GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#1 Bericht door PD5NL »

Hallo daar,

Willen jullie meedenken met het volgende? Ik wil voor een FT-710 een basis antenne aanschaffen voor de 40/20 en 10 meter (N licentie)
Nu heeft (bijna) iedereen hetzelfde probleem dat een antenne altijd gezeur geeft qua buren/aanzicht etc. Dus deze wil ik uit het zicht gaan plaatsen.

Nu denk ik zelf aan de volgende opties....ik kan in mijn tuin een polyester vlaggenmast plaatsen van 8 meter ofzo. Ik heb geïnformeerd en die masten zijn hol van binnen. Nu kwam ik op het idee om daarin een GPA80 (of vergelijkbaar) in de mast te schuiven.

Zou dit gaan werken of houdt het polyester teveel signaal tegen (TX en RX)?

Een andere mogelijkheid zou zijn om de (witte) GPA tegen mijn schoorsteen aan te plaatsen. Mijn schoorsteen is ook wit, dus daar zou het bijna niet opvallen. Het idee is dan om deze in de hoek vanaf de grond tegen het steen met een afstand van ongeveer 10cm. Zie foto. Zie rode pijl.
schoorsteen antenne.jpg
Kan dat werken, of moet deze rondom ruimte hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

73 Marco
Yaesu FT-710

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#2 Bericht door PE7K »

Je kunt vergunningvrij een vlaggenmast plaatsen van maximaal 6 meter. Voor meer is een bouwvergunning nodig.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#3 Bericht door PD5NL »

Ohhh..dat is goed om te weten. Dan wordt het uitgangspunt een mast van 6 meter :-)
Gaat meer om het idee. Mocht het een goed idee zijn kan ik altijd een vergunning aanvragen als dat handiger is qua antenne lengte.

73
Yaesu FT-710

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Is een kunstof vlaggenmast met een draad erin en een autotuner aan de voet vermomd als bloembak en een aantal radialen geen optie?

Voor alle antennes geld vrij opstellen , dus dat ding tegen te gevel gaat em nie worden

Je mag vergunningsvrij 5 meter boven de dakrand daar waar je antenne/mast het dakvlak snijd
Dus buis en antenne samen 5 meter

Dat mag alleen niet aan de voorgevel
En er is heeeell veel iver geschreven op dit forum

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#5 Bericht door PA3DJS »

Tegen de schoorsteen is slecht idee, ook vanwege de storing die je vanuit huis op gaat pikken.

Het polyester van de vlaggenmast kan er voor zorgen dat een multiband antenne lager piekt. Gebruik je een draad met tuner, dan ga je van het polyester niets merken.

Wat lengte betreft, als je er af en toe een vlag of (kerst)verlichting in hangt, dan gaat niemand klagen denk ik. Ja, jijzelf gaat klagen omdat met die kerstverlichting erin de antenne waarschijnlijk niet zo goed meer werkt. Zorg wel dat die vlag proportioneel is met de lengte van de mast, het staat anders wat knullig.

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#6 Bericht door PD5NL »

Ok....het tegen de schoorsteen is dus geen goede optie. Goed om te weten.
Vlaggenmast met draad en tuner behoord dus tot de mogelijkheden (al weet ik niet hoe dat in de praktijk moet maken maar dat is voor latere zorg :-))

Ik ben met je eens dat als je een mast neemt van 7 meter er niemand piept. Met een vlag etc ziet dat er mooi uit.
In de buurt heb je meerdere mensen die een vlaggenmast hebben staan.
Yaesu FT-710

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#7 Bericht door TheoP »

PD0MT schreef: 17 nov 2023, 14:50 Je kunt vergunningvrij een vlaggenmast plaatsen van maximaal 6 meter. Voor meer is een bouwvergunning nodig.
Daarom heb ik hem ook boven op de mast gezet, vergunning vrij :mrgreen:
Zet een 10 meter mast in je tuin, de plaatselijk gemeente vlag er in en niemand gaat klagen.

Theo

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#8 Bericht door PA3DAT »

PD0MT schreef: 17 nov 2023, 14:50 Je kunt vergunningvrij een vlaggenmast plaatsen van maximaal 6 meter. Voor meer is een bouwvergunning nodig.
Eh... dat was toch 5 meter?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#9 Bericht door PA9CW »

Nee, het is echt zes meter.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#10 Bericht door on4avt »

5 m mast op de schoorsteen en een draad naar beneden, schuin en een autotuner.?

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#11 Bericht door PD5NL »

Super bedankt voor alle antwoorden!

De mast op de schoorsteen en dan uitsteken gaat hem niet worden.
Ik neig steeds meer naar de vlaggenmast constructie. Alleen even kijken hoe ik dat in de praktijk kan realiseren.
Eerst een paaltje in de grond (het zakt hier enorm) slaan, dan polyester mast. Met kantel mechanisme.

Ik heb alleen wel iemand nodig (in de buurt van Schoonhoven) die met mij mee denkt hoe ik daar de juiste kabel in ga plaatsen met tuner om de 40/20 en 10 meter band mee kan bedienen (tx en rx 100W). Dat wordt mijn volgende vraag :-)

73
Yaesu FT-710

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#12 Bericht door PE7K »

Ik zou vanaf het hoogste punt op het dak een sloper naar beneden spannen, maar probeer zo hoog als mogelijk te blijven. Dat werkt veel beter dan zo'n verticale straler en je kunt zo'n draadantenne voor 40 - 10 of eventueel van 80 - 10 makkelijk zelf maken.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#13 Bericht door Roy pd8rw »

3bands endfed antenne maken of kopen
Ergens vanaf je huis weg spannen , ding is 12 meter lang kan in vele vormen opgehangen worden inv L inv V Of horizontaal of sloper

Als zendamateur wil je een werkende antenne liefst hoog etc en geen gezeur met de buren
Komt je buurman het melden ls die volgende week duivensport gaat doen?

Aan je vraag merk ik dat het een beetje onopvallend moet

Ergens ga je compromissen sluiten ..
google eens op hoa antenna setup of stealht antenna

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#14 Bericht door on4avt »

PD0NL schreef: 17 nov 2023, 20:11 Super bedankt voor alle antwoorden!

De mast op de schoorsteen en dan uitsteken gaat hem niet worden.
Ik neig steeds meer naar de vlaggenmast constructie. Alleen even kijken hoe ik dat in de praktijk kan realiseren.
Eerst een paaltje in de grond (het zakt hier enorm) slaan, dan polyester mast. Met kantel mechanisme.

Ik heb alleen wel iemand nodig (in de buurt van Schoonhoven) die met mij mee denkt hoe ik daar de juiste kabel in ga plaatsen met tuner om de 40/20 en 10 meter band mee kan bedienen (tx en rx 100W). Dat wordt mijn volgende vraag :-)

73
Je mag toch 5 meter boven het dak?Een touw en een katrol ,en je hoeft maar 1 keer de constructie te maken . Hier ook zo.Zelfs niet hoger dan de schouw. Een endfed 20 m lang. Een buis van 6 m tegen een muur??Enfin, je ziet en ondervind wel wat het word.

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: GPA80 uit het zicht In holle polyester vlaggenmast plaatsen?

#15 Bericht door PD5NL »

Dank je wel voor je reactie. Er is een verschil tussen wat ik mag en wil (of partner wil :-))

Ik mag van alles natuurlijk, maar ik zoek de meeste mooie manier. Vandaar de vlaggenmast idee.

Heb je daar ervaringen mee?

73 Marco
Yaesu FT-710

Plaats reactie