Meer SteppIR ervaringen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Meer SteppIR ervaringen

#1 Bericht door vk2gwk »

Naar aanleiding van een recente foto van mijn antenne in een andere draad op dit forum, kreeg ik van twee kanten de vraag (via PB) hoe de antenne bevalt. Het leek me een goed idee om daar maar een nieuw draadje van te maken. (Hoewel... dit onderwerp is in het verleden ook al eens aan de orde geweest).

Mijn SteppIR is een 3 elements, die sinds november 2004 in mijn mast zit. De mast is ca. 2.5 jaar geleden een keer naar beneden geweest en alles zag er toen goed uit. Een en ander is zonder extra's "zo uit de doos" gemonteerd en in de mast gegaan. Er is in de afgelopen bijna 6 jaar verder geen onderhoud aan gepleegd. De antenne staat op 18 meter hoogte en "ziet" de Pacific Ocean in de verte. Dat betekent bij O en ZO wind dat ie de volle laag krijgt. Ook met zout water spray. Verder zitten er regelmatig grotere vogels op en heeft de zon hier een tikkeltje meer UV dan in NW Europa...

De antenne wordt zeer regelmatig gebruikt. Ik maak gemiddeld 3500 QSO's per jaar, waarvan minstens de helft op banden zoals 20M en hoger. Tot twee jaar terug was de control unit gekoppeld aan de radio zodat bij iedere frequentie verandering van meer dan 25 khz de antenne "mee" ging. Met mijn oudere control unit aan de nieuwe FT2000 werkt dat niet meer en gebruik ik de drukknoppen, maar tune even zo vaak bij. Wanneer er onweer of harde wind dreigt of ik meerdere dagen van huis ga worden de elementen altijd helemaal ingetrokken. Calibreren 1 x per week. Het vermogen dat de antenne te verduren krijgt is ca. 1500 W PEP in SSB en ca. 600 W in CW.
"I keep my fingers crossed" maar heb dus in de afgelopen bijna 6 jaar geen enkel probleem met de antenne gehad.

Mijn locatie is kennelijk heel goed (zo vlak bij de oceaan, natte ondergrond, geen buren en zo - zie de foto). Dat helpt, maar zonder deze antenne had ik geen 200 nieuwe landen kunnen werken tijdens een zonnevlekken minimum..... :) .
Een Steppir heeft de volgende voordelen boven een multi-band multi-element (gemiddeld 3 per band) yagi.
  • geen voor de band niet gebruikte elementen die "in de weg" zitten.
  • altijd precies afgestemde elementen voor een optimale resonantie en SWR
  • geoptimaliseerde afmetingen van de elementen voor de vaste boomlengte en afstand tussen de elementen
  • veel minder windvang en gewicht
Groot voordeel is dat je de antenne in 2.5 seconde van korte op lange pad kunt "draaien" door een druk op de knop. De prestaties in de "reverse" mode zijn nagenoeg vergelijkbaar met die in de "forward" mode. In reverse is de voor/achter verhouding iets minder, maar de gain zelfs een fractie groter. Ik maak van deze mogelijkheid zeer veel gebruik (vooral omdat mijn rotor maar 180 graden kan draaien tegenwoordig.. :( )

Nadeel is de vaste boomlengte. Maar dat zelfde nadeel geldt voor alle andere "compromis" antennes.

Vergelijken met een full size mono band yagi is eigenlijk "appels" vergelijken met "peren". In dat opzicht is een SteppIR een compromis. Maar ook de monoband yagi is en blijft in feite een beetje "compromis" als je zowel veel CW als veel phone doet.... Dan is de antenne niet optimaal voor het gebruikte bandsegment en dat is de SteppIR altijd wel.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Meer SteppIR ervaringen

#2 Bericht door PA3EYC »

Henk,
fijn om te horen dat jou SteppIr het zo goed uithoud daar in Australie. Ik heb heel veel vertrouwen in het merk SteppIr. Dit omdat ze natuurlijk al jaren deze antennes aan de man brengen en, niet de minste reden, alle kinderziektes lijken opgelost.
Toch blijven er amateurs zeggen dat de SteppIr veel onderhoud nodig heeft en gauw kapot gaat. M.i. zijn dat amateurs die dat, uiteraard in het verleden, gehoord hebben en daaraan vast blijven houden. Nou het tegendeel staat bij jou.
Ik heb vooraf aan tevreden SteppIr bezitters hun mening gevraagd en die was unaniem: Super antenne. Afgelopen weekeinde heb ik Bram SM0FLY nog gesproken. Die heeft in het begin wat problemen gehad, is door SteppIr goed opgelost, en is zeer tevreden met zijn 4el SteppIr.

Toch heb ik nog een verbeterpunt voor SteppIr. Om voor de Europese markt metrische draad te gebruiken. Normaalgesproken moet je borgmoeren eenmaal gebruiken. Dus mocht het antenne om wat voor reden uit de mast moeten, dan moet je bij montage altijd weer dezelfde borgmoeren gebruiken. Of je laat een moertje vallen.
Je hebt best een uitdaging om in NL RVS borgmoeren 1/4" of 3/8" NC te vinden. Die liggen niet bij de Karwei of Gamma.

Helaas kan ik hier nog geen ervaring geven over het gebruik van de SteppIR. Wat ik wel kan zeggen dat het er allemaal uitstekend uitziet. Alle schroefjes, moertjes, boutjes ringetjes enz. zijn van RVS. De handleiding is zeer uitgebreid en duidelijk met voldoende foto's. Ik heb de handleidingen bij SteppIr gedownload en kan daar dan ook aantekeningen inzetten. Want een pole van 17' 8" zegt mij niet zoveel. Dus kan ik daar de metrische maten bijzetten.
Als in de beschrijving staat gebruik die lijm of dat vet. Dan hoef je niet naar de winkel. Want SteppIr levert alles erbij. Inclusief wattenstokjes om de lijm aan te brengen.

Hopelijk eind augustus kan ik hier wat schrijven over mijn eerste ervaringen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Meer SteppIR ervaringen

#3 Bericht door vk2gwk »

Nog even ter aanvulling - ook t.a.v. het onderhoud. Ik heb vanmiddag een foto gemaakt van de "straler" bevestiging aan de centrale motor unit. Daar is dus nu ruim 5 1/2 jaar niks aan gedaan en zit in weer en wind.

Afbeelding

Foto: Canon 5dMkII - 100-400mm L - @ 400mm F//5.6 - 1/320" ISO 100.
(Ik stond gewoon op de grond... :) )
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Meer SteppIR ervaringen

#4 Bericht door andre »

Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Meer SteppIR ervaringen

#5 Bericht door PA-een »

Deze SteppIRs beginnen ook voor mij zeer interessante antennes te worden. Met name het 'schone' uiterlijk van 2, 3 of 4 elementen spreekt me aan, en daarnaast werkt het blijkbaar uitstekend.
Ik heb de Atas-120 voor mobiel gebruik die eigenlijk van eenzelfde principe gebruik maakt (mechanisch de lengte veranderen) en ook voor mobiel uitstekend werkt. Dus het 'wennen' aan tunen van de antenne is eigenlijk precies hetzelfde idee ;)

Bedankt voor het delen van de ervaringen en de foto's!

73,
Floris
PA1FW

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Meer SteppIR ervaringen

#6 Bericht door Steef »

Ik woon op een locatie die redelijk vrij zicht rondom heeft.
Maar de antenne hangt wel te laag en te dicht bij het dak als de mast is uitgeschoven.
Daardoor verandert de swr als ik de antenne draait. Dit is elke keer weer gewoon bij te regelen.

Ook met "400" watt geeft de antenne geen krimp. En de eindtrap (Acom1000) zegt elke keer SWR 1.

Voorheen had ik een G5RV en een Fb13 (Rotary dipool). Een bekende van mij heeft een mooie mast en de Hygain van hem hangt op een meter of 22 als deze is uitgeschoven. Met de FB13 hoorde ik heel regelmatig stations niet, die hij wel kon horen. Nu heb ik niet meer meegemaakt dat hij iets hoorde wat ik niet hoor.

In PSK is het helemaal leuk! Er zijn dan amateurs hier uit de regio die op 70 of 2 roepen: Met wie zit jij te werken?
En dan werken wij ze net zo makkelijk, terwijl een ander uit de buurt het DX station nooit op zijn scherm ziet.

Daarom ook, gebruik goede kabel en pluggen! Ik ben (en blijf dus gaarne geen discussie aub) het roerend oneens met mensen die zeggen die ene dB maakt niks uit.

En het is haast vervelend als je ergens eens gaat zitten werken, en je heb geen 6,12,17,30 en 40 in de beam.
Zonder dat je het merkt, is het al snel de normaalste zaak om uit te komen waar de dx zit. Ongeacht de band.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Meer SteppIR ervaringen

#7 Bericht door gelderjg »

Henk,

Een goede topic,
Hier zijn ook vergevorde plannen om een Steppir te gaan plaatsen. Twijfel nog tussen 2 of 3 el.
Heb echter geen schuif/kantelmast en moet het doen met een gevelmast op zo'n 13 meter hoogte met een FB23.
Ook mooie DX mee gewerkt....
Het word wel een organisatie bij het plaatsen. Moet in één dag de mast in hi..Kan hem niet op de oprit laten liggen om de volgende dag verder te gaan. Het is verder een lessenaarsdak. Kan je wel redelijk bij. (zie QRZ.COM)
Nu ben ik zelf niet zo'n dakhaas hi...maar er zijn lokale OM's wiens hulp ik kan inroepen.
Wil dan ook weten hoe de performance en duurzaamheid is. Wil niet dat ik ieder moment het dak op moet omdat er iets aan mankeert.
Lees bij Henk dat hij weinig problemen heeft ervaren sinds de aanschaf.
OK, dat je wel eens onderhoud moet plegen is duidelijk. Dat is te organiseren.
Wat kan er al zo fout gaan. Lees wel eens defecte motoren en zo.
Steppir gebruikers, geef ook je ervaringen hier weer .....hoe geplaatst op gevelmast bijvoorbeeld.
Lees in reviews wel eens schokkende ervaringen. Dat zijn er niet veel.....
Bij voorbaat dank voor input.....

Best 73 gd DX de Jos PA3ANF :D
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Meer SteppIR ervaringen

#8 Bericht door pe5t »

Henk heeft geluk met zijn antenne.
Ik had iets minder geluk.
De 3 elements Steppir kocht ik eind 2001 n.a.v. de Steppir advertentie in QST.
Volgens Steppir de eerste die naar Europa werd verscheept. Impulsaankoop. Een vervolg op eerdere experimenten. Zie Electron augustus 1986, blz. 365: De ideale antenne, een geschiedenis van PA0CLN (mijn oude call)
Het ding werkte als een speer. Gedurende een jaar. Toen ging er iets mis. Er bleek een element te haperen, het kwam niet meer soepel van de spoel. Probleem opgelost door het asje iets dicht te knijpen. Vervolgens ging na een paar stormen de boom-mast plaat aan flarden. Ik was net op tijd, anders was het gevaarte van de mast gevallen. De plaat was toch wat ondergedimensioneerd (gaten te dicht bij de rand). Ik heb hem vervangen door een professionele. Na nog een keer een onwillig element te hebben opgelapt (geleidingsplaatje was verschoven waardoor de tanden geen grip meer hadden op de strip) bleef het een poosje goed. Toen sneuvelde een eindstopje. Niet desastreus, want het stopje in de andere helft van het element voorkwam dat de zaak helemaal naar de..... ging.
Vervolgens was ik ook een van de eersten die de trombone voor 30/40 meter aanschafte. Eind 2005. Dat werkte eerst goed en maar begon te haperen. Het element wenste de 40 meter stand niet altijd te bereiken. Tot 30 meter ging het goed, maar het stopte ergens tussen 7,5 en 8 MHz. Door kou en vocht wilde het soms niet goed door de bocht. De fabrikant adviseerde de ontwateringsgaten uit te boren en stuurde een chip waarmee het element met dubbele kracht en halve snelheid door de buis zou worden geperst. Werkte soms wel en soms niet. In de zomer is het geen probleem. De fabrikant heeft dit probleem onderkend en levert nu langere binnenbuizen om het element strakker door het eerste (ruime) deel van de hengelstok te duwen.
Andere mankementen: defecte/slechte connectoren (de stuurkabeltjes zitten nu vast aan de huisjes, maar het eerste model had nog een connector) en diverse opgeblazen driverchips in het besturingskastje. Ik heb nooit een sluiting kunnen constateren in de stuurleiding naar de antenne, maar toch zijn er ik ettelijke chips gesneuveld. Een nieuwe print kost 100 Euro.
Ik vond een leverancier die de chips voor 1,5 Euro leverde en heb een paar maal een chip vervangen (valt niet mee, 16 pens smd dingen te vervangen). Ik snap nog steeds niet waarom ze sneuvelen. Overigens worden de driverchips tijdens bedrijf behoorlijk heet! Als er een niet flink heet wordt weet je meteen dat ie stuk is.....Ik heb nog een paardefecte prints liggen.
Ondertussen heb ik een schakelkastje gemaakt waarmee ik iedere driveruitgang op ieder element kan schakelen en ook al is er nog maar een chip heel, dan kan ik (zij het met wat geduld) de elementen allemaal op de juiste lengte brengen. En dat is al eens nodig geweest.
Ook heb ik de antenne al eens als 2-elements antenne geschakeld gehad omdat de refelctor niet werkte. Werkte prima.
Tegen wil en dank word ik nog een Steppir expert.
Maar, het is een fantastische antenne als hij werkt.
En, je mag aannemen dat de laatste versies met het nieuwe bedieningskastje wat betrouwbaarder zijn. Ook de fabrikant leert.
Dat neemt niet weg dat ik deze antenne niet zou adviseren aan een amateur die heel slecht bij zijn antenne kan komen (of een kraan moet huren voor 1000 Euro per dag). Een kantelmast of Versatower is wel heel handig als je kiest voor een Steppir.


Groeten,

Kees

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Meer SteppIR ervaringen

#9 Bericht door PA0DOM »

vk2gwk schreef:Naar aanleiding van een recente foto van mijn antenne in een andere draad op dit forum, kreeg ik van twee kanten de vraag (via PB) hoe de antenne bevalt. Het leek me een goed idee om daar maar een nieuw draadje van te maken. (Hoewel... dit onderwerp is in het verleden ook al eens aan de orde geweest).

Mijn SteppIR is een 3 elements, die sinds november 2004 in mijn mast zit. De mast is ca. 2.5 jaar geleden een keer naar beneden geweest en alles zag er toen goed uit. Een en ander is zonder extra's "zo uit de doos" gemonteerd en in de mast gegaan. Er is in de afgelopen bijna 6 jaar verder geen onderhoud aan gepleegd. De antenne staat op 18 meter hoogte en "ziet" de Pacific Ocean in de verte. Dat betekent bij O en ZO wind dat ie de volle laag krijgt. Ook met zout water spray. Verder zitten er regelmatig grotere vogels op en heeft de zon hier een tikkeltje meer UV dan in NW Europa...

De antenne wordt zeer regelmatig gebruikt. Ik maak gemiddeld 3500 QSO's per jaar, waarvan minstens de helft op banden zoals 20M en hoger. Tot twee jaar terug was de control unit gekoppeld aan de radio zodat bij iedere frequentie verandering van meer dan 25 khz de antenne "mee" ging. Met mijn oudere control unit aan de nieuwe FT2000 werkt dat niet meer en gebruik ik de drukknoppen, maar tune even zo vaak bij. Wanneer er onweer of harde wind dreigt of ik meerdere dagen van huis ga worden de elementen altijd helemaal ingetrokken. Calibreren 1 x per week. Het vermogen dat de antenne te verduren krijgt is ca. 1500 W PEP in SSB en ca. 600 W in CW.
"I keep my fingers crossed" maar heb dus in de afgelopen bijna 6 jaar geen enkel probleem met de antenne gehad.

Mijn locatie is kennelijk heel goed (zo vlak bij de oceaan, natte ondergrond, geen buren en zo - zie de foto). Dat helpt, maar zonder deze antenne had ik geen 200 nieuwe landen kunnen werken tijdens een zonnevlekken minimum..... :) .
Een Steppir heeft de volgende voordelen boven een multi-band multi-element (gemiddeld 3 per band) yagi.
  • geen voor de band niet gebruikte elementen die "in de weg" zitten.
  • altijd precies afgestemde elementen voor een optimale resonantie en SWR
  • geoptimaliseerde afmetingen van de elementen voor de vaste boomlengte en afstand tussen de elementen
  • veel minder windvang en gewicht
Groot voordeel is dat je de antenne in 2.5 seconde van korte op lange pad kunt "draaien" door een druk op de knop. De prestaties in de "reverse" mode zijn nagenoeg vergelijkbaar met die in de "forward" mode. In reverse is de voor/achter verhouding iets minder, maar de gain zelfs een fractie groter. Ik maak van deze mogelijkheid zeer veel gebruik (vooral omdat mijn rotor maar 180 graden kan draaien tegenwoordig.. :( )

Nadeel is de vaste boomlengte. Maar dat zelfde nadeel geldt voor alle andere "compromis" antennes.

Vergelijken met een full size mono band yagi is eigenlijk "appels" vergelijken met "peren". In dat opzicht is een SteppIR een compromis. Maar ook de monoband yagi is en blijft in feite een beetje "compromis" als je zowel veel CW als veel phone doet.... Dan is de antenne niet optimaal voor het gebruikte bandsegment en dat is de SteppIR altijd wel.

Beste Henk. Leuk je ook hier te ontmoeten.Ik zit ook te denken aan SteppIr, nu mijn Hy Gain TH3MK4 voor de tweede keer in één jaar tijd is opgeblazen met mijn TL922.Nudat ik toch terug moet vervangen ga ik liever voor de step.De Hygain was best goed zoals je hebt gehoord in onze qso,s.Maar zoals je zegd de step. is erg goed en degelijk.En....kan meer vermogen aan.Ik kan geen antenne hebben waar ik zelf moet gaan bijklimmen.Als YL kan dat nu eenmaal niet.Ik moet alles laten uitvoeren door Arjan, dus het moet wel iets zijn waar niet steeds problemen mee zijn.Nu de TH3MK4 opnieuw de geest geeft.Steeds iemand laten komen is ook niet echt goedkoop.Ik heb ook wel schrik voor de hier bij het IJsselmeer harde wind.Ga daarom maar voor de 2 elements.Ik zag dat het langste element +/- 11,50 is. De Hygain is ook 8,5 meter, dus maakt nie zo veel uit nie.Ik houd je op de hoogte hier of in de lucht.Groet je xyl van mij.

Christa
PA0DOM

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Meer SteppIR ervaringen

#10 Bericht door pa1bjs »

Tis een mooi ontwerp, goed uitgedacht, nu nog de xyl overtuigen :D

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Meer SteppIR ervaringen

#11 Bericht door PD9CN »

Zeer leuke topic Henk,

Hier mijn eigen ervaring en verhaal.

Heb nu zelf twee jaar de SteppIR 2 elem +30/40 meter kit. Deze is gebouwd op mijn schoorsteen met een speciaal gebouwde GB 2x3meter telscopic mastje die ik vanuit de shack met een elektrische lier omhoog en om laag kan doen. De antenne staat geheel uitgeschoven op plus minus 17m en heeft vrijzicht.Het mooie van deze antenne is ook altijd swr 1.1 en wat je zelfs zelf ook nog bij kan sturen met de tune knop up of down 50Khz. En er zijn nog meer mooie functies te vinden op de FluidMotion. Wat ik hoor kan ik werken en je hoort veel met deze SteppIR-)

Mijn locatie is ongeveer +/_ 5km van de kust af en waar we toch ook wel met de wind en zout aanslag te maken hebben de antenne heeft na twee jaar geen enkel probleem opgeleverd of getoond.

Dit was voor mijn het maximale wat ik hier kwijt kon met een boom lengte van 1.44M en een draaicirkel van 6.09M dit is dan met de 30/40 kit vind ik de prestaties iedere keer weer wonderbaarlijk. Ook een voordeel vind ik dat er bij wind geen nare bij geluiden optreden zoals gefluit.http://pd9cn.jalbum.net/PD9CN-SteppIR-PD9CN .

Ik heb met het bouwen van deze antenne div. aanpassingen gedaan zoals andere RvS boutjes en moertjes van NL kwaliteit. Twee RvS slangen klemmen gebruikt om de PVC huls waar de waar het stuur kabels van de motor unit van twee naar 1 gaan in op geborgen zitten altijd recht standig naar beneden hangt zo dat hier geen water in kan komen ook twee nieuwe shafts gemonteerd (had de witte versie nog) En ik heb de Liquid-Tape (Plastic-Dip) gebruikt bij de boutjes boven op de motor unit voor evt. uitdroging van de rubber ringetjes en het indringen of inslag van regenwater tegen te gaan. En ik gebruik ook de trust-kit zo dat de antenne netjes gelijk hangt en bij harde wind het doorslaan van de 40kit goed opvangt.

Er staan nog meer foto's van mijn SteppIR op http://www.pd9cn.nl En hier vindt u ook foto's met de aanpassingen die ik heb uitgevoerd aan de SteppIR.

Leuk om het draadje te volgen.

M.v.g

Cor / PD9CN
http://www.pd9cn.nl
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Meer SteppIR ervaringen

#12 Bericht door EA5JEX »

Is de Ultrabeam dan niet een betere keuze?

Is een Europese verbeterde kloon.

Ik heb het niet zo op dit soort dure elektrisch/mechanische beams.

Ik gebruik al jaren een Logperiodic tot grote tevredenheid.

Kees PA5CW

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Meer SteppIR ervaringen

#13 Bericht door Steef »

Een logper is breedbandig.

En dat is een voor of nadeel.
Het is maar hoe je het bekijkt. :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Meer SteppIR ervaringen

#14 Bericht door on4ma »

vk2gwk schreef:Nog even ter aanvulling - ook t.a.v. het onderhoud. Ik heb vanmiddag een foto gemaakt van de "straler" bevestiging aan de centrale motor unit. Daar is dus nu ruim 5 1/2 jaar niks aan gedaan en zit in weer en wind.

Afbeelding

Foto: Canon 5dMkII - 100-400mm L - @ 400mm F//5.6 - 1/320" ISO 100.
(Ik stond gewoon op de grond... :) )
die onderkant van die motorunit is dat ongedierte of vasttapijt :mrgreen:

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Meer SteppIR ervaringen

#15 Bericht door vk2gwk »

on4ma schreef:die onderkant van die motorunit is dat ongedierte of vasttapijt :mrgreen:
Nou, vast tapijt is het niet.... :) Ik denk een combinatie van aangroeisel en oxidatie. Komt nog al wat stuif zeewater op terecht.....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie