6m FT-8

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

Re: 6m FT-8

#16 Bericht door PA3DAT »

Ik geloof dat mijn stukje toch niet helemaal begrepen is.

Op 6m is de gebruikelijke frequentie 50.313. Daar zit iedereen en daar kun je ook iedereen werken: van je buurman net om de hoek t/m de mooiste DX. Ik werkte Noord- en Zuid-Amerika gewoon op 50.313. En in welk tijdslot je dat doet maakt niet zoveel uit*: wil jij Jantje werken in Groningen en hij zit in het even tijdslot, dan zorgt de software er automatisch voor dat jij in het oneven tijdslot zit.

Maar... als er nu beregoede condities zijn, dan wijken de "grote jongens" uit naar 50.323. Zoals gezegd, ik heb dat één keer meegemaakt. Zonder succes overigens, mijn 100W output in een 5 elements yagi waren blijkbaar niet toereikend om hier succesvol aan mee te kunnen doen.
Maar ik zou zeggen: ben je nieuwsgierig, luister dan zo nu en dan eens op 50.323, daar hoor je 99,9% van de tijd niets! Als er weinig te doen is op 50.313, dan is er op 50.323 helemáál niets te doen! :D

* dat even en oneven schijnt puur te maken te hebben met CQ geven, en dan maakt het ook nog uit of je dat gericht naar het oosten of naar het westen doet. Dat onderdeel is mij nooit helemaal duidelijk geworden...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.

PA1FOX

#17 Bericht door PA1FOX »

Aloys, ik snap je reactie.

Maar dat is dan wel weer tegenstrijdig met wat de topicstarter aankaart.

Als ik binnen EU reageer op een CQ van binnen EU, zit ik net door dat zwakke DX signaaltje heen waar PC8M naar wil luisteren.

PA2RU
Roepletters: PA2RU
Contacteer:

#18 Bericht door PA2RU »

50318 word doorgaans gebruikt voor FT4...
73 René PA2RU

PA5COR
Roepletters: PA5COR

#19 Bericht door PA5COR »

6 meter dicht, K index 6, HF dicht geloof dat ik toch maar 2 en 70 bekijk vandaag nu en dan toch 6 meter proberen, you never can tell.
blijft de magic band... :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Acom 500S, en meer zooi :mrgreen:

PA3DAT
Contacteer:

#20 Bericht door PA3DAT »

PA1FOX schreef: 16 mei 2025, 08:56 Maar dat is dan wel weer tegenstrijdig met wat de topicstarter aankaart.

Als ik binnen EU reageer op een CQ van binnen EU, zit ik net door dat zwakke DX signaaltje heen waar PC8M naar wil luisteren.
Dat is altijd zo, en op alle banden...
Wanneer ik in FT8 een station hoor wat ik wil werken, dan probeer ik die te werken. Ongeacht in welk tijdslot hij zit.
Stel je voor: ik zou een DX-station die CQ geeft in een even tijdslot niet mogen werken omdat ik niet actief mag zijn in een oneven tijdslot? Dat is toch raar? :D
Maar het is wel beter om met zijn allen in het zelfde tijdslot CQ te roepen en daarna met zijn allen te luisteren. Dan heb je geen last van elkaar.

Dat doe ik zelf ook wanneer ik (soms) gelijktijdig CQ geef in FT8 op 2m, op 6m en op 12m. Alle drie transceivers in hetzelfde tijdslot, dan luisteren ze ook alle drie in hetzelfde tijdslot en heb ik geen last van onderlinge QRM!

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#21 Bericht door TheoP »

Dat moet toch te regelen zijn in de software dat zo iets standaard aan staat?
Techniek moet voor je werken, niet tegen je.

Theo

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#22 Bericht door PE1PQX »

Mijn mening: net te veel af laten hangen van software, de 'human touch' maakt het een stuk interessanter. (Anders zou je de CW sleutel en microfoon wel in de kliko kunnen gooien)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG7VG

#23 Bericht door PG7VG »

Op 2meter eens het zeer dringende verzoek/advies gekregen om in de tweede helft CQ te geven.
De betreffende OM blijkt enkele kilometers verderop te zitten, met een ongetwijfeld zeer gevoelige ontvanger en goede antennes.

Ondanks dat ik met 5Watt en een X30 antenne (binnen op zolder) werk kwam ik +20dB bij hem binnen.

Als je dan serieus bezig bent dan kan mijn signaal je avond behoorlijk verpesten.
Dus ik probeer daar een beetje rekening mee te houden, niet dat ik nooit CQ zal geven in de eerste helft.
Maar zal dat zeker geen hele avond doen. Zie ik hem actief op PSK reporter dan zal ik er nog wat bewuster mee omgaan. Dat je met een ander rekening houdt lijkt me normaal, om exclusief enkel in de tweede helft te werken dan beperkt dat mijn mogelijkheden weer.

Zou ik zijn ontvangst verstoren mag hij altijd contact opnemen, denk dat hij wel meeleest.
Er is iig geen sprake van boze opzet en het is voor mij slechts tijdverdrijf en een leuke hobby. Ik kan altijd wel een ander plekje opzoeken.
73, Peter.

Thom PA9T
Roepletters: PA9T

#24 Bericht door Thom PA9T »

PA3DAT schreef: 18 mei 2025, 02:26 ...
Dat doe ik zelf ook wanneer ik (soms) gelijktijdig CQ geef in FT8 op 2m, op 6m en op 12m. Alle drie transceivers in hetzelfde tijdslot, dan luisteren ze ook alle drie in hetzelfde tijdslot en heb ik geen last van onderlinge QRM!
Hoe het jij het voor elkaar gekregen dat 3 TRX-en gelijktijdig zenden? Ik gebruik een IC-9700 en IC-7300 via USB i.c.m. WSJT-X, maar daar krijg ik de zenders alleen om de beurt aan. Bijvoorbeeld de 7300 first laat zenden en de 9700 second. Ik kan dus geen 2 individuele uitgaande audiostromen tegelijk aansturen op de een of andere manier...

PA3DAT
Contacteer:

#25 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik 2 stuks IC-7300, eentje is verbonden met een 5+5 elements yagi voor 6m en 4m, de ander gebruik ik voor de HF-banden. Elke trx heeft een eigen opstarticoontje voor WSJT-x op de desktop, waarin opgesloten ligt met wélke trx er moet worden gewerkt. Elke trx heeft een eigen compoort.

Ik zet eerst alle drie de transceivers aan, daarna start ik windows 11 op. Dan start ik één voor één WSJT-x op, het programma 3 keer dus (WSJTx-HF, WSJTx-VHF en WSJTx-9700). Die kan ik vervolgens alle drie afzonderlijk bedienen, dus ook alle drie tegelijk CQ laten geven.

Ik ben niet heel hectisch bezig hoor, ik ben bijv. actief op 10 of 12m, dan laat ik 4m CQ geven maar daar komt dan toch weinig of niets op terug. Of ik laat de 9700 een tijd CQ geven op 23cm (rondstraler), maar daar heb ik nog niet één FT8-qso gemaakt. Maar ik kan zo wel mooi de activiteit op meerdere banden monitoren.

Ik kan het zo verder niet voor je nakijken, we zijn op reis in de VS. In de week na Pinksteren ben ik weer thuis.

PC8M
Roepletters: PC8M

#26 Bericht door PC8M »

PG7VG schreef: 19 mei 2025, 22:23 Op 2meter eens het zeer dringende verzoek/advies gekregen om in de tweede helft CQ te geven.
De betreffende OM blijkt enkele kilometers verderop te zitten, met een ongetwijfeld zeer gevoelige ontvanger en goede antennes.

Ondanks dat ik met 5Watt en een X30 antenne (binnen op zolder) werk kwam ik +20dB bij hem binnen.

Als je dan serieus bezig bent dan kan mijn signaal je avond behoorlijk verpesten.
Het lijkt mij sterk dat dit echt een probleem is. Met de opstelling die je beschrijft zou het niet zo moeten zijn dat je de ontvanger van een station kilometers verder op dicht drukt. Ik heb het idee dat het probleem dan ergens anders ligt. Splatter? Slechte Modulatie? Misschien heeft het tegenstation geen goede ontvanger die beetje tegen beetje vermogen kan? Als ik zo eens luister rond JO21* dan zitten er genoeg stations met QRO en dat gaat prima in FT-8 of welke digi mode dan ook.
Thom PA9T schreef: 20 mei 2025, 07:11
PA3DAT schreef: 18 mei 2025, 02:26 ...
Hoe het jij het voor elkaar gekregen dat 3 TRX-en gelijktijdig zenden? Ik gebruik een IC-9700 en IC-7300 via USB i.c.m. WSJT-X, maar daar krijg ik de zenders alleen om de beurt aan. Bijvoorbeeld de 7300 first laat zenden en de 9700 second. Ik kan dus geen 2 individuele uitgaande audiostromen tegelijk aansturen op de een of andere manier...
Je kunt WSJT-X met verschillende profielen starten. Bijvoorbeeld een voor je IC 7300 en IC 9700. Zie daarvoor dit youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=_a1iay7sBTM

Elk profiel bevat dan zijn eigen CAT en audio interface instellingen.
PA3DAT schreef: 18 mei 2025, 02:26
PA1FOX schreef: 16 mei 2025, 08:56 Maar dat is dan wel weer tegenstrijdig met wat de topicstarter aankaart.

Wanneer ik in FT8 een station hoor wat ik wil werken, dan probeer ik die te werken. Ongeacht in welk tijdslot hij zit.
Stel je voor: ik zou een DX-station die CQ geeft in een even tijdslot niet mogen werken omdat ik niet actief mag zijn in een oneven tijdslot? Dat is toch raar? :D
Ik denk dat het probleem dan eigenlijk begint bij het DX station. Dan zou je nog kunnen kijken of het hier gaat om binnen of buiten EU. Over het algemeen zou het zo moeten zijn dat deze in oneven tijdslot zit zodat jij hem in het even tijdslot kan werken. Maar ik begrijp ook goed dat dat niet altijd de werkelijkheid is. Voor DX buiten het continent heb je dan natuurlijk .323 om te luisteren. Gewoon werken dan maar :)

Wat er volgens mij wel gebeurt is dat stations een station werken in het even tijdslot. Dat is in principe goed, maar dan staat je wsjt-x dus in het oneven tijdslot. Vervolgens gaan ze (en het liefst op je tx frequentie hi) CQ geven wat dan in het oneven tijdslot is. Dat lijkt nog wel eens vergeten te worden. Nu ik dit schrijf bedenk ik mij ook dat dit niet volledig alle situaties voorkomt.

Plaats reactie