetsche packet radio, waar je als amateur met een klein antennetje berichten kon sturen die via andere amateurs, met een eveneens bescheiden antenne, toch het hele land konden doorreizen.
Heb dat altijd een elegante, pre-internet manier van communicatie gevonden.
Een soort van "APRS Thursday", maar dan echt met HF.
[/Nostalgie]
- PA0ETE
- Contacteer:
Dan kun je niet een ronde houden. Maar misschien is het ook wel een heel leuk idee.
Bijvoorbeeld een alleen leesbaar onderwerp op zendamateur.com. En daar komen dan alle berichten met als hastag #za-com die op APRS verschijnen te staan
Volgens mij is zoiets niet zo heel moeiijk te maken. De berichtjes die binnenkomen die staan dan in een tekstbestandje en een kleinprogrammaatje plaatst dat in een afgesloten topic op het forum. Ik ben geen zeer geroutineerde programmeur, maar dat kan ik wel maken (sterker nog, in een iets andere vorm heb ik zoiets al eens gemaakt). Maar misschien beter als iemand met wat meer ervaring als ik zoiets doet. Berichten kun je ofwel van APRS op internet halen, of uit een ontvanger ergens met Direwolf op een Raspberry of iets anders eenvoudigs.
De zendkant doen we alleen via 2m (of 70 cm), zodat de band toch bezet is (hoeft het forum tevens niet bij te houden wie er wel en niet mag meepraten
). APRS is op de meeste plekken in het land volgens mij beschikbaar.
Misschien is het echt wel een goed idee zoiets, het hoeft ook niet in plaats van een ronde, maar het kan ook beide.
Er zijn tegenwoordig redelijk goedkope portofoons met APRS (en een KISS-compatible packet modem erin), dus de toegang tot zoiets hoeft voor niemand een groot probleem te zijn.
(Het kan natuurlijk ook zonder de weergave in het forum, maar ik denk dat het meer aanhang krijgt als je er hier 'reclame' voor maakt).
Bijvoorbeeld een alleen leesbaar onderwerp op zendamateur.com. En daar komen dan alle berichten met als hastag #za-com die op APRS verschijnen te staan
Volgens mij is zoiets niet zo heel moeiijk te maken. De berichtjes die binnenkomen die staan dan in een tekstbestandje en een kleinprogrammaatje plaatst dat in een afgesloten topic op het forum. Ik ben geen zeer geroutineerde programmeur, maar dat kan ik wel maken (sterker nog, in een iets andere vorm heb ik zoiets al eens gemaakt). Maar misschien beter als iemand met wat meer ervaring als ik zoiets doet. Berichten kun je ofwel van APRS op internet halen, of uit een ontvanger ergens met Direwolf op een Raspberry of iets anders eenvoudigs.
De zendkant doen we alleen via 2m (of 70 cm), zodat de band toch bezet is (hoeft het forum tevens niet bij te houden wie er wel en niet mag meepraten
Misschien is het echt wel een goed idee zoiets, het hoeft ook niet in plaats van een ronde, maar het kan ook beide.
Er zijn tegenwoordig redelijk goedkope portofoons met APRS (en een KISS-compatible packet modem erin), dus de toegang tot zoiets hoeft voor niemand een groot probleem te zijn.
(Het kan natuurlijk ook zonder de weergave in het forum, maar ik denk dat het meer aanhang krijgt als je er hier 'reclame' voor maakt).
- PA0ETE
- Contacteer:
N.b. ik stel geen grote of kleine wijzigingen aan het forum voor. Daar wordt zoals ik het zie niets veranderd.
Je kunt zoiets bijv. weergeven door de tekst telkens automatisch in een afbeelding te plaatsen, die in het forum wordt weergegeven. Of een scriptje dat de meest recent binnengekomen tekst elk kwartier of ieder uur als reguliere post in de betreffende topic plaatst.
Je kunt zoiets bijv. weergeven door de tekst telkens automatisch in een afbeelding te plaatsen, die in het forum wordt weergegeven. Of een scriptje dat de meest recent binnengekomen tekst elk kwartier of ieder uur als reguliere post in de betreffende topic plaatst.