VERON VR 2020

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: VERON VR 2020

#31 Bericht door pa3kc »

pe1rxq schreef:
andreph5c schreef:Dat zeg jij wel, maar waarom is ( om een voorbeeld te noemen ) het verspreiden van een digitale uitgave van de Electron tegen gehouden, mede op voorhand van het Hb?
Het is al eerder genoemd, maar aangezien het er blijkbaar niet in wil: Dat is door de LEDEN weggestemd.
Ik was erbij, het was een voorstel van onze afdeling, wij waren er voor.
De rest van de AFGEVAARDIGDEN die de LEDEN vertegenwoordigen waren er in meerderheid tegen.
Dat was zo inderdaad :cry:

En Dordrecht was later pas.

Voorstellen VERON VR 2017
Het commentaar vanuit HB was:
HB:

Door een algemene verspreiding als pdf van de Electron wordt het risico van ledenverlies door onderlinge uitwisseling van gekopieerde Elektron pdf's erg groot. Het financiële risico voor de vereniging en afdelingen is dan ook navenant. Het geringe aantal pdf’s dat wordt aangeboden aan in het buitenland woonachtige leden wordt dan ook kritisch gemonitord.Zelfs achter een beveiligde web omgeving is niet mogelijk het (kopieer)risico te verminderen.

Naast de te verwachten hoge kosten van de uitgave van een digitale Electron door de onmogelijkheid om dit met onze al hoog belaste ICT te organiseren, zullen bij een verminderde oplage van de Electron de drukkosten niet in dezelfde verhouding dalen door het aandeel van de vaste kosten in de totale drukkosten.Hiernaast zullen ook de distributiekosten relatief toenemen (door de gemiste staffelkorting). Het is zelfs mogelijk dat de contributie zal moeten stijgen waardoor het lid zijn en worden van de VERON minder aantrekkelijk wordt.
Deze twee dingen echt onzin wat het HB hier verkondigd. Tevens zet dit wel een rare stemming voor die VR. Ik kan mij nu erg voorstellen dat de aanwezig leden toen dan misschien hier door op een verkeerd been gezet zijn.

Ledenverlies door verspreiding van de digitale Electron? Juist door gratis verspreiding kan je juist het tegenovergestelde verwachten.

En dan helemaal het laatste, "de verwachten kosten van de uitgave van een digitale Electron".

Ik weet vrijwel zeker dat dit niet langs de IT groep gegaan is @PA9X, want die hadden vast wel op de hoogte geweest van wat de kosten van het hosten (met archief!) van de PDF's van de Electron waren geweest.

Gewoon absurd hoe het HB hier te werk is gegaan.

En iedere keer het weer benoemen dat er vacatures zijn en dat het vanaf de zijlijn zo makkelijk roepen is. Terwijl het best wel duidelijk is dat een lange adem en een lange inzet bij de VERON helaas in ieder geval op landelijk gebied weinig tot niets uithaalt.

Ik heb geen zin meer om nog langer met VR voorstellen te komen of met ideeën want die stranden toch geheid als het blijkbaar niet in het straatje liggen van het HB en de VR.

Als er meerdere geluiden nu al geweest zijn vanuit je leden (de afdelingen) dat men graag een digitale versie wil hebben van de Electron conform deze tijd geest en je negeert die geluiden hoger op met kwats, waar ben je dan als bestuur mee bezig?

Vandaar mijn uitspraak dat het bestuur deze "dictatuur sfeer" zelf gecreëerd heeft, je negeert je leden dan gewoon :(


Ik wil toch ook wel even enige nuance brengen in dit allemaal.

Het gaat verkeerd op een aantal vlakken bij onze geliefde vereniging, eigenlijk zouden dingen structureel moeten veranderen omdat goed te krijgen maar dat zit er voorlopig toch niet in ben ik bang.

Is de VERON dan zo'n slechte vereniging? Nee, absoluut niet!

Maar dit is wel een hekel punt waar vele leden (en blijkbaar dus ook afdelingen) tegen aanlopen als men graag wat op landelijk niveau veranderd wil hebben, maar dat betekend niet dat de hele vereniging door en door slecht is! Integendeel.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#32 Bericht door PA9X »

Nogmaals, ik was destijds supervisor van de ICT-werkgroep en een digitale Electron is zeker onderzocht. De realisatie was onmogelijk met de resources die we toen hadden. Had te maken met het feit dat we onze handen vol hadden aan het omzetten van afdelingssites, applicaties die op omvallen stonden (afdelingscompetitie, contest robots, etc.) en een VAS wat sterk verouderd was. We hebben toen de keuze gemaakt om eerst de systemen veilig en betrouwbaar maken en klaar te stomen voor nieuwe privacy wetgeving. Dit deden we met een handjevol mensen in onze vrije tijd.

Ik begrijp niet waarom je blijft suggereren dat de ICT-Wg niet gevraagd was. Jij was geen lid van die werkgroep en je kunt dus ook niet weten hoe of wat.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: VERON VR 2020

#33 Bericht door pa3kc »

PA9X schreef:Nogmaals, ik was destijds supervisor van de ICT-werkgroep en een digitale Electron is zeker onderzocht. De realisatie was onmogelijk met de resources die we toen hadden. Had te maken met het feit dat we onze handen vol hadden aan het omzetten van afdelingssites, applicaties die op omvallen stonden (afdelingscompetitie, contest robots, etc.) en een VAS wat sterk verouderd was. We hebben toen de keuze gemaakt om eerst de systemen veilig en betrouwbaar maken en klaar te stomen voor nieuwe privacy wetgeving. Dit deden we met een handjevol mensen in onze vrije tijd.

Ik begrijp niet waarom je blijft suggereren dat de ICT-Wg niet gevraagd was. Jij was geen lid van die werkgroep en je kunt dus ook niet weten hoe of wat.
Dat is wat anders dan zeggen dat het niet uit kon qua kosten.

Alles wat er toen gebeurd moest worden was ook belangrijk, dat zeker.

Ik neem aan dan dat het HB jullie toenmalige advies of raad overgenomen had van de ICT-werkgroep om tot dit standpunt te komen:
Naast de te verwachten hoge kosten van de uitgave van een digitale Electron door de onmogelijkheid om dit met onze al hoog belaste ICT te organiseren, zullen bij een verminderde oplage van de Electron de drukkosten niet in dezelfde verhouding dalen door het aandeel van de vaste kosten in de totale drukkosten.Hiernaast zullen ook de distributiekosten relatief toenemen (door de gemiste staffelkorting). Het is zelfs mogelijk dat de contributie zal moeten stijgen waardoor het lid zijn en worden van de VERON minder aantrekkelijk wordt.
Dit advies moet dan toch zeker deels van de ICT-werkgroep zijn gekomen als het HB niet op eigen houtje handelde en jullie geraadpleegd had.

De huidige storage hostings prijzen van nu februari 2020 verschillen niet echt van de prijzen toen uit 2016/2017.

Je kan mij echt niet wijs maken dat het qua kosten niet uit kon qua hosting en distributie kosten voor de vereniging.

Een paar leden zijn of haar jaarlijkse contributie geld was al ruim voldoende geweest om dit te bewerkstelligen. Het meeste van de tijd was de werkgroep kwijt geweest met het uploaden van de PDF bestanden naar een storage location op het net. De internet snelheden waren in 2017 al dusdanig snel geweest dat dit binnen no time (lees binnen enkele uren echt wel) geregeld kon zijn. Dan wat HTML code kloppen, domein naam plakken aan de hostings ip en klaar was je.

Ja jullie hadden het inderdaad erg druk met een monster klus, ja jullie waren al overbelast.

Maar blijkbaar was er wel tijd en geld beschikbaar om het gedrocht genaamd "ElectrONline" leven in te blazen waar niemand op zat te wachten.

En dat allemaal is waarom ik er nog steeds verbolgen om ben.

Misschien moet ik zelf maar ophouden met er verbolgen om zijn. Maar ieder jaar met een VR komt dit helaas wel weer naar boven toe :?

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#34 Bericht door Randy »

PA9X schreef:Nogmaals, ik was destijds supervisor van de ICT-werkgroep en een digitale Electron is zeker onderzocht. De realisatie was onmogelijk met de resources die we toen hadden. Had te maken met het feit dat we onze handen vol hadden aan het omzetten van afdelingssites, applicaties die op omvallen stonden (afdelingscompetitie, contest robots, etc.) en een VAS wat sterk verouderd was. We hebben toen de keuze gemaakt om eerst de systemen veilig en betrouwbaar maken en klaar te stomen voor nieuwe privacy wetgeving. Dit deden we met een handjevol mensen in onze vrije tijd.

Ik begrijp niet waarom je blijft suggereren dat de ICT-Wg niet gevraagd was. Jij was geen lid van die werkgroep en je kunt dus ook niet weten hoe of wat.
Als schoppende man die wél iets is gaan doen, in plaats van blijven schoppen, en de ICT werkgroep min of meer opnieuw opgericht heeft kan ik het verhaal van JP enkel bevestigen. Er was een hoop werk. Er zijn keuzes gemaakt op basis van prioriteiten. Er is *heel* erg veel werk gezet door een klein team, dat een moeras aan websites en een verspreidt en gedateerd IT-landschap aantrof. Meer dan 50 websites zijn gemigreerd, geconsolideerd en aangepast in een tijdsbestek van enkele maanden. Helemaal voorzien van een nieuwe huisstijl in plaats van een variëteit aan verschillende logo's, kleuren en huisstijlen. Niets dan respect voor het vele werk, de visie en de uren die mijn toenmalige sparpartner JP erin gestoken heeft!

Binnen zowel de ICT en PRC was er een meerderheid te vinden om de Electron te digitaliseren. Om te beginnen met het archief (want alles vanaf 1945 is als gescande PDF beschikbaar en alles vanaf 1992? zelfs als doorzoekbare PDF). Ook nu wordt de Electron gewoon als PDF verzonden naar buitenlandse leden. Dat kan dus prima want dat gebeurd al jaren. Dus zijn beleid en middelen er (deels) al. Binnen het HB was die meerderheid er overigens niet door denkbeelden uit 1945 over verspreiding enzo. Over stem beïnvloeding ga ik mij niet uitlaten. Maar het is uiteindelijk de VR die het voorstel weggestemd heeft. Volgens mij waren er die VR dag zelfs speciale taartjes met '70' erop. Ik twijfelde nog of dat sloeg op de gemiddelde leeftijd van de bezoeker, de gemiddelde zittingsduur van HB leden of toch het aantal jaren dat de VERON bestond.

Digitalisering is overigens binnen enkele maanden mogelijk als de VR dit wil. En dat kan gewoon *naast* de papieren Electron. Dan ben je in ieder geval goed voorbereid voor het moment dat de papieren per post verstuurde versie te duur wordt, want de vraag is niet of, maar wanneer dat het geval is. Druk en porto zijn immers goed voor ¼ van de totale begroting en die kosten stijgen jaarlijks behoorlijk).

Kosten voor digitalisering: ca. 2500 euro aan software. ca. 200 uur werk. Brengt de totale kosten voor implementatie op ca. 27,5k NRC en daar komt ca. 1k aan YRC bij voor hosting. Als 5% van de leden de analoge versie stopzet dan heb je binnen enkele jaren al een ROI op de bespaarde porti.
Overigens ga ik het niet doen zolang de huidige voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en de voorzitter van de PRC/ICT de huidige veron al jaren gijzelen. Want daarmee kom je geen stap verder. Toen niet, nu niet en in de toekomst niet. Ik heb geen zin om weer een mes in mijn rug gestoken te krijgen na meer dan 1000(!) uur aan onbezoldigde werkzaamheden. Dat wil overigens niet zeggen dat ik vergeet. Onthoud dat.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#35 Bericht door PA2RU »

Randy schreef: Ook nu wordt de Electron gewoon als PDF verzonden naar buitenlandse leden. Dat kan dus prima want dat gebeurd al jaren.
Met het risico dat die naderhand illegaal worden verspreid..
Even terugkijkende naar de toestanden rondom John Pothof die oudere Electrons online had staan vind ik dat wel het toppunt van hypocrysie : mekkeren dat het niet mag omdat de auteursrechten geschonden zouden worden , maar wel digitaal aanbieden aan buitenlandse leden...
Die leden zouden 'm gewoon op papier moeten krijgen als ze toch zo van de auteursrechten zijn : de meerkosten daarvan zijn denk ik verwaarloosbaar op dat wat het totaalplaatje nu al kost.

Lijkt me een goed voorstel voor de VR '21 :idea:
Randy schreef: Overigens ga ik het niet doen zolang de huidige voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en de voorzitter van de PRC/ICT de huidige veron al jaren gijzelen. Want daarmee kom je geen stap verder. Toen niet, nu niet en in de toekomst niet. Ik heb geen zin om weer een mes in mijn rug gestoken te krijgen na meer dan 1000(!) uur aan onbezoldigde werkzaamheden. Dat wil overigens niet zeggen dat ik vergeet. Onthoud dat.
Stel je dan verkiesbaar :mrgreen: en als het je lukt kon je het roer omgooien.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#36 Bericht door Randy »

PA2RU schreef:
Randy schreef: Ook nu wordt de Electron gewoon als PDF verzonden naar buitenlandse leden. Dat kan dus prima want dat gebeurd al jaren.
Met het risico dat die naderhand illegaal worden verspreid..
Even terugkijkende naar de toestanden rondom John Pothof die oudere Electrons online had staan vind ik dat wel het toppunt van hypocrysie : mekkeren dat het niet mag omdat de auteursrechten geschonden zouden worden , maar wel digitaal aanbieden aan buitenlandse leden...
Die leden zouden 'm gewoon op papier moeten krijgen als ze toch zo van de auteursrechten zijn : de meerkosten daarvan zijn denk ik verwaarloosbaar op dat wat het totaalplaatje nu al kost.

Lijkt me een goed voorstel voor de VR '21 :idea:
Mijn papieren Electrons heb ik ook altijd (ongeopend) doorgegeven. Dat heeft ook meerdere nieuwe leden opgeleverd. Maar daar hoor je dan weer niemand over.
PA2RU schreef:
Randy schreef: Overigens ga ik het niet doen zolang de huidige voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en de voorzitter van de PRC/ICT de huidige veron al jaren gijzelen. Want daarmee kom je geen stap verder. Toen niet, nu niet en in de toekomst niet. Ik heb geen zin om weer een mes in mijn rug gestoken te krijgen na meer dan 1000(!) uur aan onbezoldigde werkzaamheden. Dat wil overigens niet zeggen dat ik vergeet. Onthoud dat.
Stel je dan verkiesbaar :mrgreen: en als het je lukt kon je het roer omgooien.
Neen. Werk en tijd laten dit momenteel ook niet toe. Dat was destijds ook de reden om ermee te stoppen. Als ik ergens voor ga dan is het voor de volle 100%. En dat lukt momenteel gewoon niet. Ik ben al blij als ik überhaupt een keer een verbinding kan maken de laatste maanden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#37 Bericht door PA3DAT »

PA2RU schreef:Even terugkijkende naar de toestanden rondom John Pothof die oudere Electrons online had staan vind ik dat wel het toppunt van hypocrysie: mekkeren dat het niet mag omdat de auteursrechten geschonden zouden worden, maar wel digitaal aanbieden aan buitenlandse leden...
Dat er auteursrechten op rusten betekent niet automatisch dat ze dan NIET digitaal aan de leden verspreid zouden mogen worden. Maar de buitenlandse ontvanger van die digitale Electrons heeft niet het recht om ze bijvoorbeeld ter download op zijn website aan te bieden.
Dat je een tijdschrift elektronisch ontvangt, als PDF-bestand, betekent niet dat er geen auteursrechten meer op zitten en dat jij er mee mag doen wat je wilt!

Dus zo hypocriet is dat niet. Beetje zwaar aangezet René... :wink:

Wellicht dat PA3BYA nog iets weet over recente ontwikkelingen op dit gebied?
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 26 feb 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa3bya
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#38 Bericht door pa3bya »

vandaag op de Veron website:
Gratis Electron jaargang 2019 voor leden
Vanaf 1 maart is Electron jaargang 2019 door leden gratis downloadbaar via webshop.veron.nl. Kijk op pagina 142 hoe dit in zijn werk gaat. Ook niet leden kunnen de jaargang downloaden maar betalen de prijs van € 15,00. Ook gratis Electron downloaden? Word lid van de VERON.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#39 Bericht door PA3DAT »

Ah, zie je wel! :D

Nu ook nog de 73 voorgaande jaargangen! :mrgreen:
(2019= 74, 2020 = 75)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#40 Bericht door PA2RU »

PA3DAT schreef: Dat er auteursrechten op rusten betekent niet automatisch dat ze dan NIET digitaal aan de leden verspreid zouden mogen worden. Maar de buitenlandse ontvanger van die digitale Electrons heeft niet het recht om ze bijvoorbeeld ter download op zijn website aan te bieden.
Dat je een tijdschrift elektronisch ontvangt, als PDF-bestand, betekent niet dat er geen auteursrechten meer op zitten en dat jij er mee mag doen wat je wilt!

Dus zo hypocriet is dat niet. Beetje zwaar aangezet René... :wink:
Het gaat mij er om dat je met het digitaal verspreiden aan buitenlandse leden de kat op het spek bind en dus feitelijk illegale verspreiding uitlokt.
Want wie controleert dat??
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#41 Bericht door PA3DAT »

Tja, dat is/was met papieren tijdschriften toch net zo?
Die passen ook onder de kopieermachine op het werk... :shock:

Dure hamradio-boeken uit de VS (ARRL Antennabook, John Devoldere's Low Band DX'ing etc.)
geven je bijna allemaal een DVD erbij met het volledige boek als PDF.
Er zijn zoveel "katten op het spek gebonden", dat is de keuze van de uitgever. Daar is (mijns
inziens) niets hypocriet aan.

Maar goed, het was onaardig van de Veron dat die man die hele oude Electrons niet mocht
verspreiden. Ze hadden het (stilzwijgend) door de vingers kunnen zien.
Maar misschien waren ze er wel door oplettende leden van op de hoogte gebracht. En dán
word je als bestuur gedwongen om iets te doen, om te reageren. Je kan dan niet meer
zeggen dat je het niet wist...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: VERON VR 2020

#42 Bericht door andreph5c »

PA2RU schreef:
PA3DAT schreef: Dat er auteursrechten op rusten betekent niet automatisch dat ze dan NIET digitaal aan de leden verspreid zouden mogen worden. Maar de buitenlandse ontvanger van die digitale Electrons heeft niet het recht om ze bijvoorbeeld ter download op zijn website aan te bieden.
Dat je een tijdschrift elektronisch ontvangt, als PDF-bestand, betekent niet dat er geen auteursrechten meer op zitten en dat jij er mee mag doen wat je wilt!

Dus zo hypocriet is dat niet. Beetje zwaar aangezet René... :wink:
Het gaat mij er om dat je met het digitaal verspreiden aan buitenlandse leden de kat op het spek bind en dus feitelijk illegale verspreiding uitlokt.
Want wie controleert dat??

Die is er al, krijg hem keurig netjes iedere maand binnen via mail vanuit....... en lees de pdf lekker door op de gsm op mijn werk, net als de cqpa en qst overigens....., ben alleen nog lid vanwege het qsl buro en de gezellige meetings...
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: VERON VR 2020

#43 Bericht door pa3kc »

pa3bya schreef:vandaag op de Veron website:
Gratis Electron jaargang 2019 voor leden
Vanaf 1 maart is Electron jaargang 2019 door leden gratis downloadbaar via webshop.veron.nl. Kijk op pagina 142 hoe dit in zijn werk gaat. Ook niet leden kunnen de jaargang downloaden maar betalen de prijs van € 15,00. Ook gratis Electron downloaden? Word lid van de VERON.
Iemand de Electron al in huis?

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: VERON VR 2020

#44 Bericht door Rene - pg3r »

pa3kc schreef: Iemand de Electron al in huis?
Yep, gisteren (postcode 3065)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#45 Bericht door PA2RU »

Nog niet....
73 René PA2RU

Plaats reactie