Op 6m is de gebruikelijke frequentie 50.313. Daar zit iedereen en daar kun je ook iedereen werken: van je buurman net om de hoek t/m de mooiste DX. Ik werkte Noord- en Zuid-Amerika gewoon op 50.313. En in welk tijdslot je dat doet maakt niet zoveel uit*: wil jij Jantje werken in Groningen en hij zit in het even tijdslot, dan zorgt de software er automatisch voor dat jij in het oneven tijdslot zit.
Maar... als er nu beregoede condities zijn, dan wijken de "grote jongens" uit naar 50.323. Zoals gezegd, ik heb dat één keer meegemaakt. Zonder succes overigens, mijn 100W output in een 5 elements yagi waren blijkbaar niet toereikend om hier succesvol aan mee te kunnen doen.
Maar ik zou zeggen: ben je nieuwsgierig, luister dan zo nu en dan eens op 50.323, daar hoor je 99,9% van de tijd niets! Als er weinig te doen is op 50.313, dan is er op 50.323 helemáál niets te doen!

* dat even en oneven schijnt puur te maken te hebben met CQ geven, en dan maakt het ook nog uit of je dat gericht naar het oosten of naar het westen doet. Dat onderdeel is mij nooit helemaal duidelijk geworden...