Bliksembeveiliging coaxkabel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#16 Bericht door lloyd »

zonder goede aarding heeft zo'n ding geen zin

het ziet er verder levensgevaarlijk uit, alsof het ontworpen is om zo goed mogelijk in de problemen te komen

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#17 Bericht door PD4M »

Zat nog even door te zoeken naar static en coax en kwam dit maffe filmpje tegen op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=hlSpZ-ffacA

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#18 Bericht door lloyd »

zie ook
http://www.solacity.com/SurgeArrestors.htm

Surge arrestors need a good ground to work properly. In the absence of a good ground a surge arrestor may be able to keep the voltage differentials between the device's conductors within limits, but the device and ground potential as a whole may get raised by several million Volt with respect to ground potential some distance away. This will likely result in a spark to the nearest ground, usually taking an unintended and unexpected route. Bad Things Will Happen™, and very, very likely the magic smoke will be let out of the electronic devices...

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#19 Bericht door PC1L »

lloyd schreef:zonder goede aarding heeft zo'n ding geen zin, het ziet er verder levensgevaarlijk uit, alsof het ontworpen is om zo goed mogelijk in de problemen te komen
De kunst is het om onder andere inderdaad er zorg voor te dragen dat er geen potentiaalverschillen ontstaan tussen kern en mantel van de toevoerleidingen ( coax ) ..

Is er een aarde ( een echte, dus geschikt voor bliksem ) dan is het OK, zo niet dan zal ook een 'protector' rare dingen veroorzaken. Het bekende vals gevoel van veiligheid existeert .. pas er voor op.

Ik heb een aantal malen een bliksem in een antennesysteem gehad, waarbij kern en mantel volledig waren doorverbonden, lampen ontploft, TV vernield, maar de TRX en alle andere aangesloten zaken werkten gewoon door. Ook op termijn ( sommige halfgeleiders werken nog een tijdje na een wat minder absolute overload ) ..

PE1JUZ
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 feb 2022, 20:13
Roepletters: PE1JUZ

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#20 Bericht door PE1JUZ »

Interessante vraag en een complex antwoord.
Er wordt in opmerking 3 verwezen naar de site: http://www.antennekabel.nl/antenne-bliksem-afl.html
Met alle respect voor het bedrijf, maar als de kwaliteit van hun service en materiaal net zo 'goed' is als de Nederlandse taal op hun (professionele) website, dan heb ik zo mijn gedachten.
Als bedrijf wil je goed en professioneel voor de dag komen.
Laat een site opstellen door een kundig iemand of laat op z'n minst het taalgebruik en professioneel gebruikte termen controleren op juiste schrijfwijze.
Ik kon het niet laten ...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#21 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

In de Electron van december staat er een duidelijk artikel over dit onderwerp. Onder NL-post.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#22 Bericht door PE1RTC »

Een surge protector moet aan een goede aarde.
Bij een professionele 3G/4G/5G mast zitten ze geschroefd op een metalen plaat bij binnenkomst van de apparatuurruimte.
Die plaat is weer direct met de bliksemaarde verbonden.
Dat is op zijn beurt weer geen simpel pinnetje in de grond maar vaak 4, 6 of nog meer meterslange elektrodes die met een triller de grond in worden getrild.
Alles draait om een zeer lage aardverspreidingsweerstand. (Bliksemaarde, niet te verwarren met goede HF aarde).
Als je dus geen goede aarde hebt zou ik er niet aan beginnen maar gewoon de kabel loskoppelen indien niet gebruikt.

Op de vraag of Aircell 7 prima is voor HF als je een stuk van 15 meter gebruikt:
Aircell 7 dempt ongeveer 3,5dB voor 100m lengte op 30MHz, dus ongeveer 0,5dB voor jouw stukje kabel.
Dat lijkt weinig maar bij 0,5dB verlies komt van de 100 watt zendvermogen ongeveer 89 watt aan bij de antenne.
Daar zal je in de praktijk weinig van merken maar het klinkt niet al te plezierig.
Bovenstaand is bij een SWR van 1:1 en de verliezen in de connectoren zijn nog niet meegeteld.
De verliezen op 80,40,20 zullen veel lager zijn vandaar dat op korte golf coaxkabels als Aircell-7, RG213, LMR400 prima te gebruiken zijn, maar je ziet: verliesvrij is het niet.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#23 Bericht door PA4WK »

Rosmalen komt er weer aan.....
Helaas zal de Radiomarkt in het Autotron in Rosmalen niet meer georganiseerd worden, de organisatie (BRAC) is er mee gestopt.
Heel erg jammer.

Hier de tekst van het bericht.
Na de uitbraak van het Corona virus in 2020 waren wij gedwongen de 45ste Radio Vlooienmarkt van 21 Maart 2020 te annuleren.

In 2021 en 2022 was het wederom door Corona niet mogelijk om de 45ste Radio Vlooienmarkt door te laten gaan. Door veranderde omstandigheden hebben wij de conclusie moeten trekken dat wij helaas niet meer in staat zijn een Radio Vlooienmarkt “oude stijl” te organiseren.

Dit heeft geleid tot het moeilijke besluit om te stoppen met de Radio Vlooienmarkt. Wij zijn dank verschuldigd aan de vele vrijwilligers die door de jaren heen dit evenement mogelijk hebben gemaakt. De verscheidenheid van het aanbod van de standhouders maakten de Radio Vlooienmarkt aantrekkelijk voor de bezoekers. We hebben genoten van het plezier dat al die bezoekers beleefden aan het doorsnuffelen van de stands op zoek naar een nieuwe aanwinst.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#24 Bericht door PD5DJ »

PA4WK schreef: 11 dec 2022, 12:07 Rosmalen komt er weer aan.....
Helaas zal de Radiomarkt in het Autotron in Rosmalen niet meer georganiseerd worden, de organisatie (BRAC) is er mee gestopt.
Heel erg jammer.
Het bericht is van de topic starter is van 2011 ;-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#25 Bericht door PA4WK »

Oh, ok dan, ja dat had ik ff niet gezien, sorry
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#26 Bericht door PD5DJ »

Geeft niet hoor :-), maar wel jammer inderdaad.. had mij er ook wel op verheugd.. :-(
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#27 Bericht door PA1RA »

In de jaren 80 werkte ik bij de 'Casema' (Centrale Antenne Systemen Maatschappij), en hebben we het ontvangststation met antennemast bij Breda weggezet.
Tot dan toe kregen alle antenne aansluitingen standaard 'galvanische scheiders'. In feite een flinke knol van een condensator in de antenneleiding om bij blikseminslag de hoge spanningen te blokkeren . Erg dure componenten. Dus werd er bedacht dat we al die scheiders ook konden vervangen door één bij de uitgang van het station Dit in combinatie met een speciaal ontwikkelde scheidingstrafo voor de net aansluitingen. Dit alles om de kostbare apparatuur binnen te beschermen tegen overspanningen bij blikseminslag.
(en natuurlijk is de mast wel voorzien van een degelijke bliksemafleider naar ground).
Dit werkte perfect... In mijn tijd daar heeft hij in ieder geval een directe inslag overleefd. Nou bijna dan. Er bleek nog één over het hoofd geziene connectie te zijn met een extern net: een PTT modem voor de kabelkrant. Die lag er wel uit (als enige).

73,
Rene,
Pa1Ra

De mast staat er nog steeds:
(https://www.google.nl/maps/@51.5920842, ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#28 Bericht door PE2AAB »

In het geval van de CAI was het wel eenrichtingsverkeer neem ik aan? Dus alleen ontvangst? In het geval van een doorgeslagen OSB was het risico 'geen beeld'. Bij een zendontvangstinstallatie is dat anders en kan een zender defect raken als deze in TX komt na een doorgeslagen OSB. Maar inderdaad werden en worden die scheidingen volop toegepast.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#29 Bericht door PA1AIS »

Afhankelijk van het soort beveiliging. Bij een gasontlading is niet gezegd dat deze kortgesloten is na activering. Bij vermoedelijke activering wordt wel altijd geadviseerd om de gaspil te vervangen, als die nog herkenbaar is na inslag.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#30 Bericht door ON5RKN »

PD4M schreef: 15 feb 2011, 09:21 Rosmalen komt er weer aan en ik ben aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb. In ieder geval coax voor de aan te leggen antenne. Daarom zat ik bij kabel Kusch op de website te kijken welke coax het beste is van antenne naar binnen. Ik heb vorig jaar dat H2000 meegenomen maar ik vind het rotspul. Het schiet in de kronkel die je er niet meer goed uit krijgt. Dus het wordt weer gewoon Aircell7. Ben daar erg tevreden over. Is dit een goede keuze voor buiten?

Lezend op de Kusch website kom ik steeds die bliksem dingen voor de coax tegen.
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien de coax van antenne op het platte dak naar shack net daaronder (op de 2e verdieping) gaat komt de coax niet langs aarde. Ik heb verder ook geen extra aarde in de shack. Heeft een dergelijk ding zin in de voedingslijn? Kan ik er statische elektriciteit mee weren? En waar zou ik het eventueel mee kunnen verbinden? Er is geen bliksemafleiding op het dak. Alleen een alu daklijst die het hele blok huizen langsloopt. Dat lijkt me geen goede voorziening om een bliksem 'ding' aan te verbinden :roll:

Dus concreet...
1. Is Aircell7 voor HF een goede optie voor circa 15 meter van antenne naar shack?
2. Heeft een bliksem afleider 'ding' zin wanneer je geen bliksemafleider op het dak hebt en ook geen goede aarde in de shack?
3. Indien wel zin, waar koppel je deze dan het best aan? Is die dakgoot misschien toch een idee omdat het waarschijnlijk ergens in het blok huizen aan aarde is gelegd? Of elektrocuteer ik dan de halve straat?

Maarten
PD4M

Rosmalen? Wrees dat je van een kale reis terug zal komen. Rosmalen is gestopt. beurs is er nimmer

Plaats reactie