IARU-R1: de toekomst van amateurradio

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gert_PA2LO
Roepletters: PA2LO

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#91 Bericht door Gert_PA2LO »

OM's,
Bij de VERON dien je een voorstel in bij de afdeling, en wanneer het afdelingsbestuur het niets vindt, is het voorstel weg.
Waar afdelingsbestuur staat bedoel je waarschijnlijk "de leden van de afdeling". Het afdelingsbestuur bepaalt niet of een voorstel wel of niet moet worden ingebracht op de jaarvergadering, dat zijn de leden van de betreffende afdeling.
Bij de VRZA dien je een voorstel in bij het landelijk bestuur en mogen alle leden op de ALV hier iets over zeggen.
Mijn ervaring bij deze structuur: dat bij de ALV altijd dezelfde mensen op komen dagen. Een beperkte groep van alle leden. Soms ook nog mensen die op verzoek van het bestuur maar is komen opdagen, omdat er anders bijna niemand op de ALV aanwezig is. En die beperkte groep stemt dan over de voorstellen. Dat brengt volgens mij meer het risico van "vriendjes van vriendjes" met zich mee.

Kunnen we dan nu weer even terug naar het onderwerp: de toekomst van amateurradio in plaats van de structuur van de verenigingen te bediscussiëren? Prima om dat (opnieuw) te doen, maar maak daar dan even een apart draadje voor aan.

Thanks!

73,
Gert
Laatst gewijzigd door Gert_PA2LO op 05 jun 2021, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

PA1EJO
Roepletters: PA1EJO
Contacteer:

#92 Bericht door PA1EJO »

PA0BAK schreef: 05 jun 2021, 08:40
PA1EJO schreef: 05 jun 2021, 08:24 Bij de VERON kan iedereen z'n zegje doen, en ook bij de VRZA kan iedereen zijn zegje doen
Maar niet op de landelijke ALV!
Bij de VERON dien je een voorstel in bij de afdeling, en wanneer het afdelingsbestuur het niets vindt, is het voorstel weg.
Bij de VRZA dien je een voorstel in bij het landelijk bestuur en mogen alle leden op de ALV hier iets over zeggen.

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen:
Een landelijke ALV, waar alle leden welkom zijn en hun zegje mogen doen, kan bij een grote vereniging aardig in de papieren gaan lopen, zoals de huur voor een grote zaal, mogelijk gedurende een flink aantal uren.
Bij een kleinere vereniging is het overzichtelijker en zal een landelijke ALV ook korter duren.

Iedereen kan en mag voor zichzelf uitmaken, waar hij/zij zich thuis voelt, sommigen bij één, sommigen bij twee en sommigen bij geen.
Laten we hier geen verenigings-strijd van maken, daar wordt niemand wijzer van, het is en blijft gewoon een persoonlijke keuze.

Met opzet spreek ik hier over 2 verenigingen, omdat de VRZA en de VERON de partijen zijn, die bij het AT aan tafel zitten en deelnemen aan het QSL bureau.
Niets ten nadele van andere verenigingen, die ook allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben.
En welke vergaderruimte had je in gedachte om zo'n 6 a 7000 man te huisvesten voor 1 dag, voor de ALV is gekozen om de voorstellen eerst per lokale vereniging te bespreken, de grootte is dan beperkt tot ca een paar honderd leden, en als ze daar aan de orde zijn geweest gaan ze naar de ALV. Maar als je als lid een sterke mening hebt, de lokale vereniging niet in meerderheid mee gaat, staat niets je in de weg om het bij de ALV in te dienen. Dat de VRZA dit kleinschaliger kan doen komt omdat ze minder leden hebben (ik ken de procedure niet) maar het maakt verder ook niet uit. Maar als de VRZA ooit bwvs twee keer zo groot wordt dan gaat er ook gekozen worden voor een behandeling per afdeling. Het meer serieuze probleem is, ongeacht je grootte, amateurs geinteresseerd te krijgen voor functies in verenigingen. Veelal is meer de houding, we zijn blij dat iemand anders het voor ons doet. Zowel VERON en VRZA doen echt heel wat meer dan praten met het AT. Waar niet waar is is dat het maar vriedenclubjes zijn en dat je niets te zeggen zou hebben. Dat soort stemmingsmakerij is niet waar, ik zie ook geen voorbeelden waaruit het blijkt, zowel bij de VRZA als de VERON.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

-Verwijderd account

#93 Bericht door -Verwijderd account »

pe1cmo schreef:dit heeft betrekking op 13cm, en dank zij die primaire gebruikers is de 13cm band nog beschikbaar. de telecom jongens zouden het graag willen hebben maar door dat de primaire gebruikers (lees defensie en omroep) die band ook gebruiken krijgen die telecom jongens nul op het request.
Zouden er geen primaire gebruikers zijn, dan was de band al weg geweest. In de UK is het deel boven de 2350 MHz al telecom. (dus geen amateurs meer)
De zendbeperkingen hebben inderdaad bijna altijd betrekking op deze band. Maar ook de andere amateurbanden heeft de interesse van de commercie. De 70cm band is reeds in voorgaande jaren 2009 en 2014 onderwerp van discussie geweest.
En in 2019 stond de 2 mtr band ter discussie in Frankrijk.

En in vrijwel alle gevallen was/is het argument dat de radioamateurs -te- weinig actief zijn op deze frequentiebanden. En ik heb niet het idee dat onze activiteiten sindsdien merkbaar zijn toegenomen.

PA1EJO
Roepletters: PA1EJO
Contacteer:

#94 Bericht door PA1EJO »

PE2CH schreef: 05 jun 2021, 09:41
pe1cmo schreef:dit heeft betrekking op 13cm, en dank zij die primaire gebruikers is de 13cm band nog beschikbaar. de telecom jongens zouden het graag willen hebben maar door dat de primaire gebruikers (lees defensie en omroep) die band ook gebruiken krijgen die telecom jongens nul op het request.
Zouden er geen primaire gebruikers zijn, dan was de band al weg geweest. In de UK is het deel boven de 2350 MHz al telecom. (dus geen amateurs meer)
De zendbeperkingen hebben inderdaad bijna altijd betrekking op deze band. Maar ook de andere amateurbanden heeft de interesse van de commercie. De 70cm band is reeds in voorgaande jaren 2009 en 2014 onderwerp van discussie geweest.
En in 2019 stond de 2 mtr band ter discussie in Frankrijk.

En in vrijwel alle gevallen was/is het argument dat de radioamateurs -te- weinig actief zijn op deze frequentiebanden. En ik heb niet het idee dat onze activiteiten sindsdien merkbaar zijn toegenomen.
De 23 cm band staat ter discussie op dit moment omdat het Galileo systeem een E6 mode heeft die midden in de 23cm amateurband valt, Dit gaat waarschijnlijk tot beperkingen leiden/
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#95 Bericht door elsinga »

Galileo z'n E6 mode.... ik vraag me dan af waarom midden in de 23cm band? Hadden ze niet een andere frequentie kunnen nemen? Of is deze frequentie ze opgedrongen?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Hylke_PA9HK
Roepletters: PA9HK
Contacteer:

#96 Bericht door Hylke_PA9HK »

Ik lees hier veel over het betrekken van jeugd in de hobby, zelf ben ik afgelopen 26 mei geslaagd voor de F als 17-jarige.
Binnen Scouting houd ik mij deels bezig met vrijwilligersbeleid en ledenwerving. We hebben daar de vier kernwoorden: Vinden, binden, boeien en groeien.

In de huidige maatschappij is het lastig om leden voor een vereniging te vinden, dat merk ik zelf ook bij m'n Scoutinggroep. We hebben het afgelopen jaar erg veel tijd besteed aan naamsbekendheid, imago en kwaliteit. De investeringen daarin verdienen zich nu terug, we hebben in 1,5 maand tijd zo'n 10 nieuwe leden. En op een groep van 75 is dat best wel wat :)

Het is lastig om de huidige jeugd (15-30) te vinden en te binden. Mijn belangrijkste advies: Steek tijd in naamsbekendheid, laat zien wat je doet als vereniging, hoe bepaalde dingen gaan etc. Misschien een idee om inderdaad mee te gaan in de nieuwe electronica wereld, dus minder focus op analoog, maar misschien eerst de focus op een spelletje maken op een Raspberry Pi of een Arduino. Ik denk dat - ook de amateurwereld - steeds meer richting het digitale spectrum gaat. En als je daar nú al over nadenkt, moet je er ook nú al mee beginnen.

Zelf ben ik geen lid geworden van de VERON, en dat staat ook niet op de planning. Ik zie voor nu niks wat de VERON voor mij als 17-jarige toevoegt.
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

pa3a
Roepletters: PA3A
Contacteer:

#97 Bericht door pa3a »

@Hylke,
Zoek je zoiets?
https://www.pi4dec.nl/makerspace/
Lots of Arduino en Pi going on, zogezegd.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#98 Bericht door pe1cmo »

is al weer een tijdje geleden, maar het ministerie onderzoekt aanpassingen in het nationaal frequentie register, zo ook een stukje 23cm:

https://www.internetconsultatie.nl/nati ... an_2014/b1
23cm.JPG
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PH7R
Roepletters: PH7R

#99 Bericht door PH7R »

pe1cmo schreef: 05 sep 2024, 12:29 is al weer een tijdje geleden, maar het ministerie onderzoekt aanpassingen in het nationaal frequentie register, zo ook een stukje 23cm:
Ik neem aan dat reactie via Veron/VRZA en AO overleg lopen.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#100 Bericht door pe1cmo »

Dat hoop ik ja.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#101 Bericht door TheoP »

Ja maar er zijn maar weinig amateurs op 23 cm en er zal vast wel een paar KHz op de kortegolf er bij komen, als compensatie.
Iedereen blij?

Theo

PH2LB
Roepletters: PH2LB
Contacteer:

#102 Bericht door PH2LB »

pe1cmo schreef: 05 sep 2024, 12:29 is al weer een tijdje geleden, maar het ministerie onderzoekt aanpassingen in het nationaal frequentie register, zo ook een stukje 23cm:

https://www.internetconsultatie.nl/nati ... an_2014/b1

23cm.JPG
De wijziging verwijst volgens mij naar het document : https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/a ... -PDF-E.pdf
ADD
5.332A Administrations authorizing operation of the amateur and amateur-satellite services in the frequency band
1 240-1 300 MHz, or portions thereof, shall ensure that the amateur and amateur-satellite services do not cause harmful
interference to radionavigation-satellite service (space-to-Earth) receivers in accordance with No. 5.29 (see the most
recent version of Recommendation ITU-R M.2164). The authorizing administration, upon receipt of a report of harmful
interference caused by a station of the amateur or amateur-satellite services, shall take all necessary steps to rapidly
eliminate such interference. (WRC-23)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

#103 Bericht door PA0AA »

TheoP schreef: 05 sep 2024, 13:38 ...... en er zal vast wel een paar KHz op de kortegolf er bij komen, als compensatie.......
Laten ze "die paar kHz" er dan maar bij doen in het 220 MHz bandje, dat hebben de Amerikanen ook al.
Misschien kunnen we ooit nog eens een leuk QSO met ze maken op die band. 8) ( Moonbounce ? Meteor Scatter ? Whisper ? FT8 ? )
Er zal vast wel een paar kHz ruimte te vinden zijn om dat tussen al de DAB+ zenders te prakken. Zie https://www.frequentieland.nl/omroep/tdabkanalen.htm
Ik lees daar, dat een sub-kanaal, bijv. kanaal 11C, 1,75 MHz breed is. Een DAB+ signaal neemt 1,5 MHz ruimte in beslag, dus is er een paar honderd kilohertz
over, en dus passen wij daar mooi tussen in. :) Voor FT8 bijvoorbeeld is een paar kilohertz ruimte meer dan genoeg.
Dit zou je dus efficiënt frequentiebeheer kunnen noemen ...... :lol:

NB. Ik zit hier even mijn verleden te overdenken; Ooit, in de goeie ouwe tijd, liep de 23 cm band van 1215 MHz tot 1300 MHz ........ :?

73, Ruben, PA0AA.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#104 Bericht door PA0ETE »

De goede oude tijd is ook het probleem. Amateurs zijn vanzelf al redelijk conservatief, en naarmate ze ouder worden wordt dat ook erger. Bij veel amateurs is er dan ook een grote weerzin tegen veranderingen waardoor onze hobby meer jongeren zou aantrekken. Daarbij totaal vergetend dat ze zelf ook jong waren. In de jaren 60, 70 en 80 heeft onze hobby ook een aantal grote veranderingen doorgemaakt. De eerste verandering was dat je niet meer per se een zelfgebouwde zendontvanger (of een omgebouwde legerset of een afdankertje van een mede-amateur) meer nodig had om iets met de hobby te doen.

Die veranderingen toen hebben ervoor gezorgd dat er een flinke toename was in het aantal nieuwe vergunningen. Dat ging van nauwelijks meer dan 2000 begin jaren 70 naar 17.000 ergens in de jaren 80.

Ook toen was er bij de "oude garde" een flinke weerzin tegen de veranderingen. Maar het aantal nieuwkomers was toen zo groot dat die tegenzin uiteindelijk nauwelijks relevant was.

Het enige wat er nu hoeft te gebeuren is dat we net als toen die platgetreden paden van de afgelopen decennia los durven laten. Precies als er toen gebeurd is. Dat jongeren meer in digitale dingen geïnteresseerd zijn dan rood en violet oplichtende eindbuizen moet toch voor iedereen duidelijk zijn. Dat soort aspecten zijn er genoeg in onze hobby. Misschien moet er nog wat aan de vorm gesleuteld worden om ze 'sexy' genoeg te maken, maar ik denk wel dat het kan.

Alles wat nieuw is krijgt bij de amateurs echter eerst een hele grote hoeveelheid weerstand en kritiek over zich heen. Alsof het nieuwe binnen een heel korte tijd al het oude zou uitwissen of onmogelijk zou maken. Een voorbeeld is toen D-STAR net in Nederland de kop opstak. Ik was een van de mensen die dat in het begin al leuk vond. Ik werd opgebeld door amateurs die me min of meer smeekten om met D-STAR op te houden. Anders zou dit het einde van onze hobby betekenen, en ik wilde het toch niet op mijn geweten hebben dat alle FM-apparatuur binnen een jaar tijd waardeloos zou zijn en onverkoopbaar? Dat is uiteindelijk niet gebeurd. Er zijn nu zes of zeven populaire digitale modes, en FM wordt ook nog steeds gebruikt.

De dingen die jongeren leuk vinden hoeven niet in plaats van het huidige amateurisme te komen, maar ernaast. En natuurlijk, dat zal misschien niet op het gebied zijn van zoiets als DX-en. Misschien meer zoals inderdaad de digitale modes zijn of een meshnetwerk vergelijkbaar met Meshtastic. Het gaat daar (tenzij je een groot deel van het verkeer over internet laat lopen) toch wel degelijk om zendtechniek. En daarnaast: ook als je een knutselaar bent, en helemaal nooit zendt, tenzij je even je nieuwe bouwsel wilt uitproberen, ben je toch ook gewoon een goede zendamateur? Dat kan ook voor andere categorieën binnen deze tak van sport gelden...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Charles_
Roepletters: PC3X

#105 Bericht door Charles_ »

PA0ETE schreef: 06 sep 2024, 16:58De goede oude tijd is ook het probleem.

Alles wat nieuw is krijgt bij de amateurs echter eerst een hele grote hoeveelheid weerstand en kritiek over zich heen. Alsof het nieuwe binnen een heel korte tijd al het oude zou uitwissen of onmogelijk zou maken. Een voorbeeld is toen D-STAR net in Nederland de kop opstak. Ik was een van de mensen die dat in het begin al leuk vond.

De dingen die jongeren leuk vinden hoeven niet in plaats van het huidige amateurisme te komen, maar ernaast.
Ik ben radiozendamateur geworden toen het buizentijdperk bijna verleden tijd was. En het digitale tijdperk stond nog in de kinderschoenen. Resultaat daarvan is dat ik van beide nul verstand heb, nog steeds, op het zendexamen waren er geen vragen over deze technieken.

Je hebt zeker een punt wat betreft het "alles bij het oude laten" en niet -willen- openstaan voor nieuwe ontwikkelingen. Ik denk dat dit ook wel mede een oorzaak is waarom de 'oude garde' moeite heeft met de nieuwelingen. Generatiekloof zal zeker ook een rol hierin spelen. Herkenbaar ook voor mijzelf.

Het heeft ook een keerzijde, in sommige regio's worden er min-of-meer regelmatig rondes gehouden in oudere analoge spraak. Of dit te maken heeft met 'verlangen naar die goede oude tijd' durf ik niet te beweren. En dan blijken er opeens amateurs te zijn die geen apparatuur (meer) heeft om in Antieke Modulatie uit te kunnen komen... Vooral op 2M en in mindere mate geldt dit tevens op HF.

Over het geheel bezien is mijn oordeel dat over het gehele spectrum onze activiteiten zijn afgenomen, wellicht dat 80M de enige uitzondering is. Maar tegelijkertijd is het misbruiken van de zgn praatpalen duidelijk toegenomen. Ik kan dit niet anders verklaren dan dit dit komt door de makkelijke verkrijgbaarheid en de lage prijzen van handpratertjes bij de welbekende China Export.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Plaats reactie