Hyendfed SWR 40m te hoog

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Hyendfed SWR 40m te hoog

#1 Bericht door PD4M »

Bij het voorbereiden van de PA Beker SSB contest komende zondag viel mij op dat de SWR van de 40 meter aan de hoge kant is. Doorgemeten met de Rigexpert AA-55 zoom komt 7150 uit op 3.4 al snel oplopend naar 7 bij 7300, 20 meter 1.06, 10 meter op 1.36. Het betreft de Hyendfed Multiband 200W MKIII.

Wat kan ik doen om de 40meter wat beter af te stellen? De litze na de spoel iets inkorten?
Het is vochtig weer en de antenne hangt er ook een beetje slap bij maar volgens mij moet dat niet al te veel uitmaken omdat de andere banden wel een goede SWR hebben.
Maarten
PD4M

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#2 Bericht door pe5t »

Ik zou zeggen: stukje draad eraan knopen want het ding is te kort

_PD2CW_
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2023, 22:38

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#3 Bericht door _PD2CW_ »

Hoe was de SGV voorheen dan met deze antenne?

En: misschien vocht in de pl259 of daaromtrent?

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#4 Bericht door PD4M »

pe5t schreef: 10 nov 2023, 12:45 Ik zou zeggen: stukje draad eraan knopen want het ding is te kort
Dat lijkt mij wel vreemd gezien het feit dat ik de antenne nooit ingekort heb en eerder vermoed dat de maker een te lange draad mee levert. 20 en 10 meter zijn wel 'spot on'.
Maarten
PD4M

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#5 Bericht door PD4M »

_PD2CW_ schreef: 10 nov 2023, 13:30 Hoe was de SGV voorheen dan met deze antenne?

En: misschien vocht in de pl259 of daaromtrent?
Als Novice gebruikten we natuurlijk alleen dat kleine stukje van de 40 meter. Lager in de band is de SGV redelijk tot prima ;-)
Met de uitbreiding van de 40 meter voor Novice is me dat op gaan vallen dat hoger gauw oploopt.

Vocht in de PL259 is goed mogelijk want ik heb hem dit keer niet dicht getapet. Maar ook hier... 20 en 10 zijn prima. Dan zou je hier ook een negatieve invloed verwachten.
Laatst gewijzigd door PD4M op 10 nov 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten
PD4M

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#6 Bericht door Roy pd8rw »

Als je de antenne bij de grote hy end mannen gekocht hebt is je draad idd meestal aan de lange kant zoals ze deze leveren

En als het ding ook nog eens minder mooi word opgehangen , telaag , niet vrij genoeg etc dan heeft het ook nog wat invloed

En strak gespannen ophangen is helemaal niet nodig

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#7 Bericht door ON5RKN »

PD4M schreef: 10 nov 2023, 12:25 Bij het voorbereiden van de PA Beker SSB contest komende zondag viel mij op dat de SWR van de 40 meter aan de hoge kant is. Doorgemeten met de Rigexpert AA-55 zoom komt 7150 uit op 3.4 al snel oplopend naar 7 bij 7300, 20 meter 1.06, 10 meter op 1.36. Het betreft de Hyendfed Multiband 200W MKIII.

Wat kan ik doen om de 40meter wat beter af te stellen? De litze na de spoel iets inkorten?
Het is vochtig weer en de antenne hangt er ook een beetje slap bij maar volgens mij moet dat niet al te veel uitmaken omdat de andere banden wel een goede SWR hebben.

Om te beginnen schets eerst de situatie van de opstelling, hoe hangt de antenne, op welke hoogte etc etc....

Want je kan verschillende meningen krijgen maar niemand weet iets over de opstelling, hoogte, horizontaal, verticaal,
inverted-l of inverted-v vorm.....

Je kan niet zomaar een draad ophangen en verwachten dat het goed werkt,
er zijn nog altijd spelregels te volgen om een goeie werking ervan te verzekeren!

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#8 Bericht door PD4M »

Sinds 2007 maak ik succesvol gebruik van endfed antennes. In het begin de befaamde antenne van Par EndFedz (nu LNR). Later van HyEndfed. Eerst een laag vermogen variant en later de 200 watt MK III uitvoering omdat we als Novice nu ook 100 watt mogen gebruiken. Voor Sota/Pota, zeg maar /p gebruik de portable mini versie. Allen voor 40/20/10 meter. Ik woon in een houtskeletbouw rijtjes huis in Zoetermeer. Vanaf de tweede etage (shack) naar de tuin. Voedingspunt boven, dus van 8 meter naar 2 meter sloper. Niet helemaal ideaal maar door ruimtebeperkingen is dit niet anders. Met afstraling die gek genoeg een voorkeur voor Friesland en Groningen heeft :D . Weinig Brabant en Limburg. Dit in het kader van de PA Beker wedstrijd zondag.
En eerlijk is eerlijk ik maak leuke verbindingen binnen en buiten Europa met 5 watt. Ik gebruik nu vooral mijn IC-705 op batterij (5 Watt) ook vanuit huis en heb ook een FTdx3000. Ik ga ook als QRP meedoen in de contest.

De antenne hangt er nu wat slapjes bij maar weet ook uit ervaring dat dit niet heel erg van invloed is. Zoals aangegeven hebben de 20 en 10 meter band een SWR (SGV voor de puristen) van 1.1. Gemeten met mijn Rigexpert AA-55 Zoom. De 40 meter wijkt nu juist af en die wil ik dus ook 'bijtrekken' naar 1.x voor het segment dat we als Novice erbij hebben gekregen. De dip in de curve voor 40 meter zit nu in het CW gedeelte maar daar ben ik mijzelf nog in het bekwamen dus dat komt later. ik wil de 'dip' in de curve (zit nu bij 7020 op 1.4, 1.1 zit op 6960) wat opschuiven en vraag hiervoor hulp in het forum. Ik had in de hoosbuien proefondervindelijk dingen kunnen uitproberen. Maar wil dit nu juist wat gerichter aanpassen tussen de buien door op zaterdag. Verlengen, zoals eerder gesuggereerd werd lijkt mij niet waarschijnlijk. In de antenne zit een verlengingsspoel en vroeg mij af of ik in dat laatste stukje antennedraad dan iets moet doen of juist aan de kant van het voedingspunt. Of misschien zijn er andere trucs of ingrepen die ik kan proberen.
Laatste redmiddel is om de AH-705 Icom antennetuner tussen te schakelen maar liever de antenne zelf optimaal krijgen.
Een ander redmiddel is om nu eindelijk de MFJ 9232 QRP Loop Tuner 10-40 m te configureren en uit te proberen. Maar met die regen moet ik die ergens binnen opstellen en daar heb ik nog niet mee geëxperimenteerd.

Was dit uitgebreid genoeg?
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#9 Bericht door PA3DJS »

Gewoon het staartje (stuk draad voorbij de spoel) een stukje terugvouwen. Eventueel twisten zodat het lekker blijft zitten. Niet knippen, want bijknippen kunnen alleen kappers...

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#10 Bericht door PA3DAT »

pe5t schreef: 10 nov 2023, 12:45 Ik zou zeggen: stukje draad eraan knopen want het ding is te kort
Dat was ook mijn eerste reactie, maar het is weer eens andersom. :D
Dat blijft lastig, ik vergis me daar ook vaak in! De resonantiefrequentie ligt onder de 40m-band, dus hij is te lang. Stukje terugvouwen zoals reeds gezegd, tape erom en opnieuw meten. Komt vast goed!

Maarten: veel succes met de contest!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#11 Bericht door Cor - PA4Q »

Maarten, ik denk dat je probleem niet zo moeilijk op te lossen is.

Ik heb even moeten zoeken welke Hyendfed je precies hebt. Je vermeldt het typenummer wel maar niet de karakteristiek. Het gaat om grofweg een meter of 10 draad van de 1:49 transformator naar een spoel, dit stuk draad wordt gebruikt voor 20 en 10 meter.
Na de spoel komt er nog een meter of 1-2, deze is voor de 40 meter band. Omdat je SWR (laten we geen purist spelen, maar gewoon de engelse naam hanteren want anders krijgen we SGV in nederlandse publicatie, SWV in duitse etc., daar kunnen we buiten) voor 20 en 10 zeer goed zijn klopt de lengte van dat eerste stuk draad dus.

Het stukje draad achter de spoel is verantwoordelijk voor de afstemming op 40 meter.. Omdat de dip te laag ligt kun je concluderen dat dit stuk te lang is. Ga nu niet knippen maar vouw het uiteinde terug en bind dat strak tegen de draad aan met tape, klitteband of tiewraps. Elke centimeter inkorten (knippen) staat ongeveer gelijk aan 3 cm. terugvouwen. Experimenteer hiermee en maak dan de definitieve aanpassing.
En streef niet naar een SWR van 1:1, alles onder 1:2 is goed bruikbaar.

Dit moet goed gaan.

73, Cor PA4Q

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#12 Bericht door on4ged »

Roy pd8rw schreef: 10 nov 2023, 15:33 Als je de antenne bij de grote hy end mannen gekocht hebt is je draad idd meestal aan de lange kant zoals ze deze leveren

En als het ding ook nog eens minder mooi word opgehangen, telaag , niet vrij genoeg etc dan heeft het ook nog wat invloed

En strak gespannen ophangen is helemaal niet nodig
Mijn HyEndfed 4band 200Watt hangt op iets minder dan 3 meter boven de grond en vrij ingesloten door het groen in de tuin met veel bomen en hoge struiken. Komt daar ook nog dat de tuin te klein is en ik de antenne met 2 hoeken ±120° heb moeten spannen. Ik heb er nooit iets aan gedaan of gewijzigd, ze hangt hier dus al een vijftal jaren in leveringstoestand. En na al die jaren is de SWR op alle banden (40 - 20 - 10 meter) niet hoger dan 1,5. Behalve op 15 meter waar hij richting 2 gaat. Maar daarvoor werd door de HyEnd company verwittigd in de manual, met de melding dat op 15 meter een tuner noodzakelijk zou kunnen zijn.
En inderdaad, strak spannen is ook niet nodig, dat vermelden de HyEnd company eveneens in de manual.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#13 Bericht door PA9CW »

Roy pd8rw schreef: 10 nov 2023, 15:33 Als je de antenne bij de grote hy end mannen gekocht hebt is je draad idd meestal aan de lange kant zoals ze deze leveren

En als het ding ook nog eens minder mooi word opgehangen , telaag , niet vrij genoeg etc dan heeft het ook nog wat invloed
Onzin. Ik heb drie HyEndFed antennes en nooit de lengte van de draad moeten aanpassen. De antennes worden geleverd met een perfecte SWR. Zowel bij portable gebruik als thuis.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#14 Bericht door PE4WJ »

Invloed van de omgeving op een HF antenne is er wel degelijk, maar de hoeveelheid invloed hangt van heel veel factoren af dus het kan zijn dat in een specifieke situatie, je nauwelijks invloed merkt, en in een andere wel. En inderdaad zoals velen al aangaven, terugvouwen van het laatste stukje is waarschijnlijk de oplossing van dit "probleem".

Veel plezier in de PA beker contest, ik doe alleen vandaag (zaterdag) mee in CW, morgen helaas geen tijd.

73,

Wouter Jan PE4WJ

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Hyendfed SWR 40m te hoog

#15 Bericht door TheoP »

Ik heb deze antenne in gebruik als vakantie antenne.
Hij komt op vele camping plekken maar ik heb nooit iets gemerkt dat er invloed was van de omgeving.

Theo

Plaats reactie