Examen Mei F

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Examen Mei F

#241 Bericht door TomNL »

pa3kc schreef: Tot die tijd mocht je wel gaan uitzenden op de banden dan word je beschouwt door het Agentschap Telecom als een piraat!
Als je tijdens een QSO je call niet (of onvolledig) roept is dat toch ook het geval? Want als je hoort hoe vaak dat voorkomt...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#242 Bericht door PE2AAB »

Toen ik geslaagd was voor mijn N licentie, hebben we bij Onze leermeester Klaas, PA0KLS meteen 's avonds verbindingen mogen maken bij hem thuis onder de verenigingscall PI4ZA. Dat was harstikke spannend natuurlijk om als 16 jarig broekkie mijn eerste echte verbinding zelf te mogen maken :-)

Ach en voor de geslaagden, over enkele weken valt het papiertje wel op de mat en kun je direct met de DigID, je call aanvragen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#243 Bericht door elsinga »

Ik ben indertijd begonnen toen ik mijn registratiebewijs als PDF had gedownload van de site van AT, maar dat schijnt ook niet te mogen. Alleen het origineel toegestuurde registratiebewijs schijnt geldig te zijn. :shock: Waarom je het dan kunt downloaden en wat je moet doen als het origineel kwijt raakt wordt trouwens nergens gezegd. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Examen Mei F

#244 Bericht door FrankSD »

LeonR44 schreef::) Eerst maar eens fatsoenlijke apparatuur aanschaffen.
Kan mogelijk een Yaesu FT-817 overnemen dus even afwachten wat dat wordt.

Moet wel zeggen dat ik weinig lees van andere geslaagden, zowel voor N als F?
Kan me niet voorstellen dat ik 1 van de weinigen zou zijn.
Zowel bij F als bij N was het qua deelnemers toch aardig vol.
Maar goed, is niet gezegd dat die allemaal hier op dit forum zitten natuurlijk :)

Tja iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier he! Ik bijvoorbeeld heb nog maar enkele keren op een repeater geroepen en nog geen enkele keer op hf gewerkt.. ik beleef plezier aan de technische kant door toestellen die ik krijg of vind te repareren, aan mijn antennemast te werken tussendoor als ik echt tijd teveel heb, cw te leren, en heb al wat onderdelen bijeen om een antennetunner en guanella balun te maken. Als dit alles achter de rug is kan ik beginnen de verworven toestellen en kennis gebruiken om te zenden op hf.. haast heb ik niet!
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Examen Mei F

#245 Bericht door pa3kc »

TomNL schreef:
pa3kc schreef: Tot die tijd mocht je wel gaan uitzenden op de banden dan word je beschouwt door het Agentschap Telecom als een piraat!
Als je tijdens een QSO je call niet (of onvolledig) roept is dat toch ook het geval? Want als je hoort hoe vaak dat voorkomt...
Ik begrijp je frustratie Tom, maar dan ben je geen piraat.
De radioroepnaam wordt ten minste bij het begin en bij het einde van elke uitzending en ten minste eenmaal per periode van vijf minuten uitgezonden, waarbij een reeks kortdurende uitzendingen wordt aangemerkt als één uitzending.
source: http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... ebruik.pdf Punt 1.2, Pagina 5.
Amateurs die zich hier niet aan houden die krijgen vroeg of laat een waarschuwing van het AT.

Het is volgens mij zo dat het AT niet full time onze banden "actief" aan het beluisteren zijn. Maar zodra men wel actief mee gaat luisteren op onze banden, dan zijn ze verplicht te reageren op alle overtredingen die men waarneemt. Daarom lijkt het zo (naar mijn idee) dat je even niks hoort van het AT, en dan hoor je weer van iemand die een waarschuwing heeft gekregen. Maar dit is mijn interpretatie ervan en ik denk dat ik er niet ver vandaan zit.

//edit: "aanhouden" naar "aan houden" veranderd. Auto-correct :?
Laatst gewijzigd door pa3kc op 17 mei 2013, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

PH1JB
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2010, 15:52

Re: Examen Mei F

#246 Bericht door PH1JB »

TomNL schreef:Gefeliciteerd -nu nog- PD1HJB!

Heb jij wel de mogelijkheid om het in te scannen?
Bedankt iedereen.
Ik kan hem wel inscannen, doe mij maar even een PM met e-mail adres dan stuur ik hem daar wel heen.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#247 Bericht door Aeolus »

PD4PLM schreef: Met alle respect voor de goede bedoelingen............denk je nou werkelijk dat het AT daar aandacht aan besteedt??
Als jij als nieuwbakken amateur een keer wil kijken of er iemand reageert op jouw call zal er niemand zijn die gelijk op de stoep staat
Denk dat je eerder felicitaties krijgt van je collega amateurs.
Dit staat ongeveer gelijk aan het zeggen dat je best door rood mag rijden als er geen politie of flitspaal staat :) Wacht gewoon netjes op je call en ga dan pas zenden. Heb ik ook gedaan, en ja, was gruwelijk moeilijk om me in te moeten houden, maar zo zijn de regels :) Behave and don't do it.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Examen Mei F

#248 Bericht door PD7P »

da's weer een ander verhaal,ik heb ook netjes gewacht.
maar om nou weer gelijk met het vingertje te gaan wijzen van "niet doen jongens/meisjes tot je het papiertje hebt"
dat vind ik een beetje overdreven.alsof ze dat zelf niet weten.

off topic

dat rood licht verhaal is een grijs gebied.als je met een groep wielrenners aankomt en in eerste instantie is het licht rood,de groep krijgt groen maar eer dat de groep over gestoken is is het alweer rood en de helft van d groep rijdt door dat rode licht zal de pliesie niet snel bekeuren.
stond laatst hier in het dagblad,zal eens kijken of ik het artikel weer kan vinden

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Examen Mei F

#249 Bericht door pa3kc »

PD4PLM schreef:da's weer een ander verhaal,ik heb ook netjes gewacht.
maar om nou weer gelijk met het vingertje te gaan wijzen van "niet doen jongens/meisjes tot je het papiertje hebt"
dat vind ik een beetje overdreven.alsof ze dat zelf niet weten.
Blijkbaar is het wel nodig want uit deze lichting geslaagden heeft er sowieso 1 persoon zich zo kenbaar gemaakt op een repeater.

Ik had jouw eerste reactie op mijn reactie over het hoofd gezien. Aeolus had er al op gereageerd en ik sluit mij aan bij zijn reactie die hij gaf op jouw reactie.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Examen Mei F

#250 Bericht door pa3kc »

elsinga schreef:Ik ben indertijd begonnen toen ik mijn registratiebewijs als PDF had gedownload van de site van AT, maar dat schijnt ook niet te mogen. Alleen het origineel toegestuurde registratiebewijs schijnt geldig te zijn. :shock: Waarom je het dan kunt downloaden en wat je moet doen als het origineel kwijt raakt wordt trouwens nergens gezegd. :mrgreen:
Zodra je erbij kan via je digid en je kan hem in de online omgeving downloaden hoef je hem alleen maar uit te printen. Toen ik slaagde voor mijn F vertelde AT mij dat.

Je moet hem wel uitprinten dan hè :wink:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#251 Bericht door elsinga »

PD1HJB schreef:
TomNL schreef:Gefeliciteerd -nu nog- PD1HJB!

Heb jij wel de mogelijkheid om het in te scannen?
Bedankt iedereen.
Ik kan hem wel inscannen, doe mij maar even een PM met e-mail adres dan stuur ik hem daar wel heen.
robert at <call> .nl of <call> at amsat.org. ;) Zet ik 'm (na het weekend, zit het hele weekend met de scouts in het bos) wel even online voor iedereen.

Alvast dank!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#252 Bericht door PE2AAB »

pa3kc schreef:
elsinga schreef:Ik ben indertijd begonnen toen ik mijn registratiebewijs als PDF had gedownload van de site van AT, maar dat schijnt ook niet te mogen. Alleen het origineel toegestuurde registratiebewijs schijnt geldig te zijn. :shock: Waarom je het dan kunt downloaden en wat je moet doen als het origineel kwijt raakt wordt trouwens nergens gezegd. :mrgreen:
Zodra je erbij kan via je digid en je kan hem in de online omgeving downloaden hoef je hem alleen maar uit te printen. Toen ik slaagde voor mijn F vertelde AT mij dat.

Je moet hem wel uitprinten dan hè :wink:
Klopt inderdaad. Ik weet niet eens of je nog wel een originele vergunning krijgt toegestuurd of alleen het pasje?
Zodra bekend bij het AT en je de PDF kunt downloaden, is je vergunning een feit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Examen Mei F

#253 Bericht door PD7P »

ik kreeg het A4 thuis en het pasje.A4 ligt in de auto en het pasje in de gleuf voor dat ding in mn portefeuille :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#254 Bericht door PE2AAB »

PD4PLM schreef:ik kreeg het A4 thuis en het pasje.A4 ligt in de auto en het pasje in de gleuf voor dat ding in mn portefeuille :mrgreen: :mrgreen:
Bij mij zit dat A4tje in mijn administratie. Pasje is voldoende om in DBNLX mee aan te kunnen tonen dat je gelicenseerd bent.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Examen Mei F

#255 Bericht door Florian »

natuurlijk zal niet gelijk het AT op de stoep staan, maar je kan PA3KC geen ongelijk geven.

Ben ook Geslaagd voor F, en volgens mij ben ik nu de jongste met F(17) in nederland :?:
:D naja, je zult vast niet meer dat 1 hand nodig hebben om ze te tellen :D

Het kost wat tijd,maar dan heb je ook wat.Heeft mij 2 weken vakantie gekost, en de opgedane basis/voorkennis natuurlijk niet te vergeten.
Voor iedereen die geslaagd is, van harte en hoop jullie snel te werken op de banden.

Gr 73,Florian PD0MP/moeten we nog kiezen.
PB8DX

Plaats reactie