IARU-R1: de toekomst van amateurradio

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#46 Bericht door pe1rxq »

Ok, HAREC afgeschaft....
Wat gebeurt er dan volgens jou?
Jeugd komt in grote getale terug?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Q

#47 Bericht door PA3DJS »

@PD1ASH:
Jouw reactie doet mij denken aan een grote vlakke steen waar je te lang onder kunt liggen, en een wat lage pH.

Dit forum dood? De laatste reacties zijn van vandaag, en niet alleen in dit topic.

HAREC = hier F. Het laatste F examen veel geslaagden. De jongst geslaagde op afgelopen examen is 17.

Even om mij heen kijkend, zijn veel kennissen van mij met F onder de 61 (ikzelf ook trouwens). Voor N ligt de leeftijd nog lager met diverse mensen die via Scouting in aanraking met de hobby gekomen zijn.

Er wordt nog veel gebouwd en verbouwd, kijk maar even rond op het forum, of luister eens op de banden. Ik kom terug uit de CQ ronde, vroeger op 27.385, nu op 144.385 SSB. Daar ook zelfbouw. Een station zat met een zelfgebouwde (van scratch, dus niet een standaard PCB en dan bestucken) transverter naar 2m (en 70 cm). Ander station met veel SDR spul (zelfbouw op basis van FPGA, losse IQ mixers, ADC's, etc, eigen SW), de rondeleider met mooie veldopstellling met veel zelfknutselwerk, ikzelf met opgelapte TR 751 met eigenbouw (volledig discreet) compressor/limiter en zelbouw eindgevoede antenne IN 18m telescoopmast, weer een ander met zelfbouwantennes en masten. Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan wordt de lap tekst wel erg groot.

Ik heb nog nooit een 6 layer PCB gefixed, maar waarom moet je dat als amateur kunnen?

@PE1RXQ:
Helemaal mee eens, we hebben een prachtige veelzijdige technische hobby, we mogen heel veel, en hoeven het niet eens te laten keuren voor gebruik.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#48 Bericht door Gert_PA2LO »

Anno 2021 krijg jij bijna niemand onder de 61 jaar meer zo gek om een Harec licentie te halen.
Fact-checking:
- van alle F-kandidaten die dit jaar examen hebben gedaan was 83,8% jonger dan 61 jaar.
- het aantal kandidaten dat in 2021 F-examen heeft gedaan, ligt in lijn met het aantal F-kandidaten van de afgelopen 10 jaar.

PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#49 Bericht door PE2WD »

PA0FRI schreef: 07 apr 2021, 19:05
Één van mijn kleinzoons (10j) heeft belangstelling voor technieken en is niet naar huis te krijgen als hij bij ons is.
Het probleem is dat er geen goede elektronica bouwdozen te krijgen zijn waar nog gewone componenten met lange draadeinden in zitten, zodat er met eenvoudige circuits begonnen kan worden. U kent dat wel lampjes, belletjes, zoemers, motortje, kristal ontvanger etc. zoiets als de PHILIPS serie EE.
Soms nog 2dehands al dan niet compleet te koop.

Originele bouwdozen zijn niet per se noodzakelijk, ik heb namelijk een aantal jaar geleden voor een stage project bij mij op het QRL een soortgelijke doos samengesteld.
om leerlingen wat meer met praktische electronica te laten werken en ook schakelingen uit te kunne leggen had ik van een paar plankjes, draad, koperen spijkertjes, en bouwplannen van de Philips bouwdozen EE2050 diverse schakelingen laten maken.
dit was erg leuk om te zien en uit te leggen hoe deze transistor schakelingen werken.
wat ik hier mee wil zeggen is, met wat fantasie en een beetje denken kun je echt wel wat betekenen en de nieuwsgierigheid prikkelen.
ook heb ik ze daar mee het solderen bijgebracht en werking van de componenten.

bijgevoeg wat foto's
Bijlagen
foto2.JPG
foto.JPG

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#50 Bericht door PH7R »

Gert_PA2LO schreef: 29 mei 2021, 08:14
Anno 2021 krijg jij bijna niemand onder de 61 jaar meer zo gek om een Harec licentie te halen.
Fact-checking:
- van alle F-kandidaten die dit jaar examen hebben gedaan was 83,8% jonger dan 61 jaar.
- het aantal kandidaten dat in 2021 F-examen heeft gedaan, ligt in lijn met het aantal F-kandidaten van de afgelopen 10 jaar.
Waarbij leeftijd natuurlijk geen enkele indicatie is, 17 of 61 het gaat om de mindset om iets nieuws te willen doen / leren.
@Gert hoeveel absolute geslaagden in 2021?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#51 Bericht door elsinga »

[mod] Hierboven de inhoud van een bericht "met lage Ph" (zoals mooi gezegd in een reactie) verwijderd. Helaas nodig. Maar: de reacties op dat bericht waren allemaal erg netjes., dus daarvoor dank! Een discussie met verschillende meningen kan en mag, mits respect voor anderen. Draadje hoeft dus niet op slot, was ik wel even bang voor... [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#52 Bericht door Gert_PA2LO »

hoeveel absolute geslaagden in 2021?
SRE heeft tot nu toe dit jaar op 5 data schriftelijke examens afgenomen (17+27 maart, 14 april, 15+26 mei). Ook zijn er twee mondelinge examens (de zogenaamde bijzondere examens) afgenomen.

Bij deze examens hebben 272 kandidaten hun examen afgelegd. Dit waren 175 N-examens en 97 F-examens.
Voor F zijn er 72 geslaagd (74,2%). Voor N wisten er 145 te slagen (82,9%).

Kijkend naar het aantal kandidaten dat zich op dit moment al heeft opgegeven voor de examens die nog gehouden worden (3 juli, 1 september, 2 oktober, 3 november) is mijn verwachting dat we dit jaar een lichte stijging zien t.o.v. voorgaande jaren van het totaal aantal examenkandidaten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#53 Bericht door pc1mb »

Het zijn rare jaren, dus voor de toekomst moeilijk conclusies trekken. Maar in elk geval zijn het geen slechte cijfers.

De examens zijn mijns inziens niet het probleem. Je hebt luisteren/decoderen, 27mc en N als instapklasses, om echt al heel veel met de radiohobby te doen vóórdat je de (voor veel mensen inderdaad wat pittigere) F horde zou "moeten" nemen. Weet je mensen in dat voortraject niet te boeien en binden, dan helpt een makkelijker of ander F examen ook niet.

Meer mensen met een papiertje, maar zonder dat ze er veel mee doen, of die juist overlast veroorzaken met hun bouwsels doordat ze een stukje basis missen, daar wordt de hobby verder ook niet houdbaarder van.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#54 Bericht door pc1mb »

En dit forum is beslist niet dood, maar het is ook weer niet zo dat er zo veel interessante projecten besproken worden als elders in de amateur wereld.

Heel veel posts en energie gaan in dit soort discussies, terwijl je uiteindelijk met de inhoud de interesse wekt van actieve hobbyisten. Niet met een mopperend theekransje. Waar ik nu zelf aan meedoe :?

De doppler RDF topics zijn een mooi voorbeeld. Lekker wat knutselwerk bespreken, niet alles voor jezelf houden... Er zit heel veel kennis op dit forum maar de meesten houden hun projectjes grotendeels voor zichzelf en dat is jammer.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#55 Bericht door nanko »

pc1mb schreef: 29 mei 2021, 09:30 Er zit heel veel kennis op dit forum maar de meesten houden hun projectjes grotendeels voor zichzelf en dat is jammer.
Maar wel begrijpelijk met hoofdzakelijk stekkeramateurs als lezers, en je dus nauwelijks tot geen response op technische
onderwerpen krijgt.
Volgende nagel aan de doodskist zijn de digimodes, met een enkele yagi en een ongemodficeerde koopdoos maak je tegenwoordig
EME verbindingen., zelf maken of verbeteren is niet meer nodig.
De uitdaging van het zendamateurisme is zo langzamerhand niet meer uit te leggen aan buitenstaanders.
De eerste nagel was het toelaten van "communicatieamateurs" op onze banden.

PD1ASH
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2005, 21:54
Roepletters: PD1ASH

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#56 Bericht door PD1ASH »

Dat dit forum dood is heeft te maken met de moderator en zijn vertrouwelingen, welke een hele grote groep weggejaagd heeft. Met en zonder registratie.

Het is eenrichtingsverkeer op dit forum. Het eilandje's en status verhaal. Kijk naar de ondemocratisch verlopen enquetes. Zelfs het AT vond alles prima.

Het zelfde heerst ook bij de Clubs. Amateurs willen maar niet aanpassen aan de hedendaagse tijd en ontwikkelingen. Want wij hebben toen .... .

De Ham toekomst met deze geesteshouding gaat niks veranderen aan meer activiteit op de besloten bandje's en afgeschermde fora's.
Het AT speelt hier ook een duidelijke rol in.

Het neerwaarts kijken naar 27mc,446,gmrs, en radio geïnteresseerden zonder registratie blijft een hobbie van vele oud amateurs.

Als ik kijk naar het mislukte pi2nos project en de status comflicten is dat toch een duidelijk teken dat er tussen de geregistreerde amateur groepen een grote faseverschuiving blijft zitten.

De Toekomst,

Ik krijg de jeugd en colleaga's niet zover om het harec examen te laten volgen. Dit zijn toch mensen met grote electra achtergrond en plc.
En inkijk in deze studie boeken schrikt de meesten direct af. Het is voor de meesten te omvangrijk.

Daarnaast kan je met een Cept in het buitenland nog niets. Veel erkennen het niet.
Nvis antenne en 40 meter voor N om lokaal te werken. Dat Gaat hem niet worden. 80 Meter mag niet. Masten en richtantennes in deze tijd. Vul maar in. 1 juridische ellende.

Een amateur licentie halen om een met Hotspot SharkRF en 5G smartphone een verbinding te maken. Dat is in mijn ogen niet echt amateur radio.

Het stoere verhaal stekkeramateurs. Ja zeker. De tijd van modules voor 70 MHz, of EHF amps voor F amateurs welke dat gemakkelijker vonden om te kopen, dan een pcb te ontwerpen. Of het SDR ... Ga maar door.

Tijden veranderen en solderen is in veel situaties niet meer haalbaar. Het wordt priegel werk met een digitale micro.

Dat er electra basis kennis nodig is begrijpelijk. Maar in deze tijd schiet het haar doel voorbij.

Veel jeugd ed knutselen zonder registratie en bestellen alles via ALI. Daar zijn ze helemaal geen registratie meer voor nodig.
Lekker modules stapelen. kleine aanpassingen maken. Arduino, pi's.







pc1mb schreef: 29 mei 2021, 09:30 En dit forum is beslist niet dood, maar het is ook weer niet zo dat er zo veel interessante projecten besproken worden als elders in de amateur wereld.

Heel veel posts en energie gaan in dit soort discussies, terwijl je uiteindelijk met de inhoud de interesse wekt van actieve hobbyisten. Niet met een mopperend theekransje. Waar ik nu zelf aan meedoe :?

De doppler RDF topics zijn een mooi voorbeeld. Lekker wat knutselwerk bespreken, niet alles voor jezelf houden... Er zit heel veel kennis op dit forum maar de meesten houden hun projectjes grotendeels voor zichzelf en dat is jammer.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#57 Bericht door andreph5c »

En vooral het door de oude garde amateurs neer kijken op de “freebanders “ aangewakkerd door de starre houding van enkele Veron Hb leden doet geen zoden aan de dijk zetten om meer mensen te betrekken bij de hobbie.

Daarom moet de Veron ook veranderen, vrnieuwen en verjongen om ook aantrekkingskracht te hebben op de “freebanders” door deze ook te gaan betrekken bij de hobbie, dus ook ruimte laten in oa de electron en website voor cb radio, pmr middengolf en fm piraterij , om deze mensen naar de vereniging en eeen legale hobbie te trekken.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#58 Bericht door andreph5c »

Ik zou online ook graag zien dat deze forums,

Zendamateur.com
Cbforum.nl
Scannerforum.nl

Gaan fuseren tot een groot hobbie radio forum ( hobbieradioforum.nl ) waar iedereen terrecht kan dat zou alleen al een goede stap voor waarts zijn
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#59 Bericht door Gert_PA2LO »

Goed om te lezen dat er zoveel mensen zijn met ideeën en die initiatieven willen ontplooien!

:arrow: https://www.veron.nl/vereniging/vacatures/

en

:arrow:
Iets voor jou?
Het landelijk bestuur van de VRZA doet via de afdeling een beroep op jou. De Commissie Machtiging Zaken van de VRZA gaat spannende tijden tegemoet en daarom zoeken zij leden die het leuk en interessant vinden om zitting te nemen in deze commissie.
Buiten dat je het leuk en interessant vind, zijn ook tactiek en gevoel voor coördinatie van belang. De commissie neemt samen met de collega’s van de VERON en de DARU deel aan het halfjaarlijks amateur overleg met het Agentschap Telecom.
Er zijn ook overleggen gepland met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (min. EZK). Op de agenda staan onder meer de volgende onderwerpen,
- Landelijke richtlijnen antenne plaatsing.
- Beleid rond het gebruik van frequenties door de Radioamateurdienst.
Denk jij dat jij de persoon bent die hier geschikt voor is, of wil je graag meer informatie, neem dan contact op met het bestuur van je afdeling.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#60 Bericht door andreph5c »

Gert_PA2LO schreef: 29 mei 2021, 15:04 Goed om te lezen dat er zoveel mensen zijn met ideeën en die initiatieven willen ontplooien!

:arrow: https://www.veron.nl/vereniging/vacatures/

en

:arrow:
Iets voor jou?
Het landelijk bestuur van de VRZA doet via de afdeling een beroep op jou. De Commissie Machtiging Zaken van de VRZA gaat spannende tijden tegemoet en daarom zoeken zij leden die het leuk en interessant vinden om zitting te nemen in deze commissie.
Buiten dat je het leuk en interessant vind, zijn ook tactiek en gevoel voor coördinatie van belang. De commissie neemt samen met de collega’s van de VERON en de DARU deel aan het halfjaarlijks amateur overleg met het Agentschap Telecom.
Er zijn ook overleggen gepland met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (min. EZK). Op de agenda staan onder meer de volgende onderwerpen,
- Landelijke richtlijnen antenne plaatsing.
- Beleid rond het gebruik van frequenties door de Radioamateurdienst.
Denk jij dat jij de persoon bent die hier geschikt voor is, of wil je graag meer informatie, neem dan contact op met het bestuur van je afdeling.
Die vacatures van de Veron ken ik, maar daar mee schop je nog niet de 2 vastgeroeste oldtimers van hun stoel die al meer dan 40 jaar de dienst uitmaken en erg dominant zijn!
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Plaats reactie