Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#16 Bericht door pc1mb »

Indd. Houd je als vereniging aan de regels en laat het verder aan eigen verantwoordelijkheid.

Ga niet zelf voor BOA spelen in de illusie dat je daarmee een veilige situatie creëert want dat doe je niet. Ook braaf gebruik van testen voor toegang is lek als een mandje. De eerst gevaccineerden zijn niet meer geweldig beschermd tegen asymptomatisch covid, en kunnen het virus nog doorgeven, zij het wel fors minder. Maar aan twee kanten is het QR vodje dus waardeloos. Kortom niet aan beginnen, je creëert alleen schijnveiligheid.

De beste veiligheid creëert ieder voor zich. Ieder die dat wil heeft inmiddels de kans gehad zélf keuzes te maken over bescherming tegen ernstige gevolgen, dus men heeft nu zélf in de hand in hoeverre een bijeenkomst bezoeken een serieus risico is. Dat zou voldoende moeten zijn, naast de regels en richtlijnen (ventilatie is nog wel een dingetje... Lucht verversen zonder te veel virussen actief in het rond te blazen)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#17 Bericht door PE1PQX »

Even een zijstraatje: Onthoud dat je volgens de privacy regels niet eens mag vragen naar een vaccinatiebewijs!! Dit valt n.l. onder medische gegevens en die zijn altijd privé.
Als er wel gevraagd wordt naar zo'n bewijs, is de vrager ervan dus in overtreding.
Ik weet dat dit toch heel veel gebeurd, maar vroeg of laat flipt er iemand hierover en kan men in Den Haag zich hierover gaan buigen.

Wil je wel een bijeenkomst organiseren, kijk eerst goed naar de geldende regeltjes; niet meer dan zoveel mensen, afstand bewaren etc.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#18 Bericht door pc1mb »

Goed punt. Nog een reden om niet voor BOA te gaan spelen. Dan kun je dus eigenlijk alleen met QR codes werken als je het écht wilt - die zijn niet specifiek of je gevaccineerd of getest bent.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#19 Bericht door PA3DAT »

PE1PQX schreef: 15 aug 2021, 14:14 Even een zijstraatje: Onthoud dat je volgens de privacy regels niet eens mag vragen naar een vaccinatiebewijs!! Dit valt n.l. onder medische gegevens en die zijn altijd privé.
Oei, wat scherp door de bocht! :mrgreen:
Zoals zo vaak ligt het hier ook iets genuanceerder: gezondheidsgegevens zijn volgens de AVG bijzondere persoonsgegevens. Het is verboden om bijzondere persoonsgegevens te verwerken, tenzij er een uitzondering geldt.
Er naar vragen is volgens mij iets anders dan "bijzondere persoonsgegevens verwerken". Ik zou het dus wel aandurven om ernaar te vragen. Men hoeft geen antwoord te geven, maar dan komt men er niet in. Net als bij talloze andere samenkomsten als voetbalwedstrijden en evenementen.

Is het afdelingslid het met deze zienswijze niet eens, dan kan hij/zij een gerechtelijke procedure starten en de vereniging voor de rechter slepen. Ik adviseer in dit geval te zorgen voor ruime financiële middelen en een goede advocaat, omdat bij een mogelijk verlies ook de kosten van de rechtszaak en die van de tegenpartij moeten worden betaald! :D

Overigens: de overheid zorgt voor een vaccinatie-app voor iedereen. Dan zou het gebruik ervan (door er naar te vragen) verboden zijn?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#20 Bericht door PE1PQX »

De wet heeft eenmaal vele haken en ogen. Het vragen naar een vaccinatiebewijs is daar één van juist omdat we midden in een pandemie zitten die maatregelen noodzakelijk maken.
Over dit punt is al vaak gediscussieerd (o.a. op TV etc.) en de wet is hierin heel helder: Er naar vragen mag wettelijk niet! Deze gegevens zijn privé en heeft niemand wat mee nodig en vallen daarom onder de AVG. Maar ja, pandemie hè???

Alle wetten worden wel vaker overboord gezet in het kader van 'nationaal belang' of iets wat daarvoor door moet gaan. Is ook zo'n kapstokregel vergelijkbaar met Artikel 5 in de weg- en verkeerswet.

Mocht het ooit eens voor de rechter komen, ben ik wel heel benieuwd wat de uitspraak zal zijn. Of het nationaal belang wordt op tafel gelegd en heb je het nakijken, of de AVG is hierin veel sterker en krijg je gelijk.... Ben benieuwd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#21 Bericht door pe1rxq »

Vandaar ook dat b.v. de check app niet weergeeft of iemand gevaccineerd is.
De check geeft aan of iemand op dat moment voldoet aan de op dat moment gestelde regels. Dat kan door vaccinatie, maar ook door een recente test. (Of die regels perfect zijn is een hele andere discussie)

En dat zou zeker voor een zendamateur clubje meer dan genoeg moeten zijn.

Afwijken van de gangbare regels moet je echt een goede reden voor hebben. Voor zorg medewerkers is een vaccinatie plicht bijvoorbeeld wel af te dwingen, dat heeft het europees hof al eerder goedgekeurd.
Voor bijna alle andere werkgevers of situaties is dit niet mogelijk. Daar kan afstand houden of testen een voldoende alternatief zijn.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#22 Bericht door PA0BAK »

PE1PQX schreef: 16 aug 2021, 11:44Er naar vragen mag wettelijk niet!
Vragen mag altijd, maar je zult genoegen moeten nemen met antwoorden als ja, nee en gaat je niets aan.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#23 Bericht door PA9X »

andreph5c schreef: 12 aug 2021, 08:42 even mijn afdeling, aar wil men eerst beginnen met een bbq buiten, maar alleen toegankelijk voor mensen met een vaccinatie bewijs, anders niet, veelste buitensporig lijkt mij dit, gezien je toch "ziek" kan worden en verspreiden als je de gifprik gehad hebt.

EN wat de Hoofd besturen van de Veron/Vrza betreft, daar had ik meer van verwacht.
Deze hadden mijns inziens gelijk in het begin de afdelingsbesturen moeten aansturen en meteen vanaf dag 1 een gelijk beleid moeten uitstippelen, voor ieder afdeling het zelfde en geen uitzonderingen, zo dat je geen tweespalt krijgt binnen de afdelingen, en duidelijk communiceren hier over naar de leden toe, via de bekende kanalen.

Ben ook nog lid van een andere vereniging, niets met radio te maken, daar is het wel zo gegaan, het overkoepelend orgaan heeft meteen de diverse lokatie vertegenwoordigers bij elkaar geroepen samen duidelijk beleid uitgestippeld, meteen gecommuniceerd naar de leden toe via email en post, waar door deze organisatie's behoorlijk lang hun activiteiten door hebben kunnen zetten, en weer erg vroeg open kon gaan na een lockdown ( is maar 4 maand dicht geweest in totaal, terwijl de radio afdeling waar ik lid van ben al 1,5 jaar stil ligt en nu pas voorzichtig wil ontwaken ).
Ik begrijp jouw consternatie niet. Als je iets wil organiseren, hoeft dat toch niet meteen onder de pet van een vereniging? Organiseer gewoon uit jezelf met anderen een bbq ergens in de buitenlucht.

Verder hebben veel afdelingen geen eigen ruimte en huren ze ruimte die in veel gevallen gedeeld wordt met anderen, denk aan andere sportverenigingen. Dan dien je je te houden aan de regels van de verhuurder. De hoofdbesturen van VERON en VRZA kunnen dus alleen wijzen op de landelijke geldende coronamaatregelen. Ze kunnen geen lokaal beleid bepalen als de huisvesting per afdeling al anders is. De KNVB gaat ook niet aan jouw lokale voetbalclub het coronabeleid opleggen.

Ik weet je kritisch bent op de besturen, maar hier kun je de hoofdbesturen niets in verwijten omdat het een zaak is die de lokale besturen aangaat.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#24 Bericht door PA2S »

Lees en oordeel zelf. Niet over een ander graag.

https://swprs.org/covid-vaccines-the-go ... -the-ugly/

Laten we alsjeblieft normaal gaan doen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#25 Bericht door PA3DAT »

Een verhaal dat de effectiviteit van de vaccinatie afneemt met de tijd.
Als zelfs gevaccineerden meer risico gaan lopen (en onbewust corona kunnen hebben), dan wordt het risico voor de niet-gevaccineerden toch alleen maar groter?

Dus niet-gevaccineerden weigeren, is dat wat je bedoelt? Des te veiliger voor de wél-gevaccineerden?
En wat is normaal (in jouw ogen)?

NB: ik heb het artikel volledig gelezen en vond aantoonbare onjuistheden in sommige aannames. Daarover ga ik echter niet in discussie, bij gebrek aan kennis en ervaring op dit gebied. Ik heb wel een sterk vermoeden dat deze website er een van de vele "wappie-websites" is. Dat vermoeden is mede gebaseerd op allerlei andere artikelen op genoemde website.

Ik heb nog even verder gezocht. De website is eerder bekritiseerd vanwege complot theorieën. Wikipedia schrijft:
"The Swiss Policy Research site has been criticized for spreading conspiracy theories including claims that QAnon was a psyop of the FBI."
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#26 Bericht door PA1AIS »

Maar mijn 5G ontvangst is wel steengoed na de inenting................... :lol:

Als je Corona als een risico erkent, dan accepteer je ook de oplossing. Als je het ontkent, en geen oplossing accepteert heb ik erg te doen met deze leiden.

Meer hoeven we er niet over te zeggen. Niemand is hier een medisch of scheikundig wetenschapper of onderzoeker, dus blijven alle opmerkingen speculatief en niet wetenschappelijk.

Om over de complot theorieën maar te zwijgen...
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#27 Bericht door pc1mb »

PA0BAK schreef: 16 aug 2021, 11:58 Vragen mag altijd, maar je zult genoegen moeten nemen met antwoorden als ja, nee en gaat je niets aan.
De vraag is dan wel of "gaat je niets aan" zomaar reden mag zijn om toegang te weigeren.

Dat is een verkapte verplichting en daar waagt zelfs de overheid zich niet aan (de herstelbewijs en testbewijs achterdeurtjes zijn er niet voor niets, in het QR gebeuren).

Ik blijf er dus bij dat je beter niet zelf regels kunt gaan verzinnen.

Het is wél aan organisatoren om de 1,5 meter te handhaven. Het is aan de mensen zelf om een vaccin te halen als ze daarbij nog extra bescherming willen tegen ernstig ziekteverloop. Ook oude vaccins die minder goed beschermen tegen een licht ziektebeeld, bieden díe bescherming nog wél.

Meer dan dat is niet nodig en schuurt tegen medisch geheim, zelfbeschikking en discriminatie regels.

Met genoemde twee verdedigingslinies actief, is een noodzaak om daar een uitzondering op te claimen namelijk niet meer aannemelijk te maken.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#28 Bericht door PA1AIS »

Het probleem is dat met "Nee" en "gaat je niks aan", het risico loopt dat wel ingeënte leden toch besluiten om dan maar niet te komen. Kortom met een dergelijke houding breng je de vereniging alsnog schade toe.

De weigeraars tonen m.i. daardoor bijzonder hoog egocentrisch gedrag.

Maar dat is van alle tijden:
https://historiek.net/pokkenbriefje-vac ... et/139198/
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#29 Bericht door PA3CQN »

pc1mb schreef: 16 aug 2021, 22:59Ik blijf er dus bij dat je beter niet zelf regels kunt gaan verzinnen.
Wat je vergeet is dat het geen openbare bijeenkomst is. Je mag ook bij de deur vragen om je lidmaatschapsbewijs van de vereniging of machtigingsbewijs voor gasten. Je mag zelfs verlangen dat iedereen een papieren hoedje opzet of de horlepiep danst bij binnenkomst.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Afdelings bijeenkomsten en vaccinatie bewijs

#30 Bericht door PA3DAT »

pc1mb schreef: 16 aug 2021, 22:59 De vraag is dan wel of "gaat je niets aan" zomaar reden mag zijn om toegang te weigeren.

Dat is een verkapte verplichting en daar waagt zelfs de overheid zich niet aan (de herstelbewijs en testbewijs achterdeurtjes zijn er niet voor niets, in het QR gebeuren).
Daar waagt de overheid zich niet aan?
En al eisen dan die gesteld worden aan het bezoek van evenementen en dergelijke? Dat bedenkt de organisator toch niet zelf? Dat wordt hem/haar toch van overheidswege opgelegd?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gesloten