Meer SteppIR ervaringen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: Meer SteppIR ervaringen

#16 Bericht door pf5x »

Hallo allemaal,

Ik heb een 3 ele SteppIR, gekocht in 2005 en sinds 2006 in de mast. Ik ben erg tevreden met deze antenne. Er zijn slechts wat kleinigheden misgegaan.
Destijds waren de EHU's slecht verpakt zonder piepschuim chips o.i.d. Hierdoor was een van de asjes van de CuBe strip spoel van de basis plaat afgebroken. Dit ontdekte ik pas een jaar na aanschaf, maar SteppIR heeft een nieuwe EHU gestuurd (met verbeterde as). Prima service dus.
De rubber "boots" waren nog van het oude type dat niet zo goed tegen UV kan. Ik heb ze alle 6 moeten vervangen door EPDM rubber types, te koop bij een lokaal installatiebedrijf. Zie mijn blog.
Mijn antenne ziet er vreselijk uit t.g.v. de vele spreeuwen die mijn manst met antennes voor een boom aanzien ... Gelukkig zit het allemaal aan de buitenkant en dus geen problemen. Nooit last gehad met sneeuw en/of ijs.
De 180 graden knop is werkelijk fantastisch. Die gebruik ik zeer vaak en je hoeft de beam niet zo ver te draaien.

Het enige echte nadeel vind ik dat deze antenne wel erg visueel aanwezig is. Dat komt door de donkergroene, tamelijk dikke, glasfiber elementen. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik een Ultrabeam UB-50 kopen. Ultrabeam gebruikt nl. halfdoorzichtig glasfiber hetgeen minder opvallend is. Voorts heeft de UB-50 een veel mooiere oplossing voor 30 en 40m dan SteppIR, want van die "trombone" die SteppIR gebruikt hoor ik veel slechte verhalen (vastlopen etc.).

73,

Enno, PF5X
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Meer SteppIR ervaringen

#17 Bericht door Marco »

Hallo

Ik wil toch even aanhaken op het trombone verhaal.
Ik heb het nu 1.5 jaar op dak staan. En tot op heden nog geen problemen gehad. Ik weet dat de eerste SteppIR antennes en ook Trombone elementen problemen hebben gegeven.
In het eerste model had SteppIR geen pc buis in de Fiberglas buizen gemaakt. Met deze aanpassing is de kans nihil dat het weer gebeurd. Een ieder kent het verhaal met de motoren en de as die spontaan afbreekt. Ik heb dit gelijk vervangen bij de trombone element want deze was nog wat het oude type. Toen ik me Steppir kost was deze al voorzien van de Nieuwe plastic as staafjes.

Ik moet zeggen het werkt super. En het is niet zo dat de antenne nu weken stil staat. Ik ben regelmatig op 30 en 40mtr te vinden. Dus de EHU krijgt genoeg voor zijn kiezen.
Wel ga ik in het voorjaar me Elementen voorzien van Jachtlak. De spuitbus die ik gekocht heb bij Vine is goed voor 1 a 2 seizoenen op het dak. En dan te weten dat we in EU zitten en niet in een land die 360 dagen per jaar zon heeft.

Van de Ultrabeam weet ik niet zoveel. Maar over het algemeen gebruiken de italianen dunner materiaal. Of dit ook hier is gebeurd weet ik niet. Toch zou ik hem best een keer willen testen. De controller dat moet ik eerlijk toegeven hebben ze beter voor elkaar dan SteppIR. Uitneembaar de optie boarden voor de Motors.

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Meer SteppIR ervaringen

#18 Bericht door PA0DOM »

marco schreef:Hallo





Van de Ultrabeam weet ik niet zoveel. Maar over het algemeen gebruiken de italianen dunner materiaal. Of dit ook hier is gebeurd weet ik niet. Toch zou ik hem best een keer willen testen. De controller dat moet ik eerlijk toegeven hebben ze beter voor elkaar dan SteppIR. Uitneembaar de optie boarden voor de Motors.

Marco en de rest.Ik had ook liever de Ultrabeam gehad.Die zou veel degelijker gemaakt zijn.Edoch de levertijd is veelste lang. Zou rond Kerst gaan worden.Ik heb toen rap gekozen voor de 3 el Step.Deze werkt uitstekend.Hij staat pas een maandje, dus ik weet nog niet hoe het op termijn gaat worden.Voorlopig ben ik tevreden.

73
de Christa

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Meer SteppIR ervaringen

#19 Bericht door andre »

PA0DOM schreef: Marco en de rest.Ik had ook liever de Ultrabeam gehad.Die zou veel degelijker gemaakt zijn.Edoch de levertijd is veelste lang. Zou rond Kerst gaan worden.Ik heb toen rap gekozen voor de 3 el Step.Deze werkt uitstekend.Hij staat pas een maandje, dus ik weet nog niet hoe het op termijn gaat worden.Voorlopig ben ik tevreden.

73
de Christa

De meningen zijn nogal verdeeld over de bouwkundige/elektrische kwaliteit onderling. Gelukkig maar, want dan is niet alleen de prijs, maar ook de juiste keuze een uitdaging. :lol:
Mijn SteppIR doet het in ieder geval al ruim 2 jaar, valt niet uit elkaar en heb <tot op heden> geen mankementen ondervonden.

Zie ook mijn eerdere linkje naar een van mijn web pagina's.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Meer SteppIR ervaringen

#20 Bericht door PA3EYC »

Na enkele weken met mijn 3el SteppIr gewerkt te hebben kan ik zeggen dat dit antenne zeer goed werkt. Voor mijn gevoel beter dan mijn FB-33.
Ook de 40m dipool werkt goed en zowel elektrisch als mechanisch heb ik daar nog geen problemen mee gehad.
Afgelopen weekeinde in de Oceania Contest zeer gemakkelijk kunnen omschakelen van Korte- naar Lange pad.

Ter info:
Ik heb afgelopen vrijdag een DB18e geplaatst bij een collega amateur.
BILD0139.JPG
Is 2el voor 40m, 3el voor 30-10m en 4el voor 6m. En is ongelofelijk groot.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 341
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Meer SteppIR ervaringen

#21 Bericht door gelderjg »

Maarten,

Gaat de mast door het dak? Hoe krijg je hem daar gemonteerd hi.....
Heb ook zo'n schuin dak. Mijn mast zit aan bijna het hoogste punt van de gevel.

Mijn steppir is aangekomen en ligt nog even in de schuur hi..... :D
Nog wat organiseren en zo.....
De mijne moet op een gevelmast gemonteerd gaan worden.
Zal ook eens een foto plaatsen. Even kijken hoe dat precies gaat....

Fijn dat je goede ervaringen hebt....

Gd DX best 73 de Jos PA3ANF :wink:
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Meer SteppIR ervaringen

#22 Bericht door PA3EYC »

Jos,
het antenne is eerst helemaal op de grond in elkaar gezet. Daar zijn de motoren getest en zijn de truss-kits afgesteld zodat alles ongeveer gelijk doorhangt.
Daarna alles gemerkt en alle poles verwijderd.
Toen eerst de boom in de mast en dan steeds om en om de poles.
De mast gaat inderdaad door het dak. De mast hebben we in de rotor losgedraaid zodat we die op het dak eenvoudig konden draaien voor de makkelijkste montage van de poles.
Toen alles gemonteerd was hebben we het antenne omhoog geschoven.
In eerste instantie werkte die niet. Op 40 wordt de director geschakeld als driven. Bij 180 gr wordt de reflector geschakeld als driven en de director wordt reflector. Daar ging wat fout. Op elke band van 40 - 10m was de SWR dramatisch en ontvangst bedroevend.
Na metingen aan de schakelbox bleek dat het aansluitschema in de meegeleverde beschrijving niet goed was. Op de site van SteppIr staat het gewijzigde schema. Gelukkig niets defect gegaan. Nu werkt de antenne uit de kunst. Bij de eerste tests op 40 en 20 kregen we zeer positieve rapporten.
Antenne is wel erg groot. Boom is bijna 6m en de elementen zijn elk 12m spanwijdte
'73, Maarten -PA3EYC-

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Meer SteppIR ervaringen

#23 Bericht door pe5t »

Beste Steppir-ders,

Dezer dagen weer wat tegenslagen met mijn, inmiddels wat bejaarde Steppir.
Eind vorig jaar hield de trombone het voor gezien. Gebroken asje..... en tape-jam.
Het asje heb ik vervangen door een door onze Spaanse collega's gefabriceerd asje (Pedro stuurt het voor 20 Euro op).
Van de tapes heb ik de beschadigde uiteinden afgeknipt en zodanig ingekort dat het ding nog tot 30 meter werkt. 40 meter was mij toch al te onbetrouwbaar. In het bedieningskastje heb ik met ''create and modify" de 40-meter stand naar 30 meter omgeprogrammeerd zodat de tape niet verder gaat dan voor 30-meter nodig is. Uiteraard heb ik een andere 40 meter antenne gemaakt. Sloping dipole.
Tijdens de laatste storm brak een hengelstok doormidden. Het tweede segment bleek aan het einde gespleten waardoor de rest er uit woei. Gerepareerd met twee-componentenlijm en een slangeklem. Lijkt weer goed.
De reflector werkte niet meer. Een van de tapes bleek op ca. 70 cm vanaf de bevestiging aan de haspel doormiddengebroken. Mij een raadsel hoe dat kan! Ik heb het EHU-huisje vervangen door een reserve.
Vervolgens in de shack de gebroken delen aan elkaar gesoldeerd en zie daar het EHU-huisje werkt weer!

Een kwetsbaar onderdeel van het besturingskastje is de driverchip. Ieder element heeft zijn eigen chip. De uitgangen zijn niet kortsluitvast en een fout zit in een klein hoekje. Mogelijk speelt bliksem ook een rol. Bij mij zijn er de afgelopen jaren door voor mij moeilijk te achterhalen oorzaken enkele opgeblazen. Dan komt er rook uit en het stinkt.

Nu kun je een compleet nieuw driverboard kopen, maar da's al gauw meer dan 100 Euro.
Je kunt ook proberen de chip te vervangen. Ze zijn bij Steppir te koop voor 10 dollar of zo.

Bij ''stores.ebay.nl/elHa2005'' zijn ze per stuk te koop voor 2,55 Euro.
L6219DS/L6219DS SO24.

Je moet er wel wat geduld voor hebben, geschikt gereedschap en een vaste hand. Alleen al het verwijderen zonder de print te beschadigen is een uitdaging. 24 pens SMD chips. Daarna de nieuwe erin ''plakken'' en goed meten of alle contacten kloppen.

Zo heb ik er al een paar met succes vervangen.

73,

Kees

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Meer SteppIR ervaringen

#24 Bericht door PA3EYC »

Kees,
bedankt voor delen van je ervaringen.
Ook bij de SteppIr Yahoo Group zijn er mensen die defecte driverchips gehad hebben.
Misschien is het wel handig om een paar van die chippies in reserve te hebben.
Ik lees dat in de SDA100 controller de chips in voetjes gestoken zijn. Dus die zijn eenvoudig te vervangen.
Update:
En het blijkt ook de L6219 te zijn maar dan in de PDIP24 behuizing.
Omdat de SDA100 (met de juiste software) geschikt is voor alle SteppIrs, inclusief de 4 element, zitter er 4 driver chips in de controller. Dus ik heb sowieso altijd 1 reserve.
'73, Maarten -PA3EYC-

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Meer SteppIR ervaringen

#25 Bericht door pe5t »

Hallo Maarten,

Ik heb net weer 10 van die driver IC's besteld.
Kan ik even vooruit.
Zo langzamerhand ken ik de meeste ''geheimen'' van de Steppir. Alles wat stuk kan gaan heb ik al meegemaakt.......En gerepareerd.
Voor wie het nodig heeft kan mij consulteren.

Groeten,

Kees

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Meer SteppIR ervaringen

#26 Bericht door PD9CN »

Beste Kees,

Ik zou willen vragen hoe oud jou berjaarde SteppIR is.


73 Cor PD9CN
http://www.pd9cn.nl
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Meer SteppIR ervaringen

#27 Bericht door pe5t »

Cor,

Aangeschaft eind 2001 (na de eerste advertentie in QST), maar door verhuizing pas medio 2003 in de mast. Ook heb ik direct de eerste trombone-versie aangeschaft. Die asjes uit de eerste versie zijn overigens zeer robuust: massief spul, en die houden het nog steeds. Maar de connectoren voor het aansluiten van de besturingskabels werden in de loop der jaren een probleem: overgangsweerstand en brekende lipjes. Steppir heeft ze later vervangen door vaste verbindingen via een wartel en nog weer later door een connector op een printje binnen in de EHU. De eerste uitvoering van de controlekabelverbinding was kennelijk inderdaad een probleem. Maar bij de Italiaanse versie (''Ultrabeam") past men nog steeds dit connectortje toe. Het laat zich bijna raden dat dit ook problemen gaat geven.


Groeten,

Kees

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Meer SteppIR ervaringen

#28 Bericht door pe5t »

Ik dacht dat ik alle geheimen van de Steppir nu wel kende, maar dat bleek nog niet het geval.
Mijn speciale 30/40m dipool (zie Electron), waarbij reflector en director als topload dienen haperde wat, d.w.z. de aanpassing (swr) was niet stabiel.
Bij inspectie van het onwillige element (de director) bleken de strips hier en daar nogal verkleurd. Na 11 jaar geen mooie koperkleur meer, maar corrosie-achtige aanslag. Misschien door vocht (condens). Even goed schuren, en het euvel was verholpen. Ik vond op internet weinig info over dit fenomeen. Alleen op de site van KT4QW staat iets over het schoonmaken van tapes.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Meer SteppIR ervaringen

#29 Bericht door EA5JEX »

Er is ook een beveiliging verkrijgbaar om te voorkomen dat je controller tijdens tunen stuk gaat: http://www.telepostinc.com/STR.html

Ik heb rond 2001 ook getwijfeld, maar uiteindelijk een logperiodische Tennadyne T8 gekocht die nu al 13 jaar in de mast hangt en alle stormen heeft overleefd.

https://www.youtube.com/watch?v=frcmWk4E_T4

Kees

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Meer SteppIR ervaringen

#30 Bericht door pe5t »

Kees,

Die log-per van jouw, dat is een leuke oplossing voor 6 banden (14-28 MHz). Volgens de antenne-simulatie-programmas ongeveer equivalent aan een 2 elements yagi voor die banden . Misschien kun je er ook op 7/10 MHz met een geforceerde aansturing (en hoge swr op de kabel) nog wat mee, als korte dipool.
Mijn bejaarde 3 elements Steppir heeft weliswaar wat elektro/mechanische problemen (gehad), maar is nog niet van de mast gewaaid. Met die 3 elementen heb ik een 3 elements beam van 14 MHz tot 28 MHz, dus iets meer gain dan de Tennadyne T8, voor wat het waard is (1 of 1,5 dB is weinig waard...)
Het leuke is dat ik er nog 4 banden bij heb: 30/40 meter met de beschreven (zie Electron) constructie en een extra kabel en 50/70 MHz met een paar extra elementen (zie web-site G4EZT). 70 MHz een 5 elements beam en 50 MHz een 4 elements beam.

Dus 10 banden met 2 coaxkabels op een 5 meter boom met 3 lange en 4 korte elementen, benieuwd wie zoiets heeft.

Kees

Plaats reactie