G5RV jr op kantelbare paal?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#16 Bericht door ON5RKN »

T gaat wel werken,

Maar of het goed gaat werken dat is een andere vraag.... Veel hangt af van je plaatselijke situatie.

Man Made Noise, QRM allerhande...
Een beetje deftige HF antenne moet zich eigenlijk minimum 5 meter boven het ruisniveau van
eigen en omliggende huizen bevinden.
Zelfs een antenne met een gebalanceerde voedingslijn ontsnapt minder en minder aan omgevingsruis.

Veel hangt ook af van de mode's waarin je opereert CW, SSB of digitaal,
grote DX zal je er wellicht wel niet mee werken maar binnen Europa moet je waarschijnlijk wel iets kunnen doen.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#17 Bericht door PA2S »

PB4PT schreef: 06 dec 2023, 12:43 1. Open lijn van antenne naar beneden
In combinatie met een remote tuner die onderaan de open-feedlijn naar de dipool hangt, levert dat een antenne op die nergens perfect is, maar op veel banden goed functioneert.

2. Tuner bij antenne
Overwegingen: maak dipool zo lang mogelijk om voor de laagste band toch nog een klein beetje signaal af te stralen. Zorg dat het voedingspunt niet hoog-impedant wordt waardoor de tuner er niets meer mee kan. Breng de tuner naar de antenne, zodat je op de coax tussen tuner en TRX al een redelijke afsluiting hebt.
Bovenstaand citaat heb ik in twee delen geknipt, omdat ik twee verschillende situaties lees. Misschien niet zo bedoeld, maar de twee varianten zijn wezenlijk verschillend.

Bij de eerste situatie is er een (open) voedingslijn vanaf het voedingspunt van de antenne en in de tweede situatie is er een tuner direct bij het voedingspunt.

Voor alle situaties geldt dat erg lage of hoge impedanties problemen kunnen opleveren. Niet alleen kan het bereik van de tuner ontoereikend zijn, maar ook kunnen te hoge stromen of spanningen problemen opleveren. In extreme gevallen kan de tuner zelfs defect raken.

Bij variant 1 is van belang dat de voedingslijn de impedantie transformeert (behalve bij veelvouden van een halve golflengte). De impedantie onderaan de lijn is daardoor heel anders dan die situatie bij het voedingspunt van de antenne. Daarom is het noodzakelijk om zowel de lengte van de antenne (helften) als de lengte van de voedingslijn te bekjiken. Als je bijvoorbeeld een 2 maal 10 meter inverted V aansluit op een voedingslijn van 10 meter (elektrische) lengte, dan kun je dat enigszins vergelijken met een dipool van 2 maal 20 meter.

Met simulatiesoftware (4NEC2 in mijn geval) kom je op 7 MHz op ongeveer 49 -j85 Ohm impedantie uit bij het voedingspunt. Een 450 Ohm lijn van 9,5 meter transformeert de impedantie naar ruim 4000 Ohm. De spanning is op dat punt dus heel hoog. U = wortel (P x R). Bij 100W: U wortel (100 x 4000) = 632 Volt! Als we kijken op 14 MHz dan zien we bij de antenne ongeveer 5600 + j520 Ohm. Als de voedingslijn precies een halve golflengte lang is, dan zien we die 5,6 kOhm bij de tuner. Bij een lijn van een kwart golflengte wordt de impedantie getransformeerd naar ca. 36 Ohm dus dat gaat wel lukken.

Je zou overigens bij een kwart golflengte 50 Ohm voedingslijn uitkomen op 0,4 Ohm en dat werkt beslist niet.

De lengten van de antennehelften plus de voedingslijn moeten zo worden gekozen dat de uitschieters (onderaan de lijn) buiten de gewenste banden vallen.

Wanneer de tuner (met balun) bij de antenne zit, dan kun je zoals PB4PT al aangeeft, uitgaan van de lengte van de dipool. Die moet dan zo gekozen worden dat de uitschieters niet op onze amateurbanden vallen.

Hier een artikel waar je misschien wat mee kunt:

https://www.qsl.net/k1lh/Antennas/ZS6BK ... ations.pdf

Als je de dipool korter maakt, moet de ladderlijn langer. Ik zou altijd een stroombalun toepassen op de overgang naar coax. Met een antenne-analyser of een VNA kun je zien wat er gebeurt.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik heb een tijdje met zo een opstelling gewerkt in mijn postzegel tuin. Het werkt best leuk.

De G5RV jr. Heb ik gewoon zelf gemaakt, en als mastje gebruikte ik een goedkope (3 tientjes) uitschuifbare vishengel van 6m.
Deze schoof ik 5m uit, (bovenste deel was niet sterk genoeg), en plaatste ik op mijn pergola. De top kwam daarmee op ongeveer 7m boven de grond, midden in de tuin.
De twee elementen gingen als inverted v naar hoeken van de tuin.

Opzetten en opruimen kost 10 minuten. Met de interne tuner van mijn 7300 heb ik er leuke QSO's mee gemaakt, ook QRP.

Het is erg simpel om te maken, kost een paar tientjes aan materiaal, dus ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Lukt het niet of werkt het niet, dan is dat jammer maar wel gewoon weer een leerzame ervaring.
Je kunt altijd nog gaan vissen met de hengel en de kippenladder en litze vinden vast ook wel weer een bestemming.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#19 Bericht door Jan pa3abk »

Ik lees dat je een schutting hebt van 12m.
Misschien is het een tip om op/aan die schutting binnen je eigen perceel een HWEF antenne te hangen. De 10/20/40m versie is namelijk ongeveer 12m.
Gezien het geschetste karakter van de buurt neem ik aan, dat die de wettelijk maximale hoogte heeft van 2m of 1m aan de straatkant.
Hij hangt dan wel relatief laag bij de grond, maar je zult verbaasd zijn hoe dat nog werkt.
Dit heeft het voordeel dat je hem "permanent" kunt ophangen. Als je de draad nog kiest in de kleur van je schutting of planten (kevlar groen!) en hem "begeleid" met isolatoren uit de "schrikdraadsector" moet hij praktisch niet te zien zijn.
Kabel ingraven (eventueel beschermd in een tuinslang) naar je radio locatie.
Voordeel is dat je nu 24/7 "iets kunt doen" met de radio.
Mocht het "interressant" zijn kun je altijd nog voor "paal & hijs" optie te gaan.
Wellicht is een HWEF ook hier op z'n plaats immers die heeft het "probleem" met de "kippenladder" niet.

Bedenk wel dat deze hobby voornamelijk bestaat uit "luisteren".
Het kan zijn dat als je de antenne =kant-en-klaar= aanschaft hij wellicht net niet 1 op 1 gaat zijn, je interne tuner zou dat bijwijze van "paardemiddel" kunnen bijtrekken. De verwachting is dat hij elektrisch iets "korter" wordt.
Op YT staat een filmpje van een UK RZA die een 40m lange HWEF heeft gedrapeert over zijn schutting.
Ontvangstwijs laat daarbij zien wat het verschil is.
Neem in je observatie ook mee dat het "landelijke uitzicht" van zijn tuin hierbij wel een positieve rol speelt en ook dat de lengte van zijn draadantenne 4x langer is.

youtu.be/sI71uD9vEpc

Jan/pa3abk.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#20 Bericht door PD5NL »

Dank je wel Jan. Bedankt voor de tip. Ik ga er zeker naar kijken!
Een vaste opstelling is natuurlijk altijd handiger dan iets moeten opzetten voordat je aan de hobby kan beginnen :-)

73 Marco
Yaesu FT-710

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#21 Bericht door pe1rea »

Ik weet nog uit vroeger tijden, NIRO, groepje middengolfpiraten uit NH, daar had er een als antenne het schrikdraad om zijn weilanden gebruikt wat opvallend goed werkte.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie