PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

#16 Bericht door PE2AAB »

PD8MJW schreef:Handig dat wat in een vliegtuigje kan, wat in de auto mogelijk al had kunnen leiden tot een crash. Zoveel aandacht voor wat er op het instrumentenpaneel te zien is en gebeurt :wink:
:-) Ja je moet de metertjes in de gaten blijven houden. Maar dat moet je op de weg ook ;-) Je snelheidsmeter.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

#17 Bericht door PA3DAT »

PE2AAB schreef:Mag je eigenlijk Aeronautical Mobile werken?

Deze vraag schijnt een hoop mensen bezig te houden en steevast meent men dat dit niet is toegestaan. Er wordt verwezen naar allerlei documenten maar die slaan slechts op de luchtvaart frequenties en niet specifiek op amateurradio aan boord van een luchtvaartuig. Ik heb hierover uitgebreid contacten gehad met Agentschap Telecom en deze hebben mij toegezegd dat het is toegestaan.
Volgens Agentschap Telecom wordt er in de wet simpelweg niet over gesproken. Daardoor is het dus zo dat, mits men zich aan de machtigingsvoorwaarden houdt (F of N), gebruik van amateurradio aan boord van een luchtvaartuig is toegestaan.

Als men de betreffende contactpersoon van Agentschap Telecom wil contacten hierover, kan ik de gegevens doen toekomen. Tevens is het zo dat in het amateuroverleg van 25 maart 2009, waar ook Agentschap Telecom zetel neemt, deze vraag aan bod is gekomen en waarbij Agentschap Telecom de volgende reactie geeft:
Is Air-Mobile toegestaan?
Het gebruik van Aero Nautical Mobile apparatuur mag boven Nederlands grondgebied gebruikt worden met in achtneming van de Nederlandse regels en alleen met toestemming van de gezagvoerder van het vliegtuig.
Bron: http://www.veron.nl/hb-info/download/Am ... 3-2009.pdf ( punt 7, blz.8 )

De reden waarom ik hier zo uitgebreid op reageer is dat ik, elke keer als we gebruiken maken van amateurradio aan boord van een vliegtuig, er een behoorlijke stroom commentaar over ons heen komt waarbij de meesten geen gedegen onderzoek hebben gedaan naar de correctheid van hun betichtingen.

Als iemand hier nog andere ideeen over heeft verneem ik deze natuurlijk graag.
Hoi Rick,
Ik kwam nog iets tegentegen en toen moest ik aan jou denken.
Wanneer je boven Nederland vliegt ben je "gewoon" mobiel. Net als wanneer je met de auto bent, op een schip vaart, fietst of met de Porto in de trein zit.
Wanneer ben je dan /AM?
/MM (Maritime Mobile) and /AM (Aeronautical Mobile) will be saved without a country name or DXCC due to the
locations being outside any entity.
Je bent dus pas /AM wanneer je het Nederlands luchtruim hebt verlaten en boven zee vliegt. Want als jij boven Belgie vliegt ben je ON/PE2AAB/M of boven Duitsland DL/PE2AAB/M.

De quote komt uit de Quick Reference Guide van Log4OM.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

#18 Bericht door PE2AAB »

Oef! Interessante zienswijze. Ik zal eens even door de papieren heen neuzen. Sowieso is er geen wet die je zegt hoe het zit dus het wordt eigen interpretatie. ;-)
Kom ik op terug Aloys ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

#19 Bericht door PA0AA »

PA3DAT schreef:
PE2AAB schreef:Mag je eigenlijk Aeronautical Mobile werken?
Hoi Rick,
Ik kwam nog iets tegen en toen moest ik aan jou denken.
Wanneer je boven Nederland vliegt ben je "gewoon" mobiel. Net als wanneer je met de auto bent, op een schip vaart, fietst of met de Porto in de trein zit.
Wanneer ben je dan /AM?
Je bent dus pas /AM wanneer je het Nederlands luchtruim hebt verlaten en boven zee vliegt. Want als jij boven Belgie vliegt ben je ON/PE2AAB/M of boven Duitsland DL/PE2AAB/M.
De quote komt uit de Quick Reference Guide van Log4OM.
Ik ga ervan uit dat een en ander op dezelfde wijze werkt bij /MM
Varende in de Indische Oceaan kwam ik destijds uit onder de call PA0RNI/MM, maar in het Suezkanaal was ik SU/PA0RNI/M. :wink:
73, Ruben, PA0AA, voorheen PA0RNI.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

#20 Bericht door ON7RA »

Kijk, wat in Nederland wel mag, mag in belgië niet, jammer. Hier mag enkel ter land ter zee, maar niet in de lucht! :lol:

Mooi filmpje trouwens, dit moet een enorm gevoel van vrijheid geven denk ik in zo een klein toestel.
73 Renaat :D ON7RA :D

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

#21 Bericht door PA0AA »

ON7RA schreef:Kijk, wat in Nederland wel mag, mag in belgië niet, jammer. Hier mag enkel ter land ter zee, maar niet in de lucht! :lol:

Mooi filmpje trouwens, dit moet een enorm gevoel van vrijheid geven denk ik in zo een klein toestel.
Dat zelfde gevoel heb je op een heel groot schip ook hoor ! :wink:
Als jong jochie, net van de hogere zeevaartschool af, zo'n gevaarte besturen
met behulp van de joystick en je duim plus wijsvinger.
Kenwood TS120S op de brug, en gaan met die banaan........ 8)
73, PA0AA.

Afbeelding

PS. Ik ben één van die zeldzame radiozendamateurs, die wel op de vaart zat, maar geen Marconist was. :)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

#22 Bericht door PE2AAB »

ON7RA schreef:Kijk, wat in Nederland wel mag, mag in België niet, jammer. Hier mag enkel ter land ter zee, maar niet in de lucht! :lol:...
Er zijn overigens vergevorderde gesprekken met de BIPT over het legaliseren bij KB van het Aeronautical mobiel werken door ondergetekende. Dat mag dus in België ook binnenkort ;-)

Wat BIPT mij aangaf; in alle omringende landen is dit toegestaan dus waarom zou België dan nog bezwaar moeten hebben?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: PE2AAB en PD5RHV Aeronautical Mobile

#23 Bericht door ON7RA »

Aha, een goed teken.
Het is druk bij het bipt, op de site van de UBA lees ik dat er een en ander gaat veranderen in verband met leerstof voor de verschillende machtigingen.

- Klasse A-bedieningscertificaat (HAREC volgens TR 61-02 aanbeveling van de CEPT)
- Klasse B-bedieningscertificaat (“Novice Level” volgens aanbeveling ECC (05)06 van de CEPT)
- Klasse C-bedieningscertificaat (“Entry Level” volgens rapport 89 van de CEPT)

@PA0AA,
Daar kan ik volledig inkomen, de eerste keer is het waarschijnlijk billen knijpen.
Dit moet je een ongelofelijke adrenaline kick geven.
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie