Iemand wat meer achtergrond over Detron antenne tuner? 160-10mtr 1kW met balun. Weet iemand wat voor balun?
1 van de C voetjes nakijken/vervangen ivm speling
Dentron Super tuner 1kW
Dentron Super tuner 1kW
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
Re: Dentron Super tuner 1kW
Dit is een klassiek T-netwerk, twee C`s in serie en van het midden een L naar aarde. Je kunt er ook een langdraad antenne aanhangen of een open lijn, vandaar die "balun" in dat doosje. In dergelijke tuners is de balun een spoel op een ringkern met een middenaftakking naar aarde en een van de uiteinden aan de antenneuitgang. Dit is meer een pseudobalun, maar het zal wel werken, je ziet het in andere tuners ook toegepast.
Ik heb jarenlang een dergelijk T netwerk gebruikt om een 160 meter inverted L op andere frequenties, met name de WARC banden, aan te passen. Ik kon er op ieder band wel een aanpassing mee vinden. Ik had een rolspoel in in plaats van een vaste spoel met aftakkingen.
Ik heb jarenlang een dergelijk T netwerk gebruikt om een 160 meter inverted L op andere frequenties, met name de WARC banden, aan te passen. Ik kon er op ieder band wel een aanpassing mee vinden. Ik had een rolspoel in in plaats van een vaste spoel met aftakkingen.
Inmiddels korte test ter vergelijking met een aantal Annecke tuners, mooi vintage spul en aanvulling van de verzameling met deze Dentron
.
Ik las dat Dentron in de jaren 1990 is opgegaan in Ameritron.
Ik las dat Dentron in de jaren 1990 is opgegaan in Ameritron.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
- ON7RA
- Roepletters: ON7RA
@PH7R
Indien mogelijk even het doosje waar de balun in zit open maken om te zien wat er precies in zit? Maar heel waarschijnlijk een 1/4 balun?
Indien mogelijk even het doosje waar de balun in zit open maken om te zien wat er precies in zit? Maar heel waarschijnlijk een 1/4 balun?
73 Renaat
ON7RA 
Meer info vind je hier:> [url][/https://www.hayseed.net/~jpk5lad/Assort ... _tuner.htm]
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief
En meer dan 50 Jaar radio-actief
Ik heb sinds kort deze, een Dentron Super Tuner Plus.
Bovenkap was lelijk, opnieuw gespoten en staat nu te " shinen" in combinatie met de FTDX101MP.
Hij tuned werkelijk alles plat, open lijn of coax.
Weet iemand uit welke periode deze tuners komen?...jaren 70, 80?
Bovenkap was lelijk, opnieuw gespoten en staat nu te " shinen" in combinatie met de FTDX101MP.
Hij tuned werkelijk alles plat, open lijn of coax.
Weet iemand uit welke periode deze tuners komen?...jaren 70, 80?
Begin jaren 80. Blijft mooi spul.