IARU-R1: de toekomst van amateurradio

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#76 Bericht door andreph5c »

PD1RM schreef: 29 mei 2021, 20:59
Gert_PA2LO schreef: 29 mei 2021, 20:35
👍 Inderdaad heeft DARU inmiddels al een positieve invloed.
Toelichting? Dat helpt de lezers van dit draadje om een beeld te vormen en te stimuleren om die kant dan verder op te gaan.
Door nu ook aan te schuiven bij AT overleg zijn een aantal zaken weer bespreekbaar gemaakt oa verder aandacht voor antenne plaatsing. Je merkt ook doordat DARU geen afdelingen heeft, een relatieve kleine vereniging is, digitaal vergaderen, platte structuur, etc er wat sneller actie is.
precies, dat bedoel ik, en lag daar de Veron maar eens naast, met al hun commisie's etc dat werkt langzaam en niet snel en vaak langs elkaar heen, iedereen zit op zijn eigen eiland en komt er niet vanaf, sterk achterhaald allemaal, het lijkt de overheid wel...
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#77 Bericht door PB2T »

Dat antenneplaatsing op de agenda van het AO is gekomen is niet te danken aan DARU maar aan RFDX.
73, Hans PB2T

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#78 Bericht door PH7R »

PB2T schreef: 30 mei 2021, 08:27 Dat antenneplaatsing op de agenda van het AO is gekomen is niet te danken aan DARU maar aan RFDX.
Dat zijn ook niet mijn woorden, "Door nu ook aan te schuiven bij AT overleg zijn een aantal zaken weer bespreekbaar gemaakt oa verder aandacht voor antenne plaatsing". Ik heb gezegd verdere aandacht. Ik zal later vandaag of morgen nog wat aanvullen maar ga vandaag eerst genieten van het mooie weer 😎
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#79 Bericht door Gert_PA2LO »

precies, dat bedoel ik, en lag daar de Veron maar eens naast, met al hun commisie's etc dat werkt langzaam en niet snel en vaak langs elkaar heen, iedereen zit op zijn eigen eiland en komt er niet vanaf, sterk achterhaald allemaal, het lijkt de overheid wel...
Iets concreter worden zou fijn zijn: "Dankzij een nieuwe, moderne, snel schakelende vereniging is het volgende bereikt dat de toekomst van onze radiohobby heeft geholpen."

1. ........
2. ........
3. ........

en

"De wijze waarop de oude verenigingen werken is negatief voor de toekomst voor onze radiohobby, omdat de wijze van organisatie traag is en er langs elkaar heen gewerkt wordt. Dat blijkt onder andere uit de volgende voorbeelden:"

1. .......
2. .......
3. .......

Zaken concreet maken helpt om inzicht te krijgen in waaraan je zou kunnen sleutelen. Helaas zie ik vaak dat er alleen in algemeenheden wordt gesproken zonder concreet te worden. Daarmee komen we niet verder.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#80 Bericht door PA9X »

andreph5c schreef: 29 mei 2021, 19:17 Maar de toekomst van ham radio is ook afhankelijk van een goed georganiseerde en moderne vereniging waar van uit allerlei activiteiten en promotie etc plaats vindt!
Ik denk dat van alle verenigingen de VERON het meest zichtbaar is. Online kun je al niet meer om de VERON heen. Dat is allemaal te danken aan vrijwilligers. Natuurlijk is nog meer promotie goed. Ik ben benieuwd wat jij dan voor wie zou willen organiseren en hoe je daar de vrijwilligers voor krijgt. Volgens mij zit elke vereniging te springen om vrijwilligers om dit soort dingen te doen.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#81 Bericht door PD9FVH »

Gert_PA2LO schreef: 30 mei 2021, 07:23
Zeg mensen, iemand al eens gedacht over "hackerspaces"?
Bij HAM Radio in Friedrichshafen was de afgelopen jaren tegelijkertijd "Maker World". Bezoekers van de Messe konden bij beide evenementen binnenlopen. Inderdaad een omgeving waar veel 'jonge knutselaars' aanwezig waren en dus kruisbestuiving kan plaatsvinden. Allerlei coole projecten die er te zien waren. Vraag is dan natuurlijk welke coole projecten kunnen wij laten zien: alleen maar laten zien dat je met een (standaard koop-)doosje en een antenne contact kan leggen met een andere (koop)doosje met een antenne is niet voldoende om de aandacht te trekken.
mackerspaces zijn niet het zelfde als hackerspaces. hackerspaces zijn normaal gesproken meer sociaal. en die evenementen zijn misschien 1x per jaar, niet representatief.
ben zelf lidnemer van een hackerspace in het oosten des lands en daar kan ik 24/7 het hele jaar door naar binnen om met anderen of in m'n eentje dingen te gaan doen.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#82 Bericht door Gert_PA2LO »

mackerspaces zijn niet het zelfde als hackerspaces.
QSL. Even de webpagina waar je naar verwees bekeken, daar staat inderdaad ook het onderscheid beschreven.
Wat zijn de verschillen tussen Makerspace / Hackerspace en FabLab
FabLab Het makkelijkste te herkennen zijn de FabLabs aan hun logo. Een FabLab heeft een minimale set van digitaal aanstuurbare tools die je daar kunt gebruiken. Deze tools worden gebruikt om een prototype te maken. Veel FabLabs zijn verbonden aan een Universiteit of Hogeschool. In Nederland zijn momenteel rond de 41 Fablabs

Makerspace is meestal een wat meer commerciële plek waar men diverse gereedschap en digitale tools kan gebruiken. De bekendste makerspace is in USA de Techschop, waar je voor een maandelijks bedrag gebruik mag maken van de vele tools die ze hebben.

Hackersspaces zijn meer op de community gericht, waarbij men het ook leuk vind om gave dingen te maken. Om dit mogelijk te maken word door de space of gemeenschappelijk de tools aangeschaft om dit mogelijk te maken.

Hierboven word een erg zwart/wit definitie gegeven, in de praktijk lopen deze begrippen en uitvoering van de betreffende FabLab / Makerspace / Hackerspace wat meer door elkaar. Mocht in de buurt van zowel een FabLab als een Hackerspace zijn bezoek ze dan allebij. Kortom ze kunnen dezelfde tools hebben (Lasercutter, 3D printer, vinyl snijder etc) maar het doel waarvoor deze machines daar staan zijn verschillen.
Weer wat geleerd! Ik zie zeker overeenkomsten met (onderdelen van) onze radiohobby.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#83 Bericht door PA3DJS »

Als ik aan het landelijk experiment PI2NOS en hackerspace denk, denk ik gelijk aan PD2EMC (Andy) die was vaak QRV en zat in amsterdam bij een hackerspace. Je hebt dan al een behoorlijke voorselectie gehad v.w.b. interesse in techniek en dingen willen (ver)bouwen.

Met een iets op basis van een Red Pitaya, ADALM Pluto, Single band QRP bouwkit, of een heel eenvoudige direct conversion CW TRX, kun je best de aandacht trekken bij bouwers. Scouting lijkt ook nog te werken, we hebben er inmiddels drie via Scouting. Zichtbaarheid is belangrijk, onbekend maakt onbemind.

Radiozendamateurisme gaat reeds jaren met haar tijd mee. "vroeger" soldeerden we buizen, weerstanden een C's aan elkaar (die we doorgaans ook niet zelf bouwden). Daarvoor waren het generatoren en vonkbruggen, maar de vonkzenders werden snel verboden toen men smalbandige signalen op kon wekken met een radiobuis.

Later kwamen de torretjes erbij. Weer later soldeerden we IC's aan elkaar en kon er meer met het zelfde aantal bouwblokjes/componenten. Nu solderen we FPGA's, ADC, PLL's, DDS'en, DSP's aan elkaar, en "solderen" we in software of programmeerbare HW. Het is nog steeds als vroeger, we knopen van alles aan elkaar, alleen nu met andere (moderne) op de markt verkrijgbare, of gerecycelde materialen.

De antennes blijven wat achter wat modernisering betreft
De Fuchs antenne gebruiken we nog steeds, alleen onder een andere naam (end-fed, >90 jaar oud), Idem voor veel andere antennes (zoals de yagi die al >90 jaar bestaat...).

Mij hebben ze maandag geprobeerd te modernaseren. Over een paar weken maar eens zien of het is gelukt.

-Verwijderd account

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#84 Bericht door -Verwijderd account »

Heb dit hele topic gelezen en er vallen mij enkele zaken op.

Net als in andere topics leveren een aantal reageerders kritiek op de VERON en hun activiteiten. Als lid v.d. VERON kun je jouw stem laten horen op de verenigingsavonden en stemmen tijdens voordrachten en verkiezingen. Op die manier heb je invloed op het doen en laten van deze vereniging. Kost tijd en moeite, maar in kleine stapjes is het prima mogelijk om veranderingen in gang te zetten.
Wat is de praktijk? Men keert de VERON de rug toe en richt een nieuwe amateurvereniging op. VRZA en DARU zijn daar de bekenste voorbeelden van. Lekker makkelijk en ook snel geregeld. Daaruit volgt automatisch dat het vervullen van een bestuursfunctie binnen een amateurvereniging geen probleem is. Diezelfde functie had je ook kunnen krijgen bij de VERON als je geduld kon opbrengen en moeite had gedaan om hun procedure te volgen.
Nu hebben we maar liefst 4 amateurverenigingen, NVRA tel ik ook mee, en een groot aantal lokale clubs die geen enkele binding hebben met een landelijke amateurvereniging. Deze verdeeldheid en versplintering helpt ons niet om daadkrachtig op te komen voor onze belangen.

Voorts worden andere radio-amateurs als minderwaardig beoordeeld omdat ze actief zijn op vergunningvrije frequentiebanden. Met name de CB-amateurs krijgen vaak kritiek, maar ook gebruikers van de LPD en PMR frequentiebanden worden vaak neergesabeld. Waarom zouden die minderwaardig zijn? Ze hoeven geen examen te doen en hebben geen registratiekosten. Echter, ze moeten enkel uitsluitend gebruik maken van goedgekeurde zendontvangers, zelfbouw is er niet bij.
Wat velen vaak "vergeten" is dat best veel gebruikers van de CB-band ook gelicentieerd zendamateur zijn. Dat zie je ook terug op het CB-forum, veel forumleden daar zijn ook op dit ZA-forum actief. Sommigen gebruiken dezelfde naam op beide forums.
Maar een gelicentieerd zendamateur die tevens CB-amateur is, dat is vloeken in de kerk?? :oops:

Punt van kritiek waar ik wel in mee kan gaan zijn de eisen van technische kennis op examens. Om nu te beweren dat het niet meer van deze tijd is gaat mij te ver, maar veel zelfbouw is heden ten dage softwarematig en vaak zijn het modulaire samenstellingen. Arduino heeft veel toepassingen op het gebied van amateurradio, maar in de examens krijgt het geen aandacht, voor zover ik weet.
Ik zie toekomstige potentiele zendamateurs echt niet meer bezig gaan met soldeerbout en soldeertin, enkele uitzonderingen daargelaten.
Ik las ergens de opmerking dat een app op je mobiel niets meer van doen heeft met amateurradio. Een amateur maakte middels Echolink kontakt met een repeater en kreeg reactie van een andere amateur die ook Echolink op zijn mobiel gebruikte om die repeater te bereiken. De gemaakte opmerking was waarom je elkaar dan niet gewoon belde.... Tsja, met zulke argumenten kunnen we amateurradio beter gewoon opheffen en een andere hobby gaan zoeken. Magneetvissen bijvoorbeeld.

Wat betreft de leeftijd. Veel mensen van ca. 20-50 zijn druk bezet met werk en gezin. Tweeverdieners meestal, want de hypotheek moet wel iedere maand betaald worden. En hun kids vragen natuurlijk de nodige aandacht en dan sta je op zaterdag als ouder langs de lijn om je kroost aan te moedigen. Tijd voor studie is er amper, want men is druk druk druk. Soms heeft men al wel met succes het radioexamen afgelegd maar ontbreekt het aan tijd om daarmee bezig te zijn. Totdat je in de vijftig bent en wat meer vrije tijd krijgt. Dan ontdek je opnieuw de zendhobby en je maakt een herstart. Dat verklaard ook voor een belangrijk deel waarom je hoofdzakelijk ouderen ziet op verenigingsavonden. De jongere generatie ontbreekt het vaak aan tijd, zoals ik hierboven schetst.

Zinvolle technische experimenten doen we als zendamateurs gelukkig ook aan, zoals bovenregionale repeaters. PI2NOS is/was wel het bekenste voorbeeld daarvan. Het project is beslist niet mislukt, maar het horkengedrag van een aantal gebruikers heeft als resultaat dat het als mislukt werd bestempeld. En het beeld wat je daarmee neerzet voor de buitenstaanders is natuurlijk niet bepaald positief te noemen.
Zulke zaken werken dan ook behoorlijk tegen je als je een aantal antennes wilt gaan plaatsen en daarvoor een (bouw)vergunning aanvraagt. Mede ingegeven door tegenstanders die vrezen voor straling omdat ze niet gehinderd worden door kennis van zaken.
Zet je alleen een simpele witte stok neer (Diamond :) ) dan zal je niet direkt veel kritiek krijgen, maar ben je voornemens om een antennepark op te bouwen (omdat je toevallig een groot erf hebt) dan krijg je al vlot te maken met weerstand van onwetenden die niet voor rede vatbaar zijn.

Ondertussen azen commerciële gebruikers op frequentiebanden die nu (nog) toegewezen zijn aan de amateurdienst. Dat zie je al geregeld terug in aankondigingen van zendbeperkingen gedurende een bepaald tijdvak. Nu vaak tijdelijk, maar het zou zomaar kunnen dat een (deel van) frequentieband voorgoed ingeleverd wordt t.g.v. een commerciële gebruiker. Deels ligt het ook vooral aan onszelf, we gebruiken het te weinig... En voor digitale modes zoals APRS en FT8 heb je voldoende aan een smalle band, daar heb je geen 10MHz brede UHF-band (70cm) voor nodig. De rest van die 70cm band wordt zelden gebruikt.
In het algemeen valt het mij steeds vaker op dat er alleen nog activiteit is tijdens een wekelijkse ronde. Is ronde afgelopen, dan is iedereen weg en is het weer oorverdovend stil op de frequentie... En op de praatpalen (repeaters) is er doorgaans ook weinig activiteit. Dus het is heel goed te begrijpen waarom marktpartijen graag onze banden toegewezen willen krijgen. Niet alleen vanwege schaarste en frequentiehonger, maar ook omdat wijzelf te weinig actief zijn.

Voor de volledigheid:
Ik ben van geen enkele amateurvereniging lid, woont wel in een regio met een actieve afdeling van de VERON en ik kwam daar zo nu en dan. Totdat de coronacrisis aanbrak.

Charles
PE2CH

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#85 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef: 04 jun 2021, 16:39Men keert de VERON de rug toe en richt een nieuwe amateurvereniging op. VRZA en DARU zijn daar de bekenste voorbeelden van. Lekker makkelijk en ook snel geregeld. Daaruit volgt automatisch dat het vervullen van een bestuursfunctie binnen een amateurvereniging geen probleem is. Diezelfde functie had je ook kunnen krijgen bij de VERON als je geduld kon opbrengen en moeite had gedaan om hun procedure te volgen.
Even ter informatie, de VRZA is opgericht in 1951 en de VERON is in die 70 jaar nog steeds een getrapte democratie gebleven, hoelang wil jij wachten?
PE2CH schreef: 04 jun 2021, 16:39 Voorts worden andere radio-amateurs als minderwaardig beoordeeld omdat ze actief zijn op vergunningvrije frequentiebanden. Met name de CB-amateurs krijgen vaak kritiek, maar ook gebruikers van de LPD en PMR frequentiebanden worden vaak neergesabeld. Waarom zouden die minderwaardig zijn? Ze hoeven geen examen te doen en hebben geen registratiekosten. Echter, ze moeten enkel uitsluitend gebruik maken van goedgekeurde zendontvangers, zelfbouw is er niet bij.
Maar het zijn geen radiozendamateurs, maar communicatie amateurs, wat opzich ook best een leuke hobby is :lol:
PE2CH schreef: 04 jun 2021, 16:39 Zinvolle technische experimenten doen we als zendamateurs gelukkig ook aan, zoals bovenregionale repeaters. PI2NOS is/was wel het bekenste voorbeeld daarvan. Het project is beslist niet mislukt, maar het horkengedrag van een aantal gebruikers heeft als resultaat dat het als mislukt werd bestempeld.
Dat zijn geen gebruikers, maar misbruikers........
PE2CH schreef: 04 jun 2021, 16:39En voor digitale modes zoals APRS en FT8 heb je voldoende aan een smalle band, daar heb je geen 10MHz brede UHF-band (70cm) voor nodig. De rest van die 70cm band wordt zelden gebruikt.
ATV is daar toch toegestaan ?
PE2CH schreef: 04 jun 2021, 16:39 Voor de volledigheid:
Ik ben van geen enkele amateurvereniging lid, woont wel in een regio met een actieve afdeling van de VERON en ik kwam daar zo nu en dan. Totdat de coronacrisis aanbrak.
De VERON heeft een lokatie in Mariahoeve, maar ook de VRZA heeft een (zeer) actieve afdeling in de Haagse regio.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#86 Bericht door pe1rxq »

PA0BAK schreef: 04 jun 2021, 20:35Even ter informatie, de VRZA is opgericht in 1951 en de VERON is in die 70 jaar nog steeds een getrapte democratie gebleven, hoelang wil jij wachten?
Omgekeerd geld hetzelfde: er is al 70 jaar een niet-getrapte vereniging en blijkbaar was dat ook geen panacea, want dan was iedereen VRZA lid en was de toekomst van de amateurradio rooskleurig.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#87 Bericht door pe1cmo »

Dat zie je al geregeld terug in aankondigingen van zendbeperkingen gedurende een bepaald tijdvak. Nu vaak tijdelijk, maar het zou zomaar kunnen dat een (deel van) frequentieband voorgoed ingeleverd wordt t.g.v. een commerciële gebruiker.

dit heeft betrekking op 13cm, en dank zij die primaire gebruikers is de 13cm band nog beschikbaar. de telecom jongens zouden het graag willen hebben maar door dat de primaire gebruikers (lees defensie en omroep) die band ook gebruiken krijgen die telecom jongens nul op het request.
Zouden er geen primaire gebruikers zijn, dan was de band al weg geweest. In de UK is het deel boven de 2350 MHz al telecom. (dus geen amateurs meer)

dus liever even inloggen of je op 13cm mag zenden, als dat de band weg is.

Overigens ben ik ook een primaire gebruiker en zit regelmatig in de overlegrondes daarmee.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#88 Bericht door andreph5c »

pe1rxq schreef: 04 jun 2021, 20:45
PA0BAK schreef: 04 jun 2021, 20:35Even ter informatie, de VRZA is opgericht in 1951 en de VERON is in die 70 jaar nog steeds een getrapte democratie gebleven, hoelang wil jij wachten?
Omgekeerd geld hetzelfde: er is al 70 jaar een niet-getrapte vereniging en blijkbaar was dat ook geen panacea, want dan was iedereen VRZA lid en was de toekomst van de amateurradio rooskleurig.
Bij de Veron heb ik het idee dat daar alemaal vriendjes van vriendjes zijn, ook op de jaarvergadering, zo dat alles bij het oude blijft, want zij hebben veel invloed op hun vriendje die al meer dan 40 jaar de zelfde positie bekleed...

En bij de VRZA kan iedereen binnen lopen en hun zegje doen...
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#89 Bericht door PA1EJO »

andreph5c schreef: 05 jun 2021, 08:02
pe1rxq schreef: 04 jun 2021, 20:45
PA0BAK schreef: 04 jun 2021, 20:35Even ter informatie, de VRZA is opgericht in 1951 en de VERON is in die 70 jaar nog steeds een getrapte democratie gebleven, hoelang wil jij wachten?
Omgekeerd geld hetzelfde: er is al 70 jaar een niet-getrapte vereniging en blijkbaar was dat ook geen panacea, want dan was iedereen VRZA lid en was de toekomst van de amateurradio rooskleurig.
Bij de Veron heb ik het idee dat daar alemaal vriendjes van vriendjes zijn, ook op de jaarvergadering, zo dat alles bij het oude blijft, want zij hebben veel invloed op hun vriendje die al meer dan 40 jaar de zelfde positie bekleed...

En bij de VRZA kan iedereen binnen lopen en hun zegje doen...
Bij de VERON kan iedereen z'n zegje doen, en ook bij de VRZA kan iedereen zijn zegje doen, niets is democratiser dan Nederland dan waar iedereen altijd zijn zegje kan doen, op verenigingsavonden, op vergaderingen, in commissie. Dat je het idee hebt dat het anders zou moeten zijn is hopelijk ergens op gebaseerd? Elk jaar kan elk VERON lid voorstellen indienen om besluiten los te krijgen, wat gebeurt er dan, slechts een handjevol leden maken gebruik van dat recht. Van de tig duizend leden krijg je elk jaar misschien een paar voorstellen te zien. Wil je een nieuw bestuur, stel het dan voor, wat gebeurt er? De voorstellen blijven uit omdat er maar weinigen zin hebben in zo'n functie die veel werk veroorzaakt. Waar is je idee op gebaseerd Andre? Of loop je alleen maar een vuurtje te stoken?
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#90 Bericht door PA0BAK »

PA1EJO schreef: 05 jun 2021, 08:24 Bij de VERON kan iedereen z'n zegje doen, en ook bij de VRZA kan iedereen zijn zegje doen
Maar niet op de landelijke ALV!
Bij de VERON dien je een voorstel in bij de afdeling, en wanneer het afdelingsbestuur het niets vindt, is het voorstel weg.
Bij de VRZA dien je een voorstel in bij het landelijk bestuur en mogen alle leden op de ALV hier iets over zeggen.

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen:
Een landelijke ALV, waar alle leden welkom zijn en hun zegje mogen doen, kan bij een grote vereniging aardig in de papieren gaan lopen, zoals de huur voor een grote zaal, mogelijk gedurende een flink aantal uren.
Bij een kleinere vereniging is het overzichtelijker en zal een landelijke ALV ook korter duren.

Iedereen kan en mag voor zichzelf uitmaken, waar hij/zij zich thuis voelt, sommigen bij één, sommigen bij twee en sommigen bij geen.
Laten we hier geen verenigings-strijd van maken, daar wordt niemand wijzer van, het is en blijft gewoon een persoonlijke keuze.

Met opzet spreek ik hier over 2 verenigingen, omdat de VRZA en de VERON de partijen zijn, die bij het AT aan tafel zitten en deelnemen aan het QSL bureau.
Niets ten nadele van andere verenigingen, die ook allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie