Afstemming magneticloop met NanoVNA

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3HBJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mei 2023, 09:54
Roepletters: PA3HBJ

Afstemming magneticloop met NanoVNA

#1 Bericht door PA3HBJ »

Hallo allemaal,

Even een vraagje.
Ik zag een antenneswitch met ook de mogelijkheid om een SDRontvanger aan te sluiten zodat in rx mode gelijktijdig op 2 ontvangers geluisterd kan worden.
Bij TX wordt de SDR aansluiting automatisch losgekoppeld.

https://www.wimo.com/en/mfj-1708bsdr-s

Zou het ook mogelijk zijn om een nanovna op de SDR aansluiting aan te sluiten zodat je continu kan zien op welke frequentie de loop is afgestemd?
Of ga je onjuiste info krijgen omdat in rx ook de tranciever aan de loop hangt?
Bvb dank voor de info

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#2 Bericht door PA3FBO »

De VNA meet het hele systeem, dus ook de ingangsimpedantie van de ontvanger.
Tijdens RX staat deze parallel aan de VNA wat afwijkingen zal opleveren.
Wanneer de impedantie voor de aangesloten ontvangers door de schakelaar wordt gecompenseerd, gaat de VNA ook deze aanpassing meten.
Verder scant de VNA de hele tijd (tot je hem stopt). Dit scannen hoor je op de ontvanger als een terugkeren de tik. De VNA zend een laagvermogen signaal uit om te kunnen meten.
Ik denk dat die regelmatige tik hinderlijk is wanneer je naar stations zit te luisteren.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#3 Bericht door PA1AIS »

Ik heb dat gewoon met een Daiwa coax switch.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#4 Bericht door PH2LB »

Vergeet niet dat een VNA ook een signaal genereerd om te kunnen meten en afhankelijk van het model zit dat tussen de +1 en -10 dBm.

B.v.

CH0 output org : -4.1 dBm
CH0 output H4 : -8.5 dBm
CH0 output H : +0.7 dBm

Als je dit rechtstreeks in je SDR of ontvanger stop, kan het zijn dat die dat niet leuk vind. Een signaal met een vermogen van -13dBm is tot 30MHz al goed voor een S9+60 (50mV/50uW).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#5 Bericht door PA3FBO »

Ik was m'n magloop aan het afstemmen met m'n NanoVNA-H4 en ik kon hem op m'n IC705 (zonder antenne) telkens voorbij horen komen.
Dus als je telkens tijdens RX je magloop in de gaten wil houden (wanneer die afgestemd is zal die niet zomaar verlopen) heb je metingen die niet klopppen en een ontvanger waar je telkens de VNA hoort voorbij komen, nog afgezien of de RX dat signaal van de VNA prettig vind of niet.

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#6 Bericht door Jan pa3abk »

Ik zou het anders doen... met een "noise generator" nabij de loop of "los" gekoppeld aan de kabel nabij de ontvanger.

Je kunt de ruisbult zien op je SDR en eventueel "bijtrekken" naar je gewenste QRG zonder een TX actie.
Zo'n noise generator is makkelijk zelf te maken door een "ruisbron" (bijvoorbeeld een LED/Zener diode) extreem te versterken.
In China zijn ze ook te koop vanaf een paar € tot... (zoek: rf noise generator)
Uiteraard moet je hem kunnen activeren met een terugverende schakelaar zodat je wel op die plek kunt luisteren/zenden.
Er zitten wat haken en ogen aan o.a. voorkomen dat zodra je gaat zenden de "brug" ertussen uit wordt geschakeld of de zender blokkeren als je hem gebruikt.
Simpel voorbeeld:
bridgesch.jpg
Credits:http://www.nd6t.com/antenna/Polite%20Tuner.htm
Het is dan de loop afstemmen op "maximale rook" van de ruisbult op je scherm op de frequentie waar je hem wilt hebben.
Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA3HBJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mei 2023, 09:54
Roepletters: PA3HBJ

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#7 Bericht door PA3HBJ »

Jan pa3abk schreef: 24 jan 2024, 01:23 Ik zou het anders doen... met een "noise generator" nabij de loop of "los" gekoppeld aan de kabel nabij de ontvanger.

Je kunt de ruisbult zien op je SDR en eventueel "bijtrekken" naar je gewenste QRG zonder een TX actie.
Zo'n noise generator is makkelijk zelf te maken door een "ruisbron" (bijvoorbeeld een LED/Zener diode) extreem te versterken.
In China zijn ze ook te koop vanaf een paar € tot... (zoek: rf noise generator)
Uiteraard moet je hem kunnen activeren met een terugverende schakelaar zodat je wel op die plek kunt luisteren/zenden.
Er zitten wat haken en ogen aan o.a. voorkomen dat zodra je gaat zenden de "brug" ertussen uit wordt geschakeld of de zender blokkeren als je hem gebruikt.
Simpel voorbeeld:
bridgesch.jpg
Credits:http://www.nd6t.com/antenna/Polite%20Tuner.htm
Het is dan de loop afstemmen op "maximale rook" van de ruisbult op je scherm op de frequentie waar je hem wilt hebben.
Jan/pa3abk
Interessant ideetje, Bedankt!

PA3HBJ
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mei 2023, 09:54
Roepletters: PA3HBJ

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#8 Bericht door PA3HBJ »

Bedankt voor alle reacties!

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#9 Bericht door PA3FBO »

eh... geen TX actie? en die generator dan? die moet toch wat RF produceren om dat te kunnen ontvangen.
Afstemmen op de ruisbult van de waterval is toch onnauwkeuriger als de VNA met de marker op tracking (zodat die de minimale SWR aanwijst)
Voor afstemmen op ruis, heb je die generator helemaal niet nodig, er is zat ruis op HF om op die ruis af te stemmen.
Wat ik doe/deed is eerst afstemmen zodat ik midden in de ruisbult zit, daarna afregelen met de SWR-meter van de set (set even op TX, low power).
(eventueel met de tuner ,mAT-705, verder bijregelen)

Wanner je een Comet HFJ-350M Toy-Box hebt, moet je afstemmen door het telescoopdeel in/uit te schuiven.
Hiervoor moet je telkens aan de straler zitten. De VNA kun je op een groter bereik zetten als de SWR-scan van de IC-705.
Dit is nodig omdat je met een paar cm verschil van onder het bereik van de 705 naar boven het bereik van de 705 gaat waardoor je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Met de VNA op een veel groter bereik kun je zien wat je op RF gebied doet. Wanneer je in de buurt bent kun je het bereik verkleinen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Afstemming magneticloop met NanoVNA

#10 Bericht door PA1AIS »

PA3HBJ schreef: 26 jan 2024, 20:06 Bedankt voor alle reacties!
In antwoordt op je vraag of ik via een antenne schakelaar de VNA gewoon laat zitten: JA!
Ik heb voor HF in de shack een MINI600 VNA, die zit op een Daiwa coax schakelaar tussen eindtrap en tuner.
De eindtrap is 4x PL519, 400Watt (PA0FRI).
Geen centje pijn, VNA doet wel raar als die aan staat. Ik tune eerst met VNA 1:1 en dan switch om en sappen!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie