CDE / HyGain antenne Rotor

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

CDE / HyGain antenne Rotor

#1 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Mijn stokoude antenne rotor heeft plots kuren, draait slechts nog in 1 richting.
Helaas beschik ik niet over de nodige documentatie en het zoeken op internet
bezorgt me grijze haren.
Volgend alle sites die ik tot nu toe bezocht wordt deze controlbox en rotor
beschreven met een 8- draads bediening terwijl ik kan zien de box origineel
slechts 6 stuurdraden heeft.
Kent iemand deze bediening? Ik kijk uit naar een beetje hulp.

Grtjs Ronny

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#2 Bericht door Steef »

Als je er 1 hebt met 6 draden, heb je het hele oude type.
Zoek eens op HAM4 rotor.

Dan kom je misschien wat verder.
Wat ik er nog wel van weet, is dat je het oude type echt niet op een nieuw type klok kan zetten.
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#3 Bericht door andre »

Om het dan nog ingewikkelder te maken...Er is ook een <vroege> type ham4 (eigenlijk cd45-2) met 7 draads aansluiting. In dat geval wordt terminal 2 niet gebruikt. Volgens mij is dat de aansluiting voor de latere elektromechanische wig die in de ham4 is gezet.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#4 Bericht door PD7P »

ik heb hier dezelfde controller staan en die is toch écht met een 8-aderige aansluiting,het is de cde-44 oftewel de hamII.
is het wel de originele rotor die er op aangesloten is??maak daar eens een fotooke van.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#5 Bericht door pa0ejh »

Ik vind ook alleen maar de 8 draad's uitvoering , waarvan er maar 7 worden gebruikt als er geen rem-magneet in de rotor zit....
maar volgens mij moet je er wel achter kunnen komen hoe de bedrading er uit ziet en waarom je rotor maar 1 kant uit draait.

Het schema zal niet veel anders zijn , misschien is er een draad onderbroken , of is 1 van de eind schakelaars in de rotor 'open' zodat die maar een kant uit draait....

De Motor wikkelingen zijn laagohmig zo'n 2 Ohm per wikkeling dus je kunt al 3 motor draden 'opsporen' ook de potmeter van 500 Ohm moet je kunnen terug vinden , kan zijn dat er maar 2 draden voor de Pot meter worden gebruikt.

Indien je rotor geen Eindschakelaars ingebouwd heeft , zijn er ook 2 draden minder nodig.

Het zou de TR-II of CD44 MK2 of de HAM II uitvoering zijn volgens Internet gegevens , maar
ik vind net als jij alleen maar de 8 draad's uitvoering zoals in onderstaand schema.
Ergens kwam ik ook nog de vermelding tegen dat aan de punten 1 en 6 dikkere draad moet.
CDE-rotor.jpg
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#6 Bericht door PD7P »

pa0ejh schreef: of is 1 van de eind schakelaars in de rotor 'open' zodat die maar een kant uit draait....

De Motor wikkelingen zijn laagohmig zo'n 2 Ohm per wikkeling dus je kunt al 3 motor draden 'opsporen' ook de potmeter van 500 Ohm moet je kunnen terug vinden , kan zijn dat er maar 2 draden voor de Pot meter worden gebruikt.
Het zou de TR-II of CD44 MK2 of de HAM II uitvoering zijn volgens Internet gegevens.

CDE-rotor.jpg
de potmeter in dit geval zal een 1000 ohms uitvoering zijn,geen 500 ohm.heeft te maken met het feit dat dit een metalen behuizing is van de controller,de ham IV heeft een kunststof behuizing en heeft een 500 ohm potmeter(met dan aan pd2bnh die me het e.e.a heeft uitgelegd)
gezien de behuizing zou ik idd zeggen dat het de ham II/cde-44 is.maar laten we de foto van de klok eens afwachten,ik krijg het idee dat de klok een kenpro of oud model yeasu is.de kr 400 die ik hier heb gehad heeft wel een 6 draads aansluiting.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#7 Bericht door pa0ejh »

Vreemd , het schema staat onder aan de PDF Manual , en aan het begin staat duidelijk een foto van een metalen kast met donker bruin boven deksel , en beige onder deksel...

Maar goed we zullen zien wat de Foto van de Rotor ons laat zien.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#8 Bericht door PD7P »

klopt,ik heb dezelfde kast hier en het is een cde-44 oftewel ham II.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#9 Bericht door andre »

cde en hy-gain besturing kasten kunnen gebruikt worden voor verschillende types ham4 en hy gain rotors. Zolang er maar 8 aansluitingen op zitten, en dan kan het zijn dat er 6, 7 of 8 aders worden gebruikt , afhankelijk van type/uitvoering rotor.

Indien gewenst, ik heb hier de beschrijvingen van de 7 en 8 draads uitvoeringen nog in het archief liggen... Die van 6 helaas niet.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#10 Bericht door PD7P »

moet je alleen wel oppassen dat je niet de ham II rotor op de ham IV kast aan probeert te sluiten,dat gaat echt niet werken.
2 heeft een 1000 ohm pot,de 4 een 500 ohm pot.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#11 Bericht door Steef »

Wie praat luistert niet

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#12 Bericht door PE5HV »

beetje oud draadje, maar sinds kort heb ik zo'n rotor met kast van CDE.

Nu wil ik de kabel voorzien van stekkeraansluiting 8 - polig. Wie heeft hier een tip voor een goed bruikbaar stekkertype voor (Male / female)?

Tevens wil ik de sturing voorzien van een Arduino. Dit kan met aanpassing van een aantal weerstanden in de kast om de Azimut van 0 - 5 V t.o.v. GND te krijgen ( en de potmeter in de rotor heeft de middenpoot als GND), en met 3 relais voor CW / CCW / brake
73
Harry
PE5HV / NL6594

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#13 Bericht door andre »

connectoren vind je bij Wimo.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#14 Bericht door PA3CWI »

Ik gebruik deze connectoren, handig als je de rotor wilt loskoppelen.
Bijlagen
IMG_1571.JPG

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: CDE / HyGain antenne Rotor

#15 Bericht door PE5HV »

Wat is het exacte typenummer, en bestaan daar ook chassisdelen van?
73
Harry
PE5HV / NL6594

Plaats reactie