Yaesu G-1000C

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Yaesu G-1000C

#1 Bericht door on7tz »

Hoi
Ik heb eens een vraag ik heb een yaesu rotor type G-1000 en als ik vrij veel heen en weer draai met mijn antenne bv 150° naar 180° dan naar 90° nog eens 180° en zo enkel malen en ik draai dan de antenne naar 0° dan gaat mijn meter van 30° vlug heen en weer(wel tussen de 0-30°) maw blijft niet mooi synchroon lopen doch de antenne buiten blijft mooi tegen dezelfde snelheid draaien en als je dan bv van 0° tot 300° draai en dan ineens terug naar 0° is er geen probleem weet iemand wat dit probleem is of is dit een erkend probleem van de G1000??
Dave

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#2 Bericht door PE1KXY »

Kijk eens naar het schema van je "klok" daar zit een soort comperator schakeling in die een motortje aanstuurd in je klok die dan gelijk loopt met je rotor. zowel rotor als klokmotor zijn uitgerust met een 360 graden potmeter en de comperator schakeling wil die twee dus gelijk houden. Om spreiding enz weg te regelen zitten hier een paar potmetertjes tussen.zie schema...... (ik had na blikseminslag dat de wijzer linksom bleef lopen.. hier de opamp vervangen en had ook het wibbelen, weet niet meer precies welke potmeter, maar ik denk dat je er wel uitkomt...)

Nog een nabrander: de motor van de rotor wordt gewoon aangestuurd met een wisselspanning, door die om te polen loopt die de andere kant op hier zit verder geen electronica tussen alleen een schakelaar, aan je rotor motor zit alleen de 360 graden potmeter.

hoop dat ik je opweg heb geholpen

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#3 Bericht door PA2OLD »

Lijkt dit op wat jij hebt?
http://ea4eoz.ure.es/g250.html
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Yaesu G-1000C

#4 Bericht door on7tz »

bedankt voor de reacties ik heb er nog niet echt naar kunnen kijken , maar bedankt voor de info volgende week zal ik eens bekijken wat het probleem alvast is

73's Dave

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#5 Bericht door PA3HMP »

Mocht je de documentatie willen hebben dan kijk hier maar eens, dat is voor de G800 en G1000 inclusief de sdx versies
http://www.megaupload.com/?d=GMVB03AX

Mark

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#6 Bericht door PA0O »

hallo de link naar G1000 documentatie werkt niet meer
Ik zoek de service documentatie van de G1000DXC
Ik heb een nieuwe G1000DXC die na enige tijd af en toe tijdens draaien gaat schokken of hikken
De schaalverlichting knippert en de wijzer gaat hen en weer..
Mijn 2e rotor is ook YEASU G2800DXC voor de HF beam het zwaarste Yaesu model
De besturing klok van deze rotoren zijn uitwisselbaar , intern is het verschil alleen de trafo, die is groter bij de 2800
Sloot ik de de G2800 klok aan op deze G1000DXC was er geen geschok in de aansturing.
De kast bodem heeft extra gaten zodat ze voor beide trafo's geschikt zijn verder verschilt de tekst op het front G1000DXC of G2800DXC
Toen ben ik gaan meten.
Met de kast open zie je een print met 2 spanning regelaars 7812 en 7808.
De onderzijde van die printkaart moet nog veel meer elektronica bevatten o.a. een PIC controller en veel op-amps
De besturing elektronica is verbazend ingewikkeld voor een in principe eenvoudige motor aansturing..
De trafo heeft slechts een secundaire wikkeling die via brug gelijkrichter en 1000uF ca 18V onbelast geeft.
Met nog een rimpel van ca 1V tt in rust . Deze 18V voed de motor maar ook de elektronica er is geen aparte wikkeling voor de besturing
.
Op de 7812 ingang met de scope zag ik een dip tijdens draaien die soms onder de 14V leek te komen.
Een standaard 7812 regelaar heeft minimaal 14V nodig.
Ik dacht dit probleem op te lossen met een lowdrop 7812 uitvoering
Ik had nog LT1963XX regelaars die zijn lowdrop 0.3V ! en low noise maar V-uit word bepaald door een weerstand deler met erg kleine SMD R's
de spanning was niet precies 12V 11.75
Dat leek me geen groot probleem....
Maar met deze 11.75 was de G-1000DXC volledig de kluts kwijt!
De aanwijzing klopte helemaal niet meer links recht draaien was erg traag en de knoppen reageerde vreemd
Draaide ik links liet ik de knop los , drukte dan op rechts om terug te draaien ... ging de rotor gewoon eerst links verder!
Kortom totaal ongecontroleerd !
Ik heb de originele 7812 er maar weer ingezet alles weer normaal ...
Is dat vreemd of niet?
Blijft over een lowdrop regel ic LT ..7812 met exact 12V ... of misschien de LT1963xx trimmen op 12V met precisie SMD 206....
Ik mocht de klok ook retour sturen , maar ik ben amateur en zo'n probleem moet je dan toch zelf op kunnen lossen, dacht ik.
Graag heb ik de juiste service documentatie om het ding beter te kunnen begrijpen
Overigens ik heb een ESP32 remote besturing gemaakt die deze rotor op afstand draadloos kan besturen dat werkt goed
ESP32 controller aangesloten op de PS2 "remote" daar komt de AZ spanning uit 0-4.5V
In het gebruiker handboek staat 2-4.5V voor 0-450 graden maar dat is gelukkig fout!
Jammer dat YEASU die antieke techniek blijft gebruiken
Ik zou zeggen encoder met remote optie besturing wifi standaard en seriële data ipv een az spanning

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#7 Bericht door PA0LMD »

PE1KXY schreef: 03 aug 2011, 21:32 Kijk eens naar het schema van je "klok" daar zit een soort comperator schakeling in die een motortje aanstuurd in je klok die dan gelijk loopt met je rotor. zowel rotor als klokmotor zijn uitgerust met een 360 graden potmeter en de comperator schakeling wil die twee dus gelijk houden. Om spreiding enz weg te regelen zitten hier een paar potmetertjes tussen.zie schema...... (ik had na blikseminslag dat de wijzer linksom bleef lopen.. hier de opamp vervangen en had ook het wibbelen, weet niet meer precies welke potmeter, maar ik denk dat je er wel uitkomt...)

Nog een nabrander: de motor van de rotor wordt gewoon aangestuurd met een wisselspanning, door die om te polen loopt die de andere kant op hier zit verder geen electronica tussen alleen een schakelaar, aan je rotor motor zit alleen de 360 graden potmeter.

hoop dat ik je opweg heb geholpen
De motor wordt gevoed met gelijkspanning......maar dat bedoel je denk ik ook.
Meten is (z)weten

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#8 Bericht door PA0O »

Ik denk dat mijn G1000DXC hetzelfde probleem heeft:
Op bepaalde richtingen gaat de wijzer soms schokken en de schaalverlichting flikkert iets.
De rotor zelf lijkt normaal regelmatig te draaien.
Ik kan geen mechanische problemen vinden er loopt niets aan voor zover ik dat kan zien. Er zitten geen zware antennes in 12ele2m 1m2 parabool; en een lichte 5ele 4m beam
Ik heb na wat meten gezien dat de 7812 regelaar ingang spanning iets inzakt tijdens draaien en soms wat meer...
Deze 7812 is op de Controle unit Q1038
C.a. 15V wissel word door D1001 en C1005 van 470uF ca 18V DC onbelast maar die spanning met rimpel kan behoorlijk zakken
tot onder de 15V DC.
Let op ! de midden pin van de UA7812 is met 3 dioden op -2,2V negatief niveau tov massa.
Deze 7812 is daarom een geïsoleerd type de koelvin mag niet aan massa.

Nu heb ik over de ingang een extra Elco 1000uF 25V gesoldeerd, de schaalverlichting die ook op de 12V zit blijft nu stabiel.
De az wijzer wil nog wel wat onregelmatig bewegen maar het is al een stuk beter.

Ik heb ook een G2800DXC die nagenoeg dezelfde klok heeft de trafo is iets groter en de tekst is G-2800DXC..
Maar ze zijn qua aansluitingen een kloon en deze op de G1000DXC rotor aangesloten heeft het schokkende... probleem niet.

Eerder had ik geprobeerd de ua7812 te vervangen door een low drop type, maar had niet in de gaten dat de midden pen van de 7812
op -2.2V tov massa is! dus de rotor was helemaal de kluts kwijt toen, niets defect overigens hierdoor..
Mogelijk zou ik deze 7812 regelaar alsnog kunnen vervangen door de TL1963 12V of een ander low drop
maar koelvin wel geïsoleerd van massa.

Een extra elco aanbrengen is eenvoudig
Na dat het deksel is verwijderd is bovenop de print van de controller UA7808 en 7812 gemakkelijk bereikbaar.
Ik heb een 1000uF elco direct op de 7812 gesoldeerd - op de midden pin + op pin 1 de ingang.
Mogelijk is dit voldoende en laat ik het zo.
Mocht dit nog problemen geven dan zal ik alsnog de 7812 kunnen vervangen door een (geïsoleerde) low drop 7812

73
Laatst gewijzigd door PA0O op 17 okt 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#9 Bericht door PA0LMD »

PA0O schreef: 14 okt 2022, 11:18 hallo de link naar G1000 documentatie werkt niet meer
Ik zoek de service documentatie van de G1000DXC
Ik heb een nieuwe G1000DXC die na enige tijd af en toe tijdens draaien gaat schokken of hikken
De schaalverlichting knippert en de wijzer gaat hen en weer..
Mijn 2e rotor is ook YEASU G2800DXC voor de HF beam het zwaarste Yaesu model
De besturing klok van deze rotoren zijn uitwisselbaar , intern is het verschil alleen de trafo, die is groter bij de 2800
Sloot ik de de G2800 klok aan op deze G1000DXC was er geen geschok in de aansturing.
De kast bodem heeft extra gaten zodat ze voor beide trafo's geschikt zijn verder verschilt de tekst op het front G1000DXC of G2800DXC
Toen ben ik gaan meten.
Met de kast open zie je een print met 2 spanning regelaars 7812 en 7808.
De onderzijde van die printkaart moet nog veel meer elektronica bevatten o.a. een PIC controller en veel op-amps
De besturing elektronica is verbazend ingewikkeld voor een in principe eenvoudige motor aansturing..
De trafo heeft slechts een secundaire wikkeling die via brug gelijkrichter en 1000uF ca 18V onbelast geeft.
Met nog een rimpel van ca 1V tt in rust . Deze 18V voed de motor maar ook de elektronica er is geen aparte wikkeling voor de besturing
.
Op de 7812 ingang met de scope zag ik een dip tijdens draaien die soms onder de 14V leek te komen.
Een standaard 7812 regelaar heeft minimaal 14V nodig.
Ik dacht dit probleem op te lossen met een lowdrop 7812 uitvoering
Ik had nog LT1963XX regelaars die zijn lowdrop 0.3V ! en low noise maar V-uit word bepaald door een weerstand deler met erg kleine SMD R's
de spanning was niet precies 12V 11.75
Dat leek me geen groot probleem....
Maar met deze 11.75 was de G-1000DXC volledig de kluts kwijt!
De aanwijzing klopte helemaal niet meer links recht draaien was erg traag en de knoppen reageerde vreemd
Draaide ik links liet ik de knop los , drukte dan op rechts om terug te draaien ... ging de rotor gewoon eerst links verder!
Kortom totaal ongecontroleerd !
Ik heb de originele 7812 er maar weer ingezet alles weer normaal ...
Is dat vreemd of niet?
Blijft over een lowdrop regel ic LT ..7812 met exact 12V ... of misschien de LT1963xx trimmen op 12V met precisie SMD 206....
Ik mocht de klok ook retour sturen , maar ik ben amateur en zo'n probleem moet je dan toch zelf op kunnen lossen, dacht ik.
Graag heb ik de juiste service documentatie om het ding beter te kunnen begrijpen
Overigens ik heb een ESP32 remote besturing gemaakt die deze rotor op afstand draadloos kan besturen dat werkt goed
ESP32 controller aangesloten op de PS2 "remote" daar komt de AZ spanning uit 0-4.5V
In het gebruiker handboek staat 2-4.5V voor 0-450 graden maar dat is gelukkig fout!
Jammer dat YEASU die antieke techniek blijft gebruiken
Ik zou zeggen encoder met remote optie besturing wifi standaard en seriële data ipv een az spanning
Ik kan je aan de schema's van de 1000DXC helpen, stuur me even een email svp.
Meten is (z)weten

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#10 Bericht door PA0O »

ik zie ook pas dat dit allemaal oud nieuws is..

maar misschien toch nog actueel aangezien de G1000DXC nog steeds geleverd word

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#11 Bericht door PA0O »

n.b.
Ik heb een redelijk bruikbaar schema van de G1000/2800 maar geen service handboek.
Het soms zwabberen van de aanwijzing word m.i. veroorzaakt door een mechanische slingering / resonantie van de antenne.
Het zal bij sommige antennes kunnen optreden.
Door deze slingering gaat de motor belasting sterk variëren en zakt de 12V in waardoor het effect versterkt word.
Met een extra elco 1000uF over de ingang van de 7812 samen met de bestaande 470uF word dit gedempt.
De schaal verlichting ,12V blijft nu constant het slinger effect is geen probleem meer.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#12 Bericht door PA0LMD »

PA0O schreef: 22 okt 2022, 08:41 n.b.
Ik heb een redelijk bruikbaar schema van de G1000/2800 maar geen service handboek.
Het soms zwabberen van de aanwijzing word m.i. veroorzaakt door een mechanische slingering / resonantie van de antenne.
Het zal bij sommige antennes kunnen optreden.
Door deze slingering gaat de motor belasting sterk variëren en zakt de 12V in waardoor het effect versterkt word.
Met een extra elco 1000uF over de ingang van de 7812 samen met de bestaande 470uF word dit gedempt.
De schaal verlichting ,12V blijft nu constant het slinger effect is geen probleem meer.
De rotor is m.i. dus te licht voor de gebruikte antennes.
Een service manual is door Yaesu nooit gepubliceerd.
Meten is (z)weten

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#13 Bericht door PA0O »

geen problemen met 12V variaties meer gezien sinds de extra 1000uF
Kan me niet voorstellen dat deze G1000 te licht zou zijn voor de lichte 2m beam M2 12ele heel lichte sterke constructie en de parabool plus 5 ele 4m
De G1000 moet ook een redelijk zware HF beam kunnen hebben.
Ze draait snel rond met deze antennes
Ik houd het op een mechanische slingering waardoor de motor belasting varieert, en de 12V iets inzakt en het slinger effect versterkt.
Ik heb inmiddels de ESP8266 /ESP32 Wlan besturing goed werkend gevoed uit de Rotor external control pin6.
Daar zit een spanningsdeler op 1k 1k2 Deze SMD weerstanden verwijderd via een multifuse 12V ( =10.5V tov massa) word ESP gevoed 80mA extra is geen probleem.
waarschijnlijk was de 4.5V op pin6 voor de speed regeling
Bij remote aansturen via de mini DIN ext control draait de rotor op de laagste snelheid , onafhankelijk van de speed potmeter stand
Pin 6 doorverbonden met de speed ingang 4 geeft max snelheid.
Maar die optie is dus ongedocumenteerd ...
Geeft niet een voeding via pin6 is wel handig.

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#14 Bericht door PA0O »

We zijn al een poosje verder sinds mijn 1e reactie.
De G1000 DXC klok is inmiddels vervangen door de duurdere kloon G2800DXC.
Die G2800 controller kwam vrij van iemand die wijselijk deze antieke zaak heeft vervangen door eigenbouw
op basis van K3NG software.
Het zal een commerciële keuze zijn van Yaesu rotoren om op de iets zwaardere trafo na, gelijke controllers op de markt te zetten
Met opschrift G-2800DXC of G-1000DXC
Deze "klok" heeft het slinger / resonantie effect van de wijzer servo niet.
Mogelijk is er een instelling in de besturing die de demping van de servo regel lus regelt.
Het schema hiervan geeft geen informatie over de functies van de onderdelen
Niemand die deze oude techniek gaat kopiëren dus wat is het probleem om informatie achter te houden ?

ph2m
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 jan 2011, 17:19
Roepletters: PH2M
Locatie: Hazerswoude-Dorp (JO22HC)
Contacteer:

Re: Yaesu G-1000C

#15 Bericht door ph2m »

PA3HMP schreef: 16 aug 2011, 11:38 Mocht je de documentatie willen hebben dan kijk hier maar eens, dat is voor de G800 en G1000 inclusief de sdx versies
http://www.megaupload.com/?d=GMVB03AX

Mark
Helaas de link werkt na 12 jaar niet mee :(

73 de Frank PH2M
73 de Frank PH2M 8)

Plaats reactie