Advies / mening over HF antenne oplossing

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#16 Bericht door PA1AIS »

Ik zou dan deze nemen, bij de fabriek.

https://www.sigmaeuro-comm.com/antennas ... e-antennas

€ 58,-

Maar zelf maken is niet verboden, toch?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#17 Bericht door PA3DAT »

PD1ACB schreef: 15 jan 2024, 10:06 Een Yaesu FT-991A gekocht en een Sigma end fed langdraad van 10 meter gespannen en hierin zit de vraag om jullie advies of mening.
Hij heeft die antenne al gekocht en opgehangen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#18 Bericht door PA1AIS »

PA3DAT schreef: 16 jan 2024, 13:06
PD1ACB schreef: 15 jan 2024, 10:06 Een Yaesu FT-991A gekocht en een Sigma end fed langdraad van 10 meter gespannen en hierin zit de vraag om jullie advies of mening.
Hij heeft die antenne al gekocht en opgehangen.

Prima!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#19 Bericht door PA4WK »

Ik vermoed dat het een aard probleem is, of beter gezegd, het ontbreken daarvan, daar heb ik de ts nog niet over gehoord.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#20 Bericht door Cor - PA4Q »

PA4WK, zie bijdrage #14
Of is het een zg. random length met een transformator van 1:9? Heb je dan een goede counterpoise in gebruik?
Nog geen reacties van de vragensteller gezien.

73, Cor - PA4Q

Gebruikersavatar
PD1ACB
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:51
Roepletters: PD1ACB
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#21 Bericht door PD1ACB »

Nog geen reacties van de vragensteller gezien.

73, Cor - PA4Q
Hallo Cor, hierbij de specs. van de antenne die ik heb opgehangen, groet Henny.

Multi Band Long Wire Antenna, 40 - 6 Meter, Wire Length 10,14 meter, Max Power 400 Watt, 50 Ohm.

FEATURES, FUNCTIONS AND SPECIFICATIONS:
SIGMA LW-10 HF 40-6m Wire Antenna.
At the heart of the Sigma LW range of antennas is the 9:1 UNUN. This provides a feedpointfor the long wire radiating element and converts the impedance from 450 Ohms (+/-) tosomething nearer to the 50 Ohms expected by your transceiver.
There are three connectionson the UNUN , a SO-239 to which you connect the coaxial feed line and two machine screwswith butterfly wing nuts.
One of these has the wire antenna connected to it and the other is for you to connect a length of wire to earth.
This is not strictly a necessary connection but willreduce static pick up and provide a direct to earth for any possible lightening strike or buildup of static in the air.
The best way to do this is to attach a length of wire to a ground rod and fix it to the UNUN at this terminal.
Fix the feed point up as high as possible – it may be attached to a pole or to a wall and then attach the other end of the wire to a point as faraway as is possible.
This is best done if the wire can be kept in a straight line and horizontal but , if this is not possible due to space restriction, do not despair.
The wire may be dog legged, sloped or fixed in any number of ways to enable it to fit in a space available.

The LW-10 will operate on all HF bands from 40 m to 6 m with an external ATU.
The other end of your coaxial cable should be attached to your ATU and then from the ATUto your transceiver.
Power up, make final adjustments to tune and away you go.
Cor - PA4Q schreef: 16 jan 2024, 18:12 PA4WK, zie bijdrage #14
Of is het een zg. random length met een transformator van 1:9? Heb je dan een goede counterpoise in gebruik?
Nog geen reacties van de vragensteller gezien.

73, Cor - PA4Q

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#22 Bericht door PA1AIS »

Dat is toch geen antwoord op PA4Q?

dat is alleen maar knippen-plakken van de specificaties.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#23 Bericht door PD5NL »

Ik maak gebruik van een Endfed (40/20/10) van HFkits. Een maand in het bezit. Met een nano goede SWR rating gemaakt door de kabel op juiste lengte af te knippen.

Ben een beetje aan het spelen qua hoogte etc. Nu hangt deze in een flauwe bocht langs de schutting. Veel contacten gehad met Italie en Spanje.
Kan natuurlijk altijd verder maar voor 12,8 meter draadje ben ik al blij. Groot voordeel is dat hij bijna niet opvalt.

73 Marco
Yaesu FT-710

Gebruikersavatar
PD1ACB
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:51
Roepletters: PD1ACB
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#24 Bericht door PD1ACB »

De antenne is niet geaard, maak geen gebruik van counterpoise / tegencapaciteit

groet, Henny.


PD1ACB schreef: 16 jan 2024, 19:21
Nog geen reacties van de vragensteller gezien.

73, Cor - PA4Q
Hallo Cor, hierbij de specs. van de antenne die ik heb opgehangen, groet Henny.

Multi Band Long Wire Antenna, 40 - 6 Meter, Wire Length 10,14 meter, Max Power 400 Watt, 50 Ohm.

FEATURES, FUNCTIONS AND SPECIFICATIONS:
SIGMA LW-10 HF 40-6m Wire Antenna.
At the heart of the Sigma LW range of antennas is the 9:1 UNUN. This provides a feedpointfor the long wire radiating element and converts the impedance from 450 Ohms (+/-) tosomething nearer to the 50 Ohms expected by your transceiver.
There are three connectionson the UNUN , a SO-239 to which you connect the coaxial feed line and two machine screwswith butterfly wing nuts.
One of these has the wire antenna connected to it and the other is for you to connect a length of wire to earth.
This is not strictly a necessary connection but willreduce static pick up and provide a direct to earth for any possible lightening strike or buildup of static in the air.
The best way to do this is to attach a length of wire to a ground rod and fix it to the UNUN at this terminal.
Fix the feed point up as high as possible – it may be attached to a pole or to a wall and then attach the other end of the wire to a point as faraway as is possible.
This is best done if the wire can be kept in a straight line and horizontal but , if this is not possible due to space restriction, do not despair.
The wire may be dog legged, sloped or fixed in any number of ways to enable it to fit in a space available.

The LW-10 will operate on all HF bands from 40 m to 6 m with an external ATU.
The other end of your coaxial cable should be attached to your ATU and then from the ATUto your transceiver.
Power up, make final adjustments to tune and away you go.
Cor - PA4Q schreef: 16 jan 2024, 18:12 PA4WK, zie bijdrage #14
Of is het een zg. random length met een transformator van 1:9? Heb je dan een goede counterpoise in gebruik?
Nog geen reacties van de vragensteller gezien.

73, Cor - PA4Q

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#25 Bericht door Cor - PA4Q »

Henny,

De LW-10 had ik inmiddels gevonden, het verhaaltje had ik dus al gelezen.
Maar als je om advies vraagt om een probleem opgelost te krijgen en ik antwoord dan uitgebreid met een aantal vragen, dan is het niet omdat ik de antwoorden op die vragen wilde hebben, maar om jouzelf op het spoor te zetten van aspecten waarover je zou kunnen nadenken of die je zou kunnen doen.
Nu we het toch kunnen hebben over die tekst het volgende:
One of these has the wire antenna connected to it and the other is for you to connect a length of wire to earth.
This is not strictly a necessary connection but willreduce static pick up and provide a direct to earth for any possible lightening strike or buildup of static in the air.
Dit is dus een geheel foute aanbeveling, een antenne van dit type moet een goede aardverbinding of een counterpoise hebben. Ofwel een aantal goede aardpennen (aan elkaar verbonden) ofwel een voldoend aantal radialen van voldoende lengte. Probeer het niet zonder.
Er wordt weleens gedacht dat de buitenmatenl van de coax die counterpoisefunctie voor zijn rekening kan nemen maar dan moet de coax voldoende lang zijn en heb je zeker een goed mantelstroomfilter nodig die de RF buiten de shack moet houden. In mijn eerste antwoord vroeg ik hiernaar, je had dat al kunnen beantwoorden.

The LW-10 will operate on all HF bands from 40 m to 6 m with an external ATU.
The other end of your coaxial cable should be attached to your ATU and then from the ATU to your transceiver.
Hier wordt dus nadrukkelijk een externe tuner vermeld. De interne tuner in de meeste sets kan de misaanpassing niet aan.
Ook hier vroeg ik al naar.

Henny, als je om advies/hulp vraagt moet je wel geholpen willen worden.

Ik hoop dat je de adviezen die de verschillende mensen die gereageerd hebben ter harte zult nemen en niet meteen overgaat tot het aanschaffen en ophangen van een volgende antenne. Zonder inzicht waarom het bij de eerste fout lijkt te gaan is de kans groot dat het bij de tweede niet veel beter zal gaan.

Let wel, ik sta open voor vervolgvragen, ik help je graag verder, waar ik dat kan, ook mijn kennis van zaken heeft zijn beperkingen.

73, Cor - PA4Q

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#26 Bericht door Cor - PA4Q »

Jouw laatste reactie en mijn laatste reactie hebben elkaar gepasseerd terwijl ik aan het tikken was.

73, Cor - PA4Q

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#27 Bericht door PA3DJS »

Ga in ieder geval voor de 20 m resonante end-fed met knik in de draad. Je kunt met de huide zonactiviteit dan ook "lokaal" werken op 40 m. Op 20m kun je er ook nog aardig mee uit de voeten. Als tegencapaciteit hang je er 4 m draad aan, en een mantelstroomfilter ergens rond/tussen de kabel zodat zooi (storing) van binnen niet bij je antenne komt via de kabelmantel.

Voor die 1:9 trafo met 10 m draad zie:
viewtopic.php?p=287707#p287707
Kort samengevat: doe maar niet.

Voor 10 m, die nu regelmatig goed open is, kun je een halve golf dipool maken of een verticale spriet (denk even aan een (oude) CB antenne). Zo'n spriet kun je makkelijk tijdelijk plaatsen voor als mensen in de buurt emotioneel allergisch zijn voor metaal in de lucht.

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#28 Bericht door Cor - PA4Q »

Van de ARRL website: http://www.arrl.org/random-wires


A counterpoise is simply a long, insulated wire that attaches to the ground connection on your antenna tuner. The best counterpoise is 1/4-wavelength at the lowest frequency you intend to use. That’s a lot of wire at, say, 3.5 MHz, but you can loop the wire around the room and hide it from view. The counterpoise acts as the other “terminal” of your antenna system, effectively balancing it from an electrical standpoint.
Zo moeilijk is de benodigde counterpoise dus nu ook weer niet, ontdek ik nu.

73, Cor - PA4Q

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#29 Bericht door PA3DJS »

Cor - PA4Q schreef: 16 jan 2024, 22:10 Van de ARRL website: http://www.arrl.org/random-wires


A counterpoise is simply a long, insulated wire that attaches to the ground connection on your antenna tuner. The best counterpoise is 1/4-wavelength at the lowest frequency you intend to use. That’s a lot of wire at, say, 3.5 MHz, but you can loop the wire around the room and hide it from view. The counterpoise acts as the other “terminal” of your antenna system, effectively balancing it from an electrical standpoint.
Zo moeilijk is de benodigde counterpoise dus nu ook weer niet, ontdek ik nu.

73, Cor - PA4Q
Het grote voordeel van een goed ontworpen resonante endfed (0.5, 1, 1.5, 2, etc lambda) is dat de impedantie dermate hoog is, dat je mantelstroom erg laag is. Denk aan in orde van 17 dB beneden de kabelstroom voor een dunne antennedraad. Een "slechte" tegencapaciteit in orde van minimaal 0.05 lambda en een mantelstroomfilter, werkt dan prima. Voor 80 m kun je af met 4m. Ik zou overigens voor het dubbele gaan, of twee stuks van 4 m. Die twee stuks van 4 m voor als je de end-fed ook op 20 m gaat gebruiken.

Een random wire heeft een "random" impedantie waardoor de mantelstroom flink hoger uit kan vallen, vergeleken met een resonante end-fed. Je hebt dan een goede laagohmige tegencapaciteit nodig.

Die kwartgolf tegencapaciteit uit de ARRL link is leuk op 80 m, maar op 40 is de tegencapaciteit dan 0.5 lambda lang, en dat werkt niet meer als tegencapaciteit. Je hebt dan een kattensnor-achtige tegencapaciteit nodig, of een constructie met traps.

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#30 Bericht door Cor - PA4Q »

dank je PA3DJS
Die kwartgolf tegencapaciteit uit de ARRL link is leuk op 80 m, maar op 40 is de tegencapaciteit dan 0.5 lambda lang, en dat werkt niet meer als tegencapaciteit. Je hebt dan een kattensnor-achtige tegencapaciteit nodig, of een constructie met traps.
Dit voegt iets toe aan mijn kennis.

73, Cor - PA4Q

Plaats reactie