Lid worden van een vereniging maar welke?

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Lid worden van een vereniging maar welke?

#1 Bericht door chantal31 »

Wij zijn nog geen lid van een vereniging, maar willen dat wel en hebben wat dingen op papier gezet, maar willen nog wat meer info,

Veron,
Kosten €49
Maandblad op papier
Maandelijkse samenkomst in de regio ( kop van Noord Holland )
qsl service.
vertegenwoordiging bij officiele instanties.

Vrza
Kosten €25
Maandblad digitaal ( onze voorkeur )
Maandelijkse samenkomst in de regio ( kop van Noord Holland )
qsl service
Vertegenwoordiging bij officiele instanties

Tot zover beide gelijk, wat wij aanvullend zoeken is

Vriendelijk tegen over lhbt ( wij zijn een lesbisch stel )
Geen autoritair gedoe ( iedereen op gelijke voet )

Waar kunnen we dit vinden, welke vereniging is geschikt voor ons?

-Verwijderd account

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Ik denk dat jullie bij de VRZA meer thuis zullen voelen dan bij de VERON.
Het verschil tussen VRZA en VERON is niet alleen het rijtje wat je reeds opgenoemd heb, maar bij de VERON zul je waarschijnlijk het gevoel krijgen dat je bij een bejaardenclub op bezoek bent. Althans, dat is wel de induk die ik ervan heb. Heb van beide verenigingen geregeld de clubavonden bezocht en dan trof ik bij de VRZA doorgaans jonger publiek dan bij de VERON.
Het beste advies wat ik je kan geven: ga gewoon de avonden bezoeken (ook niet-leden zijn gewoonlijk welkom) en maak daarna jullie keuze.

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#3 Bericht door PA8MC »

chantal31 schreef:Wij zijn nog geen lid van een vereniging, maar willen dat wel en hebben wat dingen op papier gezet, maar willen nog wat meer info,

Veron,
Kosten €49
Maandblad op papier
Maandelijkse samenkomst in de regio ( kop van Noord Holland )
qsl service.
vertegenwoordiging bij officiele instanties.
De VERON is wel de Nederlandse IARU (International Amateur Radio Union) vereniging. De VERON draagt ook bij aan de kosten van de IARU via de IARU Region 1. Dat doen die alternatieve verenigingen niet en daarom kunnen die ook goedkoper zijn.

En het is de IARU die dingen verwezenlijkt voor de radio amateurs. Denk maar aan de WARC banden, de CEPT licenties, de HAREC licentie, de 6, 4 en 60 m band, enz.. Om die dingen te verwezenlijken moeten er kosten gemaakt worden voor deelname aan de ITU conferenties, CEPT conferenties en het inrichten van de IARU conferenties.

Zelf was ik in de jaren 80 van vorige eeuw voorzitter van de IARU Region 1 Common License Group. Dat was het IARU team dat met de CEPT de CEPT Recommendation T/R 61-01 verwezenlijkt heeft. Dat heeft de IARU heel veel geld gekost. Alternatieve verenigingen zoals de VRZA en tuti quanti hebben geen cent bijgedragen aan de kosten. Om maar één voorbeeld te noemen.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#4 Bericht door pa3dsc »

Naar de bijeenkomsten toe gaan en daar waar je het meeste thuis voelt jou vereniging.
Is ook nog een OTC , DKARS en Wiskey Oscar.
Je hoeft geen lid te zijn van een vereniging om plezier aan de hebby te hebben.
Laatst gewijzigd door pa3dsc op 01 mar 2019, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#5 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

pa3dsc schreef:Naar de bijeenkomsten toe gaan en daar waar je het meeste thuis voeld jou vereniging.
Is ook nog een OTC , DKARS en Wiskey Oscar.
Je hoeft geen lid te zijn van een vereniging om plezier aan de hebby te hebben.


Chantal en Ega

Buiten hetgeen door anderen is aangeduid over de Radiohobby en een weest welkom, zijn alle kleuren van de Regenboog ook onder radio -zendamateurs een positief gedragsitem.
De vriendelijkheid straalt er van af, het uiterlijk doet niet ter zake, wel op welke wijze met elkaar wordt omgegaan.

Succes met je zoektocht naar een juiste plaats tussen alle radio-fielen en sterkte met de leerstof en expeditie naar een geschikte club...

Een prettig weekend

Robert

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#6 Bericht door andreph5c »

Ik zou toch als beginnend amateur lid worden van de Vrza, jonge club en het digitale blad is erg informatief en je bent verzekerd van qsl service.

Ben zelf lid van beide al ruim 20 jaar maar de Veron holt erg achteruit de laatste jaren de elektron wordt steeds dunner komt tussen de regels steeds meer ruimte, en vele onderwerpen wat er instaat is herhaling op herhaling, en zoals ze tegenwoordig de tekst en lettertype hebben is erg onprettig om te lezen en erg vermoeiend voor je ogen, als dit niet verandert de komende tijd gaat hier de Veron de deur uit.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik weet niet wat er "jong" is aan de VRZA, van het digitale maandblad krijg ik in ieder geval niet
dat gevoel. Zelf ben ik lid van de VRZA, met een speciale reden.

Mijn echtgenote, Femma PA3DWK, wilde graag lid worden van de Veron. De Veron heeft namelijk
ook nog een clubje van vrouwelijke radioamateurs onder haar leden, de Young Ladies Club (voor
alle leeftijden :D ) De dames hebben zelfs een clubcall, PI4YLC.
Zie https://www.veron.nl/nieuws/pi4ylc-youn ... -op-dvdra/

Zo zijn we dus thuis lid van zowel Veron als VRZA. Ik geef de voorkeur aan het papieren blad
van de Veron. En de Veron, circa 10 keer zo groot als de VRZA, vertegenwoordigt onze belangen
ook internationaal. Zeker niet onbelangrijk!

Succes met jullie keuze. Misschien komt dit al te laat...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Zo je maar Aloys, ieder heeft zo zijn of haar eigen voorkeur :)
En dan is er nog DKARS die vorig jaar met veel bombarie aankondigde een vereniging te gaan worden. Maar daarover is nu opvallend stil geworden...
En verder is er ook nog de NVRA. :D

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#9 Bericht door PA0VRA »

Ik denk, dat wat PA3DSC oppert, dwz. die vereniging kiezen, waarbij je je het beste thuisvoelt, het beste is.
Denk aan gezellige sfeer, zelfbouwprojecten, eigen onderkomen met de nodige faciliteiten.
Bereikbaarheid is ook belangrijk. Ik weet niet in welke regio jullie wonen, zelf ben ik nogal verwend in de regio Nieuwegein, daar is keuze genoeg, maar dat zal niet overal het geval zijn.
Succes met de keuze en met de hobby.
73 Eddy PA0VRA

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#10 Bericht door PA0BAK »

PA0VRA schreef:Ik denk, dat wat PA3DSC oppert, dwz. die vereniging kiezen, waarbij je je het beste thuis voelt, het beste is.
Dat gedeeltelijk, je kunt ook zeggen, de afdeling waar je je het beste thuis voelt.
Een afdeling van vereniging A in Groningen kan heel anders zijn dan in Limburg, zowel positief, als negatief.
Dus sluit ik me aan bij de voorgaande schrijvers, gewoon alle mogelijkheden bezoeken en dan pas je conclusie trekken.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#11 Bericht door PA0VRA »

Mee eens, dat bedoelde ik eigenlijk ook. :wink:

-Verwijderd account

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#12 Bericht door -Verwijderd account »

pa0bak schreef:je kunt ook zeggen, de afdeling waar je je het beste thuis voelt.
Een afdeling van vereniging A in Groningen kan heel anders zijn dan in Limburg, zowel positief, als negatief.
Klopt helemaal. Ik heb wel een paar voorbeelden.

In Hilversum heeft de VERON-afdeling een grote royale eigen onderkomen waar velen jaloers op zullen zijn. Ruime werkplaats met diverse metaalbewerkingmachines en soldeerwerkplekken. Een eigen bestuurskamer en een bibliotheekzaal. Oh ja, en een eveneens royale bar die van alle gemakken is voorzien. Het staat bij insiders beter bekend als de "radiokelder".

In 's-Hertogenbosch huurt de VERON-afdeling een zaaltje in een wijkcentrum, veel meer dan een onderling QSO is daar niet mogelijk. Alles dient immers na afloop opgeruimd te worden.

In Zoetermeer hetzelfde verhaal over de VERON-afdeling aldaar. Al is men in Zoetermeer te gast in de kantine van een sportcentrum. Desondanks kent die afdeling relatief veel fanatieke zelfbouwers.

In Rijswijk (Z-H) heeft de VRZA-afdeling zijn onderkomen bij de plaatselijke scoutingclub. De VRZA heeft aldaar een bescheiden antennepark met best wel een hoge toren en de apparatuur bevindt zich in een speciaal gebouwde afsluitbare kast. Veel meer dan verbindingen maken doet men daar niet.

In Den Haag heeft de VERON-afdeling een eigen, bescheiden onderkomen welke bij insiders beter bekend is als het "Honk op Catharinaland". Desondanks weinig activiteiten en ook weinig bezoekers aldaar. Men heeft daar niet alleen een bar, maar ook een shack en een vrij kleine ruimte die dienst doet als werkplaats. In de shack staan een paar transceivers waar eenieder gebruik van mag maken. De ruimte die als werkplaats is ingericht staat vol met oude meuk. Feitelijk is daar geen ruimte om zelf actief te zijn met een project. Omdat ik goed bekend ben met deze lokatie vraag ik me af of het wel de bedoeling is om zelf gebruik te maken van de werkplaats. Ik heb de indruk (maar misschien heb ik het mis) dat een bepaald persoon de 'baas' is over de werkplaats en dat dit anderen ervan weerhoudt om ervan gebruik te maken. En dat het behoorlijk vol staat met oude meuk werkt natuurlijk ook niet uitnodigend.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#13 Bericht door PE2AAB »

Wat Charles hierboven zegt is ook wel een goed criteria; hoe huisvest de betreffende afdeling in je buurt. Weet niet waar jullie precies wonen en lid willen worden?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#14 Bericht door Solostar »

Rick


in het topic in eerste aanleg heeft Chantal toch aangegeven dat de dames in noord holland hun antenne willen plaatsen.......

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#15 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef: In Rijswijk (Z-H) heeft de VRZA-afdeling zijn onderkomen bij de plaatselijke scoutingclub.
In mijn tijd was het nog in het Zuiderpark, daar heb ik toen zelfs mijn trouw-receptie gegeven :roll:
PE2CH schreef: In Den Haag heeft de VERON-afdeling een eigen, bescheiden onderkomen welke bij insiders beter bekend is als het "Honk op Catharinaland".
Dat was in mijn tijd nog in de Raamstraat (centrum).

Nu weer OnTopic?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie