Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#16 Bericht door sottezero »

centraal bureau registraties dan ipv rijbewijzen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#17 Bericht door PA3HMP »

iemand nog wat gehoord van dit idee ?

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#18 Bericht door Gert_PA2LO »

In ieder geval tot 1-1-2023 blijven de radio-examens georganiseerd worden zoals dit nu het geval is: via de Stichting Radio Examens.

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#19 Bericht door Hylke_PA9HK »

Er was nog wel een WOB verzoek gedaan door iemand, dus voor iedereen die alles wil weten: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ap-telecom
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#20 Bericht door PH7R »

Altijd interessant om WOB verzoeken te lezen en te zien hoe de overheid deze altijd weer misbruikt.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#21 Bericht door PA0BAK »

Hylke_PA9HK schreef: 28 aug 2021, 17:05 Er was nog wel een WOB verzoek gedaan door iemand, dus voor iedereen die alles wil weten: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ap-telecom
Daar is wel erg veel onleesbaar gemaakt, zelfs de namen van instanties en de behandelende ambtenaren.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#22 Bericht door Hylke_PA9HK »

PA0BAK schreef: 28 aug 2021, 17:23 Daar is wel erg veel onleesbaar gemaakt, zelfs de namen van instanties en de behandelende ambtenaren.
'Zelfs de namen van instanties en behandelende ambtenaren'. Ik snap best dat ze namen van ambtenaren uit documenten laten bij een WOB verzoek.
Staat overigens gewoon in de wet dat dat is toegestaan. Zie afbeelding.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-08-28 om 18.50.15.png
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#23 Bericht door PA9X »

PA0BAK schreef: 28 aug 2021, 17:23 Daar is wel erg veel onleesbaar gemaakt, zelfs de namen van instanties en de behandelende ambtenaren.
Dat komt omdat er mensen zijn, zelfs zendamateurs, die menen iets te bereiken door ambtenaren persoonlijk te intimideren.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#24 Bericht door PA0BAK »

Hylke_PA9HK schreef: 28 aug 2021, 17:51Ik snap best dat ze namen van ambtenaren uit documenten laten bij een WOB verzoek.
Staat overigens gewoon in de wet dat dat is toegestaan
PA9X schreef: 28 aug 2021, 21:44 Dat komt omdat er mensen zijn, zelfs zendamateurs, die menen iets te bereiken door ambtenaren persoonlijk te intimideren.
Met de huidige software kan je de mensen ook hernoemen b.v. in ambtenaar002.
Op die manier weet je, wanneer iemand meerdere keren errgens mee geconfronteerd is
de WOB is bedoeld om openheid te geven, maar zoals dit is gegaan is het onnavolgbaar geworden.
Binnenkort krijgen we de WOO (Wet Open Overheid), hopelijk is het dan makkelijker om dit soort dingen te volgen.

Aan onvolgbare informatie heb ik een hekel :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#25 Bericht door pe1hzg »

Ik heb door de WOB-documenten lopen zoeken maar zie een aantal knelpunten. Deze knelpunten heb ik overigens ook gevraagd aan de Minister en ik kreeg alleen een "alles komt goed" zonder motivatie, dus laat ik de bezwaren nog eens noemen:
  • Het CBR is op dit moment veelvuldig in het nieuws vanwege achterstanden en capaciteitsproblemen. Hoe ziet men dat het toevoegen van deze functie aan deze ortganisatie gezien de huidige problemen?
  • Verkeersexamens (en, naar ik vermoed ook MARCOM examens) zijn op een andere manier opgebouwd ("U wilt hier rechtdoor, mag dat?"). Zendamateur-examens zijn gebaseerd op inzocht ("Wat is de fucntie van C3 in onderstaande schakeling?"). In de WOB staat alleen dat er "professionele vragenstellers moeten komen", ik ben benieuwd hoe dat werkt.
Wat bovendien opvalt, is dat de nadruk ligt op marcom en dat de zendexamens een kleine tweede viool spelen. Dat werkt ook niet in ons voordeel.

Het is overigens best schokkend om vast te stellen dat het buiten gebruik nemen van een hash van een SSL certificaat ("SHA-1") de oorzaak is om deze hele ellende te veroorzaken en voor minimaal EUR 600000 kosten te moeten maken. Als deze software specifiek voor het AT gemaakt is, is de vraag of een kleine wijziging in de broncode ook al niet voldoende zijn geweest? Wellicht dat iemand hier nog eens iets over kan vragen?

Saillant detail: "Een bijkomend voordeel vanuit het perspectief van de klant is een loket voor binnenvaart, recreatievaart en radio-zendexamens". Voor mensen die maritiem-mobiel plannen hebben zal dit kloppen, maar deze groep lijkt me niet zo groot, of mis ik iets?

Prettig is wel dat het CBR heeft aangegeven dat de kosten gelijk blijven. En, er van uitgaand dat examens straks bij ieder CBR, in principe op ieder moment afgenomen kan worden, zou dat helpen?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#26 Bericht door Thijzer »

De vragen worden nu niet opgesteld door het AT maar door een commissie aan de hand van wettelijke kaders.
Wanneer het CBR de examens gaat afnemen, kan dat allemaal het zelfde blijven en verandert enkel en alleen de wijze van afname van het examen. Dat scheelt een investering in software en de faciliteiten van het CBR worden efficiënter gebruikt. Sterker nog: er zijn dan ineens veel meer locaties om je examen te doen en wellicht ook mogelijk vaker. Deze examens zijn ook multiple choice (4 ipv 2 antwoorden weliswaar) en kunnen at random doch per categorie worden afgenomen.

Eventuele medewerkers van het AT die zich met de inhoud van de examens bezighouden kunnen worden overgenomen door het CBR waardoor er geen kennis verloren hoeft te gaan.

Ik zie niet direct onoverkomelijke problemen. De achterstanden bij het CBR t.a.v. theorie-examens komt grotendeels door Covid-19 en die worden weggewerkt.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#27 Bericht door pa3a »

Interessante materie.
Ben benieuwd welke kant het opgaat. Professionele (en op deze materie bevoegde) vragenstellers?
Ik ben vrijwilliger.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#28 Bericht door Paula Bean »

PA0BAK schreef: 28 aug 2021, 17:23Daar is wel erg veel onleesbaar gemaakt
Bedoel je zoiets als dit?
Screen Shot 2021-09-06 at 23.34.59.png

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#29 Bericht door PA3BAS »

Prerogatief….

Wat is er mis met normaal Nederlands?

https://www.ensie.nl/vandale1898/prerogatief

De nieuwe (gratis) online Van Dale kent het niet…
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Verkenning overdracht examentaken AT naar CBR

#30 Bericht door pa3a »

Prorogatief:
Recht voorbehouden aan bepaalde personen op basis van hun functie ...
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Plaats reactie