Coax inkorten of toch maar niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Coax inkorten of toch maar niet?

#1 Bericht door ON4CAY »

Hallo iedereen,
Net lid geworden en zoals ik in het forumonderdeel 'Nieuwe leden' heb aangegeven ben ik een Diamond X-300N en een Diamond D-777 aan het plaatsen.
De coaxen zijn een meer dan 32 meter lang omdat ik helemaal naar het andere eind van het huis moet, dus ik heb gekozen voor Hyperflex 10 die mij een 'deftige' coax lijkt om op 2 m en 70 cm te werken zonder dat je zowat alle vermogen in je kabel verliest.
Momenteel zitten de kabels al vanop de antennes door de muren en komen ze uit in de woonkamer, waar ik een hoekje als shack wil inrichten.
Ik heb de lengte van de kabels toen ik ze bestelde, goed ruim bemeten zodat ik zeker niet met te korte kabels zou komen te zitten. Dat betekent dat ze elk op dit moment zo'n 4-5 meter te lang zijn.
Nu is het zo dat ik mijn antennes op steigerbuizen heb gemonteerd, met de mogelijkheid om er achteraf eventueel nog een extra buis te kunnen tussenzetten en alzo hoger te komen. Maar om niet direct mijn buren te alarmeren wou ik niet van in het begin het onderste uit de kan halen en afwachten wat het geeft aan signaalsterkte voor RX en TX.
Maar zo heb ik mezelf een beetje met een dilemma opgezadeld en daar had ik graag jullie mening over.
Ofwel knip ik de kabels nu op lengte maar dan moet ik ze achteraf (als de antennes hoger zouden komen) terug verlengen (kan binnenshuis gebeuren, want ze lopen op het einde door de garage) en dat betekent dus een koppelstuk gebruiken, ofwel laat ik ze voorlopig zoals ze zijn, maar dan heb ik nu wel meer verlies dan strikt noodzakelijk.
Wat denken jullie?
Ik vraag me af hoeveel verlies een N-N koppelstuk geeft op 70 cm en of dat niet meer is dan het verlies dat mijn huidige teveel aan meters coax geven. Op internet vond ik het antwoord niet, dus vandaar dat ik ze in dit forum stel.
Graag jullie mening. Alvast bedankt om te reageren!
73's
Ronny

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#2 Bericht door PE1PQX »

Voor het locale 'klets-verkeer' zal het niet vele uitmaken. Als je met zaken als EME of andere demping gevoelige modes gaat werken (meteorscatter, WSJT, FT8 en zuks) dan telt iedere dB die je krijgt. Dan kan net die 0.1dB verlies te veel zijn voor een geslaagde bijzondere QSO.

Het juiste antwoord op jouw vraag is eigenlijk afhankelijk wat je op 2m en 70cm doet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#3 Bericht door ON4CAY »

Bedankt voor de snelle reactie, André :)
Voorlopig zal het wel fonie zijn op 2m en 70 cm. Verderop wellicht ook packet en andere digitale modes. En de D-777 is er om de airband te kunnen beluisteren.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#4 Bericht door PE1PQX »

Als het werkt en je bent tevreden => laat zoals het is.

Deze modes zijn niet heel erg afhankelijk van zo min mogelijk demping etc.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#5 Bericht door ON4CAY »

PE1PQX schreef: 16 dec 2023, 21:09 Als het werkt en je bent tevreden => laat zoals het is.

Deze modes zijn niet heel erg afhankelijk van zo min mogelijk demping etc.
Klopt als een bus, maar ik heb de connectoren nog niet aan de kabels gezet, dus het nu het moment om ze eventueel nog in te korten en alzo zo weinig mogelijk demping te hebben. Het zal inderdaad wellicht niet erg veel schelen, maar enerzijds is het puur uit interesse en anderzijds, moet ik toegeven, omdat ik nogal een pietje-precies ben en overal het maximale uit wil halen.
Als ik te weten kan komen welke demping een N-N koppelstuk extra geeft in combinatie met de 2 N-connectoren aan beide kabels, dan kan ik dat namelijk vergelijken met de demping die ik minder zou hebben door het afknippen van een stuk van de coax. Het zou me verbazen als er niet iemand is die dat ooit uitgemeten heeft voor de verschillende frequenties maar het is nu net dat wat ik nergens kan vinden en zelf beschik ik niet over de nodige apparatuur daarvoor.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#6 Bericht door PA3CQN »

Laat die 5 meter er maar lekker aan zitten. Overigens kun je bij echte fabrikanten terug vinden wat de connector je kost aan verlies: https://www.amphenolrf.com/rf-connector ... ctors.html
2 extra connectoren kosten je in het ideale geval 0,3 dB. Mits van uitmuntende kwaliteit en op de juiste wijze gemonteerd. 5 Meter kabel 0,4 dB.
Dat verschil ga je met de standaard modes echt niet merken.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pa1ivo
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 okt 2014, 07:25
Roepletters: pa1ivo
Locatie: JO22JL
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#7 Bericht door pa1ivo »

Voor Hyperflex 10 is de demping (https://messi.it/dati/immagini/HYPERFLEX10-All1_EN.pdf):

Op 2 m : 4.7 dB / 100 m = 0.22 dB / 5 m
Op 70 cm: 8.6 dB / 100 = 0.43 dB / 5m

Ik ben er bijna zeker van dat een extra connector die je er zelf op gaat zetten net zo veel demping gaat geven. Als ik jouw situatie had dan zou ik die extra 5 meter gewoon laten zitten.

Om de demping in context te plaatsen, 1 S-punt is 6 dB (https://en.wikipedia.org/wiki/S_meter), dus van die extra demping zal je niets merken zolang je niet naar extreem kleine signalen gaat luisteren.

Leuk dat je er goed over nadenkt. Hoewel de vraag misschien simpel lijkt, ben je toch wat basisprincipes aan het onderzoeken.

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#8 Bericht door ON4CAY »

Bedankt voor de reacties! Ik ga die extra meters er gewoon laten aanzitten, dan scheelt het inderdaad maar 10des van een dB en dat maakt niet echt een voldoende groot verschil om het gedoe met extra connectoren en een koppelstuk te verantwoorden. Ik ga het teveel netjes oprollen en in de garage aan het plafond hangen.
Wat de kwaliteit betreft: ik heb gekozen voor Messi & Paoloni voor kabels en connectoren. Van die laatste heb ik de EVO versie genomen en zelfs met speciale soldeerflux van M&P gewerkt om een optimale soldering te verkrijgen. Dus dat zou snor moeten zitten :)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#9 Bericht door TheoP »

Connectoren er aan persen geeft net weer iets minder demping.
Ja, ik doe dit altijd even de nieuwe kabel + pluggen, nameten of alles klopt met trekking generator en een SA.
En dan zie je ook hoeveel verschil er is met gewone PL259 stekkers, sommige dempen al op 10 meter terwijl anderen het op 70 nog goed doen. En daar gaat de regel wel op, hoe goedkoper hoe meer demping.
Dit spul kost tegenwoordig niet zo veel meer, en je komt te soms verrassende inzichten. :D
Ook met coax kabel, duur wil niet zeggen dat dit ook altijd beter is.

Theo

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#10 Bericht door PA1AIS »

Die paar meter extra op die lengte lekker laten zitten, dat gaat het verschil niet maken. Als je ooit nog eens wilt herinrichten, kan je je zelf wel voor de kop slaan als je net het afgenipte stuk te kort komt.

Dat soort dempings getallen kunnen amateurs alleen maar op papier generen. In praktijk kan bijna niemand het verschil meten van die paar meter.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#11 Bericht door PA3CQN »

TheoP schreef: 17 dec 2023, 11:02 ..hoeveel verschil er is met gewone PL259 stekkers..
Daar heb ik geen SA voor nodig, dat merk ik al bij het solderen. Smeltende Teflon is best zeldzaam, en bruine al helemaal ;)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#12 Bericht door TheoP »

Ik doelde op de demping van de stekkers :D

Theo

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#13 Bericht door PA3CQN »

ON4CAY schreef: 17 dec 2023, 10:35 Ik ga het teveel netjes oprollen en in de garage aan het plafond hangen.
Oprollen is best een punt met dikke coax. Doe het zo ruim mogelijke en zonder twisten in de coax. Dat klassieke om je schouder en elleboog winden is niet aan te bevelen.
Veel ga je er waarschijnlijk niet van merken maar theoretisch daalt de kwaliteit als je er een draai in windt of de buigradius overschrijdt. En geen strakke tie-wrap er omheen maar lekker losjes. Nogmaals: theoretisch. Ik schijn een van de weinige gekken te zijn die (coax)kabel oprolt ipv op windt.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#14 Bericht door PA3CQN »

TheoP schreef: 17 dec 2023, 12:32 Ik doelde op de demping van de stekkers :D

Theo
Altijd het gevoel gehad dat die pertinax dingen het op 70 cm erg goed deden qua demping, in de negatieve zin dan. Een paar dB moet er toch wel in zitten!
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#15 Bericht door PA1AIS »

Heren, ik verbaas me dat er kennelijk nog connectoren bestaan zonder teflon.
De meeste bagger zie ik op radiomarkten voor 27mc luitjes.

Het feit dat er voor gewaarschuwd moet worden betekent óf dat het hele oude amateurs zijn, óf dat er gewoon troep aangekocht is via obscure leveranciers.
Natuurlijk uitzondering voor MG amateurs en gelijkstroom amateurs... :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie