IARU-R1: de toekomst van amateurradio

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#91 Bericht door Gert_PA2LO »

OM's,
Bij de VERON dien je een voorstel in bij de afdeling, en wanneer het afdelingsbestuur het niets vindt, is het voorstel weg.
Waar afdelingsbestuur staat bedoel je waarschijnlijk "de leden van de afdeling". Het afdelingsbestuur bepaalt niet of een voorstel wel of niet moet worden ingebracht op de jaarvergadering, dat zijn de leden van de betreffende afdeling.
Bij de VRZA dien je een voorstel in bij het landelijk bestuur en mogen alle leden op de ALV hier iets over zeggen.
Mijn ervaring bij deze structuur: dat bij de ALV altijd dezelfde mensen op komen dagen. Een beperkte groep van alle leden. Soms ook nog mensen die op verzoek van het bestuur maar is komen opdagen, omdat er anders bijna niemand op de ALV aanwezig is. En die beperkte groep stemt dan over de voorstellen. Dat brengt volgens mij meer het risico van "vriendjes van vriendjes" met zich mee.


Kunnen we dan nu weer even terug naar het onderwerp: de toekomst van amateurradio in plaats van de structuur van de verenigingen te bediscussiëren? Prima om dat (opnieuw) te doen, maar maak daar dan even een apart draadje voor aan.

Thanks!

73,
Gert
Laatst gewijzigd door Gert_PA2LO op 05 jun 2021, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#92 Bericht door PA1EJO »

PA0BAK schreef: 05 jun 2021, 08:40
PA1EJO schreef: 05 jun 2021, 08:24 Bij de VERON kan iedereen z'n zegje doen, en ook bij de VRZA kan iedereen zijn zegje doen
Maar niet op de landelijke ALV!
Bij de VERON dien je een voorstel in bij de afdeling, en wanneer het afdelingsbestuur het niets vindt, is het voorstel weg.
Bij de VRZA dien je een voorstel in bij het landelijk bestuur en mogen alle leden op de ALV hier iets over zeggen.

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen:
Een landelijke ALV, waar alle leden welkom zijn en hun zegje mogen doen, kan bij een grote vereniging aardig in de papieren gaan lopen, zoals de huur voor een grote zaal, mogelijk gedurende een flink aantal uren.
Bij een kleinere vereniging is het overzichtelijker en zal een landelijke ALV ook korter duren.

Iedereen kan en mag voor zichzelf uitmaken, waar hij/zij zich thuis voelt, sommigen bij één, sommigen bij twee en sommigen bij geen.
Laten we hier geen verenigings-strijd van maken, daar wordt niemand wijzer van, het is en blijft gewoon een persoonlijke keuze.

Met opzet spreek ik hier over 2 verenigingen, omdat de VRZA en de VERON de partijen zijn, die bij het AT aan tafel zitten en deelnemen aan het QSL bureau.
Niets ten nadele van andere verenigingen, die ook allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben.
En welke vergaderruimte had je in gedachte om zo'n 6 a 7000 man te huisvesten voor 1 dag, voor de ALV is gekozen om de voorstellen eerst per lokale vereniging te bespreken, de grootte is dan beperkt tot ca een paar honderd leden, en als ze daar aan de orde zijn geweest gaan ze naar de ALV. Maar als je als lid een sterke mening hebt, de lokale vereniging niet in meerderheid mee gaat, staat niets je in de weg om het bij de ALV in te dienen. Dat de VRZA dit kleinschaliger kan doen komt omdat ze minder leden hebben (ik ken de procedure niet) maar het maakt verder ook niet uit. Maar als de VRZA ooit bwvs twee keer zo groot wordt dan gaat er ook gekozen worden voor een behandeling per afdeling. Het meer serieuze probleem is, ongeacht je grootte, amateurs geinteresseerd te krijgen voor functies in verenigingen. Veelal is meer de houding, we zijn blij dat iemand anders het voor ons doet. Zowel VERON en VRZA doen echt heel wat meer dan praten met het AT. Waar niet waar is is dat het maar vriedenclubjes zijn en dat je niets te zeggen zou hebben. Dat soort stemmingsmakerij is niet waar, ik zie ook geen voorbeelden waaruit het blijkt, zowel bij de VRZA als de VERON.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

-Verwijderd account

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#93 Bericht door -Verwijderd account »

pe1cmo schreef:dit heeft betrekking op 13cm, en dank zij die primaire gebruikers is de 13cm band nog beschikbaar. de telecom jongens zouden het graag willen hebben maar door dat de primaire gebruikers (lees defensie en omroep) die band ook gebruiken krijgen die telecom jongens nul op het request.
Zouden er geen primaire gebruikers zijn, dan was de band al weg geweest. In de UK is het deel boven de 2350 MHz al telecom. (dus geen amateurs meer)
De zendbeperkingen hebben inderdaad bijna altijd betrekking op deze band. Maar ook de andere amateurbanden heeft de interesse van de commercie. De 70cm band is reeds in voorgaande jaren 2009 en 2014 onderwerp van discussie geweest.
En in 2019 stond de 2 mtr band ter discussie in Frankrijk.

En in vrijwel alle gevallen was/is het argument dat de radioamateurs -te- weinig actief zijn op deze frequentiebanden. En ik heb niet het idee dat onze activiteiten sindsdien merkbaar zijn toegenomen.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#94 Bericht door PA1EJO »

PE2CH schreef: 05 jun 2021, 09:41
pe1cmo schreef:dit heeft betrekking op 13cm, en dank zij die primaire gebruikers is de 13cm band nog beschikbaar. de telecom jongens zouden het graag willen hebben maar door dat de primaire gebruikers (lees defensie en omroep) die band ook gebruiken krijgen die telecom jongens nul op het request.
Zouden er geen primaire gebruikers zijn, dan was de band al weg geweest. In de UK is het deel boven de 2350 MHz al telecom. (dus geen amateurs meer)
De zendbeperkingen hebben inderdaad bijna altijd betrekking op deze band. Maar ook de andere amateurbanden heeft de interesse van de commercie. De 70cm band is reeds in voorgaande jaren 2009 en 2014 onderwerp van discussie geweest.
En in 2019 stond de 2 mtr band ter discussie in Frankrijk.

En in vrijwel alle gevallen was/is het argument dat de radioamateurs -te- weinig actief zijn op deze frequentiebanden. En ik heb niet het idee dat onze activiteiten sindsdien merkbaar zijn toegenomen.
De 23 cm band staat ter discussie op dit moment omdat het Galileo systeem een E6 mode heeft die midden in de 23cm amateurband valt, Dit gaat waarschijnlijk tot beperkingen leiden/
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#95 Bericht door elsinga »

Galileo z'n E6 mode.... ik vraag me dan af waarom midden in de 23cm band? Hadden ze niet een andere frequentie kunnen nemen? Of is deze frequentie ze opgedrongen?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#96 Bericht door Hylke_PA9HK »

Ik lees hier veel over het betrekken van jeugd in de hobby, zelf ben ik afgelopen 26 mei geslaagd voor de F als 17-jarige.
Binnen Scouting houd ik mij deels bezig met vrijwilligersbeleid en ledenwerving. We hebben daar de vier kernwoorden: Vinden, binden, boeien en groeien.

In de huidige maatschappij is het lastig om leden voor een vereniging te vinden, dat merk ik zelf ook bij m'n Scoutinggroep. We hebben het afgelopen jaar erg veel tijd besteed aan naamsbekendheid, imago en kwaliteit. De investeringen daarin verdienen zich nu terug, we hebben in 1,5 maand tijd zo'n 10 nieuwe leden. En op een groep van 75 is dat best wel wat :)

Het is lastig om de huidige jeugd (15-30) te vinden en te binden. Mijn belangrijkste advies: Steek tijd in naamsbekendheid, laat zien wat je doet als vereniging, hoe bepaalde dingen gaan etc. Misschien een idee om inderdaad mee te gaan in de nieuwe electronica wereld, dus minder focus op analoog, maar misschien eerst de focus op een spelletje maken op een Raspberry Pi of een Arduino. Ik denk dat - ook de amateurwereld - steeds meer richting het digitale spectrum gaat. En als je daar nú al over nadenkt, moet je er ook nú al mee beginnen.

Zelf ben ik geen lid geworden van de VERON, en dat staat ook niet op de planning. Ik zie voor nu niks wat de VERON voor mij als 17-jarige toevoegt.
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#97 Bericht door pa3a »

@Hylke,
Zoek je zoiets?
https://www.pi4dec.nl/makerspace/
Lots of Arduino en Pi going on, zogezegd.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Plaats reactie