Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#76 Bericht door elsinga »

PA2LO schreef:
Dan krijgen N amateurs een uitbreiding op 40 en 20, ten koste van 23cm.
Ten koste van 23cm? De huidige novice mag daar al niet uitkomen.
Je hebt helemaal gelijk... Nog even nagekeken op de site van AT, ook daar staat 23cm niet vermeld... Geen idee hoe ik daar bij kwam... :oops:
PA3DAT schreef:@Robert: je vergeet de 10m band helemaal.
Ook dat ja. Ik was echt heel scheef aan het kijken... :shock: :roll: :lol:

Nou ja, dan zou N dus logischerwijs vrijwel zo blijven als het is, met wat mij betreft toegang tot de hele 40 en 20 meter band.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Herijking N-amateurs

#77 Bericht door pe1br »

De Veron zal zeker proberen in de herijking de 2 aangenomen VR voorstellen van afgelopen jaren mee te nemen.
Uitbreiding van de 40 meter band.
toevoegen van de 23cm band.

Het voorstel voor 23cm is ook bij de VRZA ingediend op de ALV en ook daar met een meerderheid van stemmen aangenomen.

Dat is waar de leden voor gestemd hebben dus daar kunnen de verenigingen niet omheen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#78 Bericht door PA3DAT »

Dan nog zullen de verenigingen, citaat: "voor wijzigingen in het huidige pakket" die voorstellen moeten voorzien "van een objectieve en gedegen motivering".
Want, zo schrijft het AT: "het huidige pakket biedt de N-amateur al de nodige mogelijkheden om met het zendamateurisme kennis te maken. Als een Novice
amateur meer mogelijkheden wenst, dan kan hij/zij doorleren voor een Full registratie."

Nog een quote:
Op basis van welke objectieve criteria is aanpassing van de mogelijkheden voor N-amateurs überhaupt noodzakelijk? En welke objectieve criteria zijn
er voor de specifieke voorgestelde wijzigingen? Argumenten als "omdat de N-amateur er al zolang niks bij heeft gekregen", of "omdat het in het buitenland
ook mag" zijn geen valide argumenten.
Dat klinkt al met al niet erg hoopvol, voor de permanente N-amateur (die niet kan/wil doorleren voor F). Daarom, zoals ik al eerder schreef, lijkt die herijking
meer op een gedegen evaluatie van de bestaande toestand. Met wellicht de bedoeling (van het AT) om vervolgens voor jaren van die uitbreidingsvoorstellen
'verlost' te zijn... :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#79 Bericht door elsinga »

Ik ga hier met Aloys mee. Ik denk dat uitbreiding op 20/40m naar de hele band wel het maximale is, gelet op de bewoording van het verzoek van AT. Maar we zullen zien waar de Veron en VRZA mee gaan komen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: Herijking N-amateurs

#80 Bericht door Oscar »

prima voorstel toch 20 en 40 compleet en mss 100 watt, dit is ook prima te handhaven.
Hoewel als het blijft zoals het is vind ik het ook prima.

Ik ben alleen van mening dat de opmerkingen over storing veroorzaken geen gegrond argument is.
In de omringende landen komen novice ook uit op andere banden, waarvan hier gezegd wordt dat de novice niet voldoende kennis heeft om hier geen storing te veroorzaken (zie citaat van Robert Elsinga) maar dat terzijde.

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Herijking N-amateurs

#81 Bericht door Solostar »

Oscar schreef:prima voorstel toch 20 en 40 compleet en mss 100 watt, dit is ook prima te handhaven.
Hoewel als het blijft zoals het is vind ik het ook prima.

Ik ben alleen van mening dat de opmerkingen over storing veroorzaken geen gegrond argument is.
In de omringende landen komen novice ook uit op andere banden, waarvan hier gezegd wordt dat de novice niet voldoende kennis heeft om hier geen storing te veroorzaken (zie citaat van Robert Elsinga) maar dat terzijde.


Terzijde Oscar?
Een pijnlijke noot die je aansnijdt
De novices worden door FFers uitgekotst.

Heeft niets met kennis kunde en zo voort te maken.
Er zijn veel hoogvliegers binnen de Radiozendamateurs die de ogen dichtknijpen op de momenten dat zij zelf buiten het potje urineren.
Dat is een storing die niet inherent is aan de druk op de antenne.. hi hi
Malversaties ten top, kleineren een gegeven dat niet altijd gerechtvaardigd is.
De wijze uil binnen dit onderwerp zal het moede koppie schudden en wacht op reactie vanuit het gremium azijnplassers......

73

Hannie
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Herijking N-amateurs

#82 Bericht door PA4WK »

Beste Hannie
Het is gewoon een gegeven dat hoe meer vermogen je maakt des te mee kans je loopt dat je storing veroorzaakt.
Van je andere opmerking dat N ers uitgekotst worden heb ik zelf in al die jaren (ongeveer 25 jaar) dat ik als PD0EDN door het amateur leven ging nooit iets gemerkt.
Als jij dat wel tegen komt zegt het denk ik meer over de mens dan over N of F
Misschien moet je andere vrienden zoeken
Best 73s Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Herijking N-amateurs

#83 Bericht door pe1mix »

PD0JIG schreef: De novices worden door FFers uitgekotst.
Beste Hannie,

Dit is het meest belachelijke wat ik sinds lange tijd heb gelezen.
Besef wel dat deze uitspraak meer over jou zegt dan over de doorsnee F amateur.......

Ben zelf via N (D) naar F (C) gegaan en het interesseert mij niet welke vergunning mensen hebben.
Belangrijkste is dat men plezier heeft in de hobby.
Alle F amateurs welke ik hier in de omgeving ken denken hier hetzelfde over.
Maar alle N amateurs overigens ook.
Ik heb hier regelmatig knutselende amateurs over de vloer die ik met veel plezier verder help, ook N-amateurs.

"Uitgekost" worden heeft met je houding en gedrag te maken, niet met welk examen je hebt afgelegd.

Groeten Eric.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#84 Bericht door PA2LO »

De afdeling 19 van de VERON vraagt de VR het HB te verzoeken om in het overleg met AT maar voren te brengen en er op aan te dringen om de N-amateurs toe te staan om met maximaal 100 Watt PEP uit te mogen komen op de aan N-amateurs toegekende delen van de 40 en 20 meter banden en de volledige 10 meterband, evenwel met de beperking van uitsluitend de Mode A3J (LSB en USB).
Let wel; met het aannemen van voorstel 9 van de voorstellen voor de VR komen de digimodes op HF voor de N amateur te vervallen. Weet niet of dat de bedoeling was?
Wat je hier stelt klopt niet maar ik snap je verwarring: het zinsdeel "met de beperking van" zet je op het verkeerde been. De opsteller(s) van het voorstel gebruiken de Nederlandse taal nogal krom in hun voorstel. Wat zij vragen is om het vermogen voor novice amateurs op de 10, 20 en 40 meter band bij gebruik van de mode A3J (LSB/USB) te verhogen naar maximaal 100 Watt PEP. Bij gebruik van andere modes, zoals CW, RTTY/PSK, etc zou de novice (in dit voorstel) met het huidig maximaal toegestane vermogen mogen blijven werken. Kortom: afhankelijk van de mode die gebruikt wordt een verschillend maximaal vermogen.

Los daarvan: de VR bepaalt niet of iets wordt uitgebreid of komt te vervallen, maar de wetgever. Zoals ik al eerder in dit draadje heb aangegeven zou de afdeling Groningen er verstandig aan doen het voorstel staande de vergadering in te trekken. Juist dit is een onderwerp dat in de lopende herijking meegenomen moet/zal worden.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#85 Bericht door PA2LO »

Op de website van de VERON is inmiddels ook toelichting gegeven op het communicatiepad i.z. dit onderwerp: https://www.veron.nl/nieuws/vooraankond ... -amateurs/
De reden waarom de VERON relatief laat met een bericht hierover komt, is omdat op 9 maart ook pas het formeel verzoek van Agentschap Telecom is ontvangen. Zonder formeel verzoek met wat de herijking exact moet inhouden, is namelijk niet mogelijk om al specifiek wat over de inhoud te vertellen zonder valse verwachtingen te scheppen. Nu is er ook van de zijde van AT duidelijkheid daarover.
Dat de VERON ook niet stil heeft gezeten blijkt:
De herijking van de N-registratie is dus een behoorlijk complex thema. De belangen zijn enorm groot en de impact ervan heeft zijn weerslag op alle radiozendamateurs in Nederland. Daarom moet het plan van aanpak goed doordacht en uitgewerkt worden. De VERON heeft al e.e.a. in de steigers staan.
En, waar de topic starter mee begon, namelijk zijn stem willen laten horen bij dit onderwerp waar hij direct belanghebbende bij is, is ook geregeld:
Met de vier eerder genoemde punten als basis wordt op dit moment een plan uitgewerkt. Dat houdt in dat de VERON aan de hand van een online enquête bij haar leden om advies gaat vragen, zowel bij N-, F- als luisteramateurs. In de komende week gaan we onze leden hierover verder informeren.


In deze tijd raken we meer en meer gewend aan snel communiceren. Het was fraai geweest als de VRZA en VERON vanuit de samenwerking op dit onderwerp een gezamenlijk communicatieplan hadden opgesteld. Dat de beide verenigingen een eigen aanpak kiezen voor afstemming met de achterban, maakt daarbij niet eens uit: dat past bij de verschillende identiteiten van de clubs. Door tegelijkertijd 'de achterban' op te zoeken, hadden veel van de heftige reacties achterwege kunnen blijven en hadden we wellicht meer positieve reacties gezien over hoe de verenigingen de belangen van zendamateurs in Nederland behartigt. Zoals het bericht van de VERON afsluit:

"De Verenigingsraad heeft eerder het hoofdbestuur al naar het Amateuroverleg gestuurd met de opdracht om bij Agentschap Telecom de 40 m en 23 cm opengesteld krijgen voor N-amateurs. Dankzij deze voorstellen en de druk richting Agentschap Telecom is de herijking er gekomen. Het is dan ook te danken aan de inspanningen van de Verenigingsraad en onze Werkgroep Overleg Overheid dat we deze unieke mogelijkheid tot herijking nu hebben."

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#86 Bericht door Adrian_ »

Van de Veron site:
Dat houdt in dat de VERON aan de hand van een online enquête bij haar leden om advies gaat vragen, zowel bij N-, F- als luisteramateurs.
Perfect.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#87 Bericht door PD9CN »

Inderdaad dit is perfect zo van de Veron.
Misschien was het ook beter of verstandig geweest als zowel de VRZA en Veron hier de handen in mekaar geslagen hadden :?

En het zou natuurlijk super zijn voor de Novice als we de gehele 14Mhz band en 7Mhz zouden krijgen :wink:
Die gehele Herijking zie ik als iets positiefs voor de Novice amateur :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Herijking N-amateurs

#88 Bericht door PA5COR »

Ik stelde al in een eerdere post: "beetje geduld a.u.b." :mrgreen:
Duideijk is dat dit bij sommigen iets teveel is gevraagd en worden meteen stellingen geponeerd die de vereniging nogal afkraken voor men de bel heeft horen luiden, laat staan voor men weet waar de klepel hangt.

Goed, probleem opgelost, en het zou Hamnieuws sieren een en ander met de Veron kort te sluiten en misschien hun verontschuldiging aan te bieden voor hun foutieve informatie.

We wachten af wat er verder gebeuren gaat.
73,
Cor
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PDØDFM

Re: Herijking N-amateurs

#89 Bericht door PDØDFM »

Hmm,,...

Ik lees alles met grote belangstelling.
In 1977 was ik uitermate blij met de 6 D-kanalen.
Ben flink actief geweest tot ongeveer 1982.
Nu de kinderen de deur uit zijn heb ik mijn licentie weer actief gemaakt.
Er is veel veranderd, ik ben geen D-amateur meer maar een N.
Veel meer frequenties erbij gekomen, ik was stomverbaasd.
Maar ik ben er mee in mijn nopjes, geweldig.
Wat wel mooi zou zijn is de gehele 20 en 40 meter.
Meer vermogen,... tja, 25 watt is op 2 meter meer als voldoende, al heb ik maar 2,5 watt.
Maar op HF is het toch moeilijk soms om gehoord te worden.
Dan zou 100 watt toch fijn zijn.
Ik werk met oude spullen die overigens in topconditie zijn, ik heb een beul van een HF-set.
En dan heb ik het over het gewicht, 15 kilo, een Yeasu FT 101ZD MK 3.
Die kan om en nabij 100 watt leveren, het is dan jammer dat je dat vermogen niet mag gebruiken.
Om te gaan studeren voor de F,. nee, dat kan ik niet meer, de technologie hedendaags, dat gaat me boven mijn petje, en mijn leeftijd speelt ook een rol.
Zelf iets gaan bouwen, ook daar begin ik niet meer aan.
Ik hoef niet op 23 cm, okee, ik heb een porto voor de repeater NOS, maar ik gebruik die eigenlijk nooit, wel om te luisteren.
Een kleine uitbreiding op HF voor de N zou geweldig zijn, 10 meter is er al, maar de hele 20 en 40 zou perfect zijn.
Iets meer vermogen,... dan is het voor de N helemaal goed.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Herijking N-amateurs

#90 Bericht door PA5COR »

Waarmee het verschil tussen N en F nog kleiner word en dus de bedoelde doorstroom nog meer verminderd.( het A.T. graag wil dat men doorstroomt)
Waarom stoppen bij heel 40 en heel 20 en 10? en 100 watt, over 5 jaar is dat ook weer niet genoeg en moet 80 erbij en.doe de WARC banden ook maar en.... :wink:
Bergen QRP ers werken met een paar watt de wereld rond, 25 watt de uitdaging om je te richten op het antenne park.

Of de examen eisen voor N zullen moeten worden verzwaard om dat geheel aan extra's "verdiend" te maken?, waarmee voor velen de N weer niet te halen is.

De Veron heeft gelijk, er zitten bergen haken en ogen aan deze her ijking...
Niet dat ik het de N niet gun, maar tegenover een vereenvoudigd examen staan verminderde mogelijheden, en als ik kijk naar het examen in voorjaar 1977 ( PD0-DBH) en nu is dat niet erg veel veranderd, maar zijn de mogelijkheden wel enorm uitgebreid.( genoeg mensen voor N en F opgeleid prive).
Voor de uitbreiding van de N wilde ik meer en heb met m'n toen 50 jaar toch de F gehaald, als ik dat kan is dat voor een ander ook mogelijk.
Nogmaals, wil je niet die moeite doen, even goede vrienden, het is jouw keus.

Het gaat erom dat ook het A.T. met de voorstellen eens kan zijn, men zal met gedegen argumenten op tafel moeten komen.
Dat wij als verenigingen en amateurs een voorstel goed keuren wil niet zeggen dat het A.T. daar in mee gaat.

Het A.T. heeft niet voor niks de boel bij de verenigingen neergelegd... :mrgreen:
Succes,
73,
Cor
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gesloten