Yagi versus hexbeam

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Yagi versus hexbeam

#1 Bericht door pc9t »

Zijn er collega amateurs die ervaring hebben in het gebruik cq vergelijk van een 2 elements yagi t.o.v. een Hexbeam.

En dan gaat het natuurlijk om de banden 10,15 en 20 meter.

Ook niet het vergelijk met een Ultrabeam of Step-ir.

Maar een Pkw of Fritzel of Hygain 2 elements.

Ga in het voorjaar onderhoud plegen aan de mast en rotor en antennes.

En ik ben momenteel niet zo heel gelukkig met de huidige Hexbeam.

Dus kan ik een andere Hexbeam kopen, of deze vervangen door een yagi, moet dan wel de 12 en 17 meter opgeven.

Ga ook kijken waarom de huidige Hexbeam zo’n grillig SWR heeft, omdat mijn vorige wel gewoon overal een nette SWR venster had.

Maar misschien zijn er gebruikers die ervaring hebben tussen een 2 elements yagi en een Hexbeam
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Yagi versus hexbeam

#2 Bericht door PD7H »

Ik ben juist overgestapt van een PKW THF3E maar een Hexbeam.
Primair vanwege het gewicht (plaatsing van de PKW op dakkapel veroorzaakte uiteindelijk toch wat lekkage).
Op papier zou de PKW beter moeten presteren, maar in de praktijk merk ik er niets van. Sterker nog, krijg de indruk dat de Hexbeam beter presteert. Ontvangst is beter (minder storing) en heb behoorlijk veel DX gewerkt.
Voor mij zou de keuze dus makkelijk zijn, zeker als je ook nog banden moet inleveren.

SWR van de Hexbeam is konstant goed (<1.5 op alle banden), dus herken een grillig beeld totaal niet.
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Yagi versus hexbeam

#3 Bericht door pc9t »

Hallo Hans,

Tja met de vorige Hexbeam had ik daar ook geen last van, overal een goede Swr, alleen was de constructie van de centerpost niet best, en hadden de glasfiber delen de coating verloren.

Misschien dat ik deze in het voorjaar maar weer eens ga opknappen en de centerpost verstevigen.

Welk merk hexbeam heb jij, als ik zo vrij mag zijn om te vragen.

Inderdaad geef ik de 2 WARC. banden ook liever niet op.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Yagi versus hexbeam

#4 Bericht door PD7H »

Hallo Maurice,

Ik heb mijn Hexbeam zelf gebouwd naar ontwerp van G3TXQ en functioneert zoals gezegd boven verwachting.
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Yagi versus hexbeam

#5 Bericht door ON5RKN »

Mijn Hexbeam made by MW0JZE heb ik nu al bijna 10j,
vorige jaar heb ik een upgrade gedaan naar de nieuwe centerpost en de extreem WX supports er aan toegevoegd.

De stokken zijn nog in supergoeie conditie ( https://www.swissvax.nl/webshop-product ... berglass)/)
enkel heb ik nu en dan eens een draad die overbreekt aan de centerpost
maar dat is in no-time gefixt en de VSWR is nog als vanouds toen hem nieuw was.

Een collega had er ooit 1 gekocht van het beroemde beruchte Mighty Fine.... de laatste letter mag je zelf invullen het woord eindigt op UNK
want dat was het ook niet meer, niet minder grote rommel.

Als je de plaats hebt koopt u een goeie hexbeam, ook de Poolse versie is best oke.

Plaats reactie