Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#1 Bericht door kees - pa3deb »

Goedenavond zend-vrienden en ~vriendinnen,

Als eerste de vraag: wie heeft er ervaring met een CG 3000 tuner in combinatie met een (min of meer) symmetrische dipool?

Ieder die wel eens op mijn site heeft gekeken, heeft waarschijnlijk wel een idee van de antenne-situatie: een hoek-dipool van 2 x 28 meter op ongeveer 15 meter hoogte. De kippeladder die er aan hangt is 17 meter lang.
De bedoeling is een CG 3000 auto-tuner de plaats van de S-Match in te laten nemen en wel hierom: dan hoef ik er 's avonds en 's nachts niet naar toe om de boel te verstemmen als ik eens van band wil wisselen. Ik zit nl in de wintertijd niet op zolder in mijn garage, maar lekker warm bij de xyl in de huiskamer.
Het zal duidelijk zijn, dat ik liever niet de heeeeele winter lang op 1 frequentie (3575) wil blijven zitten. Inmiddels heb ik er ook weer een zendertje bij (beschuit met muisjes is reeds verorberd!) en het is nu een Q5-30 geworden, dus voor 10 mHz.
Ik hoor graag van jullie!
73
Kees, PA3DEB

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#2 Bericht door pa1bjs »

De sg-3000 is een longwire tuner, en niet schikt voor symmetrische antennes...
Mfj verkoopt buitenboord tuners die wel geschikt zijn voor symmetrische antennes.

Wat je wel kan doen is een draad van min 13,5 meter ophangen en de tuner goed aarden , dat werkt prima.

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#3 Bericht door kees - pa3deb »

pa1bjs schreef:De sg-3000 is een longwire tuner, en niet schikt voor symmetrische antennes...
De CG 3000 is een kloon van de SG 230.
Er valt altijd iets te experimenteren, Bas.

http://www.g3ynh.info/atu/sgc230.html
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#4 Bericht door Steef »

De cg3000 is volgens mij niet veel anders dan de Icom AH4.

Dit is ook een langdraad tuner. Maar deze tuned ook gewoon een G5RV. En dat werkt beter dan je jezelf kan voorstellen.
Je tuned namelijk waar het zou moeten.

Op vakantie heb ik honderden verbindingen op die manier gemaakt. Vanaf 6 t/m 80 mtr de wereld mee gewerkt.

En op de heen en terug reis lag de AH4 in de kofferbak. De massa aan de auto, en de straler aan een 27mc pan supercarbonium antenne.
In de file bij Lyon een complete pileup naar Nederland op 40.

Google er maar eens op los, werkt echt super zo'n apparaat.
Wie praat luistert niet

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#5 Bericht door pa1bjs »

Werken doen ze zeker!
Ik heb een Furino at-230 en die doet het ook waanzinnig.
Stemt zelfs nog een brijnaald op 80m af, en straalt ook nog eens.
Je kan van je dipole een T (marconi geloof ik) antenne maken.

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#6 Bericht door Steef »

Op deze manier had ik de ah4 aangesloten op de g5rv: http://home.comcast.net/~hamlakemn/AH-4 ... ation.html
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#7 Bericht door PF1JM »

DX-Wire ( www.dx-wire.de ) heeft voor dit soort tuners zelfs een speciale balun te koop, zie onder kopje "Mantelwellensp.", even scrollen naar Hühnerleiterbalun-AT. Daar staat ook een PDF-je met uitleg (Easyway.pdf), auf Deutsch, dat dan weer wel.
Alternatieve oplossing is om een mantelstroomspoel toe te passen tussen de coax en tuner. Je kunt namelijk een symmetrische antenne ook prima aanpassen met een asymmetrisch netwerk.
Maar houd ons vooral op de hoogte. Ik heb namelijk ook iets dergelijks in de planning.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#8 Bericht door kees - pa3deb »

pf1jm schreef:DX-Wire ( http://www.dx-wire.de ) heeft voor dit soort tuners zelfs een speciale balun te koop, zie onder kopje "Mantelwellensp.", even scrollen naar Hühnerleiterbalun-AT. Daar staat ook een PDF-je met uitleg (Easyway.pdf), auf Deutsch, dat dan weer wel.
Alternatieve oplossing is om een mantelstroomspoel toe te passen tussen de coax en tuner. Je kunt namelijk een symmetrische antenne ook prima aanpassen met een asymmetrisch netwerk.
Maar houd ons vooral op de hoogte. Ik heb namelijk ook iets dergelijks in de planning.
Bedankt allemaal voor deze en andere suggesties! Vooral de laatste lijkt een goede oplossing voor de problemen die ook door David, G3YNH al werden onderkend. Ik verwijs nogmaals naar dat artikel, weliswaar over een SG-230, maar de verschillen zijn verwaarloosbaar (op de prijs na, dat dan weer wel...) http://www.g3ynh.info/atu/sgc230.html
De oplossing van G3YNH
De oplossing van G3YNH
sg230.jpg (16.52 KiB) 7670 keer bekeken
Ik begin toch steeds meer te voelen voor een CG 3000, samen met zo'n Hühnerleiterbalun - AT.
Zal morgen eens informeren bij mijn lokale radioshop (Dolstra).
73
Kees, PA3DEB

DO1YWF
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 feb 2006, 11:07

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#9 Bericht door DO1YWF »

Ik werk all heel lang met de CG 3000 zowel thius als ook op vakantie.(zowel endgevoed als ook dipol)
Je kan echt best ook een dipol afstetemmen:de eene schenkel an de heete ansluiting de andere schenkel an de ground.Gat echt heel goed.
Ik heb dan wel voor de zekerheid noog een mantelwellensperre(20 Ferritringetes op de koax) monteert.

OoK de prijs is volgens mijn ervaringen niet te toppen.

73 de Wolfgang

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#10 Bericht door PE9PE »

pa3deb schreef:Goedenavond zend-vrienden en ~vriendinnen,

Als eerste de vraag: wie heeft er ervaring met een CG 3000 tuner in combinatie met een (min of meer) symmetrische dipool?

Ieder die wel eens op mijn site heeft gekeken, heeft waarschijnlijk wel een idee van de antenne-situatie: een hoek-dipool van 2 x 28 meter op ongeveer 15 meter hoogte. De kippeladder die er aan hangt is 17 meter lang.
De bedoeling is een CG 3000 auto-tuner de plaats van de S-Match in te laten nemen en wel hierom: dan hoef ik er 's avonds en 's nachts niet naar toe om de boel te verstemmen als ik eens van band wil wisselen. Ik zit nl in de wintertijd niet op zolder in mijn garage, maar lekker warm bij de xyl in de huiskamer.
Het zal duidelijk zijn, dat ik liever niet de heeeeele winter lang op 1 frequentie (3575) wil blijven zitten. Inmiddels heb ik er ook weer een zendertje bij (beschuit met muisjes is reeds verorberd!) en het is nu een Q5-30 geworden, dus voor 10 mHz.
Ik hoor graag van jullie!

Hallo Kees,

Heb je ook wel eens gekeken naar http://www.hamware.de?
Deze tuners zijn van zeer goede kwaliteit.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#11 Bericht door kees - pa3deb »

Steef schreef:Op deze manier had ik de ah4 aangesloten op de g5rv: http://home.comcast.net/~hamlakemn/AH-4 ... ation.html
Op die manier was ik het ook van plan, Steef.
Zit alleen nog met de vraag of er daadwerkelijk ook zo'n Mantelwellensperre AT tussen moet. De praktijk zal dat wel uitwijzen.
Rob schreef:Heb je ook wel eens gekeken naar http://www.hamware.de?
Deze tuners zijn van zeer goede kwaliteit.
Deze kende ik nog niet, zien er inderdaad zeer degelijk uit, maar een beetje boven mijn budget.
Het gaat eigenlijk alleen maar om een oplossing voor de wintermaanden. De rest van de tijd zit ik naast de S-Match en kan die dus eenvoudig verstemmen.

Overigens vanmiddag een CG3000 besteld, begin volgende week is hij er wel, dus dan weten we meer...
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#12 Bericht door kees - pa3deb »

DO1YWF schreef:Ik heb dan wel voor de zekerheid noog een mantelwellensperre(20 Ferritringetes op de koax) monteert.
73 de Wolfgang
Hi Wolfgang,

Als ik op de site van Peter Bogner kijk, zie ik daar diverse soorten Mantelwellensperre. Als ik het goed begrepen heb, gebruik jij dus zo'n filter in de coax naar de tuner toe. Maar Peter adverteert ook met "Mantelwellensperre AT" dus bestemd voor situaties waarin een auto-tuner (SG230, CG3K, AH4 etc.) aan een kippeladder geknoopt wordt. Het filter zit dan na de tuner in de voedingslijn naar de antenne. Het nut daarvan ontgaat me eigenlijk een beetje. Maar misschien zie ik dat wat te simpel?
Misschien kan iemand dat uitleggen?
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#13 Bericht door vk2gwk »

Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt, Kees. Het mantelstroom filter gaat in(om) de coax vanaf de auto-tuner naar de zender. Nij normaal gebruik van de autotuner is dat niet echt nodig. "Normaal" wil zeggen: goede tegencapaciteit/aarde aan het aardpunt een een stuk draad aan het "antenne" punt.
Maar als je een kippeladder aan een autotuner knoopt doe je dat dat met de ene draad aan het aardpunt en het andere aan het antennepunt. Terwijl intern het aardpunt met de buitenmantel van de coax naar de zender is verbonden. Daarom moet dat filter er op. Je kunt eigenlijk geen "balanced" kippeladder aan een "unbalanced" antennetuner knopen.

Beter is om een 1:1 balun als scheidingstrafo tussen het antennepunt en aardpunt aan te brengen en dan de kippelader aan die balun te knopen. Dat is waarschijnlijk wat je hebt gehoord of gelezen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#14 Bericht door kees - pa3deb »

hoi Henk,

volgens Peter Bogner is het toch een beetje anders. Op http://www.dx-wire.de vindt je onder de rubriek Mantelwellensperre (Neu) een pdf-je (easyway.pdf) waarin hij het principe uitlegt (in het duits). Onderstaande tekening komt daarin voor. Ook de kant en klare filters staan op zijn site en bestaan uit een tweetal teflon-draden, met een serie ringkernen daaromheen. Volgens de tekening komen die toch echt aan de antennekant van de tuner, en niet in de toevoer-coax.
kippeladder filter
kippeladder filter
Het gebruik van een balun aan de antennekant in combinatie met een autotuner en kippeladder wordt door velen afgeraden.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#15 Bericht door Steef »

In de gebruikaanwijzing van de ah4 staat dat je als massa ook gewoon een lange draad kan gebruiken.

Dus niks mantelstroon filter en andere poeha. Gewoon 2 draden aan sluiten. Of het nou een G5RV is of 2 stukken draad, of wat dan ook.

Geloof mij, werkt gewoon super!!

Nogmaals, op vakantie heb ik zo dagen lang in de ochtend op 40 met VK zitten werken. En op 6 dagen lang heel Europa.

Met een standaard 706.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie