multiband Par End-Fedz nabouwen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#436 Bericht door kenwoodts50 »

m.a.w. hij mag er niet bovenop liggen ,ondertussen opnieuw begonnen en nu is het goed solderen en uitproberen tot straks en bedankt
73m

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#437 Bericht door kenwoodts50 »

Alles gesoldeerd ,en werkt nu .Het signaal is sterker dan de gekochte ,alleen komt er wat meer rommel mee.Misschien de draadlengte aanpassen die is nu 19,30 meter lang

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#438 Bericht door kenwoodts50 »

Weet iemand de afmeting van de antennedraad ,bij boven vernoemde balun met FT140-43 end fed.Voor de moment is de draad 19.30meter lang ,werkt goed en SWR is ook goed .Alleen de rommel (ruis) is mij iets tehoog t.o. de gekochte versie
Iemand ervaring met antennedraad aanpassing ?
Mvg en dank

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#439 Bericht door PA8JDG »

kenwoodts50 schreef:Weet iemand de afmeting van de antennedraad ,bij boven vernoemde balun met FT140-43 end fed.Voor de moment is de draad 19.30meter lang ,werkt goed en SWR is ook goed .Alleen de rommel (ruis) is mij iets tehoog t.o. de gekochte versie
Iemand ervaring met antennedraad aanpassing ?
Mvg en dank

Wat betreft de ruis, lees (nogmaals) mijn 2e reactie... (pagina 29 van dit onderwerp)

73's

Jan.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#440 Bericht door PA4WK »

Hallo heren,
ben op dit moment ook bezig met de Hy EndFed antenne met 1x de grotere FT240-43 kern.
Mijn vraag is: soms hoor je van mensen die de ringkern eerst met een laag teflon tape (zoals de loodgieter gebruikt) bewikkelen.
Is dat nodig? en waarom doet men dat?
Best 73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#441 Bericht door kenwoodts50 »

Bezig met het maken van een spoel voor de end fed 80-40 (20) zoals ik al gezien heb zijn dit 120 windingen .Moeten de 120 windingen achter elkaar liggen ,of mag het ook 2x60 maar dan komen beide uiteinden bij elkaar
Mvg
Maurits

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#442 Bericht door PA1ZP »

Hi Maurits

Neen die 120 windingenmag je niet stapelen.
En de spoel moet 100-110 uH zijn je kan ook gaan voor een wat dikkere drager (plastic buis) dan worden het vanzelf minder wikkelingen.

Als je laat weten wat voor een draad je hebt en hoe dik, dan kan ik kijken hoeveel windingen er bijvoorbeeld op 40, 60 of 80 mm doormeter buis moeten komen.

En voor de andere OM over de Teflon tape als je draad goed geïsoleerd is is dat geheel niet nodig om die tape toe te passen.

73 jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#443 Bericht door kenwoodts50 »

Hi Jos ,draad is 1 mm dik ,is voorlopig al gewikkeld op 32mm platiek buis ,.Buis is 2mm dikwandig
Windingen zijn nu in een stuk gedaan zoals het normaal zou moeten zijn
Mvg
Maurits

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#444 Bericht door PA3DJS »

pd0edn schreef:Hallo heren,
ben op dit moment ook bezig met de Hy EndFed antenne met 1x de grotere FT240-43 kern.
Mijn vraag is: soms hoor je van mensen die de ringkern eerst met een laag teflon tape (zoals de loodgieter gebruikt) bewikkelen.
Is dat nodig? en waarom doet men dat?
Best 73's Wim
Bij een eindgevoede antenne loopt de spanning aardig op bij QRO, denk aan 1600 Vp bij zo'n 400 WPEP. Rondom je wikkeldraad is dus best wat E-veld aanwezig. Door eerst een flinke laag teflon om de kern te doen, krijg je wat afstand tussen kernmateriaal en wikkeldraad waardoor het E-veld in de kern wat minder wordt. Daardoor heb je wat minder capacitief verlies in je kern.

Een dikke laag teflon verhoogt wel de warmteweerstand van je kern naar de omgeving, dus de kerntemperatuur zal iets hoger uitvallen (ga je merken met QRO en digitale modes).

Ik heb het met een materiaal 61 kern (rod/staaf) gehad. De kern netjes in het midden (zwevend) van de spoel gaf een bijna twee keer hogere Q factor ten opzichte van het los plaatsen in de spoel waarbij de kern tegen de windingen lag.

PE1MPH
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2014, 19:01

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#445 Bericht door PE1MPH »

Mede zendAMateurs,

Deze vanmiddag (na) gemaakt:
unun 1op50.JPG
unun 1op50.JPG (43.67 KiB) 60534 keer bekeken
Eerst met bruine (2,5 mm) installatiedraad.
2x 2 getwist + 7 wikkelingen, dan aan overzijde ook 7.

Met +/- 45/50 meter eindgevoede draad:
- 80 meter, alleen rond 3500 SWR 1:1.2
- 40 meter, SWR niet onder de 1:1.7

Toen gewikkelde met zwarte (1,5 mm) installatiedraad.
2x 2 getwist + 6 wikkelingen, dan aan overkant ook 6.

Met 'dezelfde' eindgevoede draad:
- 80 meter, bijna hele band 1:1
- 40 meter, hele band onder de 1:1.2

Op de andere banden is swr nergens goed.... :mrgreen:

T.z.t. zal ik uitzoeken of ik verschil kan waarnemen.
Dan bedoel ik tussen de door mij gemaakt ant. tuner en dit systeem.
En niet te vergeten de hf instraling hier in huis...

Met een vriendelijke groet,

pe1mph

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#446 Bericht door PA0CMU »

Het koperdraad op de foto ziet er niet uit als installatiedraad. En lijkt me dus geen foto van jouw experiment. Ik veronderstel dat je de isolatie niet verwijderd hebt bij het maken van de getwiste wikkelingen anders heb je een ordinaire kortsluiting, maar ik vraag me dan af hoe je dat dikke 2,5 mm2 voldoende getwist krijgt met de isolatie er omheen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#447 Bericht door kenwoodts50 »

Edit door Aeolus: Die band behoort niet toe aan de zendamateurbanden, dus daar gaan we het hier niet over hebben.

PE1MPH
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2014, 19:01

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#448 Bericht door PE1MPH »

PA0CMU schreef:Het koperdraad op de foto ziet er niet uit als installatiedraad. En lijkt me dus geen foto van jouw experiment. Ik veronderstel dat je de isolatie niet verwijderd hebt bij het maken van de getwiste wikkelingen anders heb je een ordinaire kortsluiting, maar ik vraag me dan af hoe je dat dikke 2,5 mm2 voldoende getwist krijgt met de isolatie er omheen.

PA0CMU,

Met bruine draad... dat lukte nog wel, natuurlijk mét de isolatie er omheen...
Maar met zwarte draad.... ging het iets gemakkelijker!

Ik zal t.z.t. deze 'aanpassing' vergelijken t.o.v. home-made-antenne-tuner.

Gr.

PE1MPH

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#449 Bericht door pe5jw »

QRO versie watt of 500 tot 800 (beetje marge houden boven die 400).
Ik wil een end-fed voor 40&80m maken en eventuele extra banden is mooi mee genomen.
Ruimte zat kan wel 50m weg spannen (daar waar ik hem wil gebruiken, dus niet thuis ;) )
Het is me niet helemaal duidelijk wat voor kern ik moet gebruiken.
Is 2x ft140-43 op elkaar de juiste weg manier en worden deze net als de enkele kern gewonden ?

Hoe zouden jullie dit aanpakken ?

btw antenne is voor oa de pa beker.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#450 Bericht door PA0RAB »

PE1MPH,
Het is normaal dat de swr bij de hogere banden toeneemt.Volgens een onderzoek door het DARC lab omstreeks 1975 ontdekte men dit verschijnsel.
Men verklaarde dit doordat de velocityfactor van de 1/2 golfstuk verandert.
Wanneer je dit meeneemt in de berekening der lengte zul je ook zien dat de noodzakelijke lengte toeneemt
Bedenk ook dat de velocityfactor anders is voor blank en geisoleerddraadZoek de verhandeling over de Fuchsanteene maar op de Darcsite op en het bijhorende verhaal,verklaart heel veel ergenissen nu.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie