zelfbouw EndFed mysterie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#31 Bericht door PA3DJS »

Is de situatie in de video representatief voor die van jou? Die meting met die spoeltjes vind ik er wazig. Reden van de vraag is dat bij een halve golf opstelling zoals in de video, je inderdaad een geleidende mast mag/kan hebben.

Ik gebruik zelf veel glasvezelhengels voor VHF (2 m) antennes. Bij aankoop heb ik een dipool of end-fed bij mij met een RigExpert analyzer. Als ik die dipool of end-fed evenwijdig bij een carbonhengel plaats, is het resutlaat onbruikbaar. In geval van een glasvezelhengel zie je hooguit iets verschuiving van de "dip".

Bij mijn 10m end-fed waarvan de draad IN de glasvezelhengel zit, heb ik enige invloed (de draad moet iets korter als hij in de hengel zit). Ik heb mijn draadantenne voor 10m nooit in een carbonhengel gehad, vanwege het slechte resultaat met 2 m (en 50 MHz).

Op HF, waarbij de delen zelf veel korter zijn dan een halve golf, zou de invloed mee kunnen vallen als de hengeldelen onderling geen elektrisch contact maken. Bij de hengels die ik heb gehad (om mee te vissen) zit op de overgangen waar de hengeldelen elkaar raken geen lak, en dan heb je op zijn minst enig (capacitief) contact.

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#32 Bericht door bfrqrv »

PA3DJS schreef: 18 dec 2023, 13:53 Is de situatie in de video representatief voor die van jou? Die meting met die spoeltjes vind ik er wazig. Reden van de vraag is dat bij een halve golf opstelling zoals in de video, je inderdaad een geleidende mast mag/kan hebben.

Ik gebruik zelf veel glasvezelhengels voor VHF (2 m) antennes. Bij aankoop heb ik een dipool of end-fed bij mij met een RigExpert analyzer. Als ik die dipool of end-fed evenwijdig bij een carbonhengel plaats, is het resutlaat onbruikbaar. In geval van een glasvezelhengel zie je hooguit iets verschuiving van de "dip".

Bij mijn 10m end-fed waarvan de draad IN de glasvezelhengel zit, heb ik enige invloed (de draad moet iets korter als hij in de hengel zit). Ik heb mijn draadantenne voor 10m nooit in een carbonhengel gehad, vanwege het slechte resultaat met 2 m (en 50 MHz).

Op HF, waarbij de delen zelf veel korter zijn dan een halve golf, zou de invloed mee kunnen vallen als de hengeldelen onderling geen elektrisch contact maken. Bij de hengels die ik heb gehad (om mee te vissen) zit op de overgangen waar de hengeldelen elkaar raken geen lak, en dan heb je op zijn minst enig (capacitief) contact.
Begrijp het helemaal! Goed punt, veel geleerd weer over dit onderwerp thx. De situatie van de film is niet helemaal representatief. Het filmpje probeert de invloed te laten zien, maar is inderdaad niet helemaal praktijk gericht. Neemt niet weg dat ik het fenomeen dus niet meer heb in een exact gelijke situatie, dus ik blijf volhouden dat trafo 1 niet goed was en een heel gek effect kan veroorzaken. Niet eigenwijs bedoeld hoor! Maar puur technisch zijn we er met elkaar nog niet uit.
Misschien als er theoretisch niets te bewijzen valt moeten we echt een replica maken van trafo 1 puur voor de weet, dus ook exact met die lange poot over de wikkelingen heen. Dit is zo'n mooi onderdeel van deze hobby!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#33 Bericht door PA3DJS »

Ik snap alleen nog steeds niet hoe je die trafo een meter hoger of lager doet boven aarde, en hoe je het dan met de kabel doet (zie #26). Hoe je meet is mij ook nog niet duidelijk.

Waar zet je de trafo tegen aan? Hangt die aan de draad, of bind je die tegen een (metalen) paaltje, met de deksel, of met de onderkant kastje? Je meetopstellingen snap ik ook niet helemaal. Je hebt hebt bijvoorbeeld over "vrijheid" in #1.

Ik zou je eigen voorstel opvolgen: een foute trafo maken, en dan heel goed kijken of alles tot in detail hetzelfde is.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#34 Bericht door Ron01 »

Ik volg dit al even, en eigenlijk kan er bij de bouw van de endfed niets misgaan. Zolang je de bouwbeschrijving exact opvolgd tenminste.
Maar een wikkeling meer of minder gaat wel ten koste van het ontwerp.
Ik heb deze zelf ook gebouwd en totaal geen issues ondervonden. Het is gewoon een goed ontwerp, wel met de aantekening dat er eigenlijk een mantelstroomfilter tussen moet.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#35 Bericht door bfrqrv »

PA3DJS schreef: 18 dec 2023, 20:32 Ik snap alleen nog steeds niet hoe je die trafo een meter hoger of lager doet boven aarde, en hoe je het dan met de kabel doet (zie #26). Hoe je meet is mij ook nog niet duidelijk.

Waar zet je de trafo tegen aan? Hangt die aan de draad, of bind je die tegen een (metalen) paaltje, met de deksel, of met de onderkant kastje? Je meetopstellingen snap ik ook niet helemaal. Je hebt hebt bijvoorbeeld over "vrijheid" in #1.

Ik zou je eigen voorstel opvolgen: een foute trafo maken, en dan heel goed kijken of alles tot in detail hetzelfde is.
De trafo kan ik hoger plaatsen omdat de (goede) hengel op een telescoop staat. Ik kan van trafo 1 meter naar trafo 8 meter hoog
Met vrijheid bedoel ik in de openheid zonder enige obstakels of ground in de nabije omgeving. Du opstelling vlak bij de grond vs ver weg van de grond.
De kabel gaat uiteraard mee omhoog een gaat anders liggen en uiteraard zijn daar verschillen in te meten, maar niet die verschillen (fenomeen)

Ik ga trafo 1 opnieuw maken enkel en alleen om de techniek. (Eerst nog wat andere antennes bouwen :D ) Ik zou dan eventueel een filmpje kunnen maken van wat ik zie, dat is vrij simpel want het verschil met trafo 2 is enorm.
Ik ben overigens heel tevreden met het ontwerp daar gaat het niet om en er zijn nu dus GEEN problemen voor diegene die denken dat we nog niet tevreden zijn.

Test opstellingen zijn in deze zeer belangrijk en ben ik mij van bewust. De situatie is dan ook wel aardig uniek, omdat ik een referentie exemplaar heb en een zelfbouw (trafo 2) die beide perfect reageren. Trafo 1 is in exact gelijke omstandigheden getest.

Het doel van dit allemaal is eigenlijk om te leren dat je misschien toch iets geks (trafo 1?) kunt doen, zodat de uitkomst minder gunstig is.
Eigenlijk geloofd bijna niemand dat het aan de (aantal) wikkelingen kan liggen, dan zou het nog die lange poot over de wikkelingen kunnen zijn. Die ga ik dan ook exact weer zo maken. Ik zeg eerlijk ik ben zelf nog niet volledig overtuigt dat de wikkelingen van trafo 1 echt goed is, ook al wordt die kan wel groter als ik jullie zo beluister.

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#36 Bericht door bfrqrv »

Mysterie solved!

Met de reproductie kon ik het nabootsen. Het was iets heel simpels, maar ik ben erin getrapt. Het oogje aan de chassis plug maakte geen goed contact waardoor er een weerstand ontstond naar de buitenmantel. Ik kreeg dit met de copy dus weer voor elkaar en ging meten.
Nu begrijp ik ook die "hunger"naar de aarde toe.
Nogmaals allemaal bedankt!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#37 Bericht door PA4WK »

Bedankt dat je nog even laat weten wat het probleem was, op die manier hebben we er allemaal wat aan.
Top dat je er zelf achter gekomen bent, geeft toch weer een voldaan gevoel.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#38 Bericht door PA3DJS »

Eens met PA4WK. Mooi dat je je bevindingen even meldt.

Ik had wel verwacht dat als de gemeenschappellijke aansluiting van de trafo los zou hangen de meetresultaten veel slechter uit hadden gevallen. Doordat het nu nog best redelijk was ben je er wel meer tijd aan kwijt geweest. Maar beter iets dat uiteindelijk goed werkt, dan iets waarbij je vraagtekens blijft hebben.

We hebben nog een paar jaar goede propagatie voor het hoge deel HF, dus leg het ding niet in de kast maar gebruik het.

Plaats reactie