tuner probleem

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

tuner probleem

#1 Bericht door shortwave »

hallo mede amateurs

ben sinds kort in het bezit gekomen van een antenne tuner met 2 afstem condensatoren en een rolspoel

die doet het prima alleen valt me op dat ontvangstmatig er veel verlies in zit van s4 naar 9 plus
dus zet ik hem op direct dan schiet de s meter 5 s punten omhoog , of is er een speciale tune procedure met een rolspoel want de condensatoren hoef ik nauwlijks te gebruiken


grt Shortwave

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: tuner probleem

#2 Bericht door PA1AIS »

Wat voor ontvanger gebruik je? Diverse ontvangers krijgen het Spaans benauwd als er veel ongewenste signalen binnenkomen en produceren dat "gras" op de S-meter. met een tuner kan dat gedrag afnemen en mogelijk meer realistische aanwijzing geven.

Knoop eens gewoon een wattmeter en 50 Ohm dummyload achter de tuner en probeer op max power te tunen. Vergelijk die waarde met de wattmeter direct achter de set en je weet het rendement van de tuner.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: tuner probleem

#3 Bericht door shortwave »

hoi

het vermogen is bijna gelijk en mijn trx is een ic756 pro3

grtHan

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: tuner probleem

#4 Bericht door PA3HMP »

de tuner stel je eerst in ontvangst af op maximum signaal voordat je hem afstemt op zenden, vermoedelijk is het zo dat zoals pa1ais al aangeeft je een hoop storing nu wegwerkt omdat de tuner maar een smalbandig signaal doorlaat en de storing dus wegvalt.

Plaats reactie