omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#571 Bericht door pc1mb »

pa3kc schreef: 06 jul 2021, 10:15 Het is misschien even wennen zonder die mast met grote beams en hoogte en wat niet meer maar ook zonder die mast kan je prima uitkomen op de banden.
Zolang je geen inpraatproblemen bij de buren hebt tenminste... Met je TX vermogen zo laag bij de woningen.

-Verwijderd account

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#572 Bericht door -Verwijderd account »

pa3kc schreef: 06 jul 2021, 10:15Het is misschien even wennen zonder die mast met grote beams en hoogte en wat niet meer maar ook zonder die mast kan je prima uitkomen op de banden.
Of anders deze uitleg :mrgreen:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#573 Bericht door ----- »

Wat een braaf volk hier met de je moet vooral niet boven het maaiveld uit willen steken mentaliteit. ik ben blij dat types zijn als Tony die gestreden heeft voor wat ie waard is voor het recht een fatsoenlijke antenne te mogen plaatsen. Ik heb gelukkig wel een 18 meter mast mogen plaatsen en gun dat iedere amateur omdat het verschil is gigantisch, geen storing meer van de buurt geen storing meer in de buurt. Weg met de middelmatigheid en strijd a.u.b. voor ons recht heren.

(ps. gewoon in een woonwijk en de buren vinden het prima)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#574 Bericht door PA1AIS »

Radioamateurs blijven ook wel enorme oportunisten grenzend aan egocentrisch. Het heeft nl niets met de maaiveld theorie te maken. Zendamateurs kunnen zich blijkbaar erg slecht in en ander verplaatsen.
Ik lees alleen maar technische "eigenbelang" argumenten.
Maar over eventuele aversie van mensen die er tegenaan moeten kijken hoor ik hier niets, kenmerkend zou ik haast zeggen.

Natuurlijk fijn zo'n hoge mast als zendamateur, wees dan een vent en overweeg een huis in het buiten gebied. Past dat niet bij je beurs, pas dan me plannen aan waarbij je buren er geen bezwaar tegen hebben. Met juridische procedures maak je in de buurt niet altijd vrienden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#575 Bericht door PA3HMP »

pc1mb schreef: 06 jul 2021, 20:00
PA3HMP schreef: 06 jul 2021, 09:43 Meestal is het zo dat als je boven 15 meter gaat je een hoop ellende kan verwachten want dan gaat de provincie er over, nog meer kosten en gezeur.
En ónder de 15 meter kun je net zo goed 5 meter vergunningvrij op je nok zetten, dat is vrijwel even hoog...
ja, maar een mast is meestal steviger dan een schoorsteen, maar een schoorsteen scheelt wel een hele hoop gezeur en kosten.
ik heb geluk gehad met buren die niet liepen te klagen en het geen enkel probleem vonden.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#576 Bericht door pc1mb »

Dat deze vakwerkmast er wel érg industrieel uitziet is natuurlijk wel zo.

Maar er bestaat wel een tussenweg tussen "je hebt het recht om te doen waar je zin in hebt" en élke aversie cultiveren.

Deze aversie richt zich helaas soms juist tegen álles wat afwijkt van het aangeharkt gemiddelde. Is dat wel aversie of juist bekrompenheid? Je kan dat best de maaiveld theorie noemen of de dictatuur van de middelmaat. Daar zit heus een kern van waarheid in. Aan de ene kant gaat men zo prat op tolerantie en diversiteit, maar aan de andere kant moet elk tuintje er wel exact hetzelfde uitzien en daar vooral niks "raars" in staan. Selectieve diversiteit is dat.

Beetje rekening met elkaar houden dus. En dat gaat twee kanten op. Dus inderdaad... Die enorme industriële vakwerkmast is geen goed plan als de buurt daar grote moeite mee heeft. Aan de andere kant mag je best verwachten dat de buurt ook rekening met jóuw wensen houdt, en een visueel slankere oplossing wél accepteert, of een schuifmast die alleen in gebruik boven je woning uitsteekt. En nee, dan maar even geen baken, maar echt alleen uitschuiven als je achter de set zit. En dát stukje rekening met elkaar houden en begrip voor elkaar ontbreekt soms, aan beide kanten.

Zero tolerance jegens alles wat niet "normaal" is, is niet helemaal waar tolerantie en diversiteit over gaan...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#577 Bericht door pc1mb »

PA1AIS schreef: 07 jul 2021, 06:34 Natuurlijk fijn zo'n hoge mast als zendamateur, wees dan een vent en overweeg een huis in het buiten gebied.
De meesten wonen niet alleen, en hebben ook nog huisgenoten om rekening mee te houden ;) De achtertuinwelstandscommissie zegmaar.

Verder is buitengebied ook geen garantie: daar wordt dan weer het groen en landelijk aanzien van beschermd. Ook weer vanuit de gedachte dat alles er hetzelfde uit dient te zien.

Naar mijn mening is het echt veel te normaal geworden om een dwingende mening te hebben over de spullen van een ander. Jouw smaak aan een ander op te leggen. Laat een ander toch, in redelijkheid, in z'n waarde en z'n ding doen. Dát is leven in een vrij land. Niet mooi vinden is geen overlast.

Dat betekent niet dat je 30 meter vaste vakwerkmast maar overal normaal moet vinden, maar wel bereid moet zijn tot een compromis, en niet gewoon alles wat ook maar enigszins zichtbaar is, moet willen verbieden.
Laatst gewijzigd door pc1mb op 07 jul 2021, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#578 Bericht door pc1mb »

PA3HMP schreef: 07 jul 2021, 07:08 ja, maar een mast is meestal steviger dan een schoorsteen, maar een schoorsteen scheelt wel een hele hoop gezeur en kosten.
Voor de prijs van een vrijstaande vakwerkmast kun je natuurlijk ook best wat vertimmeren om die 5m op het dak stevig te bevestigen. Dat hoeft dus het probleem niet te zijn.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#579 Bericht door EA5JEX »

Waar ik woonde hebben ze meer dan 20 windmolens geplaatst van meer dan 200m hoog ondanks protesten van bewoners. Nu bromtonen, slag schaduw, en knipperende lichten. Daarnaast weilanden vol zonnepanelen en wekelijks aarbevingen en verzakkingen door magnesium winning. Waar klagen de mensen over, liever een mast van een zendamateur dan al die ellende.

Blij dat ik weg ben!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#580 Bericht door PA3HMP »

pc1mb schreef: 07 jul 2021, 07:23
PA3HMP schreef: 07 jul 2021, 07:08 ja, maar een mast is meestal steviger dan een schoorsteen, maar een schoorsteen scheelt wel een hele hoop gezeur en kosten.
Voor de prijs van een vrijstaande vakwerkmast kun je natuurlijk ook best wat vertimmeren om die 5m op het dak stevig te bevestigen. Dat hoeft dus het probleem niet te zijn.
ja als je gelukt hebt met een stevige schoorsteen wel, ooit eens een ouderwetse dikke schoorsteen die niet meer werd gebruikt vol gegooid met beton nadat ik er een pijp in had gemaakt, maar veel daken hebben geen schoorsteen meer tegenwoordig en dan wordt het lastiger, dan is een mooie uitschuifbare en kantelbare mast veel fijner om aan je antennes te werken.

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#581 Bericht door PE1RTC »

Als ik die foto van Tony's woning zo bekijk met de mast plat in de achtertuin dan zou ik nog wel wat anders kunnen bedenken:
waarom geen pijp met muurbeugels aan de zijkant van het huis plaatsen en deze max 5 meter boven de nok uit laten komen?
Dan kan hij zeker tot 70cm uitkomen en zo toch de hobby beoefenen en ook nog vergunningsvrij of zie ik dat verkeerd?
Diamond V2000 of zoiets eraan monteren en een eindgevoed draadje voor kortegolf de tuin in en klaar.
Heb je geen super station maar je kan zeker meedoen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#582 Bericht door elsinga »

Ik woon ook in een woonwijk met krappe tuinen, mijn achtertuin is een 10m diep en bijna 8m breed (mazzel, want ik woon in 1 van de 2 huizen met een oprit). Door de oprit dus ook een zijgevel en daar heb ik een antennebuis aan hangen, met in top een X50 waardoor het totaal 5m boven de nol uit komt. Precies vergunningsvrij. :mrgreen: Daarnaast achter in de tuin een 6m steigerbuis aan het schuurtje, steekt dus 4m boven het dak daarvan uit en is ook vergunningsvrij. Tussen beide buizen hangt mijn folded dipool.

Hier dus alles vergunningsvrij en ik kan uitkomen op alles tussen 160m en 70cm (al heb ik voor 160m en 4m wel de Emergency Tuner stand van de 7300 nodig, in de normale stand is de misaanpassing te groot).

Zie ook https://pc5e.nl/equipment/antennas voor wat info en foto's.

Interessant detail: mijn buren aan de andere kant van onze opritten zeiden, toen ik vertelde waar het voor was en dat ik de draadantenne niet voor hun zonnepanelen had hangen, dat dat ook geen probleem was geweest. Met de buren aan de andere kant had ik dan wellicht wel een probleem gehad, die zijn een stuk meer van de kritische.

De moraal van dit verhaal: ook vergunningsvrij kan er een hoop. En een goede verstandhouding met de buren is veel waard.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#583 Bericht door PE1RTC »

Helemaal mee eens, PC5E, en een beetje met de buren op kunnen schieten is ook wat waard.
Daarom staat hier ook geen mast in de tuin maar een getuide glasvezelpaal van een meter of 10 van Spiderbeam.
Is mooi zwart van kleur en lekker dun dus onopvallend. Prima geschikt om er een omgekeerde L antenne tegenaan te monteren of als ondersteuning van een dipool.
Voor vhf en uhf kom ik niet verder dan de lokale repeaters en dan is een "stokje" wel genoeg.
Iedereen blij.
Bijlagen
20210708_141048.jpg

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#584 Bericht door PA1RA »

Dit is mijn 18m mast in de achtertuin.
Ik heb een vergunning gekregen, maar de buurman heeft de hele buurt gemobiliseerd want 'dit super extreem gevaarte hoort niet in de buurt thuis'. Hij heeft dus bezwaar aangetekend. De hoorzitting is geweest en de gemeente is in beraad.... Ik heb verder geen achterburen, en mijn huis is te laag om er een vergunningsvrije mast tegenaan te zetten. met +5m kom ik misschien net tot het level van de zonnepanelen van mijn buurman...
Argumenten? Alles wat je kunt bedenken. tm zijn vrouw die gevoelig is voor straling (zijn wifi komt bij mij keihard binnen, moet hij daar maar eerst wat aan doen). Verder ook het feit dat 'dergelijke masten misschien op een woonwagenkamp thuis horen, maar niet in onze buurt'. Tsja.. mooie huizen en tuinen hier, inderdaad....
Bijlagen
Helemaal_tuin_DSC_3032e (Large).jpg

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

#585 Bericht door PE1RTC »

PA1RA, nou dat is toch een mooie slanke mast zou je zeggen.
Kan je niet ondertussen met de buren koffie gaan drinken.
Argumenten?
Waarom help je ze niet en laat je ze de stralingsniveau's in hun eigen huis zien m.b.v. een wifi sterkte app op de telefoon? Wellicht zijn ze veel bereidwilliger als jij ze geholpen hebt om de stralingsniveau's wat naar beneden te brengen.

Ik kan niet zien of ze s'winters zicht op je tuin hebben, maar mocht dat zo zijn dan zou ik ze zeker een foto van een grote loop antenne, liefst van 5m doorsnee laten zien en zeggen dat dit het alternatief is voor het slanke mastje. (tis voor hf natuurlijk maar weten zij veel), en dat je dit vergunningsvrij in je tuin mag zetten.
Tenslotte zou je nog met ze kunnen babbelen of ze het dan wel goed vinden als je de mast aan de andere kant van de tuin neerzet, zo ver mogelijk bij ze vandaan.

Hier leert de ervaring dat in gesprek gaan vaak het beste werkt.
Mijn draadantenne hing eerst aan een boom in de tuin van de achterburen.
Nieuwe buren....draadje hing in de weg....mag dat draadje weg buurman?
Tuurlijk buurvrouw, dan zet ik een mooie vakwerkmast achterin de tuin van 5 meter hoog.
OOO dat vindt de gemeente nooit goed zei de buurvrouw...ik zei ja hoor, want het is vergunningsvrij.
Hoe liep het af? Nog geen dag later stonden ze samen op de stoep om te zeggen dat het draadje best mocht blijven hangen.
Later heb ik alsnog die 10m zwarte paal geplaatst omdat ik last had van takken tegen de draadantenne en tot mijn plezier vonden ze het een hele mooie oplossing.
Later heb ik nog eens een vriendelijk gesprek met haar gehad over straling, zendvermogen, wifi, etcetera en alles tot tevredenheid kunnen verklaren en zo leven we alweer een paar jaar in goede harmonie.

Ik hoop voor je dat het goed komt, 73 Gert.

Plaats reactie