CDE / HyGain antenne Rotor

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#16 Bericht door PA3CWI »

Harry,
Ik kan de typenummers niet meer achterhalen maar heb even gegoogled op '8 pin jones connector'
Je krijgt dan een heel scherm vol van deze connectors, male, female en ook chasisdelen.
Ik gebruik er zelf 2 boven in de mast bij de rotor en 2 in de shack.
Ik heb ze destijds via ebay besteld.
Succes!
73 de Kees

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#17 Bericht door pe1br »

Bij de scouting gebruiken we 7 polige trekhaak aanhanger connectoren voor yaesu rotoren.
Je zou de 13 polige variant kunnen gebruiken voor jou toepassing.

Ze zijn goedkoop, overal verkrijgbaar bij de auto handel, waterdicht en robust (scouting proof :D :D )

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#18 Bericht door PE1PQX »

Ik heb 2 setjes van dezen besteld via Fleabay: https://www.ebay.com/itm/8-pin-waterpro ... 2749.l2649
Is niet te groot en bij mijn weten redelijk waterdicht.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#19 Bericht door PE5HV »

73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#20 Bericht door PE1PQX »

Kabeldiameters van die connectoren zijn niet echt groot... 6 - 6.5mm
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#21 Bericht door PE5HV »

Technische specificaties
Bouwtype Stekker, recht
Totaal aantal polen 8
Kleur (specifiek) Zwart
Inhoud 1 stuk(s)
Nominale stroom 8 A
Nominale spanning 600 V
Sluiting Bajonetsluiting
Voorijlend contact (PE) Nee
Kabeldiameter tot 6.50 mm
Kabeldiameter vanaf 6 mm

Zou dit niet voldoende zijn voor rotor?
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#22 Bericht door PE1PQX »

Ligt aan de kabel die je gebruikt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#23 Bericht door PE5HV »

bij wat duurtesten CW/ CCW draaien, schakelt de motor en rem op een gegeven moment uit; zowel trafo in de besturing, als de motor zijn op dat moment naar mijn beoordeling niet extreem heet.

Welke (thermisch) beveiligingen zitten er in de componenten, zoals trafo en motor? Ik zie deze niet in het schema.

Wie heeft soortgelijke ervaringen?
73
Harry
PE5HV / NL6594

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#24 Bericht door PE5HV »

gevalletje RTFM:

volgens de manual zit er een thermische schakelaar in de primaire winding om oververhitting te voorkomen. Dus ik beschouw het als "normaal gedrag". Mijn test bestond uit het langduring heen / weer draaien van de rotor. Dat is niet helemaal de praktijk natuurlijk.
73
Harry
PE5HV / NL6594

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#25 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Harry.

Ik gebruik hier voor het satelliet werk een KR-500 en kR-400 beide rotoren hebben geen mechanische eindstop
voor hand matig gebruik is dat niet zo een probleem ik had ergens gelezen dat er motoren verbrand waren
bij automatische antenne besturing.
Dat kan natuurlijk als de zaak niet synchroon loopt om er toch een eindstop te maken ga ik twee naderings
sensoren monteren aan de buitenzijde ven de beide rotoren.

Ja ze hadden ook voor da geld deze van uit de fabriek in kunnen maken soms springen de tranen in mijn ogen als je deze rotoren uitklaar haalt kwa constructie.

Ik wilde jou nog iets vragen maar ik stuur jou wel een e-mail.

73 Cor
pe1nil

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#26 Bericht door PA1RA »

Laat ik nu net ook eenArduino besturing voor de CD45 Ham VII rotor gemaakt hebben. Hieronder het schema. Als je interesse hebt kan ik je ook mn programaatje geven, maar daar wordt nog aan gewerkt (het werkt al wel goed, maar ik wil met 'Processing' de wijzer op een landkaart naar keuze mee laten lopen).
De potmeter vd rotor ligt inderdaad met de loper aan massa, maar de spanning kun je t.o.v. de + 12V afpakken. De loper is dan gewoon de 0V. De 12V voeding zweeft nl t.o.v. de ground. Wel even flink filteren. De loper aansluiting loopt over dezelfde draad als de return van de rotormotor en heeft tijdens draaien een erg hoge storing!.
Ik geef met een potmeter het setpoint in, dat verschijnt in graden op het lcd display. De regel daaronder geeft de rotorpositie aan. De drukknop geeft een 'go' en de LED gaat knipperen. Is het setpoint gelijk (binnen +/- 5 graden) dan stopt hij weer. De brake spanning schakel ik gelijk met de Cw/CCw (dubbelpolig relais). Heb dus maar 2 relais nodig. Ik heb de relais zo geschakeld dat ook zonder de Arduino alles gewoon werkt zoals origineel.
Connectie tussen de controller en Arduino kast met een standaard vga kabeltje (slingeren hier toch genoeg rond, vandaar).

73,
Rene.
PA1Ra
Bijlagen
RotorControllerArduino.pdf
(250.75 KiB) 118 keer gedownload

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#27 Bericht door ON5RKN »

Een bericht van 2011....

Ik snap niet hoe dit nu terug opgerakeld is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#28 Bericht door PE1PQX »

ON5RKN schreef:Een bericht van 2011....

Ik snap niet hoe dit nu terug opgerakeld is
Even terug lezen en je weet het: viewtopic.php?p=247543#p247543
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#29 Bericht door PE5HV »

@PA1RA: dank voor het schema; ik had zelf het idee om het met een numeriek toetsenbord het setpoint in te geven. De potmeterwaarde uitlezen en vertalen naar graden idd. Ik wilde 3 relais gebruiken, maar met 2 dubbelpolige relais is mooier. Als je het programma wilt delen, graag (beter goed overgenomen, dan slecht zelf bedacht :-)).

@PE1NIL: deze rotor heeft wel eindstops met eindschakelaars. Dat is wel zo prettig. De constructie van met name het stuurkastje vind ik ook zeer antiek aandoen, maar blijkbaar zo solide dat het al tientallen jaren meegaat. Je ziet dat in sommige gebieden van de techniek dat bewezen techniek voorgaat op innovatie. En het zijn tenminste nog vervangbare conventionele onderdelen ipv SMD.
73
Harry
PE5HV / NL6594

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#30 Bericht door PA1RA »

Hieronder de Arduino en Processing software die bij mijn rotorbesturing hoort.
Het zijn mijn eerste probeerselen met Arduino en Processing, dus er kan vast vanalles veel beter. Zo merk ik dat ik bij het opstarten van Processing nogal eens een error met de communicatie krijg. Paar keer opnieuw proberen en het werkt weer.
Verder spreekt het voor zich. Je kunt er natuurlijk nog vanalles aan veranderen. Zal ik in de nabije toekomst ook vast nog wel doen ;-). (verder even opletten dat je eerst op het eerste scherm klikt voordat je een keuze voor de kaart in kunt geven).

Nog wat info voor de Arduino sw: met de hysteresis tune ik ook de uitlezing van de rotor een beetje. Die spanning zakt in bij het roteren. Eens dattie stil staat is de spanning hoger. Dat is goed op te lossen door de hysteresis wat assymetrisch te maken. Verder zal die offset per rotor en vooral rotor kabel anders zijn. ff tunen.

Een snel videootje voor een impressie: https://youtu.be/Zm-JP62UXuA

succes!
73,
Rene.
Bijlagen
ArduinoRotorBesturing.zip
(744.33 KiB) 95 keer gedownload

Plaats reactie